06309773074 1 Munkaügyi Kapcsolatok, Kollektív Szerződés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Munkaszervezési ismeretek
Advertisements

A kollektív szerződés szabályozása. Bevezetés  Munkaügyi kapcsolatok rendszerének egyik legfontosabb eleme.  Munkafeltételek – helyi viszonyok.  Állam.
MUNKAÜGYI HATÓSÁGI ELLENŐRZÉSEK Dr. Tihanyi Tamás
Az Új Munkatörvénykönyv Tervezete
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az üzemi tanács működése és jogosítványai

Az Új Munka Törvénykönyve Gyakorlati Alkalmazás től
Az új Mt. munkaidőre vonatkozó szabályai
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
NMH Munkajogi Ügyfélszolgálata 1054 Budapest, Akadémia u > 1089 Budapest, Kálvária tér 7. www. munka. hu Tájékoztatás.
Az Új Munka Törvénykönyv tervezete II.
A MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE, MEGSZÜNTETÉSE ÚJ MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVÉBEN
Szakszervezeti jogok Németh Márta ÉTOSZ Békéscsaba, 2009.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Munkaügyi kapcsolatok az új Mt.-ben
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Rendkívüli munkavégzés Ügyelet és készenlét
Bukarest április1 A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége -
2010. december Dudás Katalin
Munkaidő és pihenőidő A Munka Törvénykönyve szabályai különös tekintettel a mezőgazdaság sajátosságaira.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
EEM. 10. A munkaügyi kapcsolatok és az érdekegyeztetés
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tagszervezeti munka erősítése
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
„Jogszerű? Legyen!- JOGPONT+ Mini Szakmai Konferencia”
Munkaszervezési ismeretek
Távmunkavégzés Távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet információtechnológiai vagy.
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
Képzés, továbbképzés. Milyen képzésre jogosult a köztisztviselő? Jogosult az előmenetelhez szükséges képzésben részt venni. Köteles a központilag vagy.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Üzemi Tanács Általános ismertető
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Előadó: dr. Kártyás Gábor
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A munkaidő szabályozása Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd.
A munka- és pihenőidő szabályai XI. Fejezet. Fogalmak 86. § Munkaidő: a munkavégzésre előírt idő, kezdetétől annak befejezéséig tartó idő, valamint a.
P est Megyei Kormányhivatal M unkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szervének M unkaügyi Felügyelősége Készítette: Dr. Mészáros Enikő Frissítve: 2013.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
2011. ÉVI CV. TÖRVÉNY EGYES MUNKAÜGYI TÁRGYÚ ÉS MÁS KAPCSOLÓDÓ TÖRVÉNYEK JOGHARMONIZÁCIÓS CÉLÚ MÓDOSÍTÁSÁRÓL A Munka Törvénykönyvéről szóló évi XXII.
Munkaidő 2. előadás Előadó: dr. Takács Gábor
Munkajogi ismeretek.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
A szabadságra vonatkozó szabályok XI. Fejezet Weberné dr. Erős Anikó Tolna Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv.
Jogok és kötelezettségek II.
2014. I. negyedév munkaügyi ellenőrzési tapasztalatai!
MUNKAIDŐ 2. rész.
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
Előadó: dr. Takács Gábor
A munkaidő beosztása a 2003/88/EK irányelv tükrében
Bérköltség - csökkenés - jogszerűen?
Tanuljuk együtt az új Mt-t!
Munkaidő 2. előadás.
Munkaügy
Dr. Pál Lajos ügyvéd A munkaidő megszervezése Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete Budapest, november.
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
PIHENŐIDŐK.
A munka díjazása.
Tagszervezeti munka erősítése
Előadás másolata:

Munkaügyi Kapcsolatok, Kollektív Szerződés

2 Tartalom •Foglalkoztatás •Együttműködés •Tájékoztatási kötelezettség •Jogosultságok •Kollektív Szerződés •Hatékony érdekérvényesítés

3 Foglalkoztatás •Ráfordítás a foglalkoztatottakra - befektetés •A kifizetett összegek célja a vállalkozás kitűzött eredményének elérése, profitjának növelése •Munkaviszony ismérvei •Munkaerő-kölcsönzés •Munkáltató és a munkavállalók együttműködése

4 Együttműködés •Jóhiszeműség és a tisztesség követelményei, kölcsönösen együttműködés •Tájékoztatási Kötelezettség •A munkáltató köteles minden olyan tényről, körülményről tájékoztatni, amely a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése szempontjából jelentős. •Érdekképviselet – érdekvédelem - érdekérvényesítés

5 Tájékoztatási Kötelezettség •A munkáltató szakszervezet felé fennálló tájékoztatási kötelezettsége a munkaügyi kapcsolatokkal, illetve a munkaviszonnyal összefüggő információk átadása, lehetővé téve azok megismerését, megvizsgálását, azokkal kapcsolatos vélemény kialakítását és képviseletét. •A szakszervezet az információ átadása időpontjától számított 15 napon belül kezdeményezhet konzultációt.

6 Tájékoztatási Kötelezettség Ha a munkáltatónál üzemi tanács nincs, a munkáltató Köteles tájékoztatni a szakszervezetet: •Legalább félévente a munkáltató gazdasági helyzetét érintő alapvető kérdésekről; •A tevékenységi kör jelentős módosítására, illetve a munkáltató beruházásaira vonatkozó jelentős döntés tervezetéről, a keresetek alakulásáról, a bérkifizetéssel összefüggő likviditásról, a foglalkoztatás jellemzőiről, a munkaidő felhasználásáról, a munkafeltételek jellemzőiről, a munkáltatónál távmunkát végző munkavállalók számáról és munkakörük megnevezéséről.

7 Képviseleti Jog •A szakszervezet joga, hogy a munkavállalókat anyagi, szociális és kulturális, valamint élet- és munkakörülményeiket érintő jogaikról és kötelezettségeikről tájékoztassa, továbbá a munkaügyi kapcsolatokat és a munkaviszonyt érintő körben tagjait a munkáltatóval szemben, illetőleg az állami szervek előtt képviselje. •A szakszervezet jogosult a tagját - meghatalmazás alapján -, annak élet- és munkakörülményeit érintő kérdésekben bíróság, más hatóság, illetve egyéb szervek előtt képviselni.

8 Véleményezési Jog •A munkáltató köteles döntése előtt a szakszervezettel véleményeztetni a munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések tervezetét, a munkáltató átszervezésére, átalakítására, szervezeti egység önálló szervezetté alakulására, privatizálására, korszerűsítésére vonatkozó elképzeléseket. •A szakszervezet minden olyan kérdésben tájékoztatást kérhet, amely a munkavállalók munkaviszonnyal összefüggő gazdasági és szociális érdekeivel kapcsolatos. A szakszervezet ezen túlmenően jogosult a munkáltatói intézkedéssel kapcsolatos álláspontját, véleményét a munkáltatóval közölni, továbbá ezzel összefüggésben konzultációt kezdeményezni.

9 Ellenőrzési Jog A szakszervezet jogosult ellenőrizni a munkakörülményekre vonatkozó szabályok megtartását. Ennek keretében a munkaviszonyra vonatkozó szabályok végrehajtásáról az érintett szervtől tájékoztatást kérhet és a szükséges felvilágosítást, adatot rendelkezésére kell bocsátani.

10 A Kifogás Joga •A szakszervezet jogosult a munkavállalókat, illetve ezek érdekképviseleti szerveit közvetlenül érintő jogellenes munkáltatói intézkedés (mulasztás) ellen kifogást benyújtani. •A kifogást a munkáltató vezetőjéhez, a kifogásolt intézkedésről való tudomásszerzéstől számított öt munkanapon belül kell benyújtani. Kifogást az intézkedés megtételétől számított egy hónapon túl nem lehet benyújtani. •Ha a munkáltató a kifogással nem ért egyet, egyeztetésnek van helye. A kifogással kapcsolatos egyeztető tárgyalást a kifogás benyújtásától számított három munkanapon belül kell megkezdeni.

11 A tisztségviselők védelme A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló kirendeléséhez, a tizenöt munkanapot elérő kiküldetéséhez, más munkáltatónál történő foglalkoztatásához, az átirányításához, ha ez a munkavállaló más munkahelyre való beosztásával jár, továbbá munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez.

12 A tisztségviselők védelme •A tisztségviselővel szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt előzetesen ki kell kérni a megfelelő szakszervezeti szerv véleményét, illetve a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról a megfelelő szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell.

13 Munkaidő-kedvezmény Minden három munkaviszonyban álló szakszervezeti tag után havi két óra. Szakszervezet által szervezett képzés céljára előzetes egyeztetés alapján minden tíz szakszervezeti tag után évente egy nap rendkívüli fizetett szabadság. A fel nem használt időtartamot, legfeljebb a kedvezmény felét a munkáltató köteles pénzben megváltani.

14 Üzemi Tanács együttdöntési jog A kollektív szerződésben meghatározott jóléti célú pénzeszközök felhasználása, illetve intézmények és ingatlanok hasznosítása.

15 Kollektív Szerződés •Általában a munkavállalók részére kedvezőbb feltételeket állapíthat meg. •A KSZ megkötése a munkáltató részéről is fontos. Az átirányítás alapján történő munkavégzés időtartama – KSZ eltérő rendelkezése hiányában naptári évenként legfeljebb 44 munkanap. Egy naptári éven belül az átirányítás, kirendelés, kiküldetés együttes időtartama – KSZ eltérő rendelkezése hiányában – legfeljebb 110 munkanap.

16 Kollektív Szerződés •KSZ meghatározhatja a rendkívüli felmondás eseteit. •Éjszakai munka: a huszonkét és hat óra közötti időszakban teljesített munkavégzés. KSZ eltérhet azzal, hogy az éjszakai munkának minősülő időszak hét óránál rövidebb nem lehet, és ebbe a huszonnégy és öt óra közötti időtartamot be kell számítani. •A munkarendről, a munkaidőkeretről, a napi munkaidő beosztásának szabályairól – KSZ rendelkezik.

17 Kollektív Szerződés •A munkaidő KSZ rendelkezése alapján legfeljebb hat havi, illetve legfeljebb huszonhat heti keretben is meghatározható. • KSZ legfeljebb éves, illetve legfeljebb ötvenkét heti munkaidőkeretet állapíthat meg megszakítás nélküli, többműszakos munkarendben foglalkoztatott, továbbá az idénymunkát végző munkavállaló esetében. •A munkaidő-beosztást – KSZ eltérő rendelkezése hiányában - legalább hét nappal korábban, legalább egy hétre kell közölni.

18 Kollektív Szerződés A munkavállaló részére a napi munkájának befejezése és a másnapi munkakezdés között legalább 11 óra egybefüggő pihenőidőt kell biztosítani. KSZ ettől eltérően legalább nyolc óra egybefüggő pihenőidő biztosítását írhatja elő a készenléti jellegű munkakörben, megszakítás nélküli, a többműszakos munkarendben foglalkoztatott, az idénymunkát végző munkavállaló esetében.

19 Kollektív Szerződés •KSZ rendelkezése alapján a pihenőnap legfeljebb a munkavállaló foglalkoztatására megállapított munkaidőkeret tartama alatt – részben vagy egészben - összevontan is kiadható. •Hat nap munkavégzést követően egy pihenőnap kiadása kötelező. Ettől a többműszakos, a megszakítás nélküli munkarendben, illetve munkakörben foglalkoztatott, továbbá az idénymunkát végző munkavállaló esetében a KSZ eltérhet.

20 Kollektív Szerződés •Naptári évenként legfeljebb 200, KSZ rendelkezése alapján legfeljebb háromszáz óra rendkívüli munkavégzés rendelhető el. •Egy hónapban, illetve négyheti időszakban KSZ eltérő rendelkezése hiányában legfeljebb 168 óra készenlét rendelhető el. •KSZ rendelkezése hiányában nem rendelhető el készenlét a heti pihenőnap, heti pihenőidő alatt, ha a megelőző 168 órás megszakítás nélküli időszakban a munkavállaló a heti pihenőnapján készenlétben volt.

21 Kollektív Szerződés •Az ügyelet és a készenlét elrendelését megkezdése előtt legalább egy héttel korábban és egy hónapra előre közölni kell – KSZ eltérhet. •Szabadság kiadása az esedékesség évében. Rendkívüli körülmény: következő év március 31, KSZ: június 30. •Munkabér kifizetése: KSZ rendelkezhet az átutalásról (költségtöbbletet nem okozhat). •Kártérítés: legfeljebb másfél havi átlagkereset, KSZ:6 hónap.

22 A hatékony érdekérvényesítés •Munkáltató és munkavállalók közötti egyensúly •Tagok száma •Szervezettség – a szervezettség növelésének eszközei  Tájékoztatás a szakszervezet fontosságáról  Rendszeres tájékoztatás az elért eredményekről •A szakszervezet pénzügyi helyzete  Pénzügyi erőforrások  Egyéb erőforrások  Sztrájkalap

23 A hatékony érdekérvényesítés •Szakszervezet - Üzemi Tanács - Felügyelő Bizottság •Információ mértéke, mélysége •A munkavállalók véleményét továbbítani •Testületi döntések, vélemények •Érdekhierarchia  Munkahely megőrzése  Egészséges és biztonságos munkakörülmények  Munkabér, béren kívüli juttatások nagysága

24 A hatékony érdekérvényesítés •A jogosultságok gyakorlása a jogszabályi keretek között •Ellenőrzés  A foglakoztatásra irányuló szabályok betartása  Munkakörülmények, munkabiztonság  Információ a KSZ végrehajtásáról  Munkaidőre, rendkívüli munkavégezésre, pihenőidőre vonatkozó szabályok betartása

25 A hatékony érdekérvényesítés •Döntést megalapozó a munkáltatóéval azonos mélységű részletes információk  Munkabér és közterhek  Egyéb munkaviszony (munkaerő-kölcsönzés)és  egyéb jogviszonyok indokoltsága és költségei  Béren kívüli juttatások költségei  Időszakok közötti változások

26 A hatékony érdekérvényesítés •Szakmai felkészültség •Munkaügyi szabályok általános ismerete •Ágazati KSZ ismerete •KSZ ismerete •Egységes fellépés  Előzetes egyeztetés és egységes álláspont kialakítása a szakszervezet képviselői között

27 A hatékony érdekérvényesítés •A munkavállalóktól érkezett javaslatok egységesítése, szakmai pontosítása •Ágazati szintű előzetes egyeztetés •Megállapodás a foglalkoztatásról, a munkahelyek számáról, az alkalmazott létszámról •Megállapodás a keresetekről  Lehetőleg teljes részletezettségű, kidolgozású  A kereseti bázis pontosítása, szükség esetén korrekciók  Kereset tömeg, a béremelés mértéke és tömege

28 A hatékony érdekérvényesítés •Megállapodás a KSz-t érintő minden kérdésről  A KSZ minden fejezetének részletes elemzése  Munkaidő, pihenőidő, munkavégzés feltételei  Béren kívüli juttatások mértéke  A munkaerő teljes költségeinek figyelembe  vétele •Minden esetben pontos, számszerűsített igények

29 A hatékony érdekképviselet •A választmány által megbízott – szervezeti egységek érdekeit integrálva - bizottság tárgyal •Egységes álláspont •Megközelítés a munkáltató szempontjából •Tárgyalási technikák