A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
Advertisements

PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
Dr. Nagy János : A helyi jelentőségű védett természeti területekről június 26.
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A települési környezet és védelme I.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Élettelen természeti értékek megőrzése az Aggteleki Nemzeti Park területén KEOP projekt bemutatása Gruber Péter ANPI.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A környezetvédelem intézményrendszere
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A települési önkormányzatok állategészségüggyel és élelmiszerlánc-felügyelettel kapcsolatos feladatai Dr. Bakos Pál Igazgató-helyettes főállatorvos Békés.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI BSc
Új kihívások a katasztrófavédelemben
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Változások a környezeti hatásvizsgálatban A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
A Tvt. és a Ktv. V. ea.. A) Kvt évi LIII. tv. A környezet védelméről, hatályba lépés: dec. 19. Célja: - ember és környezet harmonikus kapcsolatának.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Kormány rendelet a NATURA 2000 területek kijelöléséről
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
2014. november Rendek Tímea
Védett természeti területek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tóth György Zilahi-Sebess László Gyuricza György
Az állam környezetvédelmi tevékenysége dr. Ötvös Tünde 2015.
Geográfusok a tájvédelmi-, természetvédelmi államigazgatásban Faggyas Szabolcs tájvédelmi referens Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság MTA X. Osztály Természetföldrajzi.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Önkormányzat és állam.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A természetvédelem.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Környezethasználati Engedélyezési Osztály 1

I. védetté nyilvánítási eljárás II. a védetté nyilvánítást követő önkormányzati, jegyzői feladatok III. a védettség esetleges feloldása Védett természeti területek: nemzeti park tájvédelmi körzet természetvédelmi terület természeti emlék Egyedi jogszabállyal védetté nyilvánított természeti terület: - országos jelentőségű védett természeti területek védetté nyilvánítására a környezetvédelmi miniszter jogosult - helyi jelentőségű védett természeti területek védetté nyilvánítására a települési önkormányzat jogosult 2

I. Területek védetté nyilvánítási eljárása: - az évi LIII. tv. szabályozza - védetté nyilvánításra bárki javaslatot tehet A védetté nyilvánítási javaslathoz célszerű csatolni az alábbi adatokat, dokumentációt: a szakmai előkészítés során keletkezett, a védelemre javasolt terület természeti értékeinek leírása, növény- és állattani felmérésének dokumentációja a védetté nyilvánítás indokoltsága javaslattétel a terület kezelésére, védelmi eljárásaira 3

 nemzeti park igazgatóság megkeresése - jegyzői feladat a védetté nyilvánításának indokoltságát alátámasztó iratok megküldésével  a nemzeti park igazgatóság (NPI) 60 napon belül nyilatkozik  → ideiglenesen védetté nyilvánítás a terület károsodásának veszélye esetén 1 alkalommal, max. 3 hónapra, a végleges védettséget kimondó jogszabály hatályba lépéséig 4

Ha a terület helyi védelemre érdemes, a védetté nyilvánítás előkészítését az érintett település jegyzője folytatja le, ha a terület országos jelentőségű védett természeti területté nyilvánítása indokolt, a védetté nyilvánítás előkészítését a NPI folytatja le.  egyeztető tárgyalás, szükség szerint helyszíni szemle összehívása (hirdetményi úton is történhet, 15 nappal korábbi értesítés), melyre minden érdekeltet (tulajdonosok, kezelők, önkormányzatok, érdekelt hatóságok, civil szervezetek, egyéb érdekeltek) meg kell hívni; 5

 természetvédelmi kezelési terv kidolgozása (a védelemre javasolt terület és annak természeti értékei megóvását, fenntartását, helyreállítását, valamint bemutatását szolgáló természetvédelmi kezelési módokat, korlátozásokat, tilalmakat és egyéb kötelezettségeket tartalmazó dokumentum, tartalmi követelményeit a 3/2008. (II. 5.) KvVM rendelet melléklete rögzíti)  természetvédelmi kezelési terv egyeztetése 30 napos véleményezési eljárás érintettek köre: - központi államigazgatási szervek területi szervei, - települési önkormányzatok, - tulajdonosok, vagyonkezelők, gazdasági tevékenységet végzők 6

 védetté nyilvánítási dokumentáció csomag összeállítása (védetté nyilvánítási javaslat és előterjesztés, kezelési terv, az egyeztető tárgyalás hiteles jegyzőkönyve, érintettek nyilatkozatai (→ a védetté nyilvánításnak nem előfeltétele, hogy minden érintett hozzájárulását adja).  a jegyző a védetté nyilvánításra jogosult képviselő testület elé terjeszti az elkészített dokumentációt  az érintett terület védetté nyilvánításáról rendelkező helyi jogszabály megalkotása a rendelet tartalmi követelményeit a Tvt. 24. § (3) rögzíti a rendelet hatályba lépésével válik az érintett terület védetté 7

II. a védetté nyilvánítást követő önkormányzati, jegyzői feladatok: - a terület védetté nyilvánításának tényét az ingatan- nyilvántartásba be kell jegyezni, a jegyző kezdeményezésére. - a védetté nyilvánított területet táblával kell megjelölni - a rendeletet meg kell küldeni az érintett területen működő NPI-nak (a Felügyelőségnek is célszerű, a hatáskör tisztázása érdekében) - a településrendezési tervet módosítani szükséges 8

A jegyző az államigazgatási hatósági hatáskörébe tartozó ügyekben I. fokú természetvédelmi hatósági, szakhatósági feladatokat lát el a védetté nyilvánítást követően: - a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 347/2006. (XII.23.) Korm.rendelet 13. § (1) d.), e.), 15., 16. §; 28. d.), e.), 32/C § (1) b.) 5. melléklet 2. pont, - a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal létrehozásáról és működéséről szóló 274/2006. (XII.23.) Korm. rendelet 43/H § (3) bek. c) pont - - a Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 8/D. § (1) bek. g), 3. melléklet 9. pont - a Nemzeti Hírközlési Hatóság eljárásában közreműködő szakhatóságok kijelöléséről, valamint egyes szakhatósági közreműködések megszüntetéséről és módosításáról szóló 362/2008. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. számú melléklet 4. pont - a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalról szóló 260/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 2. számú melléklet 5. pont, 4. számú melléklet 6. pont - a földhivatalokról, a Földmérési és Távérzékelési Intézetről, a Földrajzinév Bizottságról és az ingatlan-nyilvántartási eljárás részletes szabályairól szóló 338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. melléklet II., III. pont - a Magyar Bányászati és Földtani Hivatalról szóló 267/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 2. melléklet 10. pont, 3. melléklet 13. pont 9

- a védetté nyilvánító önkormányzat köteles gondoskodni a helyi jelentőségű védett természeti terület fenntartásáról, természeti állapotának fejlesztéséről, őrzéséről. - az önkormányzat környezetvédelmi alapjában (Kt. 58. §) természetvédelmi célokat szolgáló részt hozhat létre.  a természetvédelmi bírságolásból származó bevétel ebbe az alapba kerül - önkormányzati természetvédelmi őrszolgálatot működtethet. - terület tulajdonjogának megváltozásakor - az állam után- az önkormányzatot illeti meg az elővásárlási jog. 10

III. védettség esetleges feloldása : ha a védettség fenntartása természetvédelmi szempontból tovább nem indokolt egyéb esetben kompenzációs intézkedés is szükséges a feloldással egyidejűleg a feloldásra a védetté nyilvánításra vonatkozó szabályok érvényesek 11

A helyi jelentőségű védett természeti területté nyilvánítás mellett szól: - a természeti erőforrások védelme közérdek - a természeti értékek oktatási, ismeretterjesztési célú hasznosítása (környezeti nevelés, szemléletformálás, „szelíd turizmus”) - a nemzeti ökológiai hálózat részét képezik - életminőség javítása, élhetőbb település környezet biztosítása - biológiailag aktív felületek tartós védelme - a területek fenntartását szolgáló agrár-környezetvédelmi programok révén kiszámíthatóbb gazdálkodás - a helyi jel. védett term. területek, emlékek megőrzésének, fenntartható fejlesztésének jogi eszköze 12

Köszönöm a figyelmet! 13