AZ ADAPTÁCIÓ TAPASZTALATAI E. Vámos Ágnes TINTA Tanácsadó Kft AZ ADAPTÁCIÓ TAPASZTALATAI E. Vámos Ágnes TINTA Tanácsadó Kft. Veszprém, 2008. február 26.
Az érintett intézményi kör NFT HEFOP 2.1.6 A sajátos nevelési igényű tanulók integrációja 20 konzorcium, 142 intézmény A pályázati program kötelező elemei: Kompetencia-alapú programcsomag: szövegértés-szövegalkotás; matematika 120 óra együttnevelésre felkészítő továbbképzési program, 2 módszertani képzési program Mentori szolgáltatás A folyamatban ajánlott: adaptációs szakértői szolgáltatás
A szakértői tevékenység megvalósítási területei EGYÉNI TANÍTÁS – TANULÁS INTÉZMÉNYI SZINT TÁRSADALMI KÖRNYEZET ADAPTÁCIÓS SZAKÉRTŐK MENTORI TÁMOGATÁS
Adaptáció = hozzáillesztés, alkalmazkodás folyamat alkalmazkodás eredménye változás
Amit a szakértői szolgáltatásokról gondoltunk Folyamat-tanácsadás A problémák feltárását segíti A szervezet életében változást indukál A szervezetben dolgozókat képessé teszi a problémák megoldására
A folyamat-tanácsadó Nem szaktanácsadó – nem a megoldásokat fogalmazza meg, hanem facilitál támogat katalizál erőforrásokat tár fel átadja a módszereket kérdez, ráébreszt
A szakértői tevékenység alapvetései Támogatni a pedagógust az adaptív tanulási stratégia alkalmazásában A feltáró munkában: Ismerje tanulók kognitív képességeit, személyiségvonásait, motivációs jellemzőit, figyelmét, emlékezetét, érzelmi, akarati életét, gondolkodási képességeit, tanulással kapcsolatos attitűdjeit, Ezek meghatározzák: tanítási eljárásból mit, mennyit, hogyan hasznosít A tanulásszervezésben: Eltérő tanulási eljárások Módszertani sokszínűség Egyéni és csoportos szervezési módok
Adaptációs szakértői feladatok 1 A sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelésének elősegítése elsősorban a tanítás – tanulás folyamatában A kompetencia alapú programcsomagok adaptációjának szakmai támogatása
Adaptációs szakértői feladatok 2 Segít a kívülről jövő fejlesztés és a belső innovációs harmónia megvalósításában Segíti az adaptációs folyamat és aktivizálható intézményi tudás összehangolását Eredményes együttműködés facilitálása Támogatja a befogadó pedagógia, a tanári versenyképesség, a kompetenciák összekapcsolását a tanulók érdekével Kulcsszavak: modellek, adaptáció, kompetencia, motiváció, szolgáltatás, verseny, változás.
Az adaptációs szakértő tevékenység- kínálata Osztálytermi folyamatok innovációs tevékenységeinek támogatása Módszerek Eszközök Óravázlatok Tanmenet Egyéni fejlesztési terv Egyéni tanulási terv Értékelés A sajátos nevelési igényű tanulók inkluzív nevelésének segítése Az oktatás egyéniesítése
Adaptációs kézikönyv Üzenet a biológiából a pedagógiának: Az evolúció egyik leggyakrabban hangoztatott „bizonyítéka” az angliai pettyesaraszoló lepke, a Biston betularia esete. Ennek a lepkefajnak létezik egy pöttyös világosszürke, és egy fekete változata. A történet szerint 1850 előtt a legtöbb pettyesaraszoló világosszürke volt. Ezt követően egyre több fekete (melanikus) pettyesaraszolót találtak az angliai Manchester közelében, és 1950-re 90%-ban ez a változat vált uralkodóvá Angliában. Ezt a folyamatot „ipari melanizmusnak” nevezték el, és azzal magyarázták, hogy az ipari forradalom előtt a fák törzsét világos színű zuzmók borították, így az azokon pihenő sötétebb színárnyalatú lepkék könnyebben észrevehetőek voltak. A madarak tehát feltehetően a fekete lepkéket ették meg. Az ipari forradalom idején viszont a zuzmók az iparosodott vidékeken elhaltak a fákról, a sötét fakérgeket pedig még jobban befeketítette a korom. A sötét háttér miatt a sötét lepkék észrevétlenebbek maradtak a fák törzsén, így ekkor a madarak főleg a világosabbakat ehették meg. A biológiában egy-egy faj számára a túlélést jelenti, ha a változásokhoz jól tud alkalmazkodni.
Adaptációs kézikönyv A kompetencia Diagnosztika Módszerek A követelmény Az értékelés Habilitáció-rehabilitáció A tanulási környezet Egyéni fejlesztési terv
Tapasztalatok a folyamatról Bizonytalanság Szükség van a külső segítségre Együttműködési színterek; elfogadtatás a partnerekkel Vezetői támogatás Kulcs: előzetes innovációs szemlélet Elköteleződés
Eredmények, eredményesség A gyermekek önállóbbak, nyugodtabbak, öröm lett a tanulás Szabadságot ad a gyereknek, a tanárnak Látványosabban fejlődnek a tanulók képességei Aktívabbak, motiváltabbak a gyerekek Erősödött a csoportkohézió „Bátorságot vettem és kaptam” „Differenciálásra jól tudom használni az anyagokat” „Már olvas a „diszes” gyerek!” „Hiányos eszköztárral is lehet eredményeket elérni!” Időigényes Sokat kell készülni az órákra Munkaigényes A gyerekek tekintetében nincs negatívum, csak pozitívum!
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! agnes.vamos@tintatanacsadokft.t-online.hu www.tintatanácsadó.hu