A felsőfokú szakképzés minőségirányítási és minőségfejlesztési modellje Kispéter József, Drahos Péter, Dombovári Tamás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
A tanári munka értékelése
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Műhelyvezetők, tanácsadók szakmai napja Csizmazia Sándorné Szakmai vezető Pécs, nov. 10.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.

TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Felnőttoktatási tájékoztatója
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Vevőszolgálat ”A sikeres vállalkozó a megfelelően képzett és jól tájékozott vállalkozó” Vágó Péter Vágó Péter KISOSZ VESZPRÉM KISOSZ VESZPRÉM.
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium
Regionális konferencia
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
Kompetencia alapú szakoktatás
Beiskolázás a „Gundel”-ben
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

A felsőfokú szakképzés minőségirányítási és minőségfejlesztési modellje Kispéter József, Drahos Péter, Dombovári Tamás

1.Bevezetés 2.A felsőfokú szakképzés bevezetésének hazai előzményei, rendszerszintű problémák 3.A modell leírása 1. Minőségirányítási feladatok 1. Beiskolázás 2. Oktatók kiválasztása, értékelése 3. Kapcsolat a munkaerő-piaci szereplőkkel és a munkaadókkal 4. Oktatói együttműködések 5. Tantervi együttműködések 6. Szervezési együttműködések 7. Áthallgatás, szakirány választás 8. Program tartalmának módosítása 9. Személyi feltételek egységesítése 2. Minőségfejlesztés (az FSZ minőségbiztosítási rendszerének gyakorlati működése) 1. Programindítói feladatok 2. Programalapítói feladatok 3. Konzorciumi feladatok 4.A minőségfejlesztés működése a gyakorlatban 1. Egy félév eredményei 2. A mérések alkalmazhatósága az utánkövetés problémájának megoldása során 5.Összefoglalás és ajánlás

Bevezetés FSZ elhelyezkedése Minőségbiztosítás feladata, szerepe

Rendszerszintű problémák Előzmények (PS, Phare) Indítás (felsőoktatás + középfokú oktatás) Hallgatói ÉS tanulói jogviszony Jellemzők: rövid ciklusú (2 éves), gyakorlatorientált, kompetencia alapú, modulrendszerű, kreditrendszerű, olyan minőségbiztosítási rendszere van, ami magában foglalja a minőségirányítási és minőségfejlesztési feltételeket.

Modell-leírás Minőségbiztosítás

Kommunikáció A minőségirányítás feladata a működő FSZ rendszer állandó szinten tartása.

Beiskolázás Aktív módszerek Kiállítások Nyílt napok Személyes kapcsolatok Passzív módszerek Sajtó Televízió Hirdetmények, szóróanyagok

Oktatók kiválasztása, értékelése Kiválasztás intézményvezetői feladat Értékelés vezetői, tanulói szinten

Kapcsolat munkaerőpiac szereplőivel Beiskolázás Nyári gyakorlat Gyakorlati képzés Szakdolgozat

Oktatói együttműködések Programindítói szinten Programszintű („konzorcium”) Tantárgyi modulokhoz kötötten

Tantervi együttműködések Programindító intézményen belüli (megosztott tanítási tartalmak) Konzorciumi szinten (közös tantervfejlesztés)

Szervezési együttműködések Felvétel rendjének egyeztetése Áthallgatás, szakirányváltás lehetőségének biztosítása

Tartalom módosítása Jegyzetek korszerűsítése (  10%)

Személyi feltételek egységesítése Intézmény-vezetői feladat

Minőségfejlesztés

START Program leírás Kérdőívek Adatok feldolgozása programindítói szinten Konzorciumi értékelés Problémák feltárása Intézkedési tervek Jegyzetek felülvizsgálata STOP

Programindítói feladatok Kérdőíves felmérés Belépő Tanulási Modulértékelő Vizsgaértékelő Kilépő Utánkövető Tanári Vezetői

Visszacsatolás Programindítói szinten (minden kérdés; trendek; összehasonlítás; idősoros elemzés) Konzorciumi szinten (összehasonlítás; problémák feltárása; javaslatok kidolgozása) Programalapítói szinten (összevont jelentés; nyomonkövetés)

Konzorciumi feladatok jegyzetek folyamatos felülvizsgáltatása, korszerűsíttetése évente (10%-ot meg nem haladó mértékben). Amennyiben a jegyzeteket 10%-ot meghaladó mértékben szükséges módosítani, úgy a konzorcium javaslata alapján a felsőoktatási intézmény tanácsa hagyja jóvá a módosítást. az előzetesen meghatározott elégedettségi adatokból konzorciumi szintű beszámoló készíttetése a beszámolóból felmerült problémák meghatározása, rangsorolása a legfontosabb problémák megoldására intézkedési terv kidolgozása az intézkedési terv végrehajtatása a programindító intézményekkel

Gyakorlati működés Eredmények

Konkrét eredmények A belépők érettségi átlaga 3,28 Az egyes iskolákban már több a „sima” érettségivel rendelkezők száma, mint a technikusi végzettséggel rendelkezőké. Az érettségit legtöbben élelmiszeripari szakközépiskolában szerezték. A képzés előtt a döntő többség középiskolába járt. A legfontosabb elvárás, hogy bármely területen el tudjanak helyezkedni, illetve hogy a tanulmányokat beszámítsák. A legfontosabb elsajátítandó kompetenciák a gazdasági és a számítógépes alapismeretek. A legkevésbé fontos kompetencia a gépészeti ismeretek.

Konkrét eredmények A belépőket leginkább a vállalkozói terület érdekli. A belépők végzés után leginkább továbbtanulnának, vagy a sütőiparban helyezkednének el. A továbbtanulni szándékozók leginkább az SZTE ÉFK-n szeretnének tanulni, vagy más szakmai tanfolyamon. A tanulásra fordított átlagos idő 26,23 óra/hét; otthoni tanulásra pedig átlagosan 8,56 órát fordítanak hetente. A tanulók döntő hányada nem, vagy csak alkalmanként dolgozik. Kivétel a levelező tagozatot is indító iskola. A tanulóknak kb. fele csak alkalomszerűen tanul, a többiek ennél ritkábban. A tanulók kb. fele csak részben elégedett a tanulmányi munkájával. …

Levonható következtetések Erősség A belépők „sima” érettségivel rendelkeznek Elhelyezkedni főleg a sütőiparban szeretnének Az otthoni tanulási idő nő A technológia moduloknak a legsikeresebbek a vizsgái A különböző iskolák vizsga színvonala nagyjából azonos A kilépők főleg hallgatók szeretnének lenni A „felkészítés a továbbtanulás”-ra jó minősítést kapott Gyengeség A belépők főleg iskolából jöttek, nem pedig a munka világából A tanulási gyengeség oka a nehéz tárgyak és az idő Veszély Az érettségizettek főleg élelmiszeripari szakközépiskolában végeztek (saját tanulók?) A vállalkozói szakirány döntő többsége (egysíkúság) A tanulás csak alkalmankénti A gépészeti modulok „mélyrepülése” Az előadás, mint módszert döntő többsége A jegyzetek olvasottsága alacsony Az utánkövetés hiánya Lehetőség Általános elhelyezkedés, beszámítás igénye Gazdasági, számítógépes kompetenciák utáni igény Továbbtanulás az SZTE ÉFK-n Elégedetlenség a tanulással A tanulási hiány oka a nem kielégítő tanulásmennyiség

Megoldási javaslatok

Feladatok meghatározása (konzorciumi szinten) Csapat kijelölése Intézkedési tervek (készítés, végrehajtás, ellenőrzés)

Fejlesztési lehetőségek

Minőségbiztosítás kiterjesztése más FSZ képzésekre Standardizálás

Köszönöm a kitartó figyelmet!