I./2. Szegénykultúra és etnicizálódás Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ 2012. április 18-19-20. május 16-17-18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
általános főig. helyettes
Nagy Zita Éva - Prókai Orsolya Revita Alapítvány (2. lot)
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Munkaerőpiac, gyerekszegénység Darvas Ágnes ELTE TáTK, GYERE Gyerekesély Egyesület.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Kisebbségek, nemzetiségek, etnikumok
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
A cigányság integrációja Magyarországon
Többség- Kisebbség Nyugat- Európában
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
A család szerepe, jellemzői
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
Kisebbségi kultúrák.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Társadalmi állapotrajzok konferencia
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
A vidéki tér sikertényezői
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
A multikultúra megítélése
Peremhelyzetű és kirekesztett csoportokkal végzett szociális és közösségi munka Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Történelem – középszintű témakörök
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Mi is az a társadalmi integráció?
év szerencsétlenség vagy sikertelenség ?
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Állam és polgár II. Nemzetiségek és egyéb jogi státuszok
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az egyén társadalmi integrációja Dr. Skrabski Árpád Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
A kistérségi koordinátorok roma integrációs feladatai
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Napjaink „globális” migrációi (Amerika, DK-Ázsia és Ausztrália, valamint Európa), a közös és eltérő vonások, várható eredmények JAKAB DÁVID
Te is más vagy – Te sem vagy más
LEADER, Identitás, Sport
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

I./2. Szegénykultúra és etnicizálódás Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május

Szegénység, cigányság - kultúra 2 „Távolról sem vagyok abban a helyzetben, hogy tévedhetetlenül ismerjem a tudatunktól független objektív valóságot a magyarországi cigánysággal vagy bármi mással kapcsolatban. S gyenge vigasz, hogy mások sincsenek ebben a helyzetben.” (Solt Ottilia) „A czigány származás és eredet megállapítása rendszerint nem ütközik túlságos nehézségekbe. A közvélemény, a nép tudata rendesen igen biztosan evidentiában tartja a czigány eredetűeket, s ezeknek elég határozott ismérve az anthropológiai jelleg.” (Cigány összeírás, 1893., idézi: Havas, 1994) „ A cigány sötét bőrű, fekete hajú. Szegény, koszos és lop. Szemtelen, tolakodó hangos. Kizsebel a buszon vagy a villamoson. A cigány csúnya és elesetett. A cigány torzonborz betörő. Ellopja a libát, a tyúkot, a szárítókötélről a lepedőt. Bűnöző vagy csavargó, de leginkább a kettő együtt. Azt hiszem, akár Magyarországon, akár Litvániában, Franciaországban vagy az Amerikai Egyesült Államokban élünk, sokunk fejében valami ilyesmi villan át először.” (Száraz, 2007)

Szegénység, cigányság - kultúra évi LXXVII. törvény a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól • 12 nemzeti és 1 etnikai kisebbség; • magyar állampolgárság – kisebbséghez tartozás öndefiniálás alapján; • önazonossághoz való jog – alapvető emberi jog (egyéni és közösségi); • „kultúrájuk része a magyarországi kultúrának”; • kisebbségek által használt nyelv a cigány (romani és beás); 3 „… minden olyan, a Magyar Köztársaság területén legalább egy évszázada honos népcsoport, amely az állam lakossága körében számszerű kisebbségben van, tagjai magyar állampolgárok és a lakosság többi részétől saját nyelve és kultúrája, hagyományai különböztetik meg, egyben olyan összetartozás-tudatról tesz bizonyságot, amely mindezek megőrzésére, történelmileg kialakult közösségeik érdekeinek kifejezésére és védelmére irányul.” (Kisebbségi tv. 1.§. (2))

Szegénység, cigányság - kultúra 2. Szegénykultúra és etnicitás • Az underclass elmélete (Ladányi, Szelényi,2004.), Csenyéte példája • A gettósodás folyamata, következményei. • Szélsőséges egyenlősdi – egalitárius elosztás; • Bizalom és tekintély hiánya – patrónus (kívülállók)- kliens viszonyok; hierarchikus közösségszerveződés elutasítása; • Beszűkült időhorizont – „racionális” válasz a szegénységre. 4 „Hátrányos helyzetű etnikai csoport által erősen felülreprezentált osztálykategória” (Ladányi, Szelényi, 2004)

Szegénység, cigányság - kultúra • Szegény romák és nem romák alkalmazkodási, túlélési stratégiája – szegénység újratermelődése; • Nem etnikus kultúra; a tartós mélyszegénység következménye; 5 „… ez a kultúra csak egyfajta válasz a szegénységre, amelyet azonban döntően strukturális tényezők idéznek elő.” (Ladányi, Szelényi 2004) „… mivel a cigány életmód… feltehetőleg pusztán annyit jelent, hogy valaki szegény, az, aki szegény, könnyen cigánynak minősül, s gyakran az minősül cigánynak, aki szegény.” (Ladányi, Szelényi, 2004.)

Szegénység, cigányság - kultúra • A szegények/ a szegénység kultúrája • a szegénység életmód: szerkezete, értelme, védelmi rendszere van; • öröklődik, újratermelődik; • gazdasági jellegzetességek, „létért való örökös küzdelem”; • zsúfolt otthon, magánélet lehetetlensége; • a szegénykultúra tárgyi környezete. 6 „A romos környezet, a sokszor egy szobába összezsúfolt több generációt szolgáló szedett-vedett (és még így is hiányos) berendezési tárgyak, a mások által levetett, használt ruhák, a hulladékoknak ez a halmaza öntörvényű rendszerré szilárdul, amely szinte csapdaként tartja fogva a benne élőket. A környezetben és tárgyakban testet öltött szétmállott, értékét és funkcióját vesztett, valaha valamilyen kultúrákat képviselő tárgyi világ lesz a szegénykultúra tárgyi kultúrája.” (Ambrus Péter 1994) „… a telepi kultúra a cigány-szegénység legjellegzetesebb életformája, ezért nemcsak legreprezentatívabb képviselői a szegénykultúrának, de hovatovább ez a kultúra jelenti a magyarországi szegénykultúrát.” (Ambrus 1994)

Szegénység, cigányság - kultúra 7 Zsúfolt lakásban élő személyek aránya, 2010, % Forrás: Eurostat Gyerekes háztartások, Szécsényi kistérség, 2010, %

Szegénység, cigányság - kultúra 3. Cigányság és kultúra • Népi kultúra • elsősorban szóbeli • marginális, „alávetett kultúra” 8 „… a cigányság nagy csoportjaira jellemzően részben hiány-és részben szegénységi kultúra, az esetek jelentős részében szubkultúra és törzsi nemzetiségi kultúra, sok esetben pedig olyan lokális kultúra, amely még a kulturális egységesülést megelőző állapotnál tart” (Szuhay Péter 1999) „A cigányságra irányuló asszimilációs törekvések azért nem járhattak sikerrel, mert a többség lehajoló gesztusában a kisebbség felé a felsőbbrendűség vélt jogai fogalmazódtak meg, hogy értékeit ráerőlteti azokra, akik egészen más értékekhez igazodnak. Ez a magatartás eleve lehetetlenné tette a két kultúra közötti közlekedést…” (Diósi Ágnes)

Szegénység, cigányság - kultúra Csoportosítások • Erdős Kamill – kétféle cigány • cigány anyanyelvű – a) kárpáti nyelv; b) oláh (vlax) nyelv • nem cigány anyanyelvű • (számos alcsoport mindkét főcsoportban) • mai egyszerűsített csoportosítás • oláh cigányok – rom, roma (8%) • magyar cigányok – muzsikusok (87%) • román cigányok – beások (5%) • (sok egyéb csoport/elnevezés – lokális kultúrákban, közösségekben) • merev csoporthatárok (pl. házasodás), elkülönülés foglalkozási, életmódbeli, vagyoni, térbeli ismérvek, rokonsági rendszerek alapján. 9

Szegénység, cigányság – kultúra 10

Szegénység, cigányság – kultúra 11

Szegénység, cigányság - kultúra 4. Szegénység vagy kultúra? • asszimiláció – integráció? • a kultúra ápolása/támogatása - életkörülmények javítása? • programok, intézkedések, célkitűzések – mögöttes megfontolások. 12 „Az 1979-es párthatározat változtatott valamelyest a cigányok társadalmi státusán. Ettől kezdve különböztethető meg a beilleszkedés két módja. Az asszimiláció a többséggel való teljes azonosulást, az integráció az etnikai sajátosságok megőrzésének igényét jelenti. Mindkét változat bonyolult.” (Diósi Á.)

Szegénység, cigányság - kultúra Szempontok a feldolgozáshoz (szövegrészletek az ÁSZ 2008-as jelentéséből) 1.Milyen érvek/ellenérvek hozhatók fel az állítás mellett/ellen? 2.Milyen példák hozhatók a mai hazai programok, intézkedések közül? 3.Milyen eredménye/ (nem szándékolt) következménye lehet az ilyen típus programoknak, intézkedéseknek? 13