A személyiségfejlődést elősegítő tevékenységek a családban A hobbik hasznosságáról Az ízek élvezetéről A természet adta örömökről A vizuális élmények jelentőségéről.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Lukács Oktatási Központ -
Külön figyelmedbe ajánlom a zárszót !!!
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
MIÉRT, MIKOR ÉS HOGYAN SZOKJUNK LE A DOHÁNYZÁSRÓL?
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Mikor beszélünk koraszülésről?
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Egészségtan tizenéveseknek
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Napocska Napköziotthon
Az animáció Kurzusvezető: Készítette: Dr. Tóth András Palla Melinda
interperszonális személyiség-koncepciója
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Szociális tanulás formái
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
A gondozás,nevelés egysége
MOTIVÁCIÓ.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Legyen időd az életre.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Pszichológiai Ismeretek
Szabadidő és család Alapfogalmak.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
AZ PÉNZÜGYI SZABADSÁG MEGTEREMTÉSÉNEK ÚTJA
Lelkesedni lélekkel lehet Palágyi Kata
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Maximális teljesítmény
A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk. A programsorozatra szeretettel.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Generációk és család.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Fenomenológiai megközelítés
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A személyiségfejlődést elősegítő tevékenységek a családban A hobbik hasznosságáról Az ízek élvezetéről A természet adta örömökről A vizuális élmények jelentőségéről A zene varázsáról

A hobbik hasznosságáról •Gyűjtés, •Fúrás-faragás •Hegymászás •Gombagyűjtés •Vadászat, horgászat •Fényképezés, •Kézimunka •Olvasás stb.

A hobbik hasznosságáról •A hobbi olyan rendszeres tevékenység, melyben gyakran összemosódik a munka, a szórakozás, a játék, a sport az alkotás, a művelődés és a művészet. •Segíti az önmegvalósítást, önfejlesztést hisz a magunk kedvére végezzük. •Másoknak is haszna van belőle – hiszen általában bemutatásra késztet.

Milyen motiváció-fajták jellemzők e tevékenységre? •Szórakozási motiváció – kikapcsolódási, pihenési vágy jellemzi •Pihenési motiváció – felüdülés, világmegismerésre törekvés jellemzi •Motiváció még: a személyiség fejlesztése, a rossz szociális helyzet ellensúlyozása, a lelki egészségvédelem, a tehetség kibontakoztatásának késztetése, társas kapcsolatok építése, magányoldás, élménykeresés, családi minták követése, vágyak kielégítése » s ez mind megvalósulhat!

A hobbi haszna a személyiség fejlődésére •Kellemes elfoglaltság, nyugalom jellemzi •Ismeretbővítő, rendszerező •Társas kapcsolatokat szélesít •Értéket, erkölcsiséget közvetít •Fejlesztik az esztétikai érzéket •Önértékelést, saját és mások megbecsülését eredményezi •Izgalomba –nyugalomba –egyensúlyba hoz

Szülők szerepe: ~ fontos serkenteni, mert a gyermekben •Kötődést alakít, (valakihez, valamihez) •Védelmet jelent a deviáns viselkedésmódokkal szemben •Megkönnyítheti a krízishelyzetek elviselését •Örömforrás lévén lelkiegészség-védő szerepük van, akár életmentő hatásúak •Ötletességet, életképességet fejleszt.

Minden életkorban és élethelyzetben fontos, mert: •Gyermekkorban a technikai megoldások sokféleségét ismerteti meg, •Ifjú korban – eredményei a pályakezdéshez, családi helyzetek megoldásához is segítenek •Felnőtt korban – önértékelést, mások értékelését hozza •Mintaként szolgál a fiatalabbak, gyermekek számára •Idős korban a „fontos vagyok még” érzését erősíti, időt-energiát köt és old.

Érdekességek •Sok híres ember lett még népszerűbb attól, hogy hobbija nyilvánosságot kapott: •Asztalos munkák: Péter cár, II. Rákóczi Ferenc, Carter •Hangszertudás: Bill Clinton •Textil munkák: Gandhi •Hazai művészeink: festenek, énekelnek, írnak, kézimunkáznak, táncolnak stb.

A Szociális Szolgálat, mint hobbi •Jót tesznek másokkal •Másokért élnek → s ebben örömüket lelik. •Pénzbeli áldozatot is hoznak a munka mellett •Sok emberre hatással vannak •Önkéntes munkák, karitatív szervezetekben lévő segítők, polgári öntevékeny szerveződések, gyűjtő munka, lelki segély telefonszolgálat vagy akár ismeretbővítő előadások…

Alakulási folyamat •Látja a gyermek a kedvvel végzett tevékenységet → érdeklődik, kérdez → ajánlatot, lehetőséget kap, kipróbálja → öröm és siker éri → újabb immár saját ötletei lesznek → támogatást kap ezek kipróbálására → átgondolja tetteit, ön fejleszt → nyilvánosság elé lép → másoknak is mintát, példát ad

Az ízek élvezetéről – a családi asztal •Evés, ivás, étkezés egyik legfontosabb örömforrásunk. (feleség, honvágy, nyugalom, elalvás, művészet → konyhaművészet, az egésze hat a személyiségre, a családban fontos színhely a konyha és az étkezőasztal…) •Az étkezéssel kapcsolatosan sok kellemes élményünk van, tanulni is sokat tanultunk az asztalnál.

A természet adta örömökről, divatba jött természet •Az emberek legtöbbje azt állítja: szereti és tiszteli a természetet •Kezdünk visszatérni a természeteshez: mezőgazdaságban, gyógyításban, táplálkozásban, öltözködésben, kozmetikában, építészetben, lakberendezésben, életmódunkban – szabadidős tevékenységeinkben is. •A természet adta nyugalom és a belőle fakadó emberi jó érzés tudatosan hasznosítható a nehéz helyzetekben is. (magatartásformálás)

A természet és az egészség •„A természetes gyógymódnál csak egy jobb van: a még természetesebb.” •Az ember egészséges akar lenni, természetes állapotban szeretne élni → erre kell mintát adnia gyermekei számára is. •Cél: mi változzunk, ne a természet!

A vizuális élmények jelentőségéről •Az ember számára a törzsfejlődés során a képek, a vizuális érzékelés jelentette az első lépést az absztrakt gondolkodás kialakulásához. •Amikor a képekből a valóságra következtetünk, sajátos problémamegoldást végzünk. •A szem így válik az önnevelés egyik legfőbb eszközévé. (látunk – feldolgozunk)

A vizuális élmények jelentőségéről •A látás pillanatok alatt hihetetlen mennyiségű információt visz az agyunkba, •a szemünk érzékeny műszer (fényterápia, napfény, börtön, esküvő) •Miliő-terápia – a környezet hatása az emberre (gyermekszoba, családi ház, lakberendezés, saját terület, ahova azt helyezek, amit szeretnék)

A zene varázsáról •A zene „ősei” a természeti hangok •A zene lélektani hatásai: aktivitás kelt és fokoz, feszültségeket szabályoz, indulatokat levezet, nyugalmat teremt, altatni képes, érzelmeket serkent, képzettársítást és gondolkodást fejleszt, fáradtságérzést csökkent, figyelmet szűkít, •De: szorongást-félelmet kelteni, fanatizálni és viselkedést befolyásolni is lehet vele.

A zene, a zene, a zene… •Zenehallgatás: élettani változások, hangulatváltozás, a pszichoszomatikus szemléletű gyógyítás is használja a zenét: zeneterápia •„Minden gyógyszer kis adagban orvosság, de nagy adagban méreg” – (halláskárosodás, szorongáskeltés) •A zene a kultúra fontos része. (Bartók, Kodály egyetemessége) •A zene szól: a természetről, az emberről, az élményekről, a hangulatokról, a nemzetről, az emberiségről – tanítsunk vele, általa!