Reformkori színjátszások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Erkel Ferenc, Operaház, Bánk Bán
Advertisements

Híres épületek a Reformkorban
Királyhelmec városunk története
Az Erzsébet kor színháza
A DUNAKANYAR DIÁKSZEMMEL Szentendre
A magyar színjátszás kezdetei
Életképek a reformkori Magyarorszogról
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Katona József élete és munkássága.
Katona József szülőháza Kecskeméten. Katona József 1791 Katona József szülőháza Kecskeméten. Katona József november 11-én született Kecskeméten.
Katona József élete ( ) Kecskeméti polgárcsalád fia. Apja takácsmester, aki fia taníttatására nem sajnálja az anyagi áldozatot (pesti, kecskeméti.
Katona József: Bánk bán
A magyar pénz története
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
Készítette: Nyírő Mátyás 8.b
Egy tartalmas, szép ívű művészi pálya dokumentumaiból
Készítette: Sziráki Dániel, 7.c
Középmagyar kor(1526–1772) 1526-tól a mohácsi vésztöl 1772-ig a felvilágosodás koráig tartott. Az ország ekkor: -török vész -három részbe szakadt
Ómagyar Mária-siralom
Katona József 16/A.
A magyar felvilágosodás
Királyhelmec Iván Evelin Projekt.
Királyhelmec Zdibák Ildikó Projekt.
Klauzál Gábor és kora Készítette: Domján Andrea és Hízó Ildikó
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
I. Dicsőséges Tavaszi hadjárat
Ányos István Pál Készítette: Horváth Vivien. Amiről szó lesz… Élete Művei Stílusa Gróf Zrínyi Miklósról című verse Utóélete.
Reformkor A magyar színjátszás rövid története
A reformkori színjátszás
A reformkor
Kazinczy és Csokonai iskolája: a Debreceni Református Kollégium
A Bánk bán operaváltozata
William Shakespeare és a színjátszás
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
Ómagyar kor ( ).
Kultúra a török hódoltság korában
Weöres Sándor Általános Iskola és Művészeti Iskola
Brassó Belvárosi Református Egyházközség A magyar reformáció nagy alakjai Előadás sorozat 2011 esztendő Reformáció nagyhetében.
Vörösmarty szerepe a reformkorban
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
Susann Nordströms Orkester - True Love
Nagykároly Készítette:
Sárrétudvari.
Ősbemutató Paulay Ede rendezése. Paulay Ede színész, rendező, dramaturg, színészpedagógus, igazgató, fordító március 12-én született Tokajban
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében A Nemzeti Színházban.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
A magyar felvilágosodás irodalma
A mintegy negyven vetített képes előadás tartalmi vázlata
Készítette: Tündéék csapata
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede 1879.
1879. december 1..
Wolfgang Amadeus Mozart
/Paulay Ede rendezésében/
Paulay Ede rendezésében
Paulay Ede Csongor és Tünde Ősbemutató
Paulay Ede rendezésében
A színházkészítő.
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Ember tragédiája Paulay ede.
Bemutató: Budapest; Nemzeti Színház, szeptember 21.
A SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM RÖVID TÖRTÉNELME
Nemzeti Színház szeptember 21.
Ősbemutató Paulay Ede rendezésében
Az ember tragédiája Rendezte: Paulay Ede.
Paulay Ede rendezése, Az ember tragédiájának első színpadra vitele
Paulay Ede Csongor és Tünde.
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Színpadon Az ember tragédiája
Kolozsvár.
Kolozsvár június 7..
Előadás másolata:

Reformkori színjátszások

A magyar színjátszás rövid története A felvilágosodás korát megelőzően a 18.sz-ban hazánkban hivatalos színjátszás nem létezett, ezért a drámaírás is elmaradott volt: a színi előadásokat műkedvelők és diákok adták elő. A 16. században léteztek liturgikus drámák (betlehemezés, Passió), melyek párbeszédes szövegek voltak. A 17. században latin és magyar nyelvű iskoladrámák maradtak fenn, melyet a katolikus szerzetes tanárok és református iskolamesterek írták diákjai számára, akik elő is adták. Műfajuk a moralitás (=erkölcsnemesítő dráma) és az allegória (megszemélyesített tulajdonságok beszélgetése). A reformáció elején a hitvitázó drámák (=dialógus formában írt vitairatok) terjedtek el.

Mária Terézia idején már német nyelvű színjátszás kezdődött, majd később is jóval fejlettebb volt a magyarokénál, ami részben azzal is magyarázható, hogy a magyar lakosság többsége német nyelvű volt. A magyar színészeknek nem volt állandó színházuk. Nagy nehézséget okozott a pénz hiánya is. A magyar színjátszás és a drámairodalom fellendítésére Bessenyei György színházi programot készített: írt drámai műveket, tragédiát és sikeres vígjátékot (A filozófus, 1777). Csokonai is alkotott komédiákat, melyeket diákjaival adatott elő. Az első színtársulat 1790-ben Budán alakult meg Kelemen László vezetésével. Főleg Pesten lakó diákok látogatták a színházat, de a Martinovics-féle mozgalom leleplezése után a társulat 1796-ban feloszlott.

A második magyar színésztársaság, neves színészekkel, 1807-15-ig játszott a fővárosban. Hetenként kétszer játszottak kevés számú közönségnek, de minden alkalommal új darabot kellett előadniuk. A bemutatott darabot részben német színházaktól kölcsönözték. A műveket a színészek, a pesti egyetemi ifjúság (jogászhallgatók) maguk fordították át. 1815-ben a magyar színészetnek vidéki városok (Kassa, Miskolc, Kolozsvár, Székesfehérvár) adtak otthont. 1819-ben meglepő sikerrel adták elő Kisfaludy Károly A tatárok Magyarországon c. színművét. 1837-ben megnyílt a Nemzeti Színház Budapesten, így a magyar színészet a fővárosban végleges otthonra talált.

Katona József: Bánk bán (1880-as évek)

Már ekkor is fontos volt a ruha: A kicsit szegényesebb:

A kicsit szebb ruhák:

Volt amit ők készítettek:

1850-ben, júniusra Szombathelyen elkészült a város és a megye összefogásával állított színkör, nyári faszínház a Rumi utcai Holczheim-ház udvarán (a mai Mátyás király utca 18-20. sz. alatti telken).

A Nemzeti Színház régen: Készítette: Géresi Nikolett 8.b