A közoktatás fejlesztésének időszerű kérdései Budapest 2004. november 22. Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Az érettségi rendszere
Belső tanulási folyamat az intézményben - a kompetencia alapú oktatás intézményi elterjesztése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt (Szabó.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
A közoktatás feladatai a 2004/2005. tanévben
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szakképzés helyzete Magyarországon
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Pályázati eredmények Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Pályázati eredmények Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program HEF OP –Térségi.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna KPSZTI
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

A közoktatás fejlesztésének időszerű kérdései Budapest november 22. Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető..

Az 1975 és 2001 között született korosztályok létszáma január elsején (fő)

‘Új’ elemek az új tanévben n EU start n Nat start n Érettségi start n NFT start

EU oktatáspolitikai célkitűzései Csatlakozással és tagsággal járó kötelezettségek n Nincs közvetlen és általános szabályozás n Nincs egységes oktatási modell  Tartalomban, szervezeti rendszerben kizárt a jogharmonizáció n vannak az oktatás számára is következményekkel járó jogi szabályok

Az együttműködés politikai, szakmai és jogi kerete a nyitott koordináció elemei: ncncélok közös meghatározása, munkaprogram, njnjó gyakorlatok terjesztése, szakmapolitikai ajánlások az országok számára, nmnmennyiségi és minőségi indikátorok kidolgozása, nemzeti politikákra való alkalmazás lehetőségének vizsgálata, monitorozás, közös értékelés, kölcsönös tanulási folyamat biztosítása

A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n Az egész életen át tartó tanulás megalapozása a kulcskompetenciák fejlesztése révén

A tantervi rendszer Nat Keret- tanterv Helyi tanterv

A kerettantervek n Közvetítő-támogató szint n miniszter  Kiadja ajánlott  Kihirdetikerettanterv  Jóváhagyja határozattal

Oktatási programcsomag n Elemei  pedagógiai koncepció  programtanterv  tanulási modulok rendszere  pedagógiai értékelési rendszer  tanítási eszközök n F ejlesztés  NFT HEFOP  SuliNova Programfejlesztési központ

hangsúlyok n szövegértési és szövegalkotási képességek, matematikai képességek, IKT, szociális és életviteli, életpálya-építési, valamint idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése

Nat implementáció és iskola n a NAT tartalmából következő kompetenciaközpontú, korszerű pedagógiai gondolkodás meggyökereztetése n a NAT folyamatos bevezetéséből, a programcsomagok fokozatos és folyamatos adaptálásából adódó folyamatos fejlesztés/fejlődés stratégiájának az elsajátítása

A Nat intézményi implementációja n a Nat megismerése n a pedagógiai program átalakítása n tantervi döntések n mérési-értékelési pontok megtervezése n a továbbképzési szükséglet megtervezése

A Világ - Nyelv program  A stratégia főbb pontjai:  Nyelvi előkészítő évfolyam bevezetése  Az első idegen nyelv intenzív tanulása  Sikeres nyelvvizsga díjának visszafizetése  A felnőttek nyelvtanulását elősegítő adókedvezmény  Új nyelvi érettségi bevezetése 2005-ben  Pályázati programok kidolgozása -

Nyelvi előkészítő évfolyamok indulása A program összesen 408 intézményben indítják: 233 helyen csak gimnáziumi csoportban, 170 helyen csak szakközép- iskolai csoportban, 5 helyen gimnáziumi és szak- középiskolai csoportban is.

A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n az oktatási egyenlőtlenségek mérséklése

Esélynövelő pedagógiai megoldások n évfolyamismétlés csak a szülő beleegyezésével lehetséges ( idén csak az 1. évfolyamon) n eltérő egyéni fejlődési ütem – egyéni fejlesztés n szeptember 1-től egyre nagyobb időkeret egyéni foglalkozásra

A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n Az oktatás minőségének fejlesztése

A szöveges értékelés n a tanuló fejlődését leginkább szolgáló értékelési módszert alkalmazzunk n minden elsősöket tanító pedagógus módszertani füzetet kapott n új nyomtatványok az 1. osztályban (elektronikusan is kitölthető)

Kimeneti pontok: a megújuló érettségi vizsga n egységes vizsga n érettségi-felvételi vizsga n tartalmi modernizáció n nyilvános, jogszabályban rögzített, részletes vizsgaleírás (standard)  tantárgyankénti részletes útmutató, mintafeladatok  Ft normatíva a felkészülésre n rugalmas vizsgalehetőség n használható tanúsítvány (nyelvvizsga )

A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n A pedagógus szakma fejlődésének támogatása

n egységes (5-12. évfolyamra szóló) tanárképzés, mesterszinten n a szaktárgyi diszciplina és a pedagógikum küzdelme n az elméleti képzés és a gyakorlati képzés harca n Továbbképzési rendszer

A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n az IKT alkalmazásának fejlesztése

I n digitális tananyagok szeptembertől (a évfolyamra) n ingyenes szoftverek a pedagógusoknak otthonra is (Tisztaszoftver Program) n adókedvezménnyel támogatott eszközvásárlás n széles sávú internet minden iskolának 2005 végéig (Közháló program) n tanár informatikai képzése az idén (a következő években újabb tízezrek az NFT keretén belül támogatva) Sulinet Digitális Tudásbázis

A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n Az oktatás tárgyi feltételeinek javítása n A közoktatás költséghatékonyságának és irányításának javítása

Nemzeti Fejlesztési Terv (HEF OP, ROP) és egyéb pályázatok n beruházás a 21. századi iskolába hitel program (már kb. 10 milliárd Ft) pl. iskolaépületek (óvoda csak iskolával együtt) felújítását, akadálymentesítését, tornacsarnok, tanuszoda építését … támogatja n információs technológia az általános iskolában (Phare, közel 7 milliárd Ft értékben 115 iskola felújítása n kezdődik 2004-ben)

NFT 2 n ra 5-8-szor nagyobb fejlesztési források, mint ami van ra (Mintegy milliárd Ft lesz oktatásra?) n most induló, kormányhatározatban is szereplő tervező munka