A tervezés mint menedzsmentfunkció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kvantitatív módszerek
Advertisements

I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
A projektmenedzsment fogalma
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A külső környezet elemzése
Benchmarking.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az ellenőrzés, mint menedzsment funkció
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kaizen költségszámítás
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
A HEM kialakulása és fejlődése
II. Logisztikai tervezés
Termelésmenedzsment Production Management
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Funkciói, feladatai és területei
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
TERVEZÉS CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK
Minőségbiztosítási ismeretek
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
TERVEZÉS CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK
Vállalkozásmenedzsment I.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
A külső környezet elemzése
Operatív menedzsment és versenyképesség
CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK IDŐTERVEZÉS
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Vállalati terv bemutató
Kaizen költségszámítás
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Cégnév Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

A tervezés mint menedzsmentfunkció Vezetés és szervezés BA Pécs

A menedzsment funkciói Tervezés Ellenőrzés Menedzsment Szervezés Vezetés

A tervezés A menedzsment funkciók: Tervezés: az a folyamat, amikor pontosan meghatározzuk, hogy mit akarunk elérni, és hogyan juthatunk el oda Szervezés: az erőforrások elosztása és rendszerezése az alapvető feladatok teljesítéséhez Vezetés: az emberi erőforrások irányítása a feladatok legmagasabb szinten való teljesítésének érdekében Ellenőrzés: a feladatok teljesítésének felügyelete, és a szükséges változtatások elvégzése

A tervezés folyamata Cél: elérendő kimenet, vagy kívánt eredmény Terv: a célok eléréséhez szükséges lépések meghatározása A célok meghatározása A céloktól való távolság meghatározása A jövőbeli körülmények előrejelzése A lehetséges cselekvési alternatívák elemzése, a legjobb megoldás kiválasztása, és a bevezetés módjának meghatározása A terv bevezetése és az eredmények értékelése

A tervezés előnyei Nagyobb összpontosítás és rugalmasság Cselekvésorientáltság Javuló koordináció Az ellenőrzés hatékonysága Hatékonyabb időgazdálkodás

A total quality management célhierarchiája vállalati minőségi célkitűzések hibátlan termék készítése, amely az esetek 100 százalé-kában kielégíti a fogyasztók igényeit művezetői minőségi célkitűzések megbecsülni a gépkezelők képességeit, és megfelelő képzést nyújtani/ megszervezni üzemi minőségi célkitűzések az elfogadási arány 16 százalékkal való emelése a vevők szállítási igényeinek megfelelve termelő dívi- zió minőségi célkitűzések kedvezménye-zett szállítóvá válni a rendelések 100 százaléká-nak időre történő teljesítésével

A vállalati tervezés és ellenőrzés integrált rendszere – célok megfogal-mazása – meghatározni, hogyan teljesíthetők tevékenység ellenőrzés eredmények mérése eredmények összehasonlítása a tervekkel korrekciós lépések

A vállalati tervek fajtái 1 Rövid és hosszú távú tervek Rövid táv – 1 év Középtáv – 1-2 év Hosszútáv – 3 vagy több Felső vezetés – hosszú táv Alsóbb szint – közép és rövid táv

A vállalati tervek fajtái 2 Stratégiai és operatív tervek Stratégiai: a hosszú távú szükségleteket célozzák, és a vállalat vagy alegység számára fogalmaznak meg kézzelfogható működési irányt Operatív: (közép- és alsó szintű tervek) meghatározzák, hogy mire van szükség az egyes területeken a stratégiai tervek megvalósítása, illetve a stratégiai célok elérése érdekében

A vállalati tervek fajtái 3 Az operatív tervek fajtái: Termelési terv: a dolgozók munkájához szükséges módszerek és technológiák meghatározása Pénzügyi terv: a működéshez szükséges pénz megszerzése Berendezési terv (facilities planning): az egyes tevékenységeket támogató munkabeosztások és berendezések allokációjának megoldása Marketing terv: a termékek és szolgáltatások disztribúciós és eladási lehetőségeinek feltérképezésére Emberi erőforrás terv: a toborzás, a kiválasztás és az alkalmazottak áthelyezésének megszervezése

A stratégiai és az operatív tervek összefüggése stratégiai tervek a nem kapcsolódó területekről való tőkekivonás, és befektetés az alaptermékbe operatív tervek marketing tervek helyi piacok megcélzása segít beteljesíteni termelési tervek a leghatékonyabb üzemekre központo- sítani a műveleteket költség-csökkentés, profitnövelés Megteremti a feltételeket

Irányvonalak és eljárások Policies and procedures, standing plans – általános tervek Irányvonal – policy Érvényben lévő terv amely széleskörű iránymutatást ad a döntésekhez Emberi erőforrás irányvonalak Felvétel, elbocsátás, teljesítmény értékelés, fizetésemelés, fegyelem Szabályok vagy eljárásmódok – rules or procedures Olyan tervek, amelyek pontosan leírják, hogy az egyes szituációkban mit kell tenni

Költségkeretek Single use plan – egyszer használatos terv olyan egyszer-használatos tervek, amelyek tevékenységek, beruházások vagy programok számára határozzák meg a szükséges forrásokat Formái: Kötött Rugalmas Zéró bázisú

Beruházási ütemtervek Definíció: olyan egyszer használatos tervek, amelyek meghatározzák azokat a tevékenységeket, amelyek egy bizonyos nagyobb beruházás kivitelezéséhez szükségesek Gantt diagram 461-ES MUNKA 460-AS 442-ES JÚLIUS1 3 5 10 15 20 25 30 EGYSÉGEK A-1 A-2

Az üzleti tervek Definíció: megfogalmazza új tevékenység elindításához, illetve a működtetéséhez szükséges fedezetre vonatkozó részleteket. világos útmutatást ad a vállalat számára és információkkal szolgál a beruházók vagy hitelintézetek számára

A tervezés megközelítései Kifelé és befelé összpontosító tervezés Befelé összpontosító tervezés: a jövőbeli erőfeszítéseknek is a jelenlegi tevékenység a középpontja, de próbáljuk azt mindig magasabb szintre fejleszteni Kifelé összpontosító tervezés: a környezetet elemzi a versenyelőny megszerzése érdekében Felfelé és lefelé építkező tervezés Kontingencialista tervezés alternatív tevékenységi irányok kidolgozása, amelyeket be lehet vezetni, ha (és amikor) a körülmények változása miatt az eredeti terv már nem megfelelő

Tervezési eszközök és technikák 1 Előrejelzés Kvalitatív előrejelzés: szakértők véleményein alapul Kvantitatív előrejelzés: adatbankok matematikai és statisztikai elemzésével igyekszik megjósolni a jövőt. Idősor elemzés: amely statisztikai módszerek felhasználásával vetíti ki a múltban megfigyelhető trendeket a jövőre. Ökonometriai modellek: valószínűségekre és előfeltevésekre alapozott komplex számítógépes modellek futtatnak szimulációkat a jövőbeli eseményekre.

Tervezési eszközök és technikák 2 Forgatókönyvek – szcenáriók Benchmarking : külső példákkal való összehasonlítás által próbálja kifinomultabban értékelni a vállalat saját teljesítményét, és felvázolni a lehetséges jövőbeli lépéseket. Részvétel és személyes érintettség

A terv iránti elkötelezettség kiépítésének módja tervezési célok meghatározása a terv bevezetése, az eredmények értékelése A célhoz képest hol tartunk? alternatív akciók meghatározása, tervkészítés a jövőbeli feltételek előrejelzések elkötelezettség építés lehetővé tenni, hogy mások is részt vegyenek a tervezési folyamat minden lépésében

Megegyezéses eredménycélokkal való vezetés Megegyezéses eredménycélokkal való vezetés Management by Objectives MBO vezető beosztott közösen tervez – célkitűzés – kritériumok meghatározása – döntés a tevékenységekről külön tevékenykedik – feladatok teljesítése (beosztott) –segítségnyújtás (vezető) közösen ellenőriz – eredmények értékelése – megbeszélés – újrakezdődő MEV folyamat és

A döntéshozatali folyamat 1. lépés a probléma felismerése és meghatá-rozása 2. lépés a lehetséges megoldások kidolgozása és elemzése 3. lépés az egyik megoldás kiválasztása és etikai ellenőrzése 4. lépés a kiválasz-tott meg-oldás végre-hajtása 5. lépés az eredmények értékelése a folyamat újrakezdése, amennyiben szükséges

Döntéshozatali modellek 1 Klasszikus modell a vezető tökéletes információkkal rendelkezik – állandó környezetben: – tökéletesen definiált probléma – minden lehetséges alternatíva és következményeik ismertek – optimalizáló döntés

Döntéshozatali modellek 2 Korlátozott racionalitás modellje a vezető kognitív korlátok mellett, tökéletlen információk alapján hoz döntést – kockázatos és bizonytalan környezetben: – nem tökéletesen definiált probléma – alternatívák és következményeik korlátozott ismerete – kielégítő döntés – a kielégítő eredményt nyújtó alternatíva kiválasztása

Döntéshozatali modellek 3 Döntési heurisztikák a vezetői döntéshozatalt egyszerűsítik le – a döntést befolyásoló tényezők: – az információ készen rendelkezésre áll a memóriában – felidézhetőség csapdája (availability heuristics) – azonos környezethez való hasonlítás – előítéletek csapdája (representativeness heuristics) jelenlegi szituáció hatása – lehorgonyzás és hozzáigazítás csapdája (anchoring and adjustment heuristics)

A döntés etikai ellenőrzése Az etikus döntés kritériumai: Hasznosság: a döntés megfelelő-e az érintettek számára? Jogok: a döntés figyelembe veszi-e mindenki jogait és kötelezettségeit? Igazságosság: a döntés megfelel-e az igazságosság feltételeinek? Törődés: a döntés megfelel-e annak a kötelezettségnek, hogy törődnöm kell a környezetemmel?

Összefoglalva A szervezetben végzett munkát folyamatszemléletben is lehet kezelni. A folyamatok megfelelő szervezésével a hatékonyság fokozható A vállalati szervezésben kétféle súlypont figyelhető meg, a folyamatszervezés és a szervezeti struktúra létrehozása és fejlesztése A vállalati tervezés a menedzsment folyamat első meghatározó lépése A döntési folyamat végén az etikai ellenőrzés része az eredményesség értékelésének.