Ausztria Mezeiné Bátori Valéria Andragógia MAL. EU-csatlakozás időpontja: 1995. január 1. Népesség: 8 032 926 fő Terület: 83 871 km2 Lakosság nemzetiségi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Deák Ferenc Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
15 éves az OSZTRÁK KÖNYVTÁR = ÖSTERREICH-BIBLIOTHEK a Berzsenyi Dániel Főiskolán.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Pécsi Regionális Informatikai Szakképzési Fórum Pécs, szeptember 10.
Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Debrecen, Markó Tamás informatikai főig.h., PTE Egyetemi Könyvtár 1 „Két úr szolgája” Az épülő pécsi Tudásközpont informatikai rendszere.
6 juli 2014 Göteborg Svédország  Partnerség Szeged, Barnstaple és Göteborg között.
Előadás felépítése Fogalmi meghatározás A felnőttképzés/oktatás célja
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
Olvasunk és cselekszünk egészségünk megvédéséért: Egészséges életmódra nevelés a könyvtári foglalkozások keretében című program kipróbálásának tapasztalatai.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A BENELUX államok.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
A magyarországi második esély iskoláinak fejlődési lehetőségei a dán és a német termelőiskola modell tükrében.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Kultúrák találkozása a könyvtárak olvasásfejlesztő tevékenységében
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Fogyatékos fiatalok pályaválasztási kilátásai Ausztriában Ronald Gesierich Szakvezető, Ifjúsági terület BBRZ Ausztria – Déli régió.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Szakképzési dokumentumok
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A könyvtárak fejlesztési lehetőségei a TÁMOP-ban és a TIOP-ban Oktatási és Kulturális Minisztérium Könyvtári Osztály „A könyvtárak fejlesztési lehetőségei.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Partnerl ogo Dieses Projekt wird im Rahmen des ETZ Programms zur grenzüberschreitenden Kooperation ÖSTERREICH-UNGARN durch den Europäischen Fonds.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
Felnőttoktatási tájékoztatója
Angol alap és középszint, számítástechnika alap és középszint A programban egyéni pályázó vehet részt, a képzésekre milliárd forint európai.
Ausztria 8.A Pongrácz Emese.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Vásárhelyi Pál kereskedelmi Szakközépiskola
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Rendezvényszervezés Educatio Gondolkodom, tehát ott vagyok! Educatio Gondolkodom, tehát ott vagyok!
Esettanulmány Adu Oktatási Központ VSZF konferencia MKIK Budapest Az előadás tartalma Kik vagyunk? Milyen vállalkozásunk van? Milyen felelős.
Pályaválasztási szülői értekezlet
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Az egyházi szakképzés helyzete Koblencz Attila
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
Népfőiskolák Magyarországon
TÁJÉKOZTATÓ Soproni Szakképzési Centrum
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Ausztria Mezeiné Bátori Valéria Andragógia MAL

EU-csatlakozás időpontja: január 1. Népesség: fő Terület: km2 Lakosság nemzetiségi összetétele: osztrák 91%, szerb 2%, horváth, török és német 1-1%, egyéb 4% (köztük magyar fő) Államforma: szövetségi köztársaság Hivatalos nyelv: német Pénznem: euro (EUR) = 100 eurocent január 1. óta (az osztrák schillinget váltotta fel)

 A felnőttoktatás ügye az oktatási és kulturális tárca alatt működő Felnőttképzési Intézethez tartozik. Az osztrák szabályozásban 11 törvény vonatkoztatható a felnőttoktatásra, a legjelentősebbek a következőek:  törvény a felnőttoktatásról és a közkönyvtárakról (Bundesgesetz für die Förderung der Erwachsenenbildung und des Public Libraries)  munkaerőpiac-fejlesztési törvény (Arbeitsmarktförderüngsgesetz)  munkaerőpiac-fejlesztési törvény (Arbeitsmarktförderüngsgesetz)

 augusztus 20. Salzburgi Ünnepi Játékok (1931. Szegedi Szabadtéri Játékok)  Schönbrunni kastély  Práter  Mária Terézia 1777-es iskolai reformja (Ratio Educationis)  1918 – oktatási reform (átfogó képzés, mely nem tesz különbséget a nemek és a különböző származásúak között ( 1962 – )

 tartalmi sokszínűség  egymástól függetlenül működő  támogatás: állami, tartományi, közösségi, Eu-s forrás  közvetett támogatás: adókedvezmény érvényesítése, felmentés a képzés idején a munkavégzés alól (Bildungskarenz) = 3-12 hónapig köteles a munkaadónak biztosítani – akár részletekben is – 4 éves időkereten belül  megtakarítási mód – hitel (Bausparendarlehen)  saját forrás - ~ 60% ►szolgáltató vállalkozásként működnek

 népfőiskolák ( Volkshochschulen), feladatuk elsősorban az általános műveltség emelése (egész napos és egész évben működő intézmények, délelőtti tanfolyamokat, hétvégi rendezvényeket és gyakorlati képzéseket kínálnak)  egyházak  önállóan dolgozó szakszervezetek, munkáskamarák, szakmai alapképző, át- és továbbképző intézet, az iparkamara  sport támogatása  sajtó, rádió, televízió, weboldalak ….  távoktatás (Fernstudien, Fernuniversität Hagen)  nyelviskolák  bevándorlóknak szánt képzések – német, mint idegen nyelv + szakképzés

 felnőttek szakképző iskolái, előfeltétele 8 osztály befejezése, 17. életév betöltése  szakiskola (Berufschule), szervezeti formái: egész éves szakiskola – minimum egy teljes vagy két félnap/hét, tanfolyamszerű – minimum átfogóan 8 hét/év, szezonjellegű – meghatározott időben évente összevont oktatással  dolgozók iskolái (Schulen für Berufstätige) – felnőttképzés iskolái – általános- és szakképző iskolát munka mellett + érettségi viszgával szaktanfolyamok  szakmai érettségi (Berufsreifeprüfung) – feljogosít egyetemi, főiskolai, szakfőiskolai ….  honosítási vizsgák (Exernistenprüfungen)  nemzetközi ECDL alapítványhoz Ausztria is csatlakozott

 Linzben a Wissensturm Volkshochschule Stadtbibliothek – amely népfőiskola és városi könyvtár – 2007-ben nyitotta meg a kapuit. 67 m magas, 15 emelet, m 2, a mozgássérültek számára akadálymentes, RFID rendszerrel (rádiófrekvenciás azonosítás, azaz rádióhullámokkal tájékozódik, és még azt is meg tudja mondani, hogy melyik polcon hányadik a keresett könyv) működik. A földszinten önkormányzati ügyfélszolgálat várja az állampolgárokat. A könyvtárnak dokumentuma, olvasója van, területe 2300 m 2. Napi 800, évi egy millió kölcsönzést regisztráltak a statisztikában. 10 fiókkönyvtára van városszerte. Önkiszolgáló kölcsönzés és könyv visszaadás is lehetséges. Szombaton is nyitva vannak, de ezen a napon csak önkiszolgálás lehetséges.

 A népfőiskolának évi 1965 tanfolyama van, informális és nem formális oktatás folyik itt. A média tanfolyam elvégzéséhez komplett stúdió, a főzőtanfolyamokhoz jól felszerelt konyha áll rendelkezésre. Népszerűek a nyelvtanfolyamok, egy évre 70 € a tandíj, de a bevándorlóknak a német nyelvtanfolyam ingyenes.

  Ausztria Saalfelden/Salzburg régiójában egy különleges helyi tanulási központot hoztak létre. A létesítmény célja, hogy a régió többszörösen hátrányos helyzetben lévő lakosait visszavezesse az oktatásba, on-line kurzusok és „második esély” programok segítségével új szakképzettséghez jutassa a már hosszú ideje munka nélkül élőket.

 VHS = Wiener Volkshochschulen - seit Beginn 2008 organisiert als gemeinnützige GmbH organisiert  Kernaufgabe der Wiener Volkshochschulen ist es, der Wiener Bevölkerung ein möglichst flächendeckendes und niederschwelliges Bildungsangebot bereitzustellen, ist in allen 23 Bezirken zu befinden  VHS hat mehr als 700 hauptberufliche MitarbeiterInnen und stehen etwa Unterrichtende unter Vertrag  In folgenden Themen werden Kursen von VHS angeboten: Sprachen; Basisbildung; Wirtschaft; Computer&Multimedia; Technik, Natur und Umwelt; Politik und Gesellschaft, Kunst und Kultur; Gesundheit; Kinder und Eltern  Die Wiener Volkshochschulen führen zusätzlich zu den Kursen und Veranstaltungen zahlreiche Bildungsprojekte durch.

 Wiedner Hauptstraße 63, 1045 Wien, Österreich 

› Weiterbildung / FörderungWeiterbildung / Förderung › Angebote für FrauenAngebote für Frauen › Angebote für MädchenAngebote für Mädchen › Unterstützung bei Karenz und WiedereinstiegUnterstützung bei Karenz und Wiedereinstieg › WeiterbildungsinformationWeiterbildungsinformation › KompetenzenbilanzKompetenzenbilanz › Neu zugewanderte PersonenNeu zugewanderte Personen

        