MTA Regionális Kutatások Központja Közigazgatási eszközök a szuburbanizáció hatásainak kezelésére a Pozsonyi agglomeráció területén Somlyódyné Pfeil Edit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: Dr. TÖRÖK GYÖRGYI adószakértő
Advertisements

EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
MTA Regionális Kutatások Központja A hálózati együttműködés lehetséges szervezeti és jogi keretei a Pozsonyi agglomerációban Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Szja célja adókötelezettség jellemzői hatály illetőség teljes körű és korlátozott adókötelezettség adókötelezettség keletkezése belföldi illetőségűek.
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
Elkülönített állami pénzalapok
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
EU alapismeretek E-Learning.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A nemzeti vámjogszabályok
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pedagógus oklevelek elismerése
Webes változat, animáció nélkül !!!
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
MTA Regionális Kutatások Központja A letelepedő külföldi állampolgárok státuszával összefüggő közigazgatási kérdések Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési.
MTA Regionális Kutatások Központja Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Állampolgárság.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A tartózkodási jog megszerzése érdekében létesített családi kapcsolatok problematikája december Előadó: dr. Kozlik Andrea.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Állampolgári jogok és kötelességek
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Az adatvédelem szabályozása
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve 1.Első TAJ igények 2.Külföldön létrejött biztosítás bejelentése 3.Alkalmazandó.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
1 Néhány fontos jogi aspektus és tudniváló a svájci piacra lépéshez MKIK/HSU Szeminárium Georg J. Wohl Ügyvéd LL.M. Baur.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Az első házasok kedvezménye
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A közigazgatási eljárás II.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az Európai Unió polgári eljárásjogának kialakulása, fejlődése Joghatósági szabályok az Európai Unióban Debrecen, november 16.
Kompetenciák 1. Joghatóság
Nemzetközi magánjog II.
Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Nemzetközi magánjog II.
Nemzetközi magánjog II.
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja Közigazgatási eszközök a szuburbanizáció hatásainak kezelésére a Pozsonyi agglomeráció területén Somlyódyné Pfeil Edit AGGLONET záró konferencia Somorja, október 6.

MTA Regionális Kutatások Központja 2 Az előadás tartalma A projekt célja egy nemzetközi együttműködési hálózat létrehozása, hozzá az intézményesítés szervezeti kereteinek megtalálása. A jogszabályi keretek és közigazgatási eszközök összefoglalása, amelyek a szuburbán térségben jelentkező speciális problémák kezelésében irányadók: –A szlovák állampolgárok státusza –A közszolgáltatások igénybevételének következményei a lakhelyül szolgáló önkormányzatok működésével összefüggésben –Bizonyos adózási kérdések.

MTA Regionális Kutatások Központja 3 Nemzetközi kitekintés Az EU területén folyamatosan növekszik a határon átnyúló ingázás volumene (EB- vizsgálata, 2009.) Mobilitás –Kiingázás –Visszaingázás – amikor az ingázó egy szomszédos országból közelíti meg saját államának munkaerőpiacát → leginkább a lakáspiac fejlődése motiválja. Jó gyakorlatok? •A Dánia-Svédország közötti mobilitás a hátárrégióra vonatkozó együttműködés keretei között zajlik 1993 óta •Államközi megállapodás alapján Dánia Svédországnak kompenzációt fizet a közszolgáltatások igénybevételéért → az érintett önkormányzatoknál jelentkező veszteségek orvoslása még nem jutott nyugvópontra •Az adózás kérdésének rendezése mindenhol komplikált – a helyzet gyakran inkább hátrányos mint előnyös az ingázó munkavállalókra.

MTA Regionális Kutatások Központja 4 A kormányzati szerepvállalás fontossága A régi uniós tagállamok viszonyában a mobilitás hatásainak rendezése a központi és a regionális hatóságok bevonásával államközi szerződés formájában történik. Következtetés: –kormányzati szerepvállalás nélkül az önkormányzatokra nézve sem kerülhet nyugvópontra a mobilitás kezelése. –minden határrégió speciális, a megoldás csak érintett tagállamok nemzeti jogának keretei között képzelhető el. A problematika még mindig újnak nevezhető, de kezelése sürgető, hiszen a lakhely-változtatás különféle jogosultságok elvesztéséhez vezet az ingázó saját hazájában. Az EU egyelőre diagnosztizált…(Scientific Report on the mobility of Cross-Border Workers within the EU-27)

MTA Regionális Kutatások Központja 5 A betelepülő külföldi állampolgárok státusza Magyarországon A téma feldolgozásában irányadó I.az Európai Unió joga, az Európai Parlament és a Tanács 2004/38/EK irányelve (2004. április 29.) az Unió polgárainak és családtagjainak a tagállamok területén történő szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogáról II.Magyarország nemzeti joga évi I. törvény a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról és annak végrehajtási rendelete. Kiindulópont: A határ menti térségben letelepedő szlovák állampolgárok EGT-állampolgárok, hiszen az EU tagállamának polgárai.

MTA Regionális Kutatások Központja 6 Az Európai Unió joga •Az EK alapító szerződése, a Maastrichti Szerződés értelmében az uniós állampolgárság kiegészíti és nem helyettesíti a nemzeti állampolgárságot (II. cím 9. cikk). •Az uniós polgárok jogosultak –a tagállamok területén szabadon mozogni és tartózkodni –választásra jogosultak és választhatók a lakhelyük szerinti tagállam európai parlamenti és helyhatósági választásain ugyanolyan feltételekkel mint az adott állam állampolgárai (II. cím 20. cikk).

MTA Regionális Kutatások Központja 7 A Magyar Köztársaság által biztosított jogok •A beutazástól számított három hónapot meg nem haladó tartózkodás joga az EGT-állampolgárt megilleti érvényes úti okmány vagy személyi azonosító igazolvány birtokában, mindaddig, amíg tartózkodása nem jelent indokolatlan terhet a MK szociális ellátórendszerére. •Az EGT- állampolgár három hónapot meghaladó tartózkodása esetén – legkésőbb a beutazástól számított 93. napon – köteles a tartózkodását személyes adatainak közlésével bejelenteni. Az igazolást a hatóság azonnal kiállítja. Illetékes a jövőbeli lakhely szerint illetékes Idegenrendészeti Hivatal regionális igazgatósága → a regisztrációs igazolás határozatlan ideig érvényes. • Állandó tartózkodási engedély megszerzésére az az EGT-állampolgár jogosult, aki keresőtevékenység céljából tartózkodik Magyarországon és öt éven át megszakítás nélkül tartózkodik itt → tartózkodási kártya igazolja.

MTA Regionális Kutatások Központja 8 Az önkormányzatok által nyújtott közszolgáltatások – szociális ellátások évi III. törvény a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról • A törvény hatálya kiterjed a letelepedettekre. • A törvény hatálya kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogát a MK területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik. Egyértelműen érzékelhető az EU irányelvének hatása a szociális biztonságról.

MTA Regionális Kutatások Központja 9 Következtetések •Következésképpen az uniós tagállam polgára jogosult a Szt. által szabályozott feltételekkel igénybe venni pénzbeli szociális ellátást, a természetben nyújtott szociális ellátásokat, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményi ellátást – feltéve, hogy bejelentett lakhellyel rendelkezik. •A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti. •Viszont a szociális ellátások finanszírozása az állandó lakosok után járó normatív állami hozzájárulást garantálja az önkormányzatok számára (Szt §) – hiány?

MTA Regionális Kutatások Központja 10 Közoktatás •Az EGT- állampolgárok noha esetünkben szlovák nemzetiségűek, s e népcsoport nemzeti kisebbségként elismert Magyarországon, mégsem alkalmazható rájuk a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény. •Irányadó évi LXXIX. törvény a közoktatásról szóló törvény VII. fejezete – nemzetközi vonatkozású rendelkezések. • „A” variáns - Föltételezzük, hogy az anyaország állampolgárai számára szlovák nyelvű nevelési-oktatási intézményt létesít Magyarországon.

MTA Regionális Kutatások Központja 11 Külföldi intézmény alapításának kezdeményezése kormányzati szinten –MK területén külföldi nevelési-oktatási intézmény létesülhet –Államközi megállapodás keretében jön létre, amit az oktatásért felelős miniszter vesz nyilvántartásba, illetőleg adja meg a fenntartónak a működés megkezdéséhez szükséges engedélyt. „B” variáns - Föltételezzük, hogy a betelepülő állampolgárok számára a lakhely önkormányzat vagy az együttműködést intézményesítő szervezet biztosítja az oktatást –A közoktatásról szóló törvény hatályának megállapítása körében nem rendelkezik az EGT-állampolgárokról. –A törvény a tanulói jogviszony keletkezésével összefüggésben állandó lakhelyhez vagy tartózkodási helyhez köti a gyermek felvételét – a szlovák állampolgárok tekintetében feladatellátási kötelezettség keletkezik. –A választójoggal rendelkező szlovák állampolgárok a lakóhelyüket adó önkormányzat részévé válnak → szolgáltatás-szervezési kötelezettség. –Problematikus a finanszírozás: normatíva – bekerülési költség.

MTA Regionális Kutatások Központja 12 Szlovák-magyar államközi egyezmény Adójog – közteherviselés évi C. törvény a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Pozsonyban, augusztus 5-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről •Az egyezmény hatálya kiterjed a jövedelem- és vagyonadókra, a MK- ban –A magánszemélyek jövedelemadójára –A társasági adóra –A földadóra –Az építményadóra. •Az egyezmény hatálya azokra a személyekre terjed ki, akik egyik, vagy mindkét Szerződő Államban belföldi illetékességűek.

MTA Regionális Kutatások Központja 13 Az adóalany Az egyezmény szerint az „ egyik szerződő államban belföldi illetőségű személy” kifejezés olyan személyt jelent, aki ennek a Szerződő Államnak a jogszabályai szerint lakóhelye, állandó tartózkodási helye, üzletvezetési helye vagy bármilyen más hasonló ismérv alapján ebben az államban adóköteles. •Amennyiben a magánszemély mindkét államban belföldi illetékességű, jogállását az alábbiak szerint kell meghatározni (2. § 4. cikk): –abban az államban tekintendő belföldi illetőségűnek, amelyben állandó lakóhellyel rendelkezik ; amennyiben mindkét államban rendelkezik állandó lakóhellyel, úgy abban az államban tekintendő belföldi illetőségűnek, amellyel személyi és gazdasági kapcsolatai szorosabbak, ezt hívjuk „létérdekei központjának”, mondja a jogszabály. –Ha nem állapítható meg, hogy melyik államban van „létérdekei központja” vagy pedig egyik államban sem rendelkezik állandó lakóhellyel, abban az államban tekintendő belföldi illetőségűnek, amelynek állampolgára. → következésképpen a szlovák állampolgár ilyen esetben Szlovákiában fog adózni.

MTA Regionális Kutatások Központja 14 A kettős adóztatás kizárásának hatása Kifizetési jogcímenként szabályoz a törvény, ami meglehetősen komplikálttá teszi a jogalkalmazást és magát az adóztatást is. A lakhelyül szolgáló önkormányzat normatív állami támogatásban akkor részesül, ha magyar belföldi illetékességű személyként Magyarországon fizet SzJA-t a szlovák ingázó. A közszolgáltatások bekerülési költsége és a normatíva közötti különbség még mindig hiányként jelentkezhet.

MTA Regionális Kutatások Központja 15 Következtetések az együttműködés intézményesítésére Összességében az önkormányzatok autoritását meghaladó problémák jelentkezhetnek. A kooperáció formalizálásának lépései: •Az Ötv. 10.§ (1) bek. f) pontja, valamint az évi CXXXV. törvény 19.§-a alapján együttműködési megállapodást köthetnek külföldi önkormányzatokkal a szuburbanizációs települések → hálózat •Szükség szerint kormányközi tárgyalások kezdeményezése a problémák megoldásában történő állami szerepvállalás érdekében. •A továbblépés iránya: –Egy államközi megállapodás keretei között szorosabb intézményesítése a kooperációnak –EGTC létrehozása.

MTA Regionális Kutatások Központja 16 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!