HITVALLÁS ÉS HITTANOKTATÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A december 9-i konferencia előadásának kibővített prezentációja
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
LámpásLámpás Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A gyakorlatvezető mentor
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A leendő 1. osztályosoknak: április 7-8-án a beiratkozáskor, A leendő 5. osztályosoknak: május 20- ig kell nyilatkozni a döntésükről.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
a KFRTKF Gyakorló Általános Iskolája
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Szeretettel köszöntöm
A HITOKTATÁSRÓL „…Jézus ezt mondta: „Engedjétek, és ne akadályozzátok, hogy hozzám jöjjenek a kisgyermekek, mert ilyeneké a mennyek országa.” (Mt 19,14)
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Iskolakert.
Kereszténység - nevelés
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Szülők iskolája program ÉVFOLYAM SZÜLŐI KÖZÖSSÉGE SZÁMÁRA.
For learning and competence Tantervi reform 2016 és hitoktatás Finnországban Pekka Iivonen (Finland) Cousellor of Education Finnish National Board of Education.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
„Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket…” (Mt 19,13-15)
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Etikai kérdések tanítása a hittanórán
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

HITVALLÁS ÉS HITTANOKTATÁS „Az ige tükrében, a hitvallás alapján.” (XXI. századi status/casus confessionis) Evangélikus – Református Teológiai Esték Kecskemét, 2013. február 5. Előadó: Farkas Sándor, kiskőrösi ev. iskolalelkész.

HITVALLÁS ÉS HITTANOKTATÁS Közösségi hitvallás homologia - ugyanazt mondani, egyetérteni symbolon – összedobni, ismertető jel, jelkép konkrétan a hitvallás szövege (HAL, Symb. Ap) credo – valakiben hisz, bízik (Hiszekegy első szava) átgondolt, gondosan megfogalmazott, egyetértésen alapuló – teológiai tartalma van (1Tim 3,16, Titusz 2,11-15)

HITVALLÁS ÉS HITTANOKTATÁS Egyéni hitvallás martyria - bizonyságot, tanúságot tesz, vallást tesz confessio fidei – a hit megvallása, vallomás spontán, bizonyságtétel, hit – Istenkapcsolati tartalma van. (1Pt 3,15)

HITVALLÁS ÉS HITTANOKTATÁS Tanítás katékheó – értesít, tudósít, megtanít valamire. ===> hittantanítás spec. szava lett ===> katechetika Apollós tanítást kapott az Úr útjáról (Apcsel 18,25) mathétész – tanuló, tanítvány, Jézus követője ===> hívő, gyülekezeti tag Tegyetek tanítvánnyá minden népet (Mt 28,19) didaszkó – tanít, didakhé – tanítás ===> didaktika (tanítva őket, hogy megtartsák mindazt... (Mt 28,20) paidion – gyermek, paideuó – nevel, fegyelmez, utat mutat, útbaigazít, helyreigazít, paidagogosz – nevelő, ált. rabszolga: a gyermek „alaki” nevelésével foglalkozott nagykorúságáig. ===> pedagógia

HITVALLÁS ÉS HITTANOKTATÁS Hitoktatás és hitvallás kapcsolódása A hitvallás dimenziói a hitoktatás révén: közösségi (egyházi) hit egyéni (tanítványi) hit megtanulása A hitoktatás dimenziói a hitvallás révén: A hit tárgyilagossága (objektív – fides quae) A hit személyes elköteleződése (szubjektív – fides qua) gyakorlása A hitoktatás és hitvallás közös célja: Tanulni és gyakorolni. Ismeretet szerezni és életté formálni.

HITVALLÁS ÉS HITTANOKTATÁS Fides quae: a hit tartalma és formái. Tanulás – ismeret. Tartalom: Hittanórák, a tananyag lexikális ismeretei bibliaismeret, egyházismeret, az egyház tanítása, erkölcsi kérdések Forma: istentiszteletek, áhítatok, csendesnapok

HITVALLÁS ÉS HITTANOKTATÁS Fides qua: A hit aktusa. Gyakorlás – életté formálás. a keresztény életmód, elköteleződés, Jézus követése, a keresztény identitás tisztázása - elmélyülés, a hitelesség, a bizalom tapasztalata, a hívők közösségének tapasztalata, a felnőtt hit megnyilvánulása: liturgia diakónia martyria communio

EVANGÉLIKUS HITTANTANTERV Eddig: teológiailag tematikus évek (ÚSZ, ÓSZ, EHT, dogmatika-etika) 2013-tól a diákok élethelyzete + életkérdéseik Biblia útmutatása + dogmatikai és etikai tanítás, a Biblia és az egyháztörténet által számunkra közvetített istentapasztalat. a tanítványi életre való elhívás az útonjárás személyes és közösségi konkrét életkérdésekre válasz felkészítés a lelki élet gyakorlására.

EVANGÉLIKUS HITTANTANTERV Pedagógia és valláspedagógiai célok: (együtt) hagyományos tanítás: lexikális tudás, kognitív ismeretek, értelmi intelligencia készségek, a formális rendszerekben való jártasság motivációt felkeltő tanítás: informális és non-formális tudás, az érzelmi intelligencia készségek, az észlelés, érzékelés és gondolkodás használata és fejlesztése. lelki élet gyakorlásához és hitfejlődéshez szükséges szókincs elsajátítása, lelki kompetenciák kifejlesztése, a felnőtt, felelős, cselekvő keresztény életre való nevelés.

EVANGÉLIKUS HITTANTANTERV Egyházi és biblikus célok ne csak lexikális tudás, hanem elemzés, értelmezés és alkalmazás. A Biblia tanítása hitvallások, legfontosabb dogmatikai tanítások, etikai alapelvek és az etikai döntéshozatal szempontjai az egyháztörténet legfontosabb eseményei és meghatározó személyei, az egyház élete (felépítés, küldetés, hétköznapjai és ünnepei, egyházi hagyományok, egyházi énekek és liturgiák), más világvallások és modern vallási jelenségek

EVANGÉLIKUS HITTANTANTERV A tanuló személyét érintő célok: A tanítványi életre való elhívás, útonjárás, bátorítás. személyiségfejlesztés: értelmi, érzelmi és lelki téren az erkölcsi érzék (lelkiismeret) fejlesztése, mélyítése és tudatosítása A keresztény alapú önismeret megszerzése és erősítése a személyes képességek, tehetségek és korlátok megismerése,fejlesztése Társadalmi és szocializációs célok: A társadalmi környezet, a társas kapcsolatok tapasztalati megismerése. Családi életre nevelés, közösségek, barátság, szerelem kulturált vitakészség és a méltányos párbeszéd szabályai emberi méltóság, együttélés aranyszabály szerint társadalmi részvétel hangsúlyozása.

EVANGÉLIKUS HITTANTANTERV Szerkezet: Nem lineáris, hanem spirális. Modulszerű. A hét fő témacsoport – feldolgozás mindig igei alapon „Isten-én” kapcsolat: megélése, tudatosítása, fejlődése, változása Az „én” kérdése: önismeret, önnevelés, értékrend és elköteleződés, tanítványi élet Emberi kapcsolataim: család, barátság, párválasztás, párkapcsolat, munkahely, pályaorientáció Társadalom: haza, nemzet, csoportok, kommunikáció Egyház élete, helyem az egyházban és a gyülekezetben Teremtett világ és tárgyi környezet: Isten-ember-teremtett világ kapcsolatrendszerben Világvallások és vallási irányzatok bemutatása; kérdések a keresztény hit számára

EVANGÉLIKUS HITTANTANTERV Módszertan - frontális és tevékenységközpontú tanítás, - vita és párbeszéd elsajátítása: az önkifejezés, kérdésfeltevés, vélemények alkotása, érvelés, álláspontok kialakítása és ütköztetése, - többféle munkaforma alkalmazása: egyéni, páros, csoportmunka, kutatás - kiselőadás, beszámoló, forrásgyűjtés, interjú, életutak bemutatása - naplóvezetés, önmegfigyelés, - játék (szerepjáték, dramatizálás, drámapedagógia).

EVANGÉLIKUS HITTANTANTERV Számonkérés, értékelés: - dolgozat, teszt, témazáró - esszé írása, - művészeti mű (film, zene, vers, novella) elemzése, - teológiai munka (áhítat, meditáció, imádság) írása, - interjú készítése és kiértékelése, - életút felvázolása, - órai vita disputamódszerrel egy adott kérdésről, - képzőművészeti eszközökkel (rajz, festmény, fénykép) történő feldolgozás AZAZ nem mindig kognitív és formális ismeretek, hanem elmélyülés, forrásmunka, önállóság, kreativitás, saját életút személyes fejlődése, bátorítás a tanítványi élet megélésére.

AZ ISKOLAI HITOKTATÁS KIHÍVÁSAI ÉS LEHETŐSÉGEI Kapcsolódás a gyülekezethez Iskolai hitoktatás ismerkedés az alapokkal Iskolai hittanóra nem váltja ki a gyülekezeti gyermek- és ifjúsági munkát, nem szünteti meg, nem helyettesíti azt!!!! Tapasztalataim a Sziládyban és a KEVI-ben (EGYHÁZI!) Szilády: egyházi hagyomány - óraadó hitoktató voltam. Kis csoportok, személyesség – heti 2 hittan + áhítat KEVI: 2012 szeptemberétől egyházi iskola.(Óvoda, Általános, Gimnázium) Ø egyházi hagyomány, de konzervatív iskola. Új terület, új szántás, új vetés. Keretek kialakítása. Átmenet évei. Szabadon választható hittan/etika. 1/3 – 2/3 => 2/3 – 1/3. Öröm. 17-35 fős csoportok. (150 diákkal órán, 600 diákkal áhítaton) áhítatok a sportcsarnokban (Köszönések, Miatyánk, Tízparancsolat). Ökumené (ev. ref. kat. bapt. pünk.) főállású iskolalelkész! Lelki munka, lp-i beszélgetés, tanárok hitoktatása, filozófia tanítása

AZ ISKOLAI HITOKTATÁS KIHÍVÁSAI ÉS LEHETŐSÉGEI 2013. szeptembertől kötelező erkölcstan felmenő rendszerben az ÁLLAMI ISKOLÁK 1. és 5. osztályától heti 1 órában órarendben Középiskolában nem! Az erkölcstan helyett választható felekezeti hit- és erkölcstan. Ez hatalmas kihívás, probléma és lehetőség. A katolikus és református egyházak valószínűleg képesek rá. A kisebb egyházaknak szinte lehetetlen. Legfőbb nehézségek: nincs elég képzett hitoktató és korszerű valláspedagógiai ismerettel bíró lelkész túl kicsi csoportlétszámok: nem lesz állami finanszírozás. új tantervek kellenek, mert nemcsak hittan, hanem hit- és erkölcstan, tehát a mi tananyagunk magában kell, hogy foglalja az erkölcstan tantárgy témáit is, csak keresztény alapon.

AZ ISKOLAI HITOKTATÁS KIHÍVÁSAI ÉS LEHETŐSÉGEI Szórványhelyzetben a lelkész a kapcsolatrendszerét esetleg használhatja (pl. én az Őrségben), kisvárosban és főleg nagyvárosban 20-40 általános iskolát átlátni képtelenség, a hitoktatás szétaprózódik rovására megy a gyülekezeti csoportoknak. Túlterhelt diákok nem mennek el még egy „hittan”-ra. Rengeteg hitoktató kell, akiknek az óráit egyeztetni kell iskolák között. Fizetés miből, és ki tud ennyiből megélni? hitoktatási keret 2012=2013 3,1 Mrd Ft 22 hittanóra után összesen bruttó 77.000 Ft, nettó 50.435 Ft. Ennyiből senki nem él meg főállásúként. egy lelkésznek 22 hittanóra megtartása felemészti erejét és idejét, más lelkészi munka rovására megy.