Az informatikai terület MSc kompetenciáinak kialakítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

ADATBÁZISOK.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
KKK-k elemzése, különös tekintettel a műszaki területre Borsa Judit Halász Gábor Jobbágy Ákos.
Szakirányválasztás gazdaságinformatikai
Data Explorer Kft. Tóth Nándor Ügyvezető.
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
50 éves a szegedi informatika
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Az e-learning a felnőttképzésben projekt Papp Lajos Műegyetemi Távoktatási és Felnőttképzési Központ.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
BSc a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
3. Az információs rendszerek típusai
Közönségkapcsolatok (PR)
Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedési és gépészmérnöki Intézet
Informatika.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Mérnöki készségek 1. ELŐADÁS.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Biomérnök alapszak (BSc)
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
Budapesti Műszaki Főiskola CAD/CAM szakirány A CAD/CAM modellezés alapjai 2001/2000 tanév, II. félév 1. Előadás A számítógépes modellezés fogalma, szerepe.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Szoftverek. szoftver (software): A számítógép hardver elemeinek mûködtetését végzõ programok, a gép használatához szükséges szellemi termékek összessége.
MŰSZAKI SZAKTERÜLET INFORMATIKA SZAKMACSOPORT
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Dr. Fekete István Integrált kockázatfelmérés informatikai támogatása: Szigma Integrisk Budapesti Corvinus Egyetem Balatonalmádi január
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Vállalati Informatikai Megoldások  VIM bemutató  Szolgáltatásaink  Projektjeink  Technológiánk  Kapcsolatok.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
A szoftver, szoftvertípusok
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Programtervező informatikus
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Mérnök informatikus (BSc)
Képzések, szakirányok, felvételi lehetőségek
Környezetmérnöki szak
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
A programtervező informatikus, a tanár
MISKOLCI EGYETEM. A TUDÁS ÉS KÖZÖSSÉG CAMPUSA Dr. Bányai Tamás DUÁLIS KÉPZÉS Logisztikai mérnöki BSc Gépészmérnöki és Informatikai Kar.
Szoftverek fajtái, rendszer- és felhasználói szoftverek
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
GAZDASÁGI INFORMATIKA 2. BMF KGK Szervezési és Vezetési Intézet.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Programozási nyelvek Programozási alapismeretek
Informatika (Bevezetés az informatikába)
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Szoftverváltás a Semmelweis Egyetem könyvtárában
főosztályvezető-helyettes
Az SZMBK Intézményi Modell
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Az informatikai terület MSc kompetenciáinak kialakítása Selényi Endre, BME VIK 2006. június 1.

Szakonkénti kompetenciák a miniszteri rendeletben Általános kompetenciák Szakterületi kompetenciák Szakspecifikus kompetenciák

Alapfokozat birtokában a ……………… képesek: GI a közgazdasági és az informatikai szakterületek ismeretanyagának alkalmazására; az üzleti problémák IT-vel támogatott megoldására; szakképzettségüknek megfelelő feladatok felelősségteljes végrehajtására; az adott szakterület új ismereteinek és eredményeinek a befogadására; folyamatos tanulásra, saját tudásuk bővítésére, új kompetenciák elsajátítására; kommunikációs készségük, tárgyalóképes idegennyelv-ismeretük birtokában partnerekkel, gazdasági, közgazdasági szakemberekkel, informatikai fejlesztéseket végző munkatársakkal való hatékony együttműködésre.

Alapfokozat birtokában a ……………… képesek: MI az informatikai módszereket igénylő műszaki alkotások tervezési, fejlesztési és létrehozási feladatainak ellátására; informatikai és információs infrastrukturális rendszerek telepítési és üzemeltetési feladatainak ellátásához szükséges mérnöki gyakorlati módszerek alkalmazására; programozásra objektum orientált és vizuális programozási környezetben; szoftverfejlesztési metodikák alkalmazására, fejlesztési eszközök használatára; információs rendszerek modellezésére, a teljesítmény és megbízhatósági jellemzők szimulációs vizsgálatára; korszerű, általános célú operációs rendszerek telepítésére, konfigurálására, hibaelhárítására, üzemeltetésére, továbbfejlesztésére.

Alapfokozat birtokában a ……………… képesek: PTI algoritmusok tervezésére, elemzésére és megvalósításukra a legfontosabb programozási paradigmák figyelembe vételével; szoftverfejlesztési módszertanok és technológiák alkalmazására; adatmodellezésre, adatbázisok tervezésére, létrehozására, módosítására egy korszerű adatbázis-kezelő rendszerben, a SQL használatára; mesterséges intelligencia technikák, eszközök alkalmazására, logikai programozására; osztott rendszerek használatára, WEB programozásra; numerikus számítási rendszerek modellezésére és megvalósítására; az informatikai rendszerek fejlesztésével, használatával kapcsolatos jogi szabályozás alkalmazására, a jogi adatbázisok készség szintű használatára; az alkalmazási területek informatikai feladatainak megoldásához szükséges együttműködésre és modellalkotásra.

Alapfokozat birtokában a ………………… Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: GI üzleti folyamatok megértésére, elemzésére, a végrehajtást segítő szoftveralkalmazások tervezési munkáinak elvégzésére, egyszerűbb programozási feladatok végrehajtására; rendszerfejlesztési elvek és módszerek alkalmazására, fejlesztőeszközök (üzleti modellezés és/vagy számítógéppel támogatott fejlesztés eszközei) használatára; adatbázisok tervezésével, létrehozásával és menedzselésével kapcsolatos feladatok ellátására; a gazdasági alkalmazások adaptációjára, az IT –alkalmazások bevezetéséhez szükséges szervezeti változtatások kezdeményezésére, a végrehajtásban az együttműködésére; az üzleti és informatikai szakemberekkel együttműködve, felhasználva a leghatékonyabb IT-megoldásokat a gazdasági problémákra megoldási változatok készítésére, informatikai támogatás és/vagy fejlesztés kezdeményezésére, végrehajtására; a szervezet informatikai egységének menedzselésére, a működtetési kockázatok kezelésére, kisebb fejlesztési és üzemeltetési projektek tervezésére és irányítására, informatikai feladatok outsourcing megoldásaiban és auditálásában az együttműködésre; gazdasági alkalmazások működtetésére, felhasználói szolgáltatások ellátására (operatív, menedzsment-szintű és felsővezetői információigények meghatározására és kielégítésére, vállalatirányítási és döntéstámogató rendszerek használatára, kliens-szerver architektúrák és egyéb hálózati környezetek adat- és rendszermozgatási feladatainak ellátására).

Alapfokozat birtokában a ………………… Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: MI számítógépes és távközlő hálózatok telepítésére, konfigurálására, hibaelhárítására, üzemeltetésére, továbbfejlesztésére; kliens-szerver rendszerek programozására, WEB programozásra vállalati információs rendszerek folyamatalapú funkcionális tervezésére és készítésére valamely „enterprise modeller” típusú eszköz segítségével; döntéstámogató rendszerek tervezésére, készítésére, működtetésére.

Alapfokozat birtokában a ………………… Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: PTI vállalati információs rendszerek tervezésére és készítésére valamely korszerű modellező eszköz segítségével; döntéstámogató rendszerek tervezésére, készítésére, működtetésére; szakértői rendszerek fejlesztésére és működtetésére; az informatika formális modelljeinek alkalmazására; multimédia alkalmazások tervezésére, fejlesztésére és működtetésére.

A szakterületi közös és a szakonként sajátos kompetenciák kialakítása 1. Elhelyezés az ACM-AIS-IEEE metrikában 2. A közös és a sajátos kompetenciák szétválasztása 3. Az eredmény értékelése és a „jó” igék megtalálása BSc és MSc szinten

Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján

Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján

Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján

Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján

1. lépés Elhelyezés az ACM-AIS-IEEE metrikában

A hazai 3 szak elhelyezése az ACM-AIS IEEE táblában Terület Kompetencia GI MI PTI Algoritmusok Elméleti eredmények bizonyítása 1 4 5   Bizonyítottan helyes pr.-ok készítése 3 Gyorsabb megoldások meghatározása Felhasználói infrastr. Web szájtok menedzselése e-kereskedelmi szoftver készítése Multimédia rendszerek készítése Egészségügyi alkalmazások fejlsztése 2 e-learning rendszerek készítése Üzleti alkalmazások fejlesztése Új formájú keresőgépek értékelése Szövegfeldolgozó tervezése Szövegfeldolg. szolg. használata Táblázatkezelő tervezése Táblázatkezelő szolg. használata

Terület Kompetencia GI MI PTI Számítógép programozás Programozás kicsiben 3 5   Programozás nagyban 2 4 Rendszerprogramok készítése 1 Új szoftver-rendszerek fejlesztése Biztonságkritikus rendszerek készítése Hardver és készülék Beágyazott rendszerek tervezése Számítógép perifériák tervezése Komplex érzékelkőrendszerek tervezése Chip tervezése és programozása Ember-gép kapcsolat Felhasználói interfész tervezése Grafikus- v. játék-szoftver tervezése Felhasználóbarát interfész tervezése Informatikai rendszer Rendszerspecifikálás Informatikai rendszer tervezése Informatikai rendszer implementálása

Terület Kompetencia GI MI PTI Inf. menedzsment Adatbáziskezelő rendszer tervezése 1 5   Adatbáziskezelő rendszer használata 3 4 Adatbányászati szoftver implementálása Adatbáziskezelő kiválasztása 2 Adatbáziskezelő konfugurálása Adatbáziskezelő menedzsmentje IT rendszer tervezése Szám.g. rendszerek install. és korsz. Szoftver rendsz. Install. és korsz. Sz.gépes rendsz. Korszerűsítésénekütemezése és költségvetése

Terület Kompetencia GI MI PTI Intelligens rendszerek Intelligens rendszerek implementálása 1 4 3   Információ-visszakereső szoftver impl. Hálózatok és kommunikáció Hálózati konfiguráció tervezése Hálózati komponensek kiválasztása Számítógépes hálózatok installálása Számítógépes hálózatok menedzselése Kommunikációs szoftverek impl. Mobil komm. Szoftver implementálása 2 Mobil komm. Szoftver menedzselése

2. lépés A közös és a sajátos kompetenciák szétválasztása

Szakterületi közös kompetenciák 1. Kompetencia Felhasználói infrastr. Web szájtok menedzselése   e-kereskedelmi szoftver készítése Multimédia rendszerek készítése Új formájú keresőgépek értékelése Szövegfeldolg. szolg. használata Számítógép programozás Új szoftver-rendszerek fejlesztése Ember-gép kapcsolat Felhasználói interfész tervezése Informatikai rendszer Rendszerspecifikálás Informatikai rendszer tervezése Informatikai rendszer implementálása

Szakterületi közös kompetenciák 2. Kompetencia Inf. menedzsment Adatbáziskezelő rendszer használata   Adatbányászati szoftver implementálása IT rendszer tervezése Szám.g. rendszerek install. és korsz. Szoftver rendsz. Install. és korsz. Intelligens rendszerek Információ-visszakereső szoftver impl. Hálózatok és kommunikáció Hálózati konfiguráció tervezése Hálózati komponensek kiválasztása Számítógépes hálózatok installálása Számítógépes hálózatok menedzselése

Sajátos gazdaságinformatikus kompetenciák Terület Kompetencia Felhasználói infrastr. e-learning rendszerek készítése   Üzleti alkalmazások fejlesztése Táblázatkezelő szolg. használata Inf. menedzsment Adatbáziskezelő kiválasztása Adatbáziskezelő menedzsmentje Adatbáziskezelő konfugurálása IT rendszer tervezése Sz.gépes rendsz. Korszerűsítésénekütemezése és költségvetése

Sajátos mérnök informatikus kompetenciák Terület Kompetencia Algoritmusok Elméleti eredmények bizonyítása   Gyorsabb megoldások meghatározása Számítógép programozás Programozás kicsiben Programozás nagyban Rendszerprogramok készítése Biztonságkritikus rendszerek készítése Hardver és készülék Beágyazott rendszerek tervezése Ember-gép kapcsolat Felhasználóbarát interfész tervezése Grafikus- v. játék-szoftver tervezése Inf. menedzsment Adatbáziskezelő rendszer tervezése Intelligens rendszerek Intelligens rendszerek implementálása Hálózatok és kommunikáció Kommunikációs szoftverek impl. Mobil komm. Szoftver implementálása

Sajátos programtervező informatikus kompetenciák Terület Kompetencia Algoritmusok Bizonyítottan helyes pr.-ok készítése   Elméleti eredmények bizonyítása Gyorsabb megoldások meghatározása Számítógép programozás Programozás kicsiben Programozás nagyban Rendszerprogramok készítése Ember-gép kapcsolat Grafikus- v. játék-szoftver tervezése Inf. menedzsment Adatbáziskezelő menedzsmentje Adatbáziskezelő rendszer tervezése Intelligens rendszerek Intelligens rendszerek implementálása

A szaktávolságok Közös rész = 92/140 = 66% GI – MI = 88/140 = 63% GI – PTI = 66/140 = 47% MI – PTI = 38/140 = 27% Mai gyakorlat és tapasztalat: a MI és PTI szakok JÓ hallgatói között sokkal nagyobb a különbség!

3. lépés Az eredmény értékelése és a „jó” igék megtalálása BSc és MSc szinten