A hadikultúrák és a hadviselés módjainak legfontosabb jellemzői, hatásuk napjaink katonai műveleteire Dr. Forgács Balázs főhadnagy, egyetemi adjunktus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Kis-Benedek József c. egyetemi tanár
Advertisements

A változó NATO  2009-ben volt 60 éves  Hogyan tudott fennmaradni ennyi ideig?
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Magyarország nemzeti katonai stratégiája Készítette: Faludi Miklós
Haditechnikai kutatás és fejlesztés (K+F) a bunkósbottól támadó/védő robotokig Dr. Seres György DSc
2. előadás.
Önellenőrzés az 1. fejezet anyagából Válasszon egy modellt.
Intézményfejlesztési Terv
Javaslat az erőforrások és a szabályozó eszközök összehangolására vidéken között Katonáné Kovács Judit, PhD egyetemi adjunktus DE AGTC GVK.
A béke az élet alapfeltétele
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Az állam a nemzetközi jog alanyaként Állam = szervezett politikai közösségnek alávetett terület és népesség Állam: a nemzetközi jog (NJ) egyetlen alanya.
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
Demokrácia és diktatúra
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Kérdések a ZH-hoz.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Összehasonlító elemzés egyes külföldi választási reformok tapasztalatairól, társadalmi, politikai költségeiről Keil András OTDK április 16.
A Magyar Köztársaság euro-atlanti csatlakozásának politikai vonatkozásai. A magyar diplomácia további feladatai az európai politikai integrálódás folyamatában.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Pénzügytan II. 2010/2011. II. félév
A hidegháború után… Titkosszolgálatok a században  kurtán 2010.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Katonai stratégiák, stratégiai elméletek
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
DEÁK JÁNOS NAPJAINK KATONAI MŰVELETEINEK JELLEMZŐI
A terrorizmus és a terrorizmus elleni harc vizsgálata
A háború és a modern fegyveres erő
Tartalom  Infrastruktúra meghatározása  Infrastruktúrák osztályozása  Kritikus információs infrastruktúrák  Információs infrastruktúrák támadása és.
Egy példa: hogyan született (volna) a vadászrepülő flotta cseréjére vonatkozó döntés? A ZMNE szolnoki kampuszában, 2002-ben, a „FUTURE AVIATION TECHNOLOGIES”
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Vizeink jövője – Jövőnk vizei Dr. Ligetvári Ferenc Szentendre, 2011.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS ELMÉLETE
Neorealizmus és neoidealizmus
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
BIZTONSÁGPOLITIKAI KURZUS 2003/2004 II. FÉLÉV VÁLSÁGKEZELÉS TÓTH LÁSZLÓ MSC HADMÉRNÖK EZREDES SZEGED BIZTONSÁGPOLITIKAI KÖZPONT ELNÖKE.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A mérsékelt és a radikális politikai iszlám a Közel-Keleten KIDMA, Itt a terror? Hol a terror? c. konferencia október 1. Csicsmann László, PhD egyetemi.
A pécsi EKF a magyar politikai diszkurzív térben Dr. Tarrósy István, egyetemi adjunktus, PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MTA PAB, december.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Kovács László Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Juhász László százados
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Migráció és nemzetközi jog
A független Magyarország bukása Készítette: Nagy György Magyary Károly Általános Iskola és Zeneiskola, Kerecsend, kerecsend.sulinet.hu/okt_anyagok.htm.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
A felvilágosult abszolutizmus
GERILLAELMÉLETEK Ludovika Szabadegyetem 2017/2018. I. szemeszter
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
A közigazgatás funkciói/feladatai
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
Lisszaboni Szerződés tükrében
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
Közoktatási vezető II. félév
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

A hadikultúrák és a hadviselés módjainak legfontosabb jellemzői, hatásuk napjaink katonai műveleteire Dr. Forgács Balázs főhadnagy, egyetemi adjunktus Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Kossuth Lajos Hadtudományi Kar Nemzetközi és Biztonsági Tanulmányok Intézet Nemzetközi Tanulmányok Tanszék 2011. február 21.

Az előadás vázlata Kovács Jenő élete és munkássága A hadikultúrák hadelméleti alapjai A fogalom kialakulása és megjelenése a magyar hadügyben A hadikultúrák fajtái, jellemzői Napjaink hadikultúrái

Kovács Jenő (1929-1996) Katonai szolgálata: 1948-1988 ZMKA 1957-1977 Hadműveleti tanfolyam megszervezése Kandidátus (1969) Kutatási területei: találkozó ütközet Magyarország katonai stratégiája hadikultúrák

A hadikultúrák hadelméleti alapjai I. „A háború tehát erőszak alkalmazása,hogy ellenfelünket saját akaratunk teljesítésére kényszerítsük.” A háború kettős jellege: Megsemmisítés (DIREKT) Kifárasztás (INDIREKT) A háború jellemzői: Az erőszak-alkalmazás jellege Kultúrafüggő Hadikultúra-függő

A hadikultúrák hadelméleti alapjai II. A háborús erőszak a végletekre tör! Ezt fokozza három kölcsönhatás A győzelem kivívásához egyre növekvő mértékű, egymásra gerjesztő hatású erőszak-alkalmazás A saját lét bizonytalan, amely kényszerít az erőszak fokozására az ellenség védtelenné tételéig, leveréséig – mert a másiknak is ez a célja Az ellenfél ellenálló ereje ismert – a cél addig fokozni az erőszakot, amíg fölé nem kerekedik, vagy amíg csak bírja Ez a végletekig törő erőszak = abszolút háború DE „miképpen módosul mindez a valóságban?”

A hadikultúrák hadelméleti alapjai III. Abszolút háború CSAK AKKOR, HA „1. ha a háború elszigetelt jelenség volna, váratlanul, hirtelen keletkeznék, és nem függne össze az eddigi állami élettel; 2. ha egyetlen vagy egyidejű döntések sorozatából állana; 3. ha, végezetül, teljes döntést hozna, és nem kellene már eleve számolni a nyomában keletkező rá visszaható politikai helyzettel.” ∑ = erőszakot mérséklő tényezők lépnek fel! Minél erősebb a gerjesztés, annál erősebb a mérséklés… A legerősebb – a háborús erőszakot gátló – tényező a POLITIKA a háború a politikai érintkezés része Hatással van a háború megvívására „…a hadművészet a legmagasabb álláspontján politikává válik…”

A hadikultúrák hadelméleti alapjai IV. A háború céljának kitűzése politikai szándékot tükröz Politikai cél a háború kitörésekor A dolgok állása szerint, változó módon, a háborús tevékenység során a hadviselésre is hat (Kessel) A háború kettős jellege Megsemmisítés (DIREKT) Kifárasztás (INDIREKT) A háborús akarat különféle irányai (erőszak-alkalmazás, intenzitás) jönnek létre HADIKULTÚRÁK

A fogalom kialakulása I. A stratégia fogalmának kibővülése a hidegháborúban (globális stratégia, világstratégia, planetáris stratégia, totális stratégia, általános stratégia, bevetési stratégia, katonai stratégia, direkt stratégia, indirekt stratégia, össz-stratégia, euro-stratégia, periférikus stratégia, erővonal stratégia, védelmi stratégia, külpolitikai stratégia, operatív stratégia, megsemmisítő stratégia, preventív stratégia – Heinz Brill) Angolszász előzmény: „military culture”

A fogalom kialakulása II. „A katonai kultúra olyan elképzelések, hiedelmek, előítéletek és felismerések együttese, amelyek alakítják és meghatározzák a kapcsolatot az alkotórészek között. Ennek eredményeképpen a katonai kultúra határozza meg a belső feltételeket, így például a kritériumok kiválasztását és támogatását, a kiképzést, a nevelést, az erőforrások biztosítását és a katonai nyelvezet szókészletét; ezek lényegében úgy kapcsolódnak egymáshoz, hogy megkülönböztető jelleget adnak a katonai szervezetnek és meghatározzák azoknak a hadműveleteknek a jellegét, amelyeket képesek végrehajtani, következésképpen a számításba vett háború formáját is. Ily módon egy hadsereg belső feltételei (azaz kultúrája) nagyobb befolyást gyakorolhat a szóba jövő háború formájára, mint a külső feltételek és körülmények – amelyek adott esetben negatív következményekkel is járhatnak.” In.: Applegate, R. A. D. – Moore, J. R.: Warfare – an Option of Difficulties. A Examination of Forms of War and the Impact of Military Culture.(Hadviselés – a nehézségek opciója. A háború formáinak vizsgálata és azok hatása a katonai kultúrára.) In.: The RUSI Journal, 1990., 3. szám, 13-20.p.

A hadikultúra fogalma I. „A hadikultúra a hadviselést érintő katonai, szellemi és anyagi értékek azon összessége, amely az ellenség erőinek felbomlasztásának, illetve a saját csapatok megőrzésének alapirányát jelöli meg. A hadikultúra nevezhető a hadtudomány irányultságának (áramlatának), a hadsereg karakterének, de másként is.”

A hadikultúra fogalma II. A hadikultúra „olyan társadalmi és katonai szellemi és anyagi alapfeltétel, adottság, amelyre ráépülnek az aktuális háború jellegéből, a haditechnika színvonalából, a hadszíntér-viszonyokból, a moráltól függő alakzatok. A harcászati szabályzatok, főleg az utóbbi függőségekből adódó elveket, szabályokat fogalmazzák meg. A hadikultúra azonban az érvényes szabályzatoknál jóval szélesebb értelmű. A hadikultúra a társadalmi élet egészét (tudomány, művészet, oktatás, gazdaság, stb.) áthatja.”

A hadikultúrák fajtái Mozgáscentrikus Anyagcentrikus Gerilla hadviselés

A hadikultúrák I. A mozgáscentrikus hadikultúra „Szétcsapni, nem ütögetni!” Jellemzői: Nagyméretű haditevékenység Támadás Stratégiai cél: az ellenséges fegyveres erők megsemmisítése Az idő-előny birtoklása Direkt hadviselés Fő haderőnem: a szárazföldi Megjelenés: szárazföldi országok

A hadikultúrák II. Az anyagcentrikus hadikultúra „a közvetett megközelítés stratégiája” Jellemzői: Elhúzódó háborúk Védelem Stratégiai cél: az ellenség kifárasztása Indirekt hadviselés – nemcsak katonai eszközökkel Fő haderőnemek: légierő, haditengerészet Megjelenés: tengeri hatalmak

A hadikultúrák III. A gerilla hadviselés hadikultúrája „Ha békét akarsz, értsd meg a háborút, különösen a gerillaháborút!” Jellemzői: Nem folyamatos fegyveres küzdelem – elhúzódó háborúk Népi támogatottság Stratégiai cél: az ellenség kifárasztása Meglepetés Bázisterület Indirekt hadviselés irreguláris formában

A hadikultúrák III. A gerilla hadviselés elmélete A XIX. századtól napjainkig fejlődik Megjelenési területei: Városok Hegyvidékek, dzsungelek Napjainkban ismét a városok Irreguláris = szabálytalan?

JELLEMZŐK MOZGÁS-CENTRIKUS ANYAG-CENTRIKUS GERILLA Porosz – német FŐ MŰ ERŐSZAK BEL-POLITIKAI CÉL HÁNY FOKÚ AZ ERŐSZAK MEGSEMMISÍTÉS – KIFÁRASZTÁS PARITÁSA ELSŐDLEGES HADERŐNEM MOZGÁS-CENTRIKUS Porosz – német Clausewitz: Vom Kriege Egyensúly-ban tartja Nincs Két fokozatú Megsemmisítő Szárazföldi Orosz – szovjet ANYAG-CENTRIKUS Liddel Hart: Stratégia Mérsékli vagy egyensúly-ban tartja Egy fokozatú Kifárasztó Légierő, haditengerészet GERILLA Csak képviselők Fokozza van

Napjaink hadikultúrái I. Délszláv háborúk Háborúk a Perzsa-öbölben Afganisztán Grúzia

Napjaink hadikultúrái II. Irak, Afganisztán Aszimmetrikus hadviselés Irreguláris hadviselés, sajátos szabályokkal Terrorista? Gerilla? Partizán? Felkelő? Tünetek Célok Válaszok?

„…partizán módjára kell cselekedni mindenütt, ahol partizánok vannak!”

Ajánlott irodalom Kovács Jenő: Magyarország katonai stratégiája.(Komplex kutatási téma) II. kötet. 12-48.p. Deák János: Napjaink és a jövő háborúja. In.: Hadtudomány, 2005., 1. szám, 29-49.p. Forgács Balázs: Napjaink hadikultúrái (A hadviselés elmélete és fejlődési tendenciái a modern korban). PhD-értekezés, ZMNE HDI, 2009., Bp.,

Elérhetőség: Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Kossuth Lajos Hadtudományi Kar Nemzetközi és Biztonsági Tanulmányok Intézet Nemzetközi Tanulmányok Tanszék 1101 Budapest, Hungária krt. 9-11. tel.: 1/432-9000/29-532 mobil: +3670/376-6539 e-mail: forgacs.balazs@zmne.hu

Köszönöm a figyelmet!