Lehet, hogy közösen többre jutunk?!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fürdők eredményes gazdálkodásának lehetőségei
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
Egymásra utalva – A szőlő-, bortermelés és az idegenforgalom közös fejlesztésének aktuális lehetőségei Borászati Konferencia Monor október 4. Pannon.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva.
A fesztiválok turisztikai jelentősége Magyar Fesztivál Szövetség Évadzáró Konferenciája november Százhalombatta.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
A borturizmus komplex fejlesztése a Monori Pincefaluban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Budaörs Kistérség Többcélú Társulása Bemutatkozik: HERCEGHALOM Január 26.
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Ajkai Kistérség Idegenforgalmának jellemzői
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
1 Előzmények Látványos fejlődések, de hiányzott egy átfogó stratégia Cél: Korunk kihívásainak megfelelő hosszú távú iránymutatás Illeszkedés a fölé- és.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Balaton régió turizmusában
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
A kulturális turizmus trendjei és a
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
Az M&E Csoport Tagja MEGAKOM Stratégiai Tanácsadó Iroda MEGAKOM Development Consultants A Polgári kistérség fejlesztési.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A kistérségi gyerekesély programok tervezési folyamata Kalmár Ildikó - Dandé István - Herman Szabolcs Regionális koordinátorok Magyar Tudományos Akadémia.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Desztináció-marketing
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Turizmusfejlesztési és együttműködési tapasztalatok a Debrecen és Hortobágy helyi TDM szervezet elmúlt 4 és fél éve kapcsán Halasi Csaba egyesületi elnök.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
Puskás Hajnalka szakmai vezető, Bács-kiskun Megyei Nőközpont
Előadás másolata:

Lehet, hogy közösen többre jutunk?! Hogyan építsünk sikeres borturizmust a Strázsahegyen „Borturizmus itthon és határon túl” Borászati konferencia Monor, 2009. október 03.

Stratégiai tervezés jelentősége I. rész Stratégiai tervezés jelentősége www.econoconsult.hu

Kiindulási pont Strázsahegyi pincefalu egyedi adottságai, sokéves borkultúra Strázsa Borrend tevékenysége Fejlesztési szándékok, törekvések Infrastruktúra hiánya Elhanyagolt területek Lakhatási célú ingatlanhasználat terjedése Kevés aktív szereplő Cél? www.econoconsult.hu

Lehetséges fejlődési utak Egyes pincetulajdonosok, egyéb szereplők pontszerű fejlesztései Egységes stratégia mentén, egyazon irányba mutató fejlesztési lépéssorozattal, összefogással, egymást erősítő elemekből álló komplex rendszer létrehozása www.econoconsult.hu

A turizmusfejlesztés komplex megközelítést igényel! Az egyeztetések, konzultációk, az érintettek megkérdezése a fejlesztések társadalmi elfogadását is segíti www.econoconsult.hu 4

STRÁZSA (bor, pincefalu) kerékpárút úthálózat-fejlesztés desztinációmenedzsment iroda Nikolett panzió parkolók kemping magánszálláshelyek fedett kerékpártároló étterem borkóstolók bormúzeum Strázsahegyi Kavaró STRÁZSA (bor, pincefalu) lovas központ tanösvény Adottságok Szüreti Sokadalom szabadtéri színpad borversenyek Strázsahegyi Tekerő Strázsa Borút wellness központ pinceborozó borszaküzlet szatócsbolt szálloda rendezvénytermekkel Nyerges Hotel nyelvi képzés marketingakciók megfelelő közművek információs adatbázis parkolók karbantartott zöldfelületek egységes arculatú pincesorok www.econoconsult.hu

Stratégiai tervezés alapelvei Stratégiai szemlélet = ad hoc projektek helyett átfogó, jövőbe mutató fejlesztési koncepció (tudatos, hosszú távú fejlődés) Fenntarthatóság = gazdasági, társadalmi, környezeti és egyéb hatások együttes értékelésével, irányítható folyamatok révén Komplexitás, szinergia = különböző területeket összefogó, összehangolt program (egymást erősítő hatások kihasználására) Reális, lépcsőzetes fejlesztés = reálisan megvalósítható célok, egymásra épülő fejlesztési fázisok (hatékony forrásfelhasználás érdekében is) Hatékony forrásallokáció = piaci működési mechanizmusok, magántőke szerepvállalásának figyelembevétele Széleskörű partnerség = széleskörű partneri együttműködés, egyeztetés (tervezés megalapozottságának biztosítására, a változások elfogadtatásának elősegítésére, hatékony forrásallokációra) www.econoconsult.hu

A stratégiai tervezés módszere CÉLOK Megalapozó vizsgálatok Stratégia fejlesztési program Előkészítés, előtervezés projekttervezés Megvalósítás www.econoconsult.hu

Fejlesztési koncepciót meghatározó tényezők Meglévő adottságok: termékek, szolgáltatások, arculat, település, kistérség jellemzői Célcsoportok összetétele Kialakult imázs Versenyhelyzet, versenypozíció Keresleti trendek Rendelkezésre álló források, támogatási lehetőségek Stb. www.econoconsult.hu

Fejlesztési stratégia/program fő tényezői Funkciók meghatározása, szakmai tartalom, projektek kialakítása Funkciók összehangolása a célcsoportoknak megfelelően Terület teherbíró képessége Optimális kapacitások meghatározása Megvalósítás műszaki feltételei Projektek együttműködése Helyszín kijelölése Arculat www.econoconsult.hu

Együttműködések a borturizmusban II. rész Együttműködések a borturizmusban www.econoconsult.hu

Fürdő Gasztro- nómia Bor Helyi/kistérségi portfolió Helyi portfolió www.econoconsult.hu

ÉLMÉNY nyújtása a látogatóknak A sikeres (bor)turisztikai desztináció alapvetései ÉLMÉNY nyújtása a látogatóknak Alapfeltétel: az adott célcsoport minden szegmense igényeinek ismerete További fontos tényező: kiegészítő elemek rendelkezésre bocsátása www.econoconsult.hu

„Egységben az erő” Miért van szükség együttműködésre? turisztikai trendek, pl.: globalizálódó verseny a turisztikai piacon élmény fontosabb, mint maga a desztináció minőségi szolgáltatások iránti igény fokozódása egyre preferáltabbak a teljes körű, változatos élményt nyújtó térségek főszezonon kívüli utazások arányának növekedése, alternatív utazások iránti igény fokozódása turizmus pozitív multiplikatív hatásai (gazdasági, társadalmi, foglalkoztatási helyzetre) Attraktív, minőségi, egyedi kínálat, kiépült látogatóbarát infrastruktúra, hatékony marketingtevékenység szükséges a versenyképességhez! www.econoconsult.hu

Turisztikai értéklánc A döntés Vissza- Csatolás Utazás előtti imázs Utazás előtti információk Foglalás Utazás Hazaút Vendég- Fogadás Infra- struktúra Attrakciók Étkezés Szállás Információ www.econoconsult.hu

Együttműködési lehetőségek Lazább együttműködések, pl. Szorosabb együttműködések, pl. közös eseményszervezés (pl. Etyek) közös kiadványok megjelentetése (Villány) egy-egy projektelem megvalósítása (pl. tanösvény kiépítése - Monor) értékesítési együttműködések kistérségi társulások tematikus utak (Franken) komplex marketingtevékenység (Burgenland) Jellemzői: gyorsan megvalósítható együttműködés egyszerűbb működési rendszer alacsonyabb működési költségigény kevés hozzáadott érték Jellemzői: hosszabb előkészítési idő hatékonyabb működési rendszer szinergiahatás jobb kihasználása jelentős hozzáadott érték! www.econoconsult.hu

Az együttműködés különböző formái Tematikus utak (pl. Egri Borút) 1-2 napos rendezvények erejéig tartó együttműködés (pl. Etyek) Több éjszakás tartózkodást magába foglaló (főleg a bor által motivált) utazás komplex kínálatának összefogása, koordinálása (pl. Frank Borvidék, Burgenland) www.econoconsult.hu

Térségi együttműködés vs. egyediség Nem kell választanunk az együttműködés és az egyediség megtartása között! Sőt, nélkülözhetetlen a megkülönböztetés a térségi szintű versenyhelyzet kialakulásának elkerülésére, a térségi kínálat attraktivitásának fokozására, megnyerhető célcsoportok kiterjeszthetőségére! Egyediség biztosításának lehetőségei az együttműködés keretében, pl.: azonos termék/szolgáltatás eltérő hasznosítási lehetőségei (pl. pincék különböző hasznosítása) komplex kínálat-együttesen belüli differenciálás (pl. egyedi tematika) célcsoport szerinti differenciálás (fesztiválvendégek vs. A térséget megismerni vágyók) egyedi arculat megteremtése (pl. tematikus arculat – hagyomány, kultúra alapján) kapcsolódó kínálati elemek kialakításának eltérései www.econoconsult.hu

Melyik együttműködési formát válasszuk? Adottságoktól, lehetőségektől függ – egyedi megfontolás, értékelés szükséges! Szempontok lehetnek: jelenlegi attraktivitás, vonzerő (pl. mennyire létfontosságú az együttműködés) adottságok, kínálati elemek (pl. milyen attrakciókkal rendelkezünk) pénzügyi források rendelkezésre állása (pl. szükséges-e a forrásbevonás) fejlesztési területek rendelkezésre állása (pl. vannak-e szabad területeink a fejlesztéshez) meglévő kapcsolatrendszer (pl. vannak-e jó kapcsolataink a bevonandó helyi és térségi szolgáltatókkal) humán erőforrások (pl. rendelkezésre áll-e helyben vagy ide kell hozni vagy képzés szükséges?) időtényező (pl. mennyire égető a fejlesztési igény) területek érzékenysége (pl. bemutathatók-e, bejárhatók-e a területek) stb. www.econoconsult.hu

Etyek www.econoconsult.hu 1

Villány www.econoconsult.hu 1

Frank Borvidék www.econoconsult.hu

Várható eredmények Ingatlanpiaci felértékelődés Helyi szereplők aktív együttműködése Ingatlanpiaci felértékelődés A lakosság életminőségének javulása Helyi termékek ismertségének növekedése A helyi termékek eladásának ösztönzése A desztináció ismertségének növekedése A borra alapozott komplex turisztikai termék kialakulása www.econoconsult.hu

KÖSZÖNJÜK FIGYELMÜKET! vezető tanácsadó, partner fejlesztési tanácsadó Bakos Boglárka vezető tanácsadó, partner +36 20 570 0449 bakos.boglarka@econoconsult.hu Duchai Márta fejlesztési tanácsadó +36 30 586 9536 duchai.marta@econoconsult.hu www.econoconsult.hu