Görög művészet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Akropolisz 5/B.
Advertisements

„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
Az ókori görög építészet
AZ ÓKORI GÖRÖG KULTÚRA.
Ókori Görögország i.e.VIII-i.e.I.sz.
Az antik művészet. Görög művészet – „A nagy ébredés”
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Az ókori görög művészet
KLASSZICIZMUS
A képek és a szövegrészek forrása:
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Az ókori Mezopotámia művészete
Az ókori görögország művészete Pukkai Judit. Építészet Knosszosz, Mükéné, Athén Knosszosz, Mükéné, Athén Paloták pl. knosszoszi Paloták pl. knosszoszi.
A görög színház mint épület
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
A görög templom – a görög dór oszloprend
Kνωσός Knósszosz.
A görög történelem kezdetei
Akropolisz Athén fellegvára.
Ókori görög régészeti leletek
Az ókori görög építészet
A Knósszoszi palota és a minótaurusz legendája
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
HELLAS Kréta, Mükéné.
Az égei civilizáció.
Építészet.
AZ ÓKORI HELLÁSZ Összefoglaló óra 5.z osztály.
A mítoszok.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Barokk szobrászat.
Az ókori Hellász építészete
Ókori görög régészeti leletek
A minószi és a mükénéi kultúra
Építészettörténet.
Ókori görög kultúra.
Az ókori görögök 1. KRÉTA ÉS MÜKÉNÉ.
A krétai és a mükénéi kultúra Korai civilizációk a hellének földjén
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
Kréta-Mükéné művészete
Az antikvitás Művészeti ágak.
A klasszicizmus 24/A.
Kréta és az ókori Görögorszég művészete
1.Az ókori görögség történelmének szakaszai
6. osztály Előadó: Molnár Ibolya
GÖRÖG MŰVÉSZET Az ókor művészete I.e – i.sz. 476
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Az antikvitás görög művészete II
Az Ókori Róma MŰVÉSZETE
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
A NÉPI ÉPÍTÉSZET ÉRTÉKEI
A GÖRÖG ÉPÍTÉSZET Rövid prezentáció Háttérben a Parthenon (Készült: Kr.e ) Athén.
Görög művészet.
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Készítette: Doránt Zsanett
Ház vagy templom agyagmodellje Argosz, Héra-szentély, Kr. e. 700 körül
Kükládikus női idolok Parosz, Kr. e. 3. évezred
5. évfolyam – 3. téma Ókori Görögország.
Athéna Niké temploma, Kr. e. 425 k.
Az ókori görög építészet
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
Az athéni demokrácia intézményei és működése
Azon diakockák, amelyeken a „Ø” jelzés
Az ókori görög kultúra
A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA
Kultúra Szalayné Kelemen Ildikó
Előadás másolata:

Görög művészet

Európaiságunk forrása, emberközpontú kultúra

Antropomorf istenek

I. A görög művészet kezdetei – a/ Kréta szigete, paloták, i. e. 2 I. A görög művészet kezdetei – a/ Kréta szigete, paloták, i.e. 2. évezred első fele

Knósszoszi palota, Kréta, i.e. 18.sz.

Bonyolult alaprajz: labirintus mítosz

Felfelé szélesedő oszlopok

Falfestmények

Tengeri nép

Bikakultusz: Minotaurusz mítosz

b/ A mükénéi kultúra, várak, i.e. 16-13. sz.

Mükéné vára, i.e. 14. sz.

Küklópszfalak

Oroszlánkapu A teherelhárító háromszög álboltozatos nyílásába oroszlánokkal díszített kőlap illeszkedik

Atreusz kincsesháza

Álboltozat

II. Homéroszi kor, i.e. 12 - 8. sz. Alig ismert kora ez a görög történelemnek – „sötét kor” Ekkor keletkezett a két nagy homéroszi eposz, az Iliász és az Odüsszeia A kerámiák jellemzik a művészetét leginkább

1. Geometrikus stílus Geometrikus díszítmények: meander

Geometrizált ember és állatfigurák

2. Orientális vázakép Keletről származó díszítő elemek: oroszlánok, hárpiák, griffek, palmetták (pálmácska: stilizált lótuszvirág)

III. Archaikus kor, i.e. 7 – 6. sz., 1. Újabb vázakép stílusok

a/ Feketealakos vázakép A figura fekete mázzal festett, árnyképszerű A háttér az égetett cserép vöröses árnyalata

b/ Vörösalakos vázakép A figura kapja a cserép színét A háttér van bevonva fekete mázzal

Hajlékony és kifejező vonalrajz

Kevés eszköz: két szín, nincs fény-árnyék – csak hajlékony és nagy kifejező erővel rendelkező vonal Szűk térmélység, de szabadon mozgó, természetes figurák

2. Építészet: a/ a templomépítészet jellemzői kialakulnak

Jellemző a minden oldalról oszlopokkal övezett templom típus: a peripterosz

A belsőtér nem a hívők befogadására szolgál, hanem az istenség lakóhelye (istenszobor) A belső tér a cella vagy hajó (naosz)

Lépcsős talapzaton áll, cserepes nyeregtető fedi

Jellemző szerkezeti megoldás: az oszlopok vízszintes gerendát hordoznak

Háromszög alakú szobrokkal díszített oromzat: timpanon

Az oszlop megformálása szabályokhoz kötött: oszloprendek

„Mindennek a mértéke az ember” (Prótagorasz) Az oszlop arányai (férfias és nőies arányok), a részek neve az emberi testhez hasonlatos: lábazat, törzs, nyak és fejezet

b/ A férfias oszloprend: a dór oszlop Főpárkány Fríz *(képszék) Dísztelen gerenda 2 részes fejezet** (abakusz és ekhinosz) Nyak Sudarasodó (felfelé keskenyedő), dobokból épített törzs*** Nincs lábazat

*A dór fríz: triglif és metopé

**A fejezet egyszerű: abakusz (fedőlemez) és ekhinosz (párnatag)

***Az oszloptörzs függőleges homorulata: a kannelúra

c/ A női oszloprend: ión oszlop Főpárkány Folyamatos fríz* 3 részes gerenda Keskeny, íves abakusz Csigavonalakkal (voluta)** díszített párnatag Sudarasodó, kannelúrás törzs Gyűrűkből álló lábazat (bázis)

*A fríz: folyamatos domborműszalag

**A legjellemzőbb részlet: voluta (csigavonal)

Dipterosz

d/ Egy későbbi (klasszikus kor, i.e. 5. sz.) oszloprend: korinthoszi Női oszloprend (fiatal lány) A legdíszesebb oszlop Legtöbb részlete megegyezik a iónnal

Legjellemzőbb részlet a párnatag akantuszlevél (medvetalpfű) dísze

A hagyomány szerint egy Kallimachosz nevű szobrász találta ki a véletlen segítségével

A görög ízlésnek túl díszes, ritkán használják, inkább csak belső térben

e/ Görög lakóház

f/ A színház (teátrum)

Fedetlen, a Dionüszosz-ünnepekből kifejlődött színjátszás helye

Kihasználja a terep emelkedését, a tájba simul

Részei: theatron (nézőtér), orkhésztra (színpad), szkéné (díszlet, öltöző és raktár)

Híres példa: Epidaurosz, i.e. 330

Delphoi

Taormina

Csontváry híres képe

3. Az archaikus kor szobrászata Kőből készülnek A templomok környezetében állítják, áldozati ajándékként Egyiptomi hatás jellemzi őket: frontális, szimmetrikus, zártkörvonalú, festett felületű

Ifjú férfi (kurosz, archaikus Apollón) Ruhátlan, lépő lábbal ábrázolt

Leány (koré) Egyenesen álló, hosszú redőzött ruhát viselő ifjú nőalak

A lélek megjelenítésére tett kísérlet: archaikus mosoly

IV. A klasszikus kor (i. e. 5 - 4. sz.): a görög kultúra fénykora

1. építészeti példa: az athéni Akropolisz, i. e. 5. sz.

Fellegvár, „magas város” Erődítmény, vallási központ templomokkal, szentélyekkel, szobrokkal A perzsák lerombolják az 5. sz. elején Periklész újjáépítteti

Fényűző építkezés márványból

Az Akropolisz ma

Az Előharcos Athéna szobra (Pheidiasz) Erechteion Parthenon Athéná Niké temploma Propülaia

a/ A Parthenon: Athéna temploma

Dór oszloprendű

Peripterosz 2 cellával

A nagyobbik cellában állt Pheidiasz híres Athéna szobra A kisebbik cellában őrizték a déloszi szövetség kincseit

Gazdag szobrászati dísz, Pheidiasz a vezető szobrásza

A timpanonok

Athéna születése, Athéna és Poszeidon vetélkedése

A metopék: kentaurok és lapithák harca

A híres Parthenon fríz, Athéna ünneplése

A cella falát keretezi: Panathénaia-ünnep menete

Lőporrobbanás dönti romba

b/ Erechteion: Athéna és Poszeidon temploma

Több részre tagolt

Ión oszloprendű

Legismertebb részlete a Kariatidák csarnoka: oszlopot helyettesítő női szobrok (korék)

c/ Athéna Niké temploma

Ión oszloprendű

d/ Propülaia (előépület, kapu)

Külsején dór, belsejében ión oszlopok

2. A klasszikus kor szobrászata: az istenek szépsége

A szobrászi nyelv fejlődése

Élethű és eszményített ember Tökéletes anatómiai ismeretek, a természet utánzása Eszményi, idealizált ember Frontális, de nyitott körvonalú, természetesen mozgó figura Festett felületek Kedvelt anyag a bronz, de többnyire elvesztek, római másolatok idézik Nagynevű művészek

Bronz szobrok

a/ Delphoi kocsihajtó, i. e. 5. sz.

Eredeti bronz torzó (töredék) A klasszikus kor elejére jellemző („szigorú stílus”): szinte geometrikusan egyszerű formák, az emberi test felépítésének, belső törvényeinek ismerete, természetesség, életszerűség

b/ Müron: Diszkoszvető, i. e. 5. sz. Római másolatok Frontális, de nyitott körvonalú Tökéletesen élethű figura Egy mozgássort sűrít egy találó pillanatba, érzékelteti a megelőző és a következő mozdulatfázisokat is

c/ Polükleitosz: Dárdavivő, i. e. 5. sz. Római másolatok Frontális, de természetesen mozgó

Ellentétekből teremt egyensúlyt: kontraposzt Ellentétes irányú tengelyek, ellentétes tömegek – természetes mozgás

A tökéletes arányok kánonja

Más kánonok Lüszipposz műve

d/ Pheidiasz, az ókor leghíresebb szobrásza Olimpiai Zeusz

Az ókori világ hét csodájának egyike Fa, arany, elefántcsont Elpusztult

A Parthenon szobrászati díszének vezető szobrásza: timpanonok, metopék

Pallasz Athéna,i. e. 5. sz. Az eredeti fából, aranyból és elefántcsontból készült Elpusztult, kisméretű római másolatai ismeretesek

Pallasz Athéna (rekonstrukció) Aranyozott ruhában (Pheidiasz pere) Elefántcsonttal fedett testfelületek Lándzsa és pajzs Jobb kezében Niké szobra

Domborművek a talapzaton

A pajzs domborművein Periklész és Pheidiasz képmása (istentelenség vádja)

Parthenon fríz, i. e. 5. sz. A 4 évente rendezett nagy Athéna ünnepség (Panathénaia) menetének ábrázolása A cella falát keretezte, töredékei megmaradtak

Lovasok, gyalogosok és ülőfigurák, a fejek azonos magasságban (izokefália)

Nyugodt ritmus, változatos, életszerű figurák – emelkedett ünnepélyesség

Olimposzi istenek

A peplosz átadása

e/ Praxitelész: Knidoszi Aphrodité, i. e. 4. sz. A női szépség megfogalmazása Elveszett, római másolatokból ismert

V. A hellenizmus kora, i. e. 3. sz.- 1. sz., 1. építészet

Tervezett városok Pergamon

A pergamoni Zeusz oltár, i. e. 2. sz.

Zeusz oltár, rekonstrukció, Berlin

Az istenek és a gigászok harca

2. A hellenizmus szobrászata: mozgalmas, nyugtalan hangvétel

a/ Szamothrakéi Niké, i. e. 200 k. Torzó, márvány Egy tengeri győzelem emlékműve, egy hajó orrán áll

Remek mozgás érzékeltetés, dinamizmus A ruharedők lendületet adnak és érzékeltetik a test formáit is

b/ (Rodoszi Athanadórosz, Agészandrosz és Polüdórosz:) Laokoón, i. e. 2. sz. Márvány torzó Trójai mondakör Haláltusa A gyermekek kicsinyített felnőttek