Polónyi István Terv és piac az oktatásban Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciája és közgyűlése 2012. november 9-10. Közép-Európai Egyetem (Central.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
Fogalma, összefüggések
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
Új klasszikus makroökonómia
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
ÜDVÖZLET SEPSISZENTGYÖRGYÖN 2009 MÁJUS 21. MIÉRT SEPSISZENTGYÖRGY? MSZT-MSZT HÁROMSZÉKI TAGOZATA.
Elméleti közgazdaságtan
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A villamosenergia piacnyitás szomorú állapotáról Dr. Nagy Márta elnökhelyettes Gazdasági Versenyhivatal 46. Közgazdász-vándorgyűlés, Eger június.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Modern monetarizmus Új klasszikus makroökonómia
Controlling a gyakorlatban
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban Dr. Szigeti Cecília.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A piac és a piacgazdaság
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Készítette: Farkasné Veres Edina
Gazdasági rendszerek.
Előadás másolata:

Polónyi István Terv és piac az oktatásban Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciája és közgyűlése november Közép-Európai Egyetem (Central European University)

A piac • a piac a csere színtere • „..a standard neoklasszikus elméletben a piac a cserék absztrakt tere, ahol az eladók és a vevők közötti gyakori interakciók határozzák meg az árat. …. Ebben a keretben az egész gazdaságot piacok rendszereként lehetett modellezni” Kapás (2003) • „a tankönyvekben nem könnyű definíciót találni a piacra, de ha találunk is, ezek pontatlanok és felszínesek…. Az irodalomban túlteng a piaci jelenségek matematikai elemzése, viszont arra az egyszerű kérdésre, hogy „mi a piac”, nemigen kapunk választ.” Kapás (2003) • „furcsa paradoxon, hogy a piac fogalmára vonatkozó konszenzus hiánya nem akadályozza annak kiterjedt használatát a közgazdasági diskurzusban”. Kapás (2003)

A tervgazdálkodás • A tervgazdálkodás a redisztributív társadalmi, gazdasági integráció egyik speciális esete • "A tervgazdaság a szocialista (kommunista) társadalom gazdasága. A tervgazdálkodás (tervszerű gazdálkodás) a szocialista (kommunista) gazdaság működtetésének a módja. A tervgazdaság legfőbb jellemző vonása az alapvető termelési eszközök társadalmi tulajdona; működtetésének tehát előfeltétele az alapvető termelési eszközök társadalmi tulajdonba vétele." Bauer Tamás (1981:444) idézi Kovács Gézát (1968:7) • Hómanék könyve Napóleon uralkodásának időszakáról (az 1700-as éve végéről) úgy ír, hogy „valóságos tervgazdálkodás indult meg ebben a korszakban” (Hóman B, Szekfű Gy, Kerényi K ) • De ténylegesen Keynes óta létezik a tervező piacgazdaság is • "Olykor amerikai, német gazdasági szervekre hivatkoznak, amelyek állítólag szintén tervszerűen vezetik a nemzetgazdaságot. Nem, elvtársak, ezt ott még nem érték el, és nem is érhetik el, amíg ott kapitalista rend van. A tervszerű vezetéshez az iparnak nem kapitalista, hanem más, szocialista rendszerére van szükség, ahhoz legalábbis az kell, hogy államosított legyen az ipar, államosított legyen a hitelrendszer, nacionalizált legyen a föld, hogy legyen szocialista összefogás a faluval, hogy a munkásosztály legyen hatalmon az országban és így tovább. Igaz, náluk is vannak holmi tervfélék. De ezek csak tervjóslások, tervtalálgatások, amelyek senkit sem köteleznek, és amelyek alapján lehetetlen az ország gazdaságát vezetni. Más a helyzet nálunk... " (Bauer Tamás (1981:445) idézi Sztálin J., V. (1952: )).

A terv versus piac Spontán (vagy önkiigazító, ill. piaci) rend 10 elemmel Itt az összehangoláshoz – feltételezve, hogy minden elem mindegyikkel legalább egyszer kölcsönös kapcsolatba lép – 45 kapcsolat-teremtés szükséges Autoritás (vagy korporatív, ill. központi irányítású) 10 elemmel Itt viszont több mint 100 (pontosan 110) kapcsolatteremtésre van szükség Polányi Mihály szerint ezek alapján: „abszurd az az elgondolás, hogy a központi irányítás helyettesíti az önkiigazító rend funkcióit” A mai gazdasági terveknek valószínú1eg ugyanannyi gyakorlati értéke van …mint a régiek mágikus formuláinak, de nem több.” Frieddrich A. von Hayek is elutasítja a központi irányítást és tervezést.

Terv plusz piac • A valóság, a történelem azonban más lett. • Mint Kornai írja: „Hayek azt jósolta: az a kapitalista ország, amely rálép a központosítás, állami beavatkozás és tervezés csuszamlós lejtőjére és ott néhány lépést tesz, nem tud megállni a jobbágyság felé vezető úton”. DE nem így történt. „Meg lehet állni negyedúton. Félúton még vissza lehet fordulni. A kérdés a politikai szférában dől el: érvényesülnek-e olyan intézményes garanciák, amelyek nem engedik meg zsarnoki uralom létrejöttét.” (Kornai 1999) • Joseph E. Stiglitz „A kormányzati szektor gazdaságtana” című, széles körben ismert munkájában így ír: „Manapság a közgazdászok között az a felfogás érvényesül, hogy korlátozott kormányzati beavatkozás révén enyhíteni (tehát nem megszüntetni) lehet a legsúlyosabb gondokat: a kormányzatnak tevékeny szerepet kell vállalnia a teljes foglalkoztatás elősegítésében vagy a szegénység legrosszabb oldalainak enyhítésében, a gazdaságban azonban a középponti szerep a magánvállalkozást illeti meg. (Stiglitz 2000:31) • Mindmáig jelentős vita folyik arról, hogy a kormányzatnak mennyire szűken vagy tágan értelmezett módon kell fellépnie a gazdaságban. • Néhány közgazdász, például John Kenneth Galbraith úgy véli, hogy a kormányzatnak tevékenyebb szerepet kell vállalnia, • más közgazdászok, például a Nobel-díjas Milton Friedman vagy a szintén Nobel-díjas George Stigler meggyőződése szerint a kormányzatnak szűkebb körben kell fellépnie. • Az ilyen álláspontokat az határozza meg, hogy az illető mennyire tekinti súlyosnak a piackudarcokat és hogyan értékeli a kormányzat korrekciós lehetőségeit”. (Stiglitz 2000:31)

Mikor kell az állam ? • - Kikényszerített redisztribúció: a szegények szavazati hatalmukkal ki tudják kényszeríteni a redisztribúciót (Tullock,. Downs) • - Önkéntes redisztribúció: amikor a gazdagok önkéntes adományait osztják el (Friedmann, Hayek) • - a leghatékonyabb gazdaságokban (first best economies) egyszerre teljesül a hatékonyság és a méltányosság, így nincs szükség állami beavatkozásra, • - a másodrendű hatékonyságú gazdaságokban (second-best economies) a hatékonyság és a méltányosság csak egymás kárára érvényesülhet (átválthatók), - ezt célozná az állami beavatkozás (Barr)

A redisztribúció és a terv az oktatásban

A minőség • Az egyik kulcsprobléma a minőség. • A redisztributív oktatás minőségével mindig probléma van. • A redisztributív integrációban a szereplők motívuma meghatározó módon a központ elvárás-rendszeréhez történő igazodásban ragadható meg. • A redisztributívan integrált szolgáltatók a redisztributor felé igazolják tevékenységüket, adminisztrálják szolgáltatásukat - a szolgáltatás tényleges igénybe vevői sokkal kevésbé befolyásolják magatartásukat, • Ugyanakkor piaci integráció esetében, a szolgáltatók ki vannak szolgáltatva a vevők döntéseinek. A rossz szolgáltatás kiszelektálódik. • Miközben tehát a versenyszférában a minőségbiztosítás alapvetően a vevők megnyerésének egyik eszköze, s ezért a sikeresség fontos tényezője, - a redisztributív szférákban a minőségbiztosítás a redisztributor (azaz a fenntartó, az irányító) felé történő adminisztrálás eszköze csupán. Nem a vevők megnyerésének, hanem a fenntartó, irányító megnyugtatásának eszköze. És az oktatásirányítók könnyen megnyugszanak.

A hatékonyság • A másik probléma a hatékonyság • A piac alapeleme a racionalitás, a hatékonyság • A redisztribúcióban a szereplők teljesítményét – a piac mechanizmusai helyett - társadalmi, közösségi, szakmai normák (elkötelezettség, hagyományok stb.), a büntetéstől való félelem, a nyugalomra (a zavarok, fennakadások elkerülésére) való törekvés határozzák meg. • Így a rendelkezésükre bocsátott feltételekkel messze nem a piaci integrációban értelmezhető gazdasági racionalitás alapján "gazdálkodnak„ - hanem hiteik, vélelmeik, (nem gazdasági) értékeik mentén.

A piaci oktatás – a voucher • Az államilag finanszírozott oktatás piacosításának egyik módszere az voucher, az utalvány. (Lásd pl. Milton Friedman). • Az utalványos finanszírozásnak több előnye van. – Az egyik az, hogy költségmegtakarítással jár, - ugyanis "az azonos minőség költsége kétségtelenül nagyobb, ha a költségeket közvetve adókon keresztül fizetik, mint amikor közvetlenül fizetnek az iskoláért.. " – Másik előnye, hogy "ösztönözni fogja a közvetlen szülői finanszírozás fokozatos bevezetését. " – Legfontosabb előnye azonban az, hogy az oktatási szolgáltatók között verseny alakul ki, ami mind a minőséget, mind a hatékonyságot növeli.

Miért ritka mégis a voucher alkalmazása? Hirschman gondolatai rávilágítanak az okokra - véleménye szerint • az egészségügyi és az oktatási szolgáltatások vásárlói gyakran téves információkkal rendelkeznek a minőségről, nehéz megítélni a minőséget • gyakran csak kevés szolgáltatóról van szó, és • az összehasonlító vásárlás bonyolult, sőt lehetetlen. • Ilyenkor a termék minőségének biztosításához a megtartásához a beleszólás szolgáltat fontos alternatív stratégiát, • Sőt az oktatás és az egészségügy területén a kivonulás - tehát a szolgáltató elhagyása és másik szolgáltató igénybe vétele - veszélyes is lehet a közszolgáltatás egészére, mert a szolgáltatás polarizáltságához vezethet, ami jelentősen több költséget okozhat, mint amennyi hasznot hoz a piacosítás. • Hirschman javaslata tehát a „beleszólás” biztosítása. (pl. iskolaszék) • Tegyük azonban hozzá, hogy a beleszólás akkor lehet hatásos, ha a redisztributor a tényleges fogyasztók iránt elkötelezett, s nem a szolgáltatók felé.

Konklúzió 1 : Az oktatástervezés illúziója • Az oktatástervezés elképzelése szerint a gazdaság optimális fejlődéséhez a munkahelyi struktúra fejlődésének megfelelően tervezett oktatás kibocsátása szükséges. – Amihez persze központi irányítás is nélkülözhetetlen – Egy anekdota szerint Ilku Pál, mondta, hogy bármikor ránéz az órájára, mindig tudja, hogy az ország iskoláiban éppen mi történik. • Valójában azonban az oktatástervezés az erőforrások igénylésének és elosztásának alkukra és érdekérvényesítésre épülő módszere. – Mint arra több kutatás rámutatott (pl. OI) a legtudományosabb felkészültséggel készülő oktatási terv sem képes létrejönni vagy megvalósulni, mert az érdekek hálójában már az első pillanattól eltérül a tényleges, racionális iránytól.

Konklúzió 2: az oktatási piac illúziója • Az oktatási piacban hívők szerint: felsőoktatási továbbtanulási döntéseket a jelenlegi ill. várható kereseti hozamok, és munka- erőpiaci helyzetük határozza meg. Tehát a felsőoktatás iránti kereslet a munkaerő-piac keresleti tényezői szerint alakul. – Nincs szükség szabályozásra, hiszen a felsőoktatás iránti kereslet ki tudja alakítani a képzés megfelelő szerkezetét. • Ugyanakkor a felnövekvő nemzedék felsőoktatásba történő törekvésének meghatározó tényezői nem a munkaerő-piaci hatások, hanem a (kiszélesedő) középrétegek azon természetes törekvése, hogy gyermekeiket diplomához juttassa, mivel abban látja társadalmi státuszának újratermelését, megszilárdítását (Fuller és Rubinson). – A felsőoktatás iránti keresletnek tehát csak nagyon nagy áttételekkel van köze a munkaerő-piachoz. • Más oldalról ha nem piac-racionális a felsőoktatási intézmény működése, akkor a kínálata sem az.

És a tanulság? „Amennyiben egy pluralista rendszer gyenge teljesítményt produkál, elkerülhetetlenül jelentkezik a korporista és autoriter kísértés.” (Hirschman) Következmény az állami beavatkozás ciklikussága: : - szabad piacgazdaság, (persze monopóliumokkal és „egyebekkel” pl. imperializmus) - az állam még igyekszik outsider maradni : a szociális piacgazdaság, a „vegyesgazdaság” kora. Erőteljes állami beavatkozás, szabályozás, állami tulajdon (a termelővagyon egyharmada), a jövedelmek 40 %-át osztják újra : az állam permanens kivonulása a gazdaságból. Privatizáció, adócsökkentés, egyes nonprofit szférák (egészségügy, oktatásügy, stb.) részbeni piacosítása ? Az állam újra bevonul a gazdaságba, - és az oktatásba is - szabályoz, államosít, stb. (Gazdag 2008)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET