Nagy zsolt istván – szakterületi tanácsadó Piacképes Üzleti terv Nagy zsolt istván – szakterületi tanácsadó
Üzleti terv felhasználási területei Üzleti ötletek tesztelése, új vállalkozás indítása, és tevékenység módosítása előtt Üzletfelek és/vagy partnerek tájékoztatása Idegen forrás bevonásánál (hitel, támogatás, befektetők) Az üzleti terv tartalmát elsősorban a vállalkozási tevékenység határozza meg, az egyes fejezetek részletessége és mélysége pedig a vállalkozás nagyságától függ.
Üzleti terv készítésének sajátosságai Nincsenek általános sémák Alapvetően kreatív munka Adatokból, tényekből, elemzésekből áll De megérzéseinkre, becsléseinkre is támaszkodnunk kell Legfontosabb, hogy a végén tudjuk, hogy jó-e, megvalósítható-e az elképzelésünk! „Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja milyen kikötőbe tart.”(Seneca)
Milyen a jó üzleti terv? könnyen és gyorsan megtalálhatóak legyenek benne a lényeges információk (de ne csak a készítője számára) lehetővé teszi a gyors változtatásokat, számítási próbálgatásokat (egy jól beképletezett excel tábla is tökéletes megoldás lehet) őszintén és nyíltan sorra veszi a lehetséges kockázatokat (ne csapjuk be saját magunkat, jó ha van valaki, aki lerángat minket a földre a tervezéskor) tartalmazzon minél több tényszerű adatot (ezek által lesz jól átlátható az üzleti modell) legyen koherens (azaz ami szerepel a terv egyik részében, ugyanaz köszönjön vissza a másik részben is)
A jól kidolgozott üzleti terv előnyei Világos cél és átgondolt cselekvési sor támogatja a munkát Monitorozható az üzleti teljesítmény Korrigálható, újra tervezhető a változások esetén Hitelkérelem, forrásbevonás esetén lehet rá alapozni
A kulcs, az üzleti modell
Az üzleti terv egy lehetséges általános szerkezete Címlap Marketingterv Vezetői összefoglaló Az emberek és a szervezet A szervezet általános bemutatása Kockázatok és kockázatkezelés Iparág, piac, konkurencia elemzés Pénzügyi és finanszírozási terv Termékek és szolgáltatások Mellékletek Működési és üzemeltetési terv
A terv elkészítésének lépései – I. 1. lépés: Az első lépés a bevezető oldal (címlap) elkészítése, amely nem igényel különösebb előkészületeket. A szükséges vállalkozási és személyes adatok ilyenkor már rendelkezésre állnak. 2. lépés: A vállalkozás és a szervezet bemutatása (általános bemutatás) lehet a második lépés, mely segít megfogalmazni és formába önteni (jogi, szervezeti stb.) az elképzeléseket, fejlesztési koncepciókat. Ez a lépés arra is alkalmas, hogy számba vegyük a vállalkozás erőforrásait, szellemi tőke kapacitásait, és anyagi lehetőségeit. 3. lépés: A piaci, ágazati elemzés (konkurencia és piac elemzés) alátámasztja, illetve igazolja a 4. és 5. lépésben (termelési és pénzügyi tervezés) tervezett termelési volumenek piaci realitását, fizetőképes felvevőképességét. Megalapozza az üzleti tervet.
A terv elkészítésének lépései – II. 4. lépés: A termelési terv elkészítése során felvázoljuk a tervezett termelési folyamatot, a szükséges műszaki megoldásokat. Ezeknek az információknak az alapján megtervezhetjük a szükséges eszközök és anyagok jegyzékét és költségét. (Természetesen ez a lépés már a tervezett termelési volumen ismeretében végezhető el, ami előzetes piaci elemzésekre támaszkodik a 3. lépésből.) 5. lépés: A vállalkozás, illetve fejlesztés koncepciójának pénzügyi elemzése, mely megmutatja, hogy a terv reális gazdasági (ökonómiai) alapokon nyugszik-e. Amennyiben a válasz igen a tervezés tovább folytatható. Érdemes megjegyezni, hogy a pénzügyi tervezés felhasználja a 2.,3. és 4. lépés adatait.
A terv elkészítésének lépései – III. 6. lépés: A következő lépés lehet a marketing terv elkészítése, amely bemutatja a 2. lépés (piacelemzés) által megfogalmazott értékesítési volumenek, vagy piaci pozíció, illetve értékesítési ár, stb. elérésének érdekében szükséges marketing eszközöket és tennivalókat. 7. lépés: A jó kockázatelemzés elkészítéséhez figyelembe vesszük az eddigi összes lépés és fejezet kockázati tényezőit (erősség, gyengeség, lehetőség, fenyegetettség) és elemezzük, rangsoroljuk azokat, valamint akcióprogramokat dolgozunk ki velük kapcsolatban.
A terv elkészítésének lépései – IV. 8. lépés: Érdemes az összefoglalással zárni az üzleti terv készítést, így az biztosan tartalmazni fogja az összes fontos és hangsúlyozni kívánt koncepciót. 9. lépés: Utolsó lépésnek hagyhatjuk a szükséges kiegészítő részek csatolását, azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy egyes igazolások beszerzése időt vesz igénybe, így ezeket a lépéseket már az elején célszerű elindítani.
A tervezés hibaforrásai és kezelésük Irrealitások a bevételek, költségek tervezésénél Külsős, a vállalkozásban nem érintett tanácsadók bevonása Nem releváns, vagy kevés információ alapján tervezünk Gondos és kiterjedt információgyűjtés Inkoherencia Pénzügyi terv és a további fejezetek párhuzamos vizsgálata
Iparági sajátosságok vizsgálata a vásárlói célcsoport, a termék/szolgáltatás életciklusa az iparág életciklusa a forgási sebesség és a lekötött eszközök aránya a megújulás kényszere a tudás- és technológiai háttér a versenytársak száma és potenciálja a piac földrajzi nagysága és helye a követett üzleti szemlélet és logika a tőke, ami a vállalkozáshoz szükséges.
A fejezetek kidolgozása során használható eszközök SWOT elemzés Piackutatás Marketingterv Eredményterv Likviditás tervezés (cash-flow) Kompetencia térképek készítése Szervezeti ábra készítése Fedezeti pont számítás
Üzleti terv a nonprofit szektorban Mi lehet a cél? - foglalkoztatás bővítése a költség optimalizálás helyett - fenntarthatóság a profit maximalizálás helyett - konkrét, számszerű célra van szükség! Hangsúlyos elemek - emberi erőforrások, szervezeti terv - pénzügyi terv
Miben tudok segíteni? Üzleti modellek áttekintése Üzleti modellekből üzleti terv készítésének támogatása Üzleti tervek áttekintése Tanácsadás az üzleti terv egyes fejezeteinek kidolgozásához
Köszönöm a figyelmet! www.easylearning.hu