Tájékoztató a évi közfoglalkoztatási tervek adatainak elemzéséről Lengyel János főigazgató-helyettes Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A közfoglalkoztatási terv kötelező tartalmi elemei Szt. 37/A § (2) bekezdés: A közfoglalkoztatási terv tartalmazza a) a rendelkezésre állási támogatásra jogosult személyek képzettség szerinti várható összetételét, b) a részben vagy egészben közfoglalkoztatás keretében ellátandó közfeladatok megjelölését és várható ütemezését, c) a b) pont szerinti feladatok ellátásához szükséges létszámot, d) a közfoglalkoztatás finanszírozására rendelkezésre álló forrásokat.
A közfoglalkoztatási terv készítésével kapcsolatos feladatok december: - módszertani ajánlás az önkormányzatok részére - kirendeltségi adatszolgáltatás az előkészületekhez ( havi adatokkal) január: - Önkormányzati tervezés folyamata (megállapodások a foglalkoztatókkal, ellátandó közfeladatok áttekintése, igényfelmérés) - Kirendeltségi adatszolgáltatás ( havi adatok, tervezett munkaerő-piaci programok, képzések listája) - KÖZTERV program éles indulása - tervezetek véleményezésre történő megküldése (munkaügyi kirendeltség, kisebbségi önkormányzat, szociálpolitikai kerekasztal) február: - Véleményezett tervek elfogadása a helyi képviselő-testület által - Végleges tervek megküldése elektronikusan és papír alapon a Magyar Államkincstár és a munkaügyi szervezet felé
Segédletek a közfoglalkoztatási tervek elkészítéséhez „Módszertani Kézikönyv a közfoglalkoztatás tervezéséhez önkormányzatok számára” Informatikai Kézikönyv a KÖZTERV programhoz Szakmai Felhasználói Kézikönyv és Kitöltési Útmutató Telefonos és elektronikus segítségnyújtás a tervezés folyamatai valamint a programban való rögzítés során
Közfoglalkoztatási tervek rögzítése a KÖZTERV programban 500 lakos alatti lakos lakos lakos lakos felettiÖsszesen települések rögzített tervek rögzítés aránya78%94%93%85%100%78%
Rendelkezésre állási támogatásra jogosult személyek életkor szerint várható összetétele 35 évnél fiatalabb év közötti 55 év feletti összesen férfi % % % nő % % % RÁT ÖSSZESEN
Rendelkezésre állási támogatásra jogosultak képzettség szerinti összetétele ÖSSZES RÁT 8 általános alatt8 általános szakmunkás/sz akiskola szakközép/ technikusgimnázium egyetem/fő iskola férfi100%8%44%34%8%4%2% nő100%8%44%25%11%9%3% összes100%8%44%30%9%7%2%
Részben vagy egészben ellátandó közfeladatok A közfeladatok jellege: Polgármesteri Hivatal tevékenységéhez kapcsolódó munkák: ügyviteli, adminisztratív munka, portaszolgálat, kézbesítési, takarítási tevékenység kisegítése Kommunális és környezetvédelmi tevékenységek: zöldterület-fenntartás, parkfenntartás, útszegély gyomtalanítása, árok tisztítás, hó eltakarítás, síkosság mentesítés, játszóterek karbantartása, festése, csapadékvíz elvezetés, parlagfű- mentesítés, szemetes edények környékének tisztán tartása, közterületek tisztítása, falevél eltakarítása, karbantartáshoz kapcsolódó tevékenységek, egyszerű ipari szakmunkák. Egészségügyi és szociális tevékenységek: idősgondozáshoz, házi segítségnyújtáshoz, fogyatékos ellátáshoz, szociális étkezéshez kapcsolódó kisegítő tevékenységek Művelődési és közoktatási tevékenységek: iskolai, könyvtári, közművelődési kisegítő munkák, oktatási-nevelési kisegítő munkák, rendezvényszervezéshez, sporthoz, szabadidős tevékenység szervezéséhez, idegenforgalomhoz kapcsolódó kisegítő munkák
Közfeladatok várható ütemezése
Az ellátandó közfeladatok alapján a megjelölt munka szakképesítési szükséglete ÖSSZESEN 8 általán os alatt 8 általános szakmunká s/szakiskol a szakközép /technikus gimnáziu m egyetem/főis kola RÁT férfi RÁT nő RÁT összesen közfogl. férfi közfogl.nő közfoglalkoztatottak
A közfoglalkoztatás keretében ellátandó közfeladatok várható finanszírozása
A foglalkoztatottak számának megoszlása a munkáltatók szerint (fő)
ÁFSZ képzési és munkaerő-piaci programjai ÁFSZ által kínált munkaerő- piaci programok Közfoglalkoztatási szervező motoros fűkasza kezelő betanított takarító CNC forgácsoló könnyűgépkezelő "C" kategóriás gépjárművezető pék pénzügyi-számviteli ügyintéző élelmiszer-eladó, motorfűrész kezelő, takarító, könnyűgép- kezelő, konyhai kisegítő Önkormányzati igény: Gyógynövény-termesztő képzés Könnyűgépkezelő Kisgépkezelő Nehézgépkezelő Betanított parkgondozó motoros kisgépkezelő Kertész képzés
A közfoglalkoztatás finanszírozásának tervezett forrásai közcélú önkormányzati forrás közcélú központi költségvetési forrás közmunka önkormányzati forrás közmunka támogatás közhasznú önkormányzati forrás közhasznú támogatás összesen
A évi közfoglalkoztatás tervezése - munkaügyi szervezetek tapasztalatai I. Általánosságban a tervezet készítésének időszakában is történtek egyeztetések, konzultációk a kirendeltség és az önkormányzatok között. A kirendeltség véleményét jellemzően figyelembe vették az önkormányzatok. Az önkormányzatok kis része nem juttatta el a tervet a kirendeltséghez. A tervek általában nem tartalmaznak pontos számadatot a közfoglalkoztatás átlagos időtartamára vonatkozóan. A tervekből konkrétan nem derül ki a teljes és részmunkaidős foglalkoztatás aránya sem. A foglalkoztatás széles skálán mozog, a kigyűjthető számadatok alapján a foglalkoztatás várható átlagos időtartamát 6,3 hónapra becsülik. A többcélú kistérségi társulások elenyésző számban (régiónként 0-5 db) készítettek közfoglalkoztatási terveket. Kivétel a nyugat-dunántúli régió, ahol 18 társulás készített tervet (a régió kistérségeinek 81%-a) A közfoglalkoztatási tervek nem tartalmaznak információt az előzetesen együttműködő, illetve az RSZS személyek közfoglalkoztatására vonatkozóan. Kirendeltségi tapasztalatok szerint jellemzően a RÁT-ra jogosult személyek közfoglalkoztatásba történő bevonását tervezik, előzetesen együttműködő vagy RSZS személyt minimális mértékben foglalkoztatnak, a lehetőségek függvényében.
A évi közfoglalkoztatás tervezése - munkaügyi szervezetek tapasztalatai II. Javaslatok, visszajelzések • Szükséges lenne egy jogszabályban meghatározott egységes formai és tartalmi követelmény a tervek elkészítéséhez • A tervezés időszakának hamarabb kellene megkezdődnie • A tervezés időszakának elején kistérségi fórumok szervezése (gyakorlati tanácsadással, felkészítéssel) jelentősen segíti a munkát • A február 15. határidő több esetben problémát okozott: egybeesik a költségvetés készítésével; ugyanakkor a felülvizsgálati időszak (egy családban egy RÁT) nagyobb településeken szintén időigényes volt, így humánerőforrás- hiánnyal küzdöttek az önkormányzatok a feladat elvégzésekor • A webes felület alkalmazása során a létszámok negyedéves bontása, a közfeladatok ütemezése nehézséget jelentett az önkormányzatok számára • A tervkészítés során kötelező elemként el kellene különíteni a foglalkoztatás dologi és személyi költségeit • A Módszertani kézikönyv által tartalmazott, az előkészületi munkát segítő adattáblákat (információtartalmuk miatt) szükséges lenne mellékletként csatolni a tervekhez • Megfontolandó, hogy a közfoglalkoztatási tervek tartalmazzák a közfoglalkoztatásban részt vevő személyektől elvárt munkateljesítmény értékeket, a feladatok mennyiségi mutatóit
Köszönöm a figyelmet!