5. óra: Nyelvművelés és szociolingvisztika 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Mosolyogj 12. Winston Churchill.
A szükséglet, mint energiai, az energiai, mint szükséglet..
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Érvek, érvelés.
Korpuszmunkálatok Pintér Tibor MTA Nyelvtudományi Intézet Gramma Nyelvi Iroda.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A Venn-diagram használata
A kétnyelvűség mint társadalmi jelenség
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Az ülő Buddha okos gondolatai:
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A szlovák nyelvtörvény és a mögötte húzódó szlovák- magyar ellentét háttere Vass Ágnes Nemzetközi tanulmányok Pannon Egyetem Témavezető: Dr. Molnár Anna.
Együtt egymásért és magunkért
Elméleti és Kísérletes Nyelvészeti Osztály
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Ki is az elemző közgazdász?
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Idegen nyelvek tanulása
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
1 NYESZE KONFERENCIA NYESZE KONFERENCIA ÁLTALÁNOS NYELVI ÉS SZAKNYELVI VIZSGÁK, VIZSGAANYAGOK Varga György
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Pozitív gondolatok.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Utazás a jövőbe.
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Mire lehet/ne jó az iskola
Az Élet Igéje szeptember.
Bölcsességek, aforizmák
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Filozófiatörténet előadások 1I.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Árvácskák és Móricz Zsigmond
Tanórai szokásaim 5/14.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A nyelvtan szerepe és célja
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Hétköznapi hiedelmek a nyelvről, nyelvi babonák
Előadás másolata:

5. óra: Nyelvművelés és szociolingvisztika 2.

Egy kis ajánló Lanstyák István: Nyelvművelés, nyelvtervezés, nyelvmenedzselés 2009. http://ht.nytud.hu/download/Lanstyak_Istvan_Nyelvalakitas.pdf Nádasdy Ádám „összes”: http://seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking.html

Olvasmányok Nádasdy Ádám: Mi a baj a nyelvműveléssel? In: Népszabadság 2002. május 18. Sándor Klára: „A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája”. In: Replika, 2001 november: 241–259. Szunyogh Szabolcs: Van-e szükség nyelvművelésre? (Beszélgetés Sándor Klára főiskolai tanárral). Köznevelés, 57/14 (2001. április 6.): 7–9. + 1: Nádasdy Ádám: A hír igaz. Mnarancs 2008. 04. 03.

Mi a baj a nyelvműveléssel? Nádasdy példái: az angol változatai, a műveletlen nyelvhasználat, pl. kettős tagadás: I don’t see nothing a magyar esetében ez elutasító és szorongásos választ vált ki (pl. suksük – k kicsit félrevezető, nem csak művetlenek használják!), ami főleg nyelvszakosoknál furcsa Mindegyik esetben eredményes volt a kommunikáció, az adott csoport tagjai nem érzik deviánsnak ezeket az alakokat

Mi a baj a nyelvműveléssel? Az a baj vele, hogy Erkölcsi v. jellemhibának tünteti fel (kigúnyolja) más nyelvváltozatok olyan alakjait, amelyek eltérnek a normatív változattól (pedig ugye pont az ellenkezőjét várnánk: aki sok nyelvváltozatot valóban ismer, az nem gúnyolódik). Bármennyire is nem ez a szándék, bizonytalanságot, megbélyegzést váltanak ki a nyelvhasználókból (a legtöbben hisznek abban, hogy van egy ideális nyelv, melynek szabályai – a KRESZ analógiájára – akkor is érvényesek, ha valójában nem használjuk azokat).

Mi a baj a nyelvműveléssel? Mert abszolutizálja a helyesírást (holott a helytelenül írók is követnek egyfajta logikát, rendszerint a fonetikus elemzését: útpatka), ráadásul a normatív helyesírás is hol ezt követi (lélegzet), hol nem (magtár). Mások helyesírásán való gúnyolódás teljesen bevett dolog. Túl keveset tanít a nyelvről, ráadásul két szellemi áramlat keveredik benne (felvilágosodás: legyalulás, romantika: a különbözőségek óvása). PÉLDÁT TUDUNK RÁ? Pl. őrizzük meg az ikest, de irtsuk a suksüköt („persze”, mert az előbbi fentről terjedt, a másik lentről)

Mi a baj a nyelvműveléssel? Romantikus hevülettel ott védik a nyelvet, ahol nem kell (normatív változat), és ott nem, ahol kell (kisebbségi magyar nyelvhasználat – a kódváltást stigmatizálják). Az új, friss nyelvhasználati jelenségeket mind üldözi (l. felvilágosodás, vagy mégsem: egyszerűbb, ezért örülünk neki?), pl. jó állapotúbb (van még ilyen: rosszindulatúbb vs. rosszabb indulatú, szentéletűbb, jóhiszeműbb).

Mi a baj a nyelvműveléssel? Csúsztatnak, azt sugallják, hogy az új alakoknál korlátlanul hágják át a beszélők a szabályokat, holott mindig kiderül, hogy azokat az alakokat is szabályok működtetik (l. a sokévibb, holott csak az -ú/-ű végieknél jelent meg a szóvégi fokozás) KONKLÚZIÓ: nem a nyelvet kell művelni, hanem az emberek fejét. „A nyelvművelés ne fegyelmezés, ne gúnyos kiszerkesztés és kirekesztés legyen, hanem tanítás. Nagyon keveset tudnak az emberek a nyelvről, pedig nagyon sokat volna érdemes tudni róla.”

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Milroy: „Abban a korban, amikor a faj, a bőrszín, a vallás vagy a nem alapján történő hátrányos megkülönböztetés nyilvánosan nem fogadható el, a nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája az emberek nyelvhasználata alapján történő diszkrimináció.”

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Mi a jelenség oka? A nem nyelvészek nagyon keveset tudnak a nyelvről. <12 év nyelvtanoktatás után!> A nem nyelvészek attitűdje értékelő. A nem nyelvészek zöméé objektív. Horger (1926: 6): „Némelyek szerint a nyelvművelés is feladata volna a nyelvtudománynak, vagyis az, hogy bírálja a nyelveket és igyekezzék egyes, a nyelvtörténet folyamán kifejlődött sajátságaikat a nyelvhelyesség, a szépség, a célszerűség, vagy a logika szempontjai szerint megjavítani. ... Ezt a feladatot azonban a nyelvészek túlnyomó nagy többsége nem tartja a nyelvtudomány körébe tartozónak, s ezért határozottan elutasítja magától.”

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Az előíró szemléletet kapják meg az iskolában, a leíró helyett, mivel annak nagy a tekintélye <vö. internetes nyelvhasználat: utolsó érv mindig: helyesírás, szóhasználat>. Sajátos analógiákkal érvelnek a nyelvművelők az előíró szemlélet érvényessége mellett: kertész, folyószabályozó, orvos (nem objektív tudós). „Aki a nyelvi folyamatokat szeretné befolyásolni, annak a nyelv rendszeréről, működéséről és változásának természetéről kell kiterjedt ismeretekkel rendelkeznie. Csakhogy ezt kizárólag leíró szemlélettel lehet megszerezni” <Miért vannak mégis nyelvész nyelvművelők? Két ok: ez ma idehaza jó életpálya, egyszerű publikálni; romantikus viszonyulások jelenségekhez (vö. hasonszőrű történészek, biológusok, pszichológusok)>

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Miért nem akar a nem nyelvművelő nyelvész preskriptív lenni? Túl keveset tudunk a nyelvekről, nyelvhasználatról. Nem tartja feladatának: a nyelvész leír és magyaráz. A nyelvváltozatok egyenértékűek – minek tervezni? A nyelvváltozatok identitásjelzők (és nem IQ-jelzők) – ezek nem irthatók ki következmények nélkül.

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Túl komplexek a nyelvi jelenségek, így megváltoztatásuk soktényezős folyamat lenne. („tudása alapján tisztában van vele, ha nem a kuruzslás szintjén akar javaslatokat tenni, akkor olyan mennyiségű dinamikusan változó tényező mozgását és egymásrahatását kell előre látnia, hogy az szinte lehetetlenné teszi a tervezést.”) A nyelvtörvények nem a priori törvények, hanem tapasztalati törvények. <vö. Nádasdy: KRESZ>

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája A nyelvi törvényszerűségek nem mesterségesek – a nyelvművelői „szabályok” igen.

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Miért nem sikerült a nyelvész és nem nyelvész szakadékot eddig áthidalni (mint más tudományokban)? elefántcsonttorony Akik nem ott élnek, azt tapasztalják, a nem nyelvészeket alig lehet meggyőzni arról, hogy más nyelvváltozata nem rosszabb („intuitív nyelvészet”, a nyelvészet objektív tudományként való megközelítése ritka): „ritkán jut eszébe, hogy az atomfizikussal akkor sem vitatkozna magfizikáról, ha ő maga is atomokból van” Rossz nyelvtanórák: csak nyelvtantanítás zajlik (szófajtan, mondattan), ok: a magyar helyesíráshoz magas fokú nyelvtantudás kell; elavult ismeretek

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája mi hiányzik a nyelvtanórákról? Pl. nyelvtörténet, pragmatika, beszélt nyelvi kutatások, antropológiai nyelvészet, társalgás elemzés (100 évvel el van maradva az oktatás: „beszédtöltelékek”, álszabályok megadása) Az iskolai oktatás alapozza meg a nyelvművelés tekintélyét.

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Kevés a jó népszerűsítő könyv <Nádasdy: Ízlések és szabályok, Prédikál és szónokol, D. Mátai: Nyelvünk élete>, műsor (Szósz?!:)) Következmények: nyelvi bizonytalanság, mások nyelvi diszkriminációja Gettó-érv: jó, de akkor is tanuljon meg sztenderdül! Tudáshiány: az anyanyelvváltozat és a későbbi nyelvváltozatok elsajátításának különbségei Jog vagy kötelesség? Hozzáadó oktatás

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Nyelvi diszkriminációs okok: a nyelvművelés tévtanai Beágyazott értékítéletek: butaság = az általam tartottól eltérő nyelvváltozat használata („még beszélni sem tud rendesen”, vö. munkahely: „ha így beszél, a munkához sem ért”) – tévesen összekapcsolnak két dolgot: a beszéd sajátosságainak az ember jellemével és szellemi képességeivel való összefüggése Öngerjesztő jelleg (mindenhonnan ez látszik) Rossz oktatás (nem tudják, hogy az anyanyelvváltozat nem változtatható meg tetszés szerint)

A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája Magyar nemzettudat és nyelv: a nép lelki alkatával összefüggő nyelv – de ez a romantika korában a magyar nyelv minden területre történő kiterjesztését jelentette (magyarul kellett beszélni, nem „helyesen magyarul”) Európai kulturális hagyomány: az írott nyelv a tökéletes nyelv (a „logikus, gazdaságos, tiszta és esztétikus” latin) Karteziánus felfogás: a nyelv megjavítható gondolatközlő gép Platonisztikus felfogás: a nyelvnek van helyes (eszményi) és romlott formája A hatalmon lévő csoport elvárása nyelvének elsajátítása Kiút: ha nekem van saját nyelvem, másnak is.

Van-e szükség nyelvművelésre? FELADAT: érveljünk a nyelvművelés mellett és ellen párban! „Sándor Klárát arról kérdeztük: miért sérti emberi jogainkat, ha valaki arra próbál rávenni bennünket, hogy helyesen beszéljünk magyarul?” Miért kellene kivenni a nyelvművelést a tananyagból? Hiszen nyelvművelés = a szép magyar beszéd védelme! V: mi az a szép magyar beszéd? Melyik nyelvváltozata? Mi ellen kellene védeni a nyelvet?

Van-e szükség nyelvművelésre? Mi a nyelvművelés? - A NyKk. szerint a nyelv életébe való tudatos beavatkozás a jobb kommunikáció, beszéd érdekében. (Ez baj?) Megvalósíthatatlan. <Mit kell megjavítani azon, ami nem rossz?> Miért jogsérelem valakit a sztenderdre megtanítani? – Mert meghagyja a gettókat. Mert mítoszokon alapul. Mert a beszélt nyelvet nem ismerik.

Van-e szükség nyelvművelésre? Az irodalmi nyelv alkalmasabb a kommunikációra, mint a tájnyelv. – Nem az. Tekintélye társadalmi alapú, nem nyelvi. Sőt utóbbi szempontból szabálytalanabb, mint a tájnyelvek. És akkor hogy értsék meg magukat a beszélők (pl. a németek)? – Lehet egységes változat, csak a helyén kezelendő. Jog legyen megtanulni, ne kötelező.

Van-e szükség nyelvművelésre? Hol a határ nyelvi hiba és az eltérő nyelvhasználat között? – Ne keverjük, nem a hibás alakokat fogadjuk el, hanem a nemsztenderd alakokat nem tartjuk hibásnak. Nyelvi hiba ≠ nyelvhelyességi hiba Plusz nem mindegy, ki javít ki: a nagyi vagy a tanár. Kognitíve és szociokulturálisan is elsődleges a vernakuláris (mélyen beépült) <vö. anyanyelvként v. idegen nyelvként megtanult nyelv>.

Van-e szükség nyelvművelésre?

Nádasdy: A hír igaz Mit tart Nádasdy helyeshető nyelvművelésnek?