Iskoláskor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Advertisements

Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Társismeret.
Gondolatok a barátságról
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Konfliktus és kooperáció
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A személyiség.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Önismeret Horváth Renáta.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Szociális tanulás formái
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Etikai alapelvek az ápolásban
A játék A játékosság.
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
HÁZASSÁGI KONFLIKTUSOK ÉS KEZELÉSÜK Bodor Enikő, szociális munkás Bölön, 2007 december 2.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A gyermek erkölcsi fejlődése
Egyéni döntések a szervezetben
Az emberi tanulás.
Erkölcsi fejlődés iskoláskorban
Társas kapcsolatok iskoláskorban
Az iskolai csoportok sajátosságai
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Szocializáció és személyiségfejlődés
Különbözőek vagyunk!.
A szomatikus marker feltevés
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Fenomenológiai megközelítés
Éntudat – identitástudat - énkép
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
ELŐZMÉNYEK Év Szakmai Napjai. Első félév Korrekciós csoport 10. csoport 6. csoport 5. csoport 4. csoport.
1. osztályos példa Bubernik Eszter
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Mindennapi veszteségeink
A deviancia értelmezési kerete
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A játék A játékosság.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Szociális kompetencia
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Iskoláskor

Biológiai fejlődés Tovább folytatódik a növekedés, bár lassabban, mint csecsemőkorban (testsúly, testmagasság) -> függ a táplálkozástól és a genetikai tényezőktől Az agy fejlődése: új képességek fejlődésének az oka a lateralizáció a két félteke más-más feladatok ellátására specializálódik, ezáltal kifinomultabb, összetettebb cselekvések, magasabb szintű gondolkodás válik lehetővé növekszik az agy mérete (elsősorban a frontális területek felszíne nő) 6-8 éves kor között befejeződik a kéreg mielinizációja, ez felgyorsítja az ingerületek továbbítását

Gondolkodás fejlődése A kisgyermekkor és iskoláskor között 4 tényező változik: - nő az emlékezeti terjedelem (sokkal több dologra és jobban emlékeznek) - fejlődnek az emlékezeti stratégiák - 2 típusa: - ismételgetés - szervezés -> rím pl: málna-bálna, helyzeti asszociáció pl: zabpehely-tej - nő a tudásalap (megjegyzendő dolgok ismeretének bővülése) - sokkal nagyobb háttértudással rendelkeznek, amire már lehet építeni - metamemória -> sokkal többet tudnak a saját emlékezeti folyamataikról

Gondolkodás fejlődése Piaget szerint ez a konkrét műveleti szakasz (6-12 év) konkrét mert már nemcsak fizikailag tudnak tárgyakat manipulálni, hanem mentálisan is képes fejben cselekvéseket végezni pl: összekapcsol, szétválaszt, sorba rendezés - decentrálás - egyszerre több tulajdonságot is képes figyelembe venni, többszörös kritériumok alapján képesek kategóriákat képezni - ekkor már megtudják oldani a vizes poharas feladatot ilyenkor indul a bélyegek, focikártyák gyűjtése konzerváció a tárgyak tulajdonságai akkor is ugyanolyanok maradnak, ha a külső megjelenésük némiképp megváltozik logikai szükségszerűség bizonyos tulajdonságok megőrződése logikailag szükségszerű, a látszat megváltozása ellenére is

Gondolkodás fejlődése 3 mentális művelet megértése (magas és zömök vizespohár): változatlanul hagyás: ha valamihez nem rakunk hozzá és nem veszünk el, akkor a mennyisége azonos marad kiegyenlítés: egy tárgy összehasonlításakor a két vonatkozás, amiből vizsgáljuk kiegyenlítődik pl: az egyik pohár magasabb, de vékonyabb, a másik alacsonyabb, de zömökebb megfordíthatóság: az egyik művelet semlegesíti/visszafordítja a másikat pl: ha visszaönti a vizet, akkor látja, hogy ugyanannyi csökken az egocentrizmus (szociális nézőpontváltás) ki tudják találni, hogy mások hogyan fognak viselkedni hatékonyabb a kommunikáció, mert figyelembe veszik a másik tudását el tudják képzelni, hogy milyennek látják őket mások

Társas kapcsolatok kisiskoláskorban Új típusú játék jelenik meg: szabályokon alapuló játék kisgyermek korban a fantáziajáték volt, ami a szerepeken alapul, a szabályjáték szabályokon alapul 7-8 éves korra a szabályok válnak a játék lényegévé, különösen a fiúknál elsődleges célja a győzelem akár órákig is, akár 20 fő is játszhat (kicsiknél max. 10 perc és csak páran) aki változtat a szabályokon a többiek beleegyezése nélkül, az csal (kicsiknél a fantáziajáték percről percre változik A játék az életre készít fel alkalmazkodás a társakhoz, saját vágyaink és viselkedéseink alárendelése a megegyezésen alapuló szabályrendszernek a társas szabályok biztosítják a másokkal való együttműködés lehetőségének kereteit 9-11 évesen jönnek rá, hogy a szabályokat együtt hozzák és a többiek beleegyezésével megváltoztathatók

Társas kapcsolatok kisiskoláskorban Szabályok típusai: - erkölcsi szabályok: igazságosság és mások jólétét szolgálják (becsületesség, igazságosság, tilalmak) társadalmi konvenciók: egy adott társadalomra sajátosan jellemző szabályok pl: megszólítási formák személyes szabályok körülírt eseményeket irányítanak pl: nincs TV, amíg nincs kész a lecke

Lawrence Kohlberg: erkölcsi fejlődés Történetmesélés, a gyerekeknek véleményt kellett mondaniuk (Heinz úr) 3 szintet különböztet meg, ami megfelel Piaget kognitív fejlődési szakaszainak: prekonvencionális (Piaget -> műveletek előtti) az ítéletek a gyerek saját vágyain alapulnak 1. szakasz: büntetés orientáció a szabályokat azért kell betartani, hogy elkerüljük a büntetést 2. szakasz: jutalom orinentáció a szabályokat azért kell betartani, hogy jutalmat kapjunk és elnyerjük mások jóindulatát - konvencionális (Piaget -> konkrét műveleti) - az ítéletek attól függenek, hogy mit gondolnak mások a társas normákat sértő cselekvések minősülnek rossznak 3. szakasz: jó gyerek orientáció a szabályokat azért kell betartani, hogy mások helytelenítését elkerüljük 4. szakasz: tekintélyorinentáció tekintély helytelenítésének elkerülése, bűntudat elkerülése posztkonvencionális (Piaget -> formális műveleti) 5. szakasz: társadalmi szerződés orientáció a társ. által elfogadott és annak jólétét szolgáló szabályok betartása, mások tiszteletének elnyerése és a saját önbecslés megtartása céljából 6. szakasz: etikaelv orientáció (saját etikai elvek követése, önvád elkerülése)

William Damon: pozitív erkölcsi gondolkodás Azt vizsgálta, hogyan kell elosztani a javakat, jutalmakat Történetmesélés, aztán kikérdezte a gyerekek véleményét egy osztály rajzokat készít, voltak, akik keveset, voltak, akik sokat, aztán eladták őket egy vásáron. Hogyan osszák el a jutalmat? eredmények: a 4 évesek nem indokolták a döntést, csak kifejezték az igényeiket az 5 évesek a saját igényeik kielégítésére gondoltak, de már elkezdik alátámasztani a döntéseiket nagyság vagy nem-re hivatkoznak pl: legnagyobb kapja a legtöbbet 5-7 évesen egyenlő bánásmód (mindenki egyenlően kapjon) 8 évesek már azt mondják, hogy aki többet dolgozott, többet kapjon, de figyelembe veszik pl: hátrányos helyzetet vagy fogyatékosságot

Barátság 3-4 évesen a barát a játszótárs, később meghatározza a barátságot: - együtt töltött idő hasonlóság (életkor, nem bőrszín) John Gottman szerint 5 tényező szükséges a barátság kialakulásához: közös alapon végzett tevékenység gyorsan megtalálják a közös hangot és együtt játszanak kommunikáció világossága (fél szavakból is) információcsere (mindegyik fél kér és ad információt) konfliktusok feloldása kölcsönösség pozitív viselkedésre pozitív viselkedéssel válaszol

Barátság Nemi különbségek a barátságokban: lányok: 2-3 fős csapat, kevesebb barát, lassabban kötnek barátságot intimebb kapcsolatok együttműködés, személyközi érzékenység fiúk: nagyobb csapatok, versengő játékok

Társas kompetencia A társakkal való sikeres együttműködés készsége Goodnow, Burns szerint az összetevői: kezdeményezőkészség a barátság különböző szakaszaihoz kapcsolódó elvárások megtanulása kitalálni, hogy kikkel esélytelen a barátság kialakítása a barátnak ígérkező személyekkel a kapcsolat elmélyítése a dolgok úgy alakítása, hogy mindkét félnek jó legyen annak biztosítása, hogy mindkét fél ugyanannyi erőfeszítést tesz a kapcsolatért, de nem méricskélni nem túlzottan megbízni azokban, akik nagy valószínűséggel hűtlenek szembeszállni azokkal, akik el akarják venni a barátainkat nem leragadni a kiürült barátságoknál elkerülni, hogy mások előtt önző vagy hűtlen kép alakuljon ki rólunk elkerülni, hogy barátok nélkül maradjunk rugalmasan alkalmazkodni, ha elhagyják az embert

Selman: nézőpontátvétel és a barátság szintjei 0. szint (3-7 éves kor): Nézőpont: egocentrikus (differenciálatlan) nézőpont - a gyerekek nem különböztetik meg a saját nézőpontjukat másokétól még nem ismerik fel, hogy mások ugyanazt az élményt vagy cselekvéssort értelmezhetik az övékétől különböző módon Barátság: alkalmi játszótársak a barát olyasvalaki, aki a közelben lakik, együtt játszanak szint (4-9 éves kor): Nézőpont: szubjektív (elkülönült) nézőpontok - a gyerek megérti, hogy mások nézőpontja különbözhet az övétől Barátság: egyirányú közreműködés - a barát azt teszi, amit az ember akar, az a barát, aki ugyanazt szereti és utálja, amit mi

Selman: nézőpontátvétel és a barátság szintjei 2. szint (6-12 éves kor): Nézőpont: önreflexív (viszonos) - a gyerek már képes saját gondolatait és érzéseit más nézőpontjából szemlélni Barátság: szakaszos együttműködés - a gyerekek a nézőpontok viszonosságának frissen szerzett tudatáben inkább gondolataik és cselekvéseik összehangolásával törtődnek, s nem azok valamely meglévő normához történő igazításával, amint azt korábban tették a kapcsolatok az alkalmazkodás és az együttműködés függvényei, és széteshetnek a viták eredményeképp 3. szint (9-15 éves kor): Nézőpont: harmadik személyű (kölcsönös): a gyerek ezen a szinten ki tud lépni az interakcióból, és képes felvenni egy harmadik személy nézőpontját Barátság: intim, kölcsönös kapcsolat úgy tekintenek a barátságra, mint a kölcsönös intimitás és a kölcsönös támogatás alapvető eszközére ezen a szinten a barátságok túllépnek a pillanatnyi interakciókon és konfliktusokon is ennek a szintnek az elsődleges korlátai a birtoklási vágy és a féltékenység

Selman: nézőpontátvétel és a barátság szintjei 4. szint (12 éves kortól): Nézőpont: társadalmi (független) ezen a szinten a gyerekek képesek magukévá tenni a társadalom, a törvények vagy az erkölcs általánosított nézőpontját Barátság: autonóm, kölcsönösen függő barátságok - erre a szintre jellemző annak a tudatosulása, hogy egymást támogatásuk és azonosságtudatuk kölcsönösen függő helyzetben tartja őket, de ugyanakkor elfogadják a másik szükségletét arra, hogy másokkal is kapcsolatot létesítsenek

Társas kompetencia A kortársakkal való interakció fontos szerepet játszik a társas kognitív készségek és a későbbi szociális közérzet alakulása szempontjából - szociometriai vizsgálatok alapján egy csoportban azok a népszerűek, akik segítőkészek és külsőleg vonzóak a népszerűtlenek kevésbé vonzóak, agresszívak, sokat beszélnek Carolyn Sherif (1953) csoportok közötti versengés és együttműködés nyári tábor két csoport 11 éves fiú, a két csapat utálta egymást (fokozatosan alakult ki) a tábor vezetői olyan helyzeteket teremtettek, amit csak úgy tudtak megoldani, hogy a két csapat összefogott/összedolgozott pl: élelemszállító kihúzása a sárból ezt követően megszűnt az ellenségeskedés, elkezdték egymást kölcsönösen tisztelni

Szülőkkel való kapcsolat Egyre kevesebb időt töltenek a szülőkkel és egyre többet a kortársakkal Együttes szabályozás a szülők egyre inkább megosztják a tevékenységek feletti kontrollt a gyerekekkel szülő-gyerek együttműködésre épül

Énkép kialakulása Iskoláskor előtt az általuk végzett tevékenységek és a testi jellemzők alapján gondolkodtak önmagukról Iskoláskortól a társas összehasonlítás révén - kortársaikhoz, más gyerekekhez hasonlítják önmagukat és így alakítják ki az énképüket Az önértékelés 8 éves kor körül alakul ki - nagyon fontos a jövő alakulása szempontjából, hogy akinek pozitív az önértékelése tisztában van a képességeivel és hatékonynak érzi magát

Damon, Hart énkép fejlődési modellje szint: kategorikus azonosítás (4-7 év) Testi: „Kék szemem van” Tevékenységalapú: „Sokat játszom és olvasom” Társas: „Sára barátja vagyok” Pszichológiai: „Boldog vagyok” 2. szint: összehasonlító értékelés (8-11 év) Testi: „A legtöbb gyereknél magasabb vagyok” Tevékenységalapú:”Nem vagyok túl jó matekból” Társas: „Jól tanulok az iskolában, mert a szüleim örülnek neki” Pszichológiai: „Nem vagyok olyan okos, mint a legtöbb gyerek” 3. szint: személyközi vonatkozások (12-15 év) Társas: „Pápaszemem van, mindenki csúfol” Tevékenységalapú: „Sportolok, ami azért fontos, mert minden gyerek szereti a sportokat” Társas: „Becsületes ember vagyok, azért az emberek bíznak bennem” Pszichológiai: Megértem az embereket, ezért hozzám jönnek problémáikkal”