1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény 2005. március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Magyar Universitas Program Magyar Bálint oktatási miniszter február 20. Infrastruktúra-fejlesztési programok a felsőoktatásban
 Szociális alapú ösztöndíj kifizetésére: Rendszeres Szociális Ösztöndíj, Rendkívüli Szociális Ösztöndíj, Alaptámogatás, Szakmai Gyakorlati Ösztöndíj,
Diákhitel Lehetőség és felelősség
Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
A Kormány intézkedései és tervei
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Ágazati adatszolgáltatás és nyilvántartások stratégiai fejlesztése TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése, második ütem.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
Gyermekünk jövője attól függ, hogy otthonról milyen útravalót kap!
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
A továbbtanulás ANYAGI oldala Előadó: Márkus Attila Diákhitel Központ Zrt.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Controlling a gyakorlatban
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
Kormányszóvivői tájékoztató Ösztönző díjak a felsőoktatásban Növekvő támogatások és hallgatói juttatások szeptembertől Arató Gergely, az Oktatási és Kulturális.
Kormányszóvivői tájékoztató Az Európai Unió Strukturális Alapjainak magyarországi teljesítménye dr. Baráth Etele európai ügyekért felelős tárca nélküli.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Innovatív Magyarország
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
1 Mit kíván a minőségorientált magyar felsőoktatás? Balázs Ervin A MAB elnöke Professzorok Batthyány Köre, október 18.
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Magyar Regionális Tudományi Társaság évi tevékenysége Horváth Gyula elnök.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Felsőoktatási fejlesztések a közötti európai uniós támogatási időszakban Pécs, Fonyó Attila közigazgatási tanácsadó.
Ösztöndíj-lehetőségek
Az Erasmus eredményei dióhéjban
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja

2 Kormányszóvivői tájékoztató Alapvető problémák és a törvény céljai A magyar felsőoktatás alapvető problémái: • A felsőoktatási expanziót nem kísérte minőségi fejlesztés • Merev képzési szerkezet, mobilitás hiánya • Irracionális finanszírozási szerkezet és mechanizmus • Leromlott felsőoktatási intézményi infrastruktúra • Motiváció hiánya az oktatói bérrendszerben, az utánpótlás hiánya • A kutatás-fejlesztésre fordított támogatások messze az uniós átlag alatt Az új felsőoktatási törvény céljai: • Minőségi képzés, nemzetközi szinten is versenyképes tudás biztosítása • A hallgatók támogatása, szabadság, mobilitás • Egyenlő esélyek megteremtése • A teljesítmény többszintű honorálása, erősen differenciált bérezés • Színvonalas oktatói-kutatói munkához szükséges feltételek megteremtése • A felsőoktatás és a gazdaság kapcsolatainak erősítése

3 Kormányszóvivői tájékoztató A Magyar Universitas Program pillérei és támogatói A Magyar Universitas Program pillérei: 1.Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez – a képzési szerkezet reformja 2.Az intézményi irányítási és finanszírozási rendszer reformja 3.Hallgatói jogok, támogatások bővülése 4.Infrastruktúra-fejlesztési program magántőke bevonásával 5.Kutatásfejlesztési expanzió, tudásközpontok kialakítása Az új felsőoktatási törvény koncepcióját és a Magyar Universitas Programot támogatták az alábbi szakmai testületek: • Magyar Rektori Konferencia • Főiskolai Rektori Konferencia • Felsőoktatási és Tudományos Tanács • Egyetemi Gazdasági Főigazgatói Kollégium • Nemzeti Bologna Bizottság • Felsőoktatási Érdekegyeztető Tanács • Magyar Akkreditációs Bizottság • Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája • Doktoranduszok Országos Szövetsége

4 Kormányszóvivői tájékoztató Képzési szerkezet átalakítása 6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés(PhD) Osztatlan képzés 4 szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés

5 Kormányszóvivői tájékoztató Irányítási reform Irányító Testület Tagjai: az oktatási miniszter által javasolt tagok menedzseri/akadémiai kompetenciákkal, a szenátus által delegált tagok (amelyből egy főt a hallgatók delegálhatnak) Elnöke: a rektor Funkciói: stratégiai döntéshozatal Szenátus Tagjai: oktatók, hallgatók, egyéb tagok Elnöke: maga választja Funkciói: akadémiai döntések, IT anyagok véleményezése Rektor Választja, megbízza az IT Kompetenciái: akadémiai és menedzseri Funkciói: felelős operatív felsőoktatási intézményvezető

6 Kormányszóvivői tájékoztató Gazdálkodás Gazdálkodási kötöttségek feloldása: •előirányzatok átcsoportosíthatósága, •maradványok megtartása és akkumulálása, •saját bevételek külön számlán történő kezelése, •befizetési kötelezettségtől mentes vállalkozási tevékenység, •fejlesztési célra fordítható az ingatlanértékesítés bevétele, •saját ingatlan hasznosítása, •vállalkozás, gazdasági társaság létrehozásának joga; •kockázatfedezeti alap létesítése, •beruházási feladatokhoz a hosszú távú kötelezettségvállalás (hitel)törlesztésre is, •korlátokhoz kötött hitelfelvétel biztosítása, •állampapír-jegyzés lehetősége

7 Kormányszóvivői tájékoztató Hallgatók támogatása 1.Államilag támogatott tanulmányok – 12 félév 2.Emelkedő ösztöndíjak,kollégiumi és lakhatási támogatások •ösztöndíjak havi 7000 Ft-ról 2005 szeptemberétől havi 9100 Ft-ra, 2006-tól Ft-ra nőnek, •lakhatási támogatás 5000 Ft-ról 2005 szeptemberétől 6000 Ft-ra emelkedik, •kollégiumi támogatás 5000 Ft-ról 2005 szeptemberétől 8000 Ft-ra, 2006-tól Ft-ra nő. •lesz elég kollégiumi férőhely, hiszen új helyet alakítunk ki, és már létező kollégiumi helyet újítunk fel, modernizálunk; 3.A meglévő Diákhitel programot kiszélesítése; 4.A diákmunka új kedvezményei, 5.Hátrányos helyzetű fiatalok segítése: új mentori programmal támogatjuk a hátrányos helyzetű fiatalok tanulását 6.Hallgatói jogok kiterjesztése, 7.Hallgatói képviselet a stratégiai döntéshozatalban

8 Kormányszóvivői tájékoztató Felsőoktatási infrastruktúra-fejlesztési program A BERUHÁZÁSI PROGRAM MEGNEVEZÉSE Tervezett beruházási költségek Mrd Ft A beruházás befejezése Diákotthonok bővítése férőhellyel, PPP (18 intézménynél) 30, Kollégiumok korszerűsítése férőhely, PPP (25 intézménynél) 25, Oktatási infrastruktúra bővítése, (14 intézménynél) 75, Oktatási infrastruktúra rekonstrukciója, PPP (8 intézménynél) 30, Folyamatban lévő fejlesztések befejező ütemének költségei 15,02008 ÖSSZESEN:175,0