Fogyatékosok ellátása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Fogyatékosok helyzete Magyarországon
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A fogyatékosságot érintő jogi szabályozás Magyarországon
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Rehabilitáció és dementia
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatás tervezett átalakítása 1.Klasszikus határterületi kérdés szociális ellátástámogatott életvitel foglalkoztatás.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Nappali ellátás célkitűzése: Mozgássérült emberek számára, komplex rehabilitációra irányuló szolgáltatások nyújtása, mely a társadalmi és munkaerő-piaci.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A mozgáskorlátozott emberek szükségletei a kitagolási programban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Fogd A Kezem Alapítvány
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
Akadálymentesítés.
EGYENLŐ ESÉLYŰ HOZZÁFÉRÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKHOZ SZMM, OFT Horváth Péter, szakmai tanácsadó, titkár június 17.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Mi is az a társadalmi integráció?
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
Mindennapi veszteségeink
Az iskoláskor küszöbén
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A beiskolázás előkészítése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
TÉVHITEK ÉS A VALÓSÁG GONDOLATVÁZLATOK A SÉRÜLT EMBEREK ÉS A TÁRSADALOM KAPCSOLATÁRÓL.
Családtámogató ellátások
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Készítette: Farkasné Veres Edina
Egyenlő esélyű hozzáférés mozgáskorlátozott személyek számára a turizmusban és az autóbuszos utaztatásban Kovács Ágnes elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Fogyatékosok ellátása

Fogyatékos ellátás lehetőségei otthon maradnak, vagy ápoló-gondozó otthonba, Intézetbe kerülnek. Egyelőre csak mintaként, de már létezik számukra létrehozott lakóotthon és néhány napközi otthon Előbbi az intézeti ellátás alternatívájaként szolgál, utóbbi a családok terheit hivatott csökkenteni

Esélyegyenlőségi törvény A Magyarországon 1998 óta hatályos esélyegyenlőségi törvény kötelezővé teszi a középületek és a tömegközlekedési eszközök akadálymentesítését, a lakás akadálymentesítésére pedig lakásátalakítási támogatást lehet igénybe venni.

Információhiány milyen szolgáltatások léteznek a súlyosan-halmozottan fogyatékos emberek számára; hol vannak ilyen gyermekeket, felnőtteket ellátó orvosok és kórházak; milyen jogi szabályozások vonatkoznak a gyermekre; milyen támogatásokra jogosult a gyermek, illetve a család; milyen gyógyászati segédeszközök léteznek az ilyen gyermekek számára (kerekesszék, üléstámasz, állítók, különböző támasztékok, ortopéd cipők, orvosi eszközök, például gyomorszonda, speciális tápszerek stb.) létezik-e – és ha igen, hol – tanácsadó szolgálat a gondozók számára; milyen ellátási formák állnak a gyermek, vagy gondozott rendelkezésére a szülők betegsége, illetve halála esetén

Komplexitás, személyiségközpontúság A komplex károsodás miatt egyénileg kell felmérni a szükségleteket, a képességeket és az igényeket, s ezek alapján kell megtervezni, végrehajtani és értékelni a gondozási folyamatot. A gondozás minden megmaradt és károsodott funkciót egyidejűleg figyelembe vesz, a különböző fejlődési-fejlesztési területeket egyaránt bevonja a gondozásba. Miután a nevelés az egész személyiségre irányul, szem előtt kell tartani, hogy maga a fejlődés is – amelynek pozitív irányba terelését kívánjuk a különböző gondozási eljárásokkal elősegíteni – komplex és bonyolult folyamat. • A nevelés folyamatában nem válik külön a hagyományos értelmezésű oktatás, a fejlesztés, a képzés és a terápia, hanem multidimenzionális formában teljesül ki benne az ápolás-gondozás és a terápia, a nevelés-oktatás és a képzés.

Az interakció elve Mind az interakció, mind a kommunikáció legfontosabb jellemzője a kölcsönösség. Ha két ember bármilyen interaktív kapcsolatba kerül egymással és reagálnak egymásra, máris létrejött valamilyen interakció. Ez soha nem lehet egyoldalú folyamat, vagyis a gondozásban ez azt jelenti, hogy mindkét fél befolyást gyakorol a másikra.

Biztonság és stabilitás Mindannyiunknak szükségünk van arra, hogy életünkben valamilyen szinten „rend” legyen, hogy mindennapos tevékenységeink, rendszeresen előforduló eseményeink biztonságot sugározzanak. Ehhez stabil rendszerekre van szükségünk, hogy energiáink ne a folyamatos tájékozódásra, orientációra menjenek el, hanem a stabil környezetben maximális hatékonysággal végezhessük különböző tevékenységeinket Fogyatékos személyek esetében ez kiemelkedő szerepet játszik.

Kódrendszer Miután a súlyosan sérült személy állapotánál fogva a nem sérült társak kezdeményezésére van utalva a kapcsolatfelvételben, a párbeszéd elkezdésének, a kód megtalálásának felelőssége az „ép” partnerre hárul. A közös kód megtalálásával azonban már a sérült személy is képessé válik felelősségvállalásra, hiszen élményt szerez önmagáról, mint változtatni, hatni tudó személyről. Ez pedig jelentős lépés az önmeghatározás, az önrendelkezés felé!

A kódrendszer kialakulásának lehetősége A súlyosan sérült ember képes a saját készségszintjén, azaz mozgásosan, akár egy izomcsoport megfeszülése vagy a légzésritmus megváltoztatása révén informálni környezetét közérzetéről, lelkiállapotáról. A partner e megnyilvánulásokat magára vonatkoztatva jelzésekként értékeli, és megfelelő viselkedéssel válaszol. A megfelelő viselkedés: ráhangolódás, bekapcsolódás egy mozdulatba, esetleg a mozdulat megismétlése vagy folytatása, vagy éppen – szoros testkontaktusban – a légzésritmus felvétele. Miután reakciómat a másik személy észleli, saját megnyilvánulására adott válaszként értékeli azt. Az információáramlásnak e sajátos, folyamatos testközelséget igénylő, érzékeny körforgását (elsődleges) kommunikációnak nevezzük

Fizikai akadályok munkahely megközelíthetetlensége, egyéb közlekedési akadályok (pl: építészeti sajátosságok) a munkakörülmények megközelíthetetlensége

Kommunikációs akadályok Látás Hallás Beszédértés érzékszervi akadályai Megértés Kommunikáció akadályai

Társadalmi környezet akadályai Társadalmi megítélés Félelmek a másságtól Lebecsülés Sajnálat Kölcsönös beilleszkedési, együttélési zavarok

Munkahelyi feladatok akadályai Előítéletek a munkáltató részéről: Alacsony munkateljesítmény Gyakoribb hiányzás Problémás munkaerő Kialakítási költségek Speciális igények kezelésa Emberi érzéketlenség Félelem az ismeretlentől bizalomhiány

Előítéletek a fogyatékos részéről önbizalom, önbecsülés hiánya, kissebbrendűségi érzés konfliktus megoldó, kudarc feldolgozó képesség problémái agresszivitás, sértődékenység, Visszahúzódás A családi féltés alul motiváltság aktivitás hiány

A személy lehetőségei Tudatos felkészülés, felkészítés Aktivitásra ösztönzés Családok felkészítése Segítő szolgálatok működtetése jó példák, életsorsok bemutatása, Sorstársi ösztönzés, tanácsadás pozitív gondolkodásra ösztönzés, nevelés kapaszkodó háttér biztosítása

Állami feladatok jogalkotás: antidiszkrimináció, pozitív intézkedések, érdekeltség megteremtése, Segítő szolgáltatások biztosítása társadalmi tudatformálás az integráció prioritásának elismerése, ösztönzése

Munkáltatói feladatok saját érdekek felismerése és értékelése társadalmi szerepvállalás a szolidaritás érvényesítése

Az akadálymentesség Akadálymentes: az épített környezet akkor, ha annak kényelmes, biztonságos, önálló használata minden ember számára biztosított, ideértve azokat az egészségkárosodott egyéneket vagy embercsoportokat is, akiknek ehhez speciális létesítményekre, eszközökre, illetve műszaki megoldásokra van szüksége

Fizikai akadálymentesítés szempontjai Építmények megközelíthetősége, közlekedés Lépcsők, feljárók Folyosók, parkolók, illemhelyek Munkavégzés helyének megközelíthetősége

Akadálymentesítés Fizikai akadálymentesítés gazdasági okok figyelem Infokommunikációs akadálymentesítés mindenki számára elérhető legyen

Az infokommunikációs akadálymentesítés az akadálymentes környezet kialakítására irányuló munkák tervezése és kivitelezése során teljes mértékben érvényesíteni lehessen valamennyi fogyatékossági csoport érdekét, megvalósítva a közintézmények, közhivatalok, közszolgáltató rendszerek által nyújtott szolgáltatások egyenlő esélyű hozzáférését és használatát.

Infokommunikációs akadálymentesítés Mindenki számára elérhető rendszer Mindenki számára biztosított eszközök Használati kompetencia biztosítása Bármely fogyatékosság esetében Megfelelő tartalommal