Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, )
1996. évi XXV. törvény A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról
• A helyi önkormányzatok fizetőképességének helyreállítása • A hitelezők követelésének vagyonból való kielégítése • A helyi önkormányzat kötelező feladatainak folyamatos teljesítése A csődtörvény céljai
• Megelőzni az önkormányzati fizetésképtelenséget • Világos adminisztratív és jogi eljárás lefektetése, amit a hitelezők követhetnek • Lehetőséget kínálni a reorganizációra és a megegyezésre • Világossá tenni, hogy a központi kormányzat nem vállal garanciát a helyi hitelekért (Önálló garanciákhoz parlamenti jóváhagyás szükséges és a költségvetési törvény korlátozza) • Közszolgáltatások fenntartása Elvárások a törvénnyel szemben
Adósságrendezési eljárás Bírósági beadvány Nem Eljárás megszűntetve, lehetőség van fellebbezésre Cégközlöny Pénzügyi gondnok Adósságrendezési bizottság Hitelezők értesítése Válságköltségvetés Reorganizációs terv Egyezség Egyezségi terv aláírása, Benyújtása a bíróságra Az egyezség közzététele, Nincs mód fellebbezésre A bíróság leltárt készített a vagyonfelosztásba vonható vagyonról Nincs egyezség A pénzügyi gondnok egy vagyonfelosztási tervet készít bírósági elfogadásra A bíróság jóváhagyja a vagyonfelosztási tervet, lehetőség van fellebbezésre Vagyont felosztják, Hitelezőket kifizetik Pénzügyi gondnok kifizetése, Eredmények publikálása, Adósságrendezés lezárása Van egyezség Elfogadása
Önkormányzati adósságrendezési eljárásokban érintett települések
Önkormányzati adósságrendezési eljárások Magyarországon
Kötelező feladatokhoz nem kapcsolódó nagyberuházások Adórendszer változékonysága és bizonytalan értelmezése (ÁFA) Jogszabályellenes működés Köz- és magánszféra keveredése Az önkormányzati csődök kialakulásának okai
• Mindig az önkormányzat volt a kezdeményező • Szervezési, működési hiányosságok • Belső ellenőrzés hiánya • Gazdasági kérdésekben kompetens szakértő hiánya • Pénzforgalmú szemléletű könyvelés hátrányai • A közig. hivatalok észrevételeinek nincs visszacsatolása • Nem tartják be a törvényt (felelősségek - szankciók) • Jegyző kulcs fontosságú • Ritkán racionalizálták a működésüket az önkormányzatok • ÁSZ jelentéseket nem veszik komolyan • Jellemzően nem kíséri átszervezés, leépítés • A hitelezők követelésük nagy részét leírják, elvesztik Főbb tapasztalatok listája
Hitelezői igények kielégítése az adósságrendezési eljárás során
• Belső ellenőrzés • Könyvvizsgáló • Önkormányzati biztos • Kincstári típusú gazdálkodás A kedvezőtlen pénzügyi folyamatok megelőzésének eszközei
• Belső ellenőrzés hatékonyabbá tétele • Törvény betartatása • Hitelezők, beszállítók tájékoztatása • „Rejtett hitelek” felfedése • Számvitel megreformálása Javaslatok a rendszer tökéletesítésére
Támogatások EU támogatások feltételei • Kohéziós Alap, Strukturális Alapok • Operatív Programok Kedvezményezettek az önkormányzatok • A projekt nem mehet át lényeges változáson a támogatás odaítélésétől számított 5 éven belül (1260/1999 EK rendelet 30. cikkely 4. bekezdése) Biztosítékok • Nincs egységes biztosítékadási kötelezettség
Szerződésszegés következménye • Támogatások szerződéses rendszere: EU – Magyar Állam - önkormányzat • ÚJABB ADÓSSÁGRENDEZÉSI ELJÁRÁSOK INDULHATNAK! • Ha nincs biztosíték és szerződésszegés esetén az önkormányzat fizetésképtelen, akkor a visszafizetés az államot terheli Ötv. –vel összeegyeztethetetlen! • Szerződésszegés - elállás - támogatás összegének visszafizetése (120%)
Köszönöm a figyelmet!