A közoktatás fejlesztésének időszerű kérdései Budapest november 22. Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető..
Az 1975 és 2001 között született korosztályok létszáma január elsején (fő)
‘Új’ elemek az új tanévben n EU start n Nat start n Érettségi start n NFT start
EU oktatáspolitikai célkitűzései Csatlakozással és tagsággal járó kötelezettségek n Nincs közvetlen és általános szabályozás n Nincs egységes oktatási modell Tartalomban, szervezeti rendszerben kizárt a jogharmonizáció n vannak az oktatás számára is következményekkel járó jogi szabályok
Az együttműködés politikai, szakmai és jogi kerete a nyitott koordináció elemei: ncncélok közös meghatározása, munkaprogram, njnjó gyakorlatok terjesztése, szakmapolitikai ajánlások az országok számára, nmnmennyiségi és minőségi indikátorok kidolgozása, nemzeti politikákra való alkalmazás lehetőségének vizsgálata, monitorozás, közös értékelés, kölcsönös tanulási folyamat biztosítása
A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n Az egész életen át tartó tanulás megalapozása a kulcskompetenciák fejlesztése révén
A tantervi rendszer Nat Keret- tanterv Helyi tanterv
A kerettantervek n Közvetítő-támogató szint n miniszter Kiadja ajánlott Kihirdetikerettanterv Jóváhagyja határozattal
Oktatási programcsomag n Elemei pedagógiai koncepció programtanterv tanulási modulok rendszere pedagógiai értékelési rendszer tanítási eszközök n F ejlesztés NFT HEFOP SuliNova Programfejlesztési központ
hangsúlyok n szövegértési és szövegalkotási képességek, matematikai képességek, IKT, szociális és életviteli, életpálya-építési, valamint idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése
Nat implementáció és iskola n a NAT tartalmából következő kompetenciaközpontú, korszerű pedagógiai gondolkodás meggyökereztetése n a NAT folyamatos bevezetéséből, a programcsomagok fokozatos és folyamatos adaptálásából adódó folyamatos fejlesztés/fejlődés stratégiájának az elsajátítása
A Nat intézményi implementációja n a Nat megismerése n a pedagógiai program átalakítása n tantervi döntések n mérési-értékelési pontok megtervezése n a továbbképzési szükséglet megtervezése
A Világ - Nyelv program A stratégia főbb pontjai: Nyelvi előkészítő évfolyam bevezetése Az első idegen nyelv intenzív tanulása Sikeres nyelvvizsga díjának visszafizetése A felnőttek nyelvtanulását elősegítő adókedvezmény Új nyelvi érettségi bevezetése 2005-ben Pályázati programok kidolgozása -
Nyelvi előkészítő évfolyamok indulása A program összesen 408 intézményben indítják: 233 helyen csak gimnáziumi csoportban, 170 helyen csak szakközép- iskolai csoportban, 5 helyen gimnáziumi és szak- középiskolai csoportban is.
A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n az oktatási egyenlőtlenségek mérséklése
Esélynövelő pedagógiai megoldások n évfolyamismétlés csak a szülő beleegyezésével lehetséges ( idén csak az 1. évfolyamon) n eltérő egyéni fejlődési ütem – egyéni fejlesztés n szeptember 1-től egyre nagyobb időkeret egyéni foglalkozásra
A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n Az oktatás minőségének fejlesztése
A szöveges értékelés n a tanuló fejlődését leginkább szolgáló értékelési módszert alkalmazzunk n minden elsősöket tanító pedagógus módszertani füzetet kapott n új nyomtatványok az 1. osztályban (elektronikusan is kitölthető)
Kimeneti pontok: a megújuló érettségi vizsga n egységes vizsga n érettségi-felvételi vizsga n tartalmi modernizáció n nyilvános, jogszabályban rögzített, részletes vizsgaleírás (standard) tantárgyankénti részletes útmutató, mintafeladatok Ft normatíva a felkészülésre n rugalmas vizsgalehetőség n használható tanúsítvány (nyelvvizsga )
A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n A pedagógus szakma fejlődésének támogatása
n egységes (5-12. évfolyamra szóló) tanárképzés, mesterszinten n a szaktárgyi diszciplina és a pedagógikum küzdelme n az elméleti képzés és a gyakorlati képzés harca n Továbbképzési rendszer
A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n az IKT alkalmazásának fejlesztése
I n digitális tananyagok szeptembertől (a évfolyamra) n ingyenes szoftverek a pedagógusoknak otthonra is (Tisztaszoftver Program) n adókedvezménnyel támogatott eszközvásárlás n széles sávú internet minden iskolának 2005 végéig (Közháló program) n tanár informatikai képzése az idén (a következő években újabb tízezrek az NFT keretén belül támogatva) Sulinet Digitális Tudásbázis
A Közoktatás-fejlesztési stratégia stratégiai céljai n Az oktatás tárgyi feltételeinek javítása n A közoktatás költséghatékonyságának és irányításának javítása
Nemzeti Fejlesztési Terv (HEF OP, ROP) és egyéb pályázatok n beruházás a 21. századi iskolába hitel program (már kb. 10 milliárd Ft) pl. iskolaépületek (óvoda csak iskolával együtt) felújítását, akadálymentesítését, tornacsarnok, tanuszoda építését … támogatja n információs technológia az általános iskolában (Phare, közel 7 milliárd Ft értékben 115 iskola felújítása n kezdődik 2004-ben)
NFT 2 n ra 5-8-szor nagyobb fejlesztési források, mint ami van ra (Mintegy milliárd Ft lesz oktatásra?) n most induló, kormányhatározatban is szereplő tervező munka