A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Református Pedagógiai Intézet
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK, ÚJ FELADATOK A NEVELÉSI TANÁCSADÁSBAN
Peőcz Veronika Béki Andrea
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Az együttnevelés jogszabályi háttere
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI SZAKMAI NAPOK
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Integráció és inklúzió
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Pedagógiai Szakszolgálatok „Szakszolgálatok a köznevelésben”
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN

FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA LÉTREJÖTTE Pedagógia – fejlesztés Hátrányos helyzet – esélyegyenlőség Különleges bánásmódhoz való jog I.P.R. ( Integrált pedagógiai Keret Rendszer) Kezdetben ehhez rendelte a törvény a fejlesztőpedagógiai tevékenységet

FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA NAPJAINKBAN Differenciált tanítás – tanulás a közoktatásban Differenciált egyéni bánásmód és fejlesztés Az átlagtól eltérő viselkedési és/vagy teljesítményproblémákkal küzdő gyerekek speciális, korrektív ellátása Fejlesztő pedagógiai szakma és képzése

FEJLESZTŐ PEDAGÓGIAI MUNKAKÖR 2003-ban módosított oktatási törvényben Másoddiplomás képzés Óvodapedagógus, tanító ( fejl. ped. képzéssel) Gyógypedagógus Egy-egy új segítő módszer vagy technika nem egyenértékű a fejlesztő pedagógiával Okt. tv.1.sz. melléklet 3. rész kötelező óraszám

FEJLESZTŐ PEDAGÓGUS Speciális felkészültségű szakember Korszerű pedagógiai – pszichológiai ismeretek Fejlődés és fejlesztés fő koncepcióinak ismerete Személyiség és értelmi fejlődés életkori és egyéni jellemzői Tanulási nehézségek diagnosztikai eljárásai Prevenciós és korrekciós óvodai - iskolai módszerek

PREVENCIÓ-KORREKCIÓ REHABILITÁCIÓ Prevenció(megelőzés): A szenzitív periódusban alkalmazható támasznyújtás az éppen fejlődő pszichikus struktúrák kibontakoztatása és a begyakorlást segítő környezet kialakítása Óvodai fejlesztőpedagógus kiemelt szerepe ! Korrekció: A fejlődési ívben bekövetkezett megakadás, lemaradás pedagógiai eszközökkel való befolyásolása Rehabilitáció/habilitáció: a sérült funkciók korrigálása, átszervezése, az újak kiépítése - gyógypedagógiai kompetencia

A FEJLESZTŐ PEDAGÓGUS KOMPETENCIÁJA Normál intelligencia övezet teljesítményproblémával Diagnosztikus tevékenysége Együttműködés más szakemberekkel Fejlesztőfoglalkozások szakmai minősége Prevenció, tehetség-gondozás Kapcsolattartás szülőkkel A fejlesztőpedagógiai ellátásra javasolt gyermekek mellett bármely, arra rászorulónak segíthet (hiányzás, betegség, stb.) A különleges gondozást igénylő gyerekek (diszlexia, diszkalkulia, stb.) prevencióját csak szakirányú, speciális képzés, tanfolyam birtokában

A FEJLESZTŐ PEDAGÓGUS NEM KOMPETENS Sajátos nevelési igényű gyermekek alapellátásában De a szakvizsgálatra irányításuk dolga Integrált nevelés-oktatás esetén: a fogyatékosság típusának megfelelő végzettségű gyógypedagógussal szorosan együttműködve fejleszthet Habilitációs/rehabilitációs órákat nem vezethet Nem gyógypedagógus A gyógypedagógus végezhet fejlesztő pedagógiai ellátást

HELYE, SZEREPE, FELADATAI AZ INTÉZMÉNYI DOKUMENTUMOKBAN Pedagógiai Program Minőségirányítási Program Munkaterv Munkaközösség éves munkaterve Egyéni fejlesztési terv Egyéni fejlődési lap

TANULÁSI ZAVAR Tanulási zavar tünet-együttes Összetett kóreredet, sokféle elnevezés Súlyossági fokától függően más-más segítségadás és kompetencia Diagnosztikájukhoz és ellátásukhoz segítséget adnak a szakszolgálati intézmények

Szakszolgálati intézmények Gyógypedagógiai tanácsadó, korai fejlesztő és gondozó központ TKVSZRB, OSZ Nevelési Tanácsadó Logopédiai intézet Továbbtanulási pályaválasztási tanácsadó Konduktív pedagógiai intézmény

TKVSZRB feladatai értelmi fogyatékosság megállapítása, kizárása autizmus diagnózis a megismerő funkciók, vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető, vagy vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége beszéd-, értelem- és személyiség vizsgálat

KT 121. § (1.) 29.a) Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló az a gyermek, aki a szakértői- és rehabilitációs bizottság szakértői véleménye alapján: testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, illetve a megismerés és viselkedés rendellenességével küzd

A sajátos nevelési igény: A megismerő funkció vagy a viselkedés organikus okra visszavezethető és vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességei SNI a) és SNI b) Dyslexia BNO F 81.0 Dysgráfia BNO F 81.1 Dyscalculia BNO F 81.2 Iskolai képességek kevert zavara BNO F 81.3 Kevert specifikus fejlődési zavar BNO F 83 Magatartászavar BNO F 90.1-90.8 (különböző fajtái lehetnek; a neurológiai ill. gyermekpszichiátriai vizsgálat szerint)

TANULÁSI KÉPESSÉGET VIZSGÁLÓ SZAKÉRTŐI ÉS REHABILITÁCIÓS BIZOTTSÁG A kérelemnek formanyomtatványa van (Tü. 16/új vagy Kö. 3126) átveheti a nevelési tanácsadó vizsgálati eredményeit és diagnózisába beépítheti Komplex vizsgálatot végez (pszichológiai, gyógypedagógiai- pedagógiai, szakorvosi: gyermekneurológiai és/vagy gyermekpszichiátriai)

Kt. 35.§ (4) A nevelési tanácsadás feladata: BTMN megállapítása szakvélemény készítése /BTMN/ a gyermek fejlesztő foglalkoztatása a pedagógus és a szülő bevonásával iskolakezdéshez szakvélemény segítség a gyermek, tanuló óvodai, iskolai neveléséhez, oktatásához pedagógiai, pszichológiai támogatás, fejlesztés, terápiás gondozás a pedagógus nevelő-oktató munkájának támogatása a családdal való kapcsolattartás segítése

A nevelési tanácsadás feladata továbbá, hogy a szakértői által a nevelési tanácsadó részére megküldött szakvélemény alapján segítse azoknak a gyermekeknek, tanulóknak az óvodai, iskolai, kollégiumi ellátását, akik a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdenek – SNI b.

SNI a – szakértői bizottság diagnosztizálja /ped. szakszolg SNI a – szakértői bizottság diagnosztizálja /ped.szakszolg. elővizsgál/ SNI b – szakértői bizottság diagnosztizálja /ped.szakszolg. elővizsgál/ BTM – pedagógiai szakszolgálat diagnosztizálja Tünetmentes

Kt. 30.§ (1) „A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges gondozás keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön.” Az 52.§ (6) szerint a „rehabilitációs foglalkozások heti időkerete az évfolyamra meghatározott heti tanítási óra 15 %-a ……”

SNI fejlesztésére vonatkozó célokat, feladatokat, tartalmakat meg kell jeleníteni Az intézmény pedagógiai programjában Az intézmény minőségirányítási programjában A helyi tantervben, műveltségi területek, tantárgyak programjában A tematikus egységekhez, tervekhez kapcsolódó tanítási, tanulási programban Az egyéni fejlesztési tervben

30.§ (7) „Ha a gyermek, tanuló BTM, illetve a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd, fejlesztő foglalkoztatásra jogosult. A fejlesztő foglalkoztatás a nevelési tanácsadás, az óvodai nevelés, az iskolai nevelés és oktatás, a kollégiumi nevelés és oktatás keretében valósítható meg.”

SNI a – rehabilitációs foglalkozás – gyógypedagógus /fogyatékosságnak megfelelő/ SNI b – rehabilitációs foglalkozás – gyógypedagógus /pszichopedagógus, logopédus/ SNI b – fejlesztő foglalkozás – fejlesztő pedagógus, pedagógus szakirányú továbbképzéssel BTMN – fejlesztő foglalkozás – fejlesztő pedagógus, pedagógus szakirányú továbbképzéssel

IQ 85 alatt /kiegyenlített/ kevés tünettel – elmaradás, gyengeség – felzárkóztatás, korrepetálás /iskola/ IQ 85 alatt /szórt profilú/ sok tünettel – részképesség zavar – lehet BTMN – fejl.fogl. /iskola, szakszolg./ IQ 85 felett /szórt profilú/ kevés tünettel – részképesség zavar – BTMN – fejl.fogl. /iskola, szakszolg./ IQ 85 felett /szórt profilú/ sok tünettel - SNI – rehab. fogl. - iskola

ÖSSZEGEZVE Óvodai fejlesztőpedagógus végzettsége Kompetenciája Együttműködése A prevencióban betöltött nagyon fontos szerepe Dokumentációi

Diagnosztika, fejlesztés Városi Fejlesztőpedagógiai Műhely AZ ÓVODAI FEJLESZTŐ PEDAGÓGUSOK ÉS AZ EGYSÉGES PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT EGYÜTTMŰKÖDÉSE NYÍREGYHÁZÁN BTMN ellenőrzése Diagnosztika, fejlesztés Városi Fejlesztőpedagógiai Műhely - megalakulása - célja - eredmények - tervek