Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, 1996-2005)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
Advertisements

A BDSZ jogi szervezetei és ezek gazdálkodási és beszámolási feladataik
„Új utak a biztosítéknyújtás területén”
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az önkormányzati adósságrendezés rendszere és tapasztalatai ( )
A projektek pénzügyi menedzselése
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A projektek megvalósítása I.
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata
1 Munkáltatók részére nyújtott szolgáltatások Az eEurope-2005 megvalósítása közszolgáltatásainak (e-gov) Magyarországon A lakossági- és üzleti szféra felé.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Mire való az Állami Számvevőszék? Miképp hasznosul az ÁSZ munkája? XXII. Vezérigazgatói Találkozó, Röjtökmuzsaj október 12. Domokos László előadása.
Környezeti kontrolling
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
© 2004 KPMG Cyprus is member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo and name are trademarks of KPMG International.
Ellenőrzési tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési Programok végrehajtása során Novák Csaba, ügyvezető igazgató MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ.
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
FEJLESZTÉSI FELADATOK FINANSZÍROZÁSA Gazdaságfejlesztési pályázatok a tervezéstől a megvalósításig - több száz nyertes pályázat tapasztalatai alapján -
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Fejlesztési Igazgatóság Kohéziós Alap Közreműködő Szervezet számvitel Hosszú Gabriella és Pásztor Edit - Pénzügyi önálló osztály ,
Kereskedelmi jog II. IX. Előadás A csődeljárás.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
CSŐDELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS MÓDOSÍTÁSOK
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Polgármesteri Akadémia A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról Dr. Lóránt Zoltán főigazgató február
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
HEFOP Tananyag-fejlesztési projekt Főpályázók tájékoztatása november 8.
Költségvetés ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE. Költségtervezési alapfogalmak A kedvezményezettek finanszírozási funkciói –Költség- és forrástervezés –Pályázat kidolgozása.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Támogatási szerződés.
KMOP „ELEKTRONIKUS HELYI KÖZIGAZGATÁSI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSE” TÁRGYÚ FELHÍVÁS KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET: PRO RÉGIÓ ÜGYNÖKSÉG.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
1 Gazdasági válság és könyvvizsgálat Lázár Juli. 2 Fő változás a BIZONYTALANSÁG.
Adózói fórum – A végelszámolás számvitele „röviden” Kovács Lajos
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
SZÁMVITEL.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, )

1996. évi XXV. törvény A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról

• A helyi önkormányzatok fizetőképességének helyreállítása • A hitelezők követelésének vagyonból való kielégítése • A helyi önkormányzat kötelező feladatainak folyamatos teljesítése A csődtörvény céljai

• Megelőzni az önkormányzati fizetésképtelenséget • Világos adminisztratív és jogi eljárás lefektetése, amit a hitelezők követhetnek • Lehetőséget kínálni a reorganizációra és a megegyezésre • Világossá tenni, hogy a központi kormányzat nem vállal garanciát a helyi hitelekért (Önálló garanciákhoz parlamenti jóváhagyás szükséges és a költségvetési törvény korlátozza) • Közszolgáltatások fenntartása Elvárások a törvénnyel szemben

Adósságrendezési eljárás Bírósági beadvány Nem Eljárás megszűntetve, lehetőség van fellebbezésre Cégközlöny Pénzügyi gondnok Adósságrendezési bizottság Hitelezők értesítése Válságköltségvetés Reorganizációs terv Egyezség Egyezségi terv aláírása, Benyújtása a bíróságra Az egyezség közzététele, Nincs mód fellebbezésre A bíróság leltárt készített a vagyonfelosztásba vonható vagyonról Nincs egyezség A pénzügyi gondnok egy vagyonfelosztási tervet készít bírósági elfogadásra A bíróság jóváhagyja a vagyonfelosztási tervet, lehetőség van fellebbezésre Vagyont felosztják, Hitelezőket kifizetik Pénzügyi gondnok kifizetése, Eredmények publikálása, Adósságrendezés lezárása Van egyezség Elfogadása

Önkormányzati adósságrendezési eljárásokban érintett települések

Önkormányzati adósságrendezési eljárások Magyarországon

Kötelező feladatokhoz nem kapcsolódó nagyberuházások Adórendszer változékonysága és bizonytalan értelmezése (ÁFA) Jogszabályellenes működés Köz- és magánszféra keveredése Az önkormányzati csődök kialakulásának okai

• Mindig az önkormányzat volt a kezdeményező • Szervezési, működési hiányosságok • Belső ellenőrzés hiánya • Gazdasági kérdésekben kompetens szakértő hiánya • Pénzforgalmú szemléletű könyvelés hátrányai • A közig. hivatalok észrevételeinek nincs visszacsatolása • Nem tartják be a törvényt (felelősségek - szankciók) • Jegyző kulcs fontosságú • Ritkán racionalizálták a működésüket az önkormányzatok • ÁSZ jelentéseket nem veszik komolyan • Jellemzően nem kíséri átszervezés, leépítés • A hitelezők követelésük nagy részét leírják, elvesztik Főbb tapasztalatok listája

Hitelezői igények kielégítése az adósságrendezési eljárás során

• Belső ellenőrzés • Könyvvizsgáló • Önkormányzati biztos • Kincstári típusú gazdálkodás A kedvezőtlen pénzügyi folyamatok megelőzésének eszközei

• Belső ellenőrzés hatékonyabbá tétele • Törvény betartatása • Hitelezők, beszállítók tájékoztatása • „Rejtett hitelek” felfedése • Számvitel megreformálása Javaslatok a rendszer tökéletesítésére

Támogatások EU támogatások feltételei • Kohéziós Alap, Strukturális Alapok • Operatív Programok Kedvezményezettek az önkormányzatok • A projekt nem mehet át lényeges változáson a támogatás odaítélésétől számított 5 éven belül (1260/1999 EK rendelet 30. cikkely 4. bekezdése) Biztosítékok • Nincs egységes biztosítékadási kötelezettség

Szerződésszegés következménye • Támogatások szerződéses rendszere: EU – Magyar Állam - önkormányzat • ÚJABB ADÓSSÁGRENDEZÉSI ELJÁRÁSOK INDULHATNAK! • Ha nincs biztosíték és szerződésszegés esetén az önkormányzat fizetésképtelen, akkor a visszafizetés az államot terheli Ötv. –vel összeegyeztethetetlen! • Szerződésszegés - elállás - támogatás összegének visszafizetése (120%)

Köszönöm a figyelmet!