A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Környezethasználati Engedélyezési Osztály 1
I. védetté nyilvánítási eljárás II. a védetté nyilvánítást követő önkormányzati, jegyzői feladatok III. a védettség esetleges feloldása Védett természeti területek: nemzeti park tájvédelmi körzet természetvédelmi terület természeti emlék Egyedi jogszabállyal védetté nyilvánított természeti terület: - országos jelentőségű védett természeti területek védetté nyilvánítására a környezetvédelmi miniszter jogosult - helyi jelentőségű védett természeti területek védetté nyilvánítására a települési önkormányzat jogosult 2
I. Területek védetté nyilvánítási eljárása: - az évi LIII. tv. szabályozza - védetté nyilvánításra bárki javaslatot tehet A védetté nyilvánítási javaslathoz célszerű csatolni az alábbi adatokat, dokumentációt: a szakmai előkészítés során keletkezett, a védelemre javasolt terület természeti értékeinek leírása, növény- és állattani felmérésének dokumentációja a védetté nyilvánítás indokoltsága javaslattétel a terület kezelésére, védelmi eljárásaira 3
nemzeti park igazgatóság megkeresése - jegyzői feladat a védetté nyilvánításának indokoltságát alátámasztó iratok megküldésével a nemzeti park igazgatóság (NPI) 60 napon belül nyilatkozik → ideiglenesen védetté nyilvánítás a terület károsodásának veszélye esetén 1 alkalommal, max. 3 hónapra, a végleges védettséget kimondó jogszabály hatályba lépéséig 4
Ha a terület helyi védelemre érdemes, a védetté nyilvánítás előkészítését az érintett település jegyzője folytatja le, ha a terület országos jelentőségű védett természeti területté nyilvánítása indokolt, a védetté nyilvánítás előkészítését a NPI folytatja le. egyeztető tárgyalás, szükség szerint helyszíni szemle összehívása (hirdetményi úton is történhet, 15 nappal korábbi értesítés), melyre minden érdekeltet (tulajdonosok, kezelők, önkormányzatok, érdekelt hatóságok, civil szervezetek, egyéb érdekeltek) meg kell hívni; 5
természetvédelmi kezelési terv kidolgozása (a védelemre javasolt terület és annak természeti értékei megóvását, fenntartását, helyreállítását, valamint bemutatását szolgáló természetvédelmi kezelési módokat, korlátozásokat, tilalmakat és egyéb kötelezettségeket tartalmazó dokumentum, tartalmi követelményeit a 3/2008. (II. 5.) KvVM rendelet melléklete rögzíti) természetvédelmi kezelési terv egyeztetése 30 napos véleményezési eljárás érintettek köre: - központi államigazgatási szervek területi szervei, - települési önkormányzatok, - tulajdonosok, vagyonkezelők, gazdasági tevékenységet végzők 6
védetté nyilvánítási dokumentáció csomag összeállítása (védetté nyilvánítási javaslat és előterjesztés, kezelési terv, az egyeztető tárgyalás hiteles jegyzőkönyve, érintettek nyilatkozatai (→ a védetté nyilvánításnak nem előfeltétele, hogy minden érintett hozzájárulását adja). a jegyző a védetté nyilvánításra jogosult képviselő testület elé terjeszti az elkészített dokumentációt az érintett terület védetté nyilvánításáról rendelkező helyi jogszabály megalkotása a rendelet tartalmi követelményeit a Tvt. 24. § (3) rögzíti a rendelet hatályba lépésével válik az érintett terület védetté 7
II. a védetté nyilvánítást követő önkormányzati, jegyzői feladatok: - a terület védetté nyilvánításának tényét az ingatan- nyilvántartásba be kell jegyezni, a jegyző kezdeményezésére. - a védetté nyilvánított területet táblával kell megjelölni - a rendeletet meg kell küldeni az érintett területen működő NPI-nak (a Felügyelőségnek is célszerű, a hatáskör tisztázása érdekében) - a településrendezési tervet módosítani szükséges 8
A jegyző az államigazgatási hatósági hatáskörébe tartozó ügyekben I. fokú természetvédelmi hatósági, szakhatósági feladatokat lát el a védetté nyilvánítást követően: - a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 347/2006. (XII.23.) Korm.rendelet 13. § (1) d.), e.), 15., 16. §; 28. d.), e.), 32/C § (1) b.) 5. melléklet 2. pont, - a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal létrehozásáról és működéséről szóló 274/2006. (XII.23.) Korm. rendelet 43/H § (3) bek. c) pont - - a Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 8/D. § (1) bek. g), 3. melléklet 9. pont - a Nemzeti Hírközlési Hatóság eljárásában közreműködő szakhatóságok kijelöléséről, valamint egyes szakhatósági közreműködések megszüntetéséről és módosításáról szóló 362/2008. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. számú melléklet 4. pont - a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalról szóló 260/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 2. számú melléklet 5. pont, 4. számú melléklet 6. pont - a földhivatalokról, a Földmérési és Távérzékelési Intézetről, a Földrajzinév Bizottságról és az ingatlan-nyilvántartási eljárás részletes szabályairól szóló 338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. melléklet II., III. pont - a Magyar Bányászati és Földtani Hivatalról szóló 267/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 2. melléklet 10. pont, 3. melléklet 13. pont 9
- a védetté nyilvánító önkormányzat köteles gondoskodni a helyi jelentőségű védett természeti terület fenntartásáról, természeti állapotának fejlesztéséről, őrzéséről. - az önkormányzat környezetvédelmi alapjában (Kt. 58. §) természetvédelmi célokat szolgáló részt hozhat létre. a természetvédelmi bírságolásból származó bevétel ebbe az alapba kerül - önkormányzati természetvédelmi őrszolgálatot működtethet. - terület tulajdonjogának megváltozásakor - az állam után- az önkormányzatot illeti meg az elővásárlási jog. 10
III. védettség esetleges feloldása : ha a védettség fenntartása természetvédelmi szempontból tovább nem indokolt egyéb esetben kompenzációs intézkedés is szükséges a feloldással egyidejűleg a feloldásra a védetté nyilvánításra vonatkozó szabályok érvényesek 11
A helyi jelentőségű védett természeti területté nyilvánítás mellett szól: - a természeti erőforrások védelme közérdek - a természeti értékek oktatási, ismeretterjesztési célú hasznosítása (környezeti nevelés, szemléletformálás, „szelíd turizmus”) - a nemzeti ökológiai hálózat részét képezik - életminőség javítása, élhetőbb település környezet biztosítása - biológiailag aktív felületek tartós védelme - a területek fenntartását szolgáló agrár-környezetvédelmi programok révén kiszámíthatóbb gazdálkodás - a helyi jel. védett term. területek, emlékek megőrzésének, fenntartható fejlesztésének jogi eszköze 12
Köszönöm a figyelmet! 13