16/88. sz. ügy - Európai Közösségek Bizottsága kontra Európai Közösségek Tanácsa „A Bizottságnak a 145. cikk alapján adott felhatalmazás és a költségvetés végrehajtása a 205. cikk alapján” Készítette: Beregszászi Tímea
Felperes: Európai Közösségek Bizottsága Támogatja: Európai Parlament (beavatkozó) Alperes: Európai Közösségek Tanácsa A kereset tárgya: a 3252/87/EGK tanácsi rendelete 6. cikke (4) bekezdésének megsemmisítése. (A Tanács 3252/87/EGK rendelete (1987. október 19.) a halászati ágazatban végzett kutatás összehangolásáról és ösztönzéséről).
3252/87/EGK tanácsi rendelet 5. cikk: a Tanács a Bizottság javaslata alapján elfogadja a közösségi kutatási és kutatáskoordinációs programokat. 6. cikk: a Tanács a Bizottságra ruházza a következő hatásköröket biztosítsa, hogy a közösségi kutatási programokat kutatási központokkal és intézetekkel megkötött költségmegosztási kutatási szerződések keretein belül hajtsák végre, és biztosítsa, hogy a közösségi kutatáskoordinációs programokat szemináriumok, konferenciák, tanulmányi látogatások, kutatócserék és tudományos szakértői munkaértekezletek szervezésével, valamint az eredmények egybevetésével, elemzésével és, ha szükséges, közzétételével hajtsák végre.
3252/87/EGK tanácsi rendelet 6. cikk (4) bekezdés: a közösségi kutatási és kutatáskoordinációs programok végrehajtására vonatkozó határozatokat a Bizottság fogadja el, ún. irányítóbizottsági eljárás keretében. (1986. december 18-i 4028/86/EGK tanácsi rendelet 47. cikke) Ezen eljárás eredményeként a Tanács járhat el a Bizottság helyett abban az esetben, ha a Halászati Állandó Bizottság negatív véleményt fogalmaz meg a Bizottság által tervezett intézkedésekkel kapcsolatban.
A Bizottság jogalapjai és érvei Az eljárás igénybevételét vitatja két jogalapra hivatkozva: Szerződés 205. cikkének és 155. cikke harmadik francia bekezdésének megsértésére, ill. Szerződés 145. cikke Egységes Európai Okmány szerinti változata harmadik francia bekezdésének hibás vagy visszaélésszerű alkalmazására.
A Bizottság jogalapjai és érvei Szinte valamennyi egyedi határozat, amelyet a Bizottság jogosult volt meghozni, költségvetési előirányzatok felhasználását vonja maga után. → a Bizottság szerint, nem a Szerződés 145. cikkének 3. francia bekezdése szerinti szabályvégrehajtás fogalmának felelnek meg, hanem olyan hatáskörbe tartoznak, amelyekkel a Szerződés 205. cikke értelmében a Bizottság rendelkezik. A Tanács tehát megsértette a Bizottságra a 205. cikkel ruházott saját döntéshozatali jogkört azáltal, hogy ezen előjogok gyakorlását irányítóbizottsági eljárásnak vetette alá. (Ez az eljárás ugyanis lehetőséget ad a Tanácsnak arra, hogy olyan kérdésbe avatkozzon be, amely a Bizottság kizárólagos hatáskörébe tartozik.)
A Tanács jogalapjai és érvei Világosan meg kell különböztetni az általánosan, illetve egyedileg alkalmazandó jogi aktusok elfogadására vonatkozó hatásköröket, amelyek a Szerződés 145. és 155. cikkének tárgyát képezik, a költségvetési hatásköröktől, amelyeket a Szerződés 203. és 205. cikke szabályoz.
A Tanács jogalapjai és érvei A költségvetés végrehajtása kizárólag a kiadást jogilag megalapozó érdemi döntés meghozatala után következhet. Azok a határozatok, amelyeket a Bizottságnak a 3252/87 rendelet 6. cikke alapján kell meghoznia, és konkrétan a szerződések megkötése, érdemi döntésnek minősülnek, miközben a költségvetés végrehajtása az ezekhez tartozó előirányzatok felhasználásából áll. A 6. cikk a Szerződés 155. cikke szerinti felhatalmazást tartalmaz → tárgya lehet az egyedi intézkedések elfogadása. Szerződés 206b. cikk: a Parlament hatáskört kapott, hogy mentesítse a Bizottságot a költségvetés végrehajtására vonatkozó felelősség alól. A Bizottság által képviselt értelmezés ezen cikk jelentésének torzításához vezetne. Az Európai Parlamentnek, amikor mentesíti a Bizottságot, figyelembe kell vennie azt a jogszabályi keretet, amelybe ez a végrehajtás illeszkedik, és nem minősítheti azokat az érdemi döntéseket, amelyeket a Bizottság a Szerződés 155. cikke szerinti valamely felhatalmazás alapján hozott.
A Bíróság álláspontja A szóban forgó cikkek mindegyike a Szerződés ötödik, a közösségi intézményeknek szentelt részében találhatók, azonban a 145. és 155. cikk az I. címben - „Intézményi rendelkezések” a 205., 206a. és 206b. cikkek a II. címben - „Pénzügyi rendelkezések”. Meg kell tehát vizsgálni e rendelkezéscsoportok mindegyikének a közösségi intézményi rendszerben betöltött szerepét.
A Bíróság álláspontja A szerződés azon rendelkezési, amelyek meghatározzák az egyes intézmények általánosan, illetve egyedileg alkalmazandó határozatok elfogadására vonatkozó hatásköreit, a Szerződés 155. cikke szerint közvetlenül a Bizottságra ruházhatnak saját döntési jogkört. Továbbá a Bizottság már az Egységes Európai Okmány előtt is kaphatott hatáskört a végrehajtási aktusok meghozatalára. (Szerződés 155. cikkének 4. francia bekezdése). Emellett bizonyos esetekben a szabályok egyedi helyzetekre történő alkalmazásának felelősségét a Bizottságra kellett ruházni. (Szerződés 79. cikkének (4) bekezdéséből, 87. cikke (2) bekezdésének d) pontja)
A Bíróság álláspontja A 145. cikk Egységes Európai Okmánnyal bevezetett módosítása: a Tanács csak különleges esetekben tarthatja fenn magának a végrehajtási hatáskörök közvetlen gyakorlásának jogát, és döntését részletesen meg kell indokolnia. A jelen ügyben pedig - a Szerződés 43. cikkében szabályozott mezőgazdasági tárgykörben - a végrehajtási hatáskörök biztosítását ez a 145. cikk harmadik francia bekezdése határozza meg. A 145. cikk harmadik francia bekezdése szerinti végrehajtás fogalma egyszerre foglalja magában az alkalmazási szabályok kidolgozását és a szabályok egyedi esetekre, egyedi aktusok révén történő alkalmazását.
A Bíróság álláspontja Köster-ügy (25/70. sz. ügy dec. 17.) amennyiben a Tanács a Szerződés 155. cikke értelmében végrehajtási hatáskörrel ruházhatja fel a Bizottságot, ennek gyakorlását irányítóbizottság közreműködésének is alárendelheti, ami lehetővé teszi számára az ügy saját hatáskörébe vonását. A Szerződés 145. cikkének az Egységes Európai Okmánnyal bevezetett módosítása: kifejezetten kimondta a Tanács hatáskörét, hogy az általa a Bizottságra ruházott hatáskörök gyakorlásának egyes feltételeit meghatározza. A feltételeknek meg kell felelniük azon szabályoknak, amelyeket a Tanács a Bizottság javaslata alapján és az Európai Parlament véleményének kikérését követően, előzetesen megállapított. (1987. július 13-i 87/373 tanácsi határozat feltételei)
A Bíróság álláspontja → Tehát a Tanács azzal, hogy ún. „irányítóbizottsági” eljárásnak vetette alá azon döntések elfogadását, amelyek meghozatalára a Bizottságot hatalmazta fel, megsértette-e a Bizottság azon hatáskörét, amellyel a Bizottság a Szerződés 205. cikke értelmében a költségvetés saját felelősségére történő végrehajtására vonatkozóan rendelkezik?
A Bíróság álláspontja A Bizottságnak a költségvetés végrehajtására vonatkozó hatásköre nem olyan jellegű, hogy módosítaná azt a hatáskörmegosztást, amely a Szerződésnek a Tanácsot és a Bizottságot meghatározott tárgyakban általánosan alkalmazandó, illetve egyedi aktusok elfogadására felhatalmazó, különböző rendelkezéseiből ered. (43. cikk, 145. cikk harmadik francia bekezdése, 155. cikk). Még ha egy egyedi aktus szinte szükségszerűen kiadási kötelezettségvállalást vonhat is maga után, attól meg kell különböztetni annyiban, amennyiben a közigazgatási határozat meghozatalára vonatkozó hatáskör és a kiadásra történő kötelezettségvállalásra vonatkozó hatáskör az egyes intézmények belső szervezetének kialakítása keretében különböző jogosultakra ruházható.
A Bíróság álláspontja → a Bizottság tévesen álltja, hogy a Tanács nem ruházhatja rá a 145. cikk harmadik francia bekezdése alapján az egyedi jogi aktusok meghozatalára vonatkozó hatáskört, amennyiben azoknak pénzügyi vonzatuk is van.
A Bíróság álláspontja Ez az értelmezés kizárja, hogy a kiadási kötelezettségvállalásra vonatkozó aktusok a Közösség számára harmadik személlyel szemben jogi kötelezettségeket keletkeztessenek, továbbá összhangban van a költségvetés végrehajtására vonatkozó ellenőrzési rendszerrel is. → 206b. Cikk: Európai Parlament hatásköre, hogy mentesítést adjon a Bizottságnak a költségvetés végrehajtására vonatkozó felelősség alól. A Számvevőszék feladata pedig, hogy segítséget nyújtson az Európai Parlamentnek. (a Szerződés 206a. cikkének (2) bekezdésében, 209. cikke alapján december 21-én a Tanács által elfogadott költségvetési rendelet 80. cikkében meghatározott korlátok között).
A Bíróság álláspontja Ezt az értelmezést az Euratom-Szerződés 7. cikke is megerősíti: felhatalmazza a Tanácsot, hogy meghatározza a kutatási programokat, és hatáskört biztosít a Bizottságnak arra, hogy gondoskodjon a programok végrehajtásáról. Utóbbi rendelkezés szükségtelen lett volna, ha a programok végrehajtására vonatkozó hatáskör (ideértve a kutatási szerződések megkötésére vonatkozó döntést és az ilyen szerződések megkötését) a költségvetés végrehajtására vonatkozó hatáskör része lenne, amely hatáskörrel ugyanezen Szerződés 179. cikkének első bekezdése értelmében a Bizottság egyébként is rendelkezik
A Bíróság ítélete A keresetet elutasítja. A Bizottságot kötelezi a költségek viselésére, kivéve a beavatkozó költségeit. A beavatkozó viseli saját költségeit.