A portfólió mint a tanári szakdolgozat összetevője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési rendszer
Értékelés a pedagógiában
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A portfólió mint az individuális, kutató szemléletű tanulás
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az e-portfólió használati köre
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A PORTFÓLIÓ Összeállította: Marton Eszter Forrás: Falus Iván – Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet,
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A portfólió mint a tanári szakdolgozat összetevője Pethőné Nagy Csilla, 2010. február 26.

Mi a portfólió? A portfólió a tanuló előre meghatározott cél- és szempontrendszer alapján összeállított munkáinak gyűjteménye, vagy e gyűjteményből általa összeállított reprezentatív mintasor. Megvilágítja a tanuló egy adott témában és meghatározott idő alatt szerzett tudását, jártasságát, előrehaladását. Támogatja az önálló, aktív, kutató szemléletű, felfedező részvételét a téma elsajátításában. A portfólió a tanulási folyamatban nyújtott teljesítmény és fejlődés átfogó, komplex értékelési módszere is.

Alkalmazásának terjedése Munka világában (cukrászda, étterem, rendezvényszervezés, pályázatok, referenciák, stb.) Érettségi vizsgarendszerben rajz és vizuális kultúra emberismeret, mozgóképkultúra és médiaismeret projektfeladatainak egyes elemei A bolognai folyamat tanárképzési rendszerében Tanári MA – féléves egyéni gyakorlat – tanári kompetencia-térképre tervezett, portfólióban dokumentált gyakornoki tevékenység (a portfólió a tanári képesítővizsga részét képezi)

Előnyei Motiválja a tanulókat (önálló döntések, tervezés, létrehozás értékelés. Kialakul a „tulajdonosság” érzése. Erősödik a kognitív önszabályozás. Elmélyültebb tanulást tesz lehetővé. Felkészít az élethosszig tartó tanulásra. Támogatja a procedurális tudás kialakulását. Segíti olyan kompetenciák fejlődését, amelyek meghatározók az önművelés, a munkába állás és a továbbtanulás szempontjából is. Sikerélményt ad. Támogatja a saját tanulási utakat. A tanár egyénre szabott, differenciált fejlesztést tervezhet és támogathat. Az értékelésnél nyilvánvalóvá válik számára a fejlődés. Tanítványai olyan készségei, képességei kerülhetnek felszínre, amelyekkel addig nem találkozott. Mivel a tanuló több munkáját értékeli, lehetővé válik a tanulói teljesítmény árnyaltabb megítélése. Változatos értékelésmódokat tesz lehetővé.

Hátrányai A diák számára idő- és munkaigényes. Szükség van bizonyos attitűdökre, viselkedésformákra (belső motiváltság, feladatorientáltság, kitartás, korrekciós képesség, a tanulói reflexivitás és autonómia bizonyos szintje). Tanulási stratégiák, módszerek és eljárások bizonyos szintű ismeretét feltételezi a tanuló részéről. Esetenként nehéz elfogadni a differenciált fejlesztés, feladatadás tényét. Szüksége van a tanulónak reális önbizalomra és önismeretre. A tanárnak idő- és munkaigényes. Releváns ismeretek szükségesek a tanulók beállítódásáról, motivációiról, ismeret és készség-képesség jellegű tudásáról. Fontos tanári kompetenciákat (tervezés, céladás, kreativitás, döntés, nyomon követés, tanulássegítés, értékelés) és viselkedésformákat (bizalom, rugalmasság, támogatás) igényel. A folyamatértékelésnek és a produktumok értékelésének vannak nehézségei. Nehéz az érdemi visszacsatolás és a közzététel megszervezése és kivitelezése.

A tanári szakdolgozat portfólió összetevője A hallgató tanári kompetenciáit bemutató dokumentum Ezekre vonatkozó reflexió-gyűjtemény Az iskolai gyakorlatok és a kísérő szemináriumok tapasztalatainak, eredményeinek (ön)reflexív, elemző összegzése Ha a hallgató olyan dokumentumot is választ a portfólióba, melyet előzőleg már értékeltek (MUNKAPORTFÓLIÓ), akkor a vonatkozó értékelések a kötelező melléklet részét képezik.

A tanári kompetenciák leírása A tanár szakmai felkészültsége birtokában hivatásának gyakorlása során alkalmas: a tanulói személyiség fejlesztésére: az egyéni igényekre és fejlődési feltételekre tekintettel elősegíteni a tanulók értelmi, érzelmi, testi, szociális és erkölcsi fejlődését, a demokratikus társadalmi értékek, a sajátos nemzeti hagyományok, az európai kulturális és az egyetemes emberi értékek elsajátítását;

2) tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére: a tanulói közösségekben rejlő pedagógiai lehetőségek kihasználására, az egyének közötti különbségek megértésének elősegítésére, az interkulturális nevelési programok alkalmazására, az együttműködés készségeinek fejlesztésre;

3) a pedagógiai folyamat tervezésére: pedagógiai munkáját a feltételek árnyalt elemzése alapján átfogóan és részletekbe menően megtervezni, tapasztalatait reflektív módon elemezni és értékelni;

a szaktudományi tudás felhasználásával a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztésére: az adott szakterületen szerzett tudását tantervi, műveltségterületi összefüggésekbe ágyazni, ennek alapján a tanulók tudományos fogalmainak, fogalomrendszereinek fejlődését elősegíteni, az egyes tudományterületek szemléletmódját, értékeit és kutatási eljárásait megismertetni, az elsajátított tudás alkalmazásához szükséges készségeket kialakítani, szakterületének az egészség védelmével és fejlesztésével való összefüggéseit felismerni és ezzel a tanulók egészségfejlesztését elősegíteni;

5) az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztésére: a kereszttantervi kompetenciák, különösen az olvasás-szövegértés, információfeldolgozás, a tanulási szokások és készségek, az alapvető gondolkodási műveletek, a problémamegoldó gondolkodás folyamatos fejlesztésére, a tanulók előzetes tudásának, iskolán kívül megszerzett ismereteinek és készségeinek, valamit az iskolában elsajátított tudásának integrálására, az önálló tanulás képességeinek megalapozására, fejlesztésére, a tanulók testi-lelki-szellemi egészségének fejlesztésére;

6) a tanulási folyamat szervezésére és irányítására: változatos tanítási-tanulási formák kialakítására, a tudásforrások célszerű kiválasztására, az új információs-kommunikációs technológiák alkalmazására, hatékony tanulási környezet kialakítására;

7) a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására: a tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek és személyiségfejlődésének elemző értékelésére, a különböző értékelési formák és eszközök használatára, az értékelés eredményeinek hatékony alkalmazására, az önértékelés fejlesztésére;

8) szakmai együttműködésre és kommunikációra: a tanulókkal, a szülőkkel, az iskolai közösséggel, a társszervezetekkel és kutató-fejlesztő intézményekkel történő együttműködésre, a velük való hatékony kommunikációra;

9) szakmai fejlődésben elkötelezettségre, önművelésre: a munkáját segítő szakirodalom folyamatos követésére, önálló ismeretszerzésre, személyes tapasztalatainak tudományos keretekbe integrálására, a neveléstudományi kutatások fontosabb módszereinek, elemzési eljárásainak alkalmazására, saját munkájának tudományosan megalapozott eszközöket felhasználó értékelésére. 15/2006. (IV. 3.) OM rendelete az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről, 4. sz. melléklet, Tanári mesterképzési szak.)

A szakdolgozati portfólióban elhelyezhető dokumentumtípusok a tanárjelölt iskolai és egyéb gyakorlóhelyi megfigyeléseinek és elemzéseinek dokumentumai; a pedagógiai munka tervei, megvalósulásuk értékelése; esettanulmányok bemutatása (például egy-egy tanuló fejlődéséről); szakmai cikkek feldolgozása reflexiókkal vagy szakmai cikkek fordítása idegen nyelvről; a praxisban, a szakmai önfejlődésben való felhasználhatóságuk dokumentálása; pedagógiai dokumentumok vizsgálata, értékelése;

A szakdolgozati portfólióban elhelyezhető dokumentumtípusok külső szervezetekkel (közoktatási, felnőttoktatási, szakmai szolgáltató intézményekkel, fenntartóval, stb.) tartott szakmai kapcsolat és tevékenység dokumentálása; (ön)fejlesztési tervek megvalósulásának dokumentálása és értékelése; szülőkkel való kapcsolattartás és együttműködés dokumentumai; az információs-kommunikációs technológia eredményes alkalmazásának bizonyítékai; tanulókkal kötött tanulmányi szerződések és megvalósulásuk bemutatása és értékelése;

A szakdolgozati portfólióban elhelyezhető dokumentumtípusok önértékelés, és az évfolyamtársak kritikai észrevételeit tartalmazó értékelő dokumentumok; a saját tantárgy tanításában és tanulásában alkalmazott portfóliómódszer funkciójának, tartalmának és eredményének leírása; ehhez kapcsolódóan néhány tanulói portfólió bemutatása és értékelése; konferencián való részvétel vagy előadás dokumentumai; szakmai szervezetekben, bizottságokban való részvétel dokumentálása és értékelése;

A szakdolgozati portfólióban elhelyezhető dokumentumtípusok a jelölt által készített tanítási segédletek, értékelési eszközök bemutatása, és felhasználásuk tapasztalatainak rögzítése; valamely (pedagógiai) probléma megoldásának leírása stb. Bármely szöveges dokumentum kiegészíthető fényképekkel, videofelvételekkel, amennyiben az elemzéshez és az értékeléshez azok szervesen társíthatók.

A szakdolgozati portfólióban elhelyezhető dokumentumok száma A szakdolgozati portfólió legalább öt dokumentumot tartalmaz. Ebből: két kötelező három szabadon választott

Kötelező dokumentumok 1) Bevezető/visszatekintő esszé melyben a portfólió készítője „bevezeti” portfólióját: bemutatja összeállításának szerkesztési elveit, szempontjait, indokait; rögzíti azt, hogy a portfólióba válogatott dokumentumok miként bizonyítják/bizonyíthatják tanári kompetenciáinak meglétét; visszatekint és reflektál saját tanári szakmai fejlődési folyamatára

Kötelező dokumentumok 2) Óraterv vagy tématerv Melyben a portfólió készítője rögzíti a tervezés szempontjait és azok indokait, megfogalmazza a célokat, várható eredményeket, feltételeket, lehetséges problémákat; változatos és differenciált tanulásszervezési módokat, tanulási technikákat, tanulói tevékenységeket, (ön)értékelési eszközöket tervez; bemutatja és értékeli az óra- vagy tématerv megvalósulását, felmutatja az eredményesség bizonyítékait.

Szabadon választott dokumentumok 1) Egy saját dokumentum, és a dokumentumhoz csatolt reflexió, amely különösképpen bizonyítja a tanárjelölt „szakmai fejlődésben elkötelezettségre és önművelésre” való alkalmasságát (v. ö.: 9. kompetenciában írtakat). 2-3) Két saját dokumentum, és a dokumentumokhoz csatolt reflexiók, amelyek a tanárjelölt olyan tanári kompetenciáinak meglétét bizonyítják, amelyek a tanárjelölt saját szakmai fejlődése szempontjából kitüntetett jelentőséggel bírnak.

Madách Imre Az ember tragédiája című drámai költeményéhez készült portfólió egyik szabadon választható dokumentuma – Kovács Árpád, Pászti Renátó számítógépes képei, valamint Zentai Diana krétarajza, színpadkép a Falanszter, az Űr és az Eszkimó színhez (2009)

A szakdolgozati portfólió elfogadhatósági szempontjai Nem fogadható el, azaz elégtelenre értékelendő a szakdolgozati portfólió: ha terjedelme nem éri el a minimum 50.000 karaktert, ha abban több mint 20 nyelvi hiba, illetve értelemzavaró helyesírási hiba van, ha az alapvető részek bármelyike hiányzik: legalább két kötelező és három szabadon választott dokumentum a hozzájuk kapcsolódó reflexiók; címlap; tartalomjegyzék; hivatkozások; irodalomjegyzék; mellékletek (pl. mérőeszközök, adatsorok, lefordított szakcikk idegen nyelvű másolata a forráshely pontos feltüntetésével stb.) Elégtelen a szakdolgozati portfólió akkor is, ha szerzője plagizál.

A szakdolgozati portfólió értékelési szempontjai A bevezető/visszatekintő esszében a tanárjelölt… „bevezeti’ portfólióját, bemutatja portfóliója összeállításának szerkesztési elveit, szempontjait, indokait 4 pont 2. rögzíti azt, hogy a portfólióba válogatott dokumentumok mely tanári kompetenciáinak meglétét bizonyítják 8 pont 3. visszatekint és reflektál saját tanári szakmai fejlődési folyamatára 8 pont

A szakdolgozati portfólió értékelési szempontjai Az óratervben/tématervben a tanárjelölt… 4. pontosan rögzíti a tervezés szempontjait és azok indokait 3 pont 5. megfogalmazza a célokat, a várható eredményeket, számba veszi a feltételeket és a lehetséges problémákat 3 pont 6. változatos és differenciált tanulásszervezési módokat, tanulói tevékenységeket tervez 3 pont 7. figyelmet fordít az előzetes tudás feltárására, a tanulói érdeklődés, belső motiváció felkeltésére és fenntartására 3 pont 8. megjeleníti a tanulói tervezés és a tanulási folyamat nyomon követésének, a saját tanulás ellenőrzésének és értékelésének lehetőségeit, szempontjait és eszközeit 3 pont 9. bemutatja és értékeli az óra- vagy tématerv megvalósulását, felmutatja az eredményesség bizonyítékait 15 pont

A szakdolgozati portfólió értékelési szempontjai Az 1) szabadon választott dokumentumban a tanárjelölt… 10. rögzíti a választott dokumentum pontos adatait 2 pont 11. megindokolja, hogy miért ezt a dokumentumot választotta a 9. kompetencia meglétének bizonyítására 3 pont 12. logikusan felépítve, jól strukturáltan mutatja be a vonatkozó dokumentumot 3 pont 13. a dokumentum bemutatásához és/vagy reflektálásához adekvát szakirodalmat használ, pontosan feltünteti a hivatkozásokat és a bibliográfiai adatokat 2 pont 14. összefoglalja, reflektálja a dokumentum elkészítésének tapasztalatait és annak hatását a saját szakmaisága alakulására 5 pont

A szakdolgozati portfólió értékelési szempontjai A 2) szabadon választott dokumentum a tanárjelölt… 15. rögzíti a választott dokumentum pontos adatait 2 pont 16. megindokolja, hogy miért ezt a dokumentumot választotta, s számba veszi azt is, hogy e dokumentummal mely tanári kompetenciák megléte bizonyítható 3 pont 17. logikusan felépítve, jól strukturáltan mutatja be a vonatkozó dokumentumot 3 pont 18. a dokumentum bemutatásához és/vagy reflektálásához adekvát szakirodalmat használ, pontosan feltünteti a hivatkozásokat és a bibliográfiai adatokat 2 pont 19. összefoglalja, reflektálja a dokumentum elkészítésének tapasztalatait és annak hatását a saját szakmaisága alakulására 5 pont

A szakdolgozati portfólió értékelési szempontjai A 3) szabadon választott dokumentumban a tanárjelölt… 20. rögzíti a választott dokumentum pontos adatait 2 pont 21. megindokolja, hogy miért ezt a dokumentumot választotta, s számba veszi azt is, hogy e dokumentummal mely tanári kompetenciák megléte bizonyítható 3 pont 22. logikusan felépítve, jól strukturáltan mutatja be a vonatkozó dokumentumot 3 pont 23. a dokumentum bemutatásához és/vagy reflektálásához adekvát szakirodalmat használ, pontosan feltünteti a hivatkozásokat és a bibliográfiai adatokat 2 pont 24. összefoglalja, reflektálja a dokumentum elkészítésének tapasztalatait és annak hatását a saját szakmaisága alakulására 5 pont

A szakdolgozati portfólió értékelési szempontjai A portfólió egészére jellemző: 25. a szakszerű fogalmi apparátus használata, a gördülékeny és szabatos fogalmazás, az igényes formai és technikai kivitelezés 5 pont A tanári szakdolgozat egyik részjegye, a szakdolgozati portfólió érdemjegye: 0-50 pont: elégtelen 51-62 pont: elégséges 63-75 pont: közepes 76-88 pont: jó 89-100 pont: jeles

Apollinaire: Égöv, tanulói illusztráció portfólióból Köszönöm a figyelmet.