A projektek pénzügyi menedzselése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projektek pénzügyi végrehajtása. Pénzügyi megvalósítás alapvető dokumentumai  Támogatási szerződés  Szakmai és pénzügyi végrehajtásra vonatkozó előírásokat.
Advertisements

Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai
Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai A pályázatkezelés menete – Pénzügyek.
Kombinált Mikrohitel Program. Kombinált mikrohitel - közvetítői pályázat • Együttesen igényelhető vissza nem térítendő támogatás és kedvezményes mikrohitel,
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
A projektek megvalósítása I.
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
A projekt megvalósítása és lezárása
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Európai Uniós pályázatok Unio Tender Europa Kft..
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
Vállalkozási ismeretek
Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment IV. Modul A kultúra gazdaságtana.
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Az ellenőrzés jogi háttere
A projektek pénzügyi tervezése Pénzügyi tervezés gyakorlata
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Ellenőrzési tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési Programok végrehajtása során Novák Csaba, ügyvezető igazgató MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Fejlesztési Igazgatóság Kohéziós Alap Közreműködő Szervezet számvitel Hosszú Gabriella és Pásztor Edit - Pénzügyi önálló osztály ,
SZAKMAI NAP a nyertes bűnmegelőzési pályázatok sikeres szakmai lebonyolítása Ivány Borbála IRM Konferenciaterem, Budapest november 28.
Tájékoztató a nyertes bűnmegelőzési pályázatok sikeres szakmai lebonyolításához Ivány Borbála IRM Miniszteri Tárgyaló, Budapest március 17.
A projektek megvalósításának pénzügyi kérdéseiről.
A projektek pénzügyi menedzselése
Regionális Operatív Programok KMOP közoktatási intézmények beruházásainak támogatására Pénzügyi lebonyolítás.
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Tájékoztató kedvezményezettek részére Az ÚMFT keretében támogatott projektek megvalósításának szabályai KMOP Pályázati konstrukció Január 30.
1 „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program A kifizetések során alkalmazott árfolyamok Helgert.
TÁMOP TÁMOGATÁS FOLYÓSÍTÁSA, PÉNZÜGYI ELSZÁMOLÁS.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
HEFOP /2 intézkedés Monitoring rendszere. Szakmai monitoring célja Mi a cél? Legfőbb célja a támogató és a kedvezményezett közös érdekének érvényesítése:
FuturICT.hu Infokommunikációs technológiák és a jövő társadalma Kick-off meeting Szeged, december 7. PROJEKT SZINTŰ PÉNZÜGYI LEBONYOLÍTÁS MŰKÖDÉS.
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1.3. A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése november.
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
2007. január 25.1 Kedvezményezetteket érintő változások a projekt megvalósítása során.
HEFOP Tananyag-fejlesztési projekt Főpályázók tájékoztatása november 8.
Támogatásból megvalósított projektek végrehajtása Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (1115 Budapest, Bartók Béla u ) HBF Hungaricum Gazdasági.
Projekt címe, azonosító száma Projektvezető/Előadó Beszámolási időszak Dátum.
Költségvetés ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE. Költségtervezési alapfogalmak A kedvezményezettek finanszírozási funkciói –Költség- és forrástervezés –Pályázat kidolgozása.
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
2007. febuár 6.1 Kedvezményezetteket érintő változások a projekt megvalósítása során.
Pályázat audit. Válság Válság Bevétel kiesés Dráguló hitelek Beruházás finanszírozási nehézségek Aktualitás.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
KDOP /C- Telephelyfejlesztés Projekt finanszírozás Harsányi Andrea KDRFÜ Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit.
Az ESZA Kht. monitoring tevékenysége Rettegi Zsolt vezető monitor.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
KÖFOP Pályázatokhoz kapcsolódó finanszírozási lehetőségek a Széchenyi Kártya Program keretében.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Költségvetés
Előadás másolata:

A projektek pénzügyi menedzselése Pusztai Beatrix Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.

Tartalom A pénzügyi menedzselés főbb eseményei A folyamat tevékenységei A projektfinanszírozás feladatai A finanszírozás módjai A támogatás A támogatás folyósítása Jelentések Ellenőrzések A pénzügyi végrehajtáshoz kapcsolódó főbb jogszabályok

A pénzügyi menedzselés főbb eseményei Terv Előkészítés Időközi elszámolás Végső elszámolás Szerződéskötés Ellenőrzés Ellenőrzés Támogatás átutalása ?Megvalósíthatóság? ?Fenntart- hatóság?

2. A folyamat tevékenységei A támogatás felhasználásához kapcsolódó szabályok megismerése Pénzügyi elemzés és tervezés Finanszírozási források keresése 4. A projekt tervezett költségvetésének adaptálása a pályázati feltételekhez

A költségvetés módosítása, ha a pályázat teljes összegének elfogadására nem került sor (közösségi támogatások esetében nincs csökkentett költségvetésű döntés) Szerződéskötés - azaz a támogatás összegének és összetételének rögzítése Megvalósítás – források felhasználása 8. Folyamatos pénzügyi nyilvántartás készítése – számlák és egyéb bizonylatok gyűjtése 9. Időközi elszámolás

A projekt végéhez közeledve Felkészülés az időközi ellenőrzésre 11. Költségvetés módosítása – ha a megvalósítás során jelentős változások következtek be 12. Végső elszámolás – a projekt szerződéses időtartamán belül felmerült költségek és bevételek egyenlegének jelentése A támogatás utolsó részletének megérkezése vagy a nem megfelelően felhasznált támogatás visszafizetése Felkészülés a projekt lezárását követő ellenőrzésre

3. A projektfinanszírozás feladatai A projekt előkészítéséhez kapcsolódó költségek biztosítása (nem mindig támogatott; a pályázat nem biztos, hogy nyer, ezért ez a tétel kockázati költség) Folyamatos likviditás biztosítása - a számlák kiegyenlítéséig vagy az utólag fizetett támogatás megérkezéséig

Az elvárt önerő biztosítása A nem támogatott, de tervezett költségek fedezetének biztosítása Az ÁFA átmeneti megfizetése

ÁFA Az ÁFA a bonyodalmak egyik forrása. Érdemes előzetes állásfoglalást kérni az APEH-tól a visszaigényelhetőségről. Tájékozódni kell a partnerek státuszáról.

A Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap esetén a vissza nem igényelhető ÁFA elszámolható a támogatás terhére, ha a pályázónak nincs visszaigénylési jogosultsága. Bruttó tervezés Az ÁFA visszaigénylők csak az önerő ÁFA-ját igényelhetik vissza. Így az önerő nettóban, a támogatás bruttóban számítódik a költségvetésbe

4. A finanszírozás módjai Saját forrás Partnerek saját forrása Külső forrás Támogatás

Saját forrás jellemzői Alkalmas a végleges és átmeneti költségek fedezésére. Rugalmas és olcsó. Azonnal rendelkezésre áll. Korlátozott mértékű.

Profitorientált szervezetek bevonása Egyéb pályázati támogatások Külső források fajtái Rövid lejáratú hitel Hosszú lejáratú hitel Profitorientált szervezetek bevonása Egyéb pályázati támogatások

Külső források jellemzői A rövid lejáratú hitel az átmeneti vagy előre nem tervezett költségek finanszírozására alkalmas. A hitelek költségesek, korlátot a hitelképesség és az idegentőke/saját tőke arány jelent. A profitorientált partnerek bevonása korlátozott, de hasznos lehet, mert a tőlük származó források által nem elszámolható tételek is finanszírozhatók.

5. A támogatás A támogatás maximálisan igényelhető összege megismerhető már a pályázati felhívásból. (pl.ROP 2.3-nál 95%) A támogatás felhasználásának alapvető szabályai is olvashatóak a pályázati dokumentumokból (Pénzügyi lebonyolítás, Pályázati kiírás). A közösségi források vissza nem térítendő támogatások.

A támogatás mértéke 100% (pl: egyes HEFOP-s projektek HEFOP 2.1.6, ROP 3.1.1.) 97,5%(pl. ROP 1.1.2. komponens) 90% (pl: Phare társfinanszírozás a Leonardo da Vinci mobilitási projektekhez) 95% ROP 2.3. 50% GVOP-s projektek

A támogatási szerződés pénzügyi tartalma - formája, maximális összege, egyes esetekben költségkategóriánként, aránya, a felhasználásának időtartama vagy kezdete és vége, kifizetésének ütemezése (N+2-es szabály), pénzügyi elszámolásának ütemezése, az elszámolhatóság szabályai, felhasználásához kapcsolódó ellenőrzések, összegének módosítására, visszafizetésére vonatkozó kitételek, kapcsolódó dokumentumok, biztosítékok, nyilvántartás és adatszolgáltatási kötelezettségek.

A szerződéshez kapcsolódó pénzügyi biztosítékok fajtái Inkasszó a támogatott összes bankszámlájára vonatkozóan (felhatalmazás azonnali beszedésre) Igazolás arról, hogy a saját források rendelkezésre állnak. Jelzálog felajánlás. Bankgarancia, készfizető-kezesség. Igazolás arra vonatkozóan, hogy nincs lejárt köztartozás (APEH, VPOP, TB, stb.). (Projekt megvalósítás alatt keletkező köztartozás esetén a projektet felfüggesztik!!!)

A szerződés módosításának pénzügyi okai A támogatás felhasználásának határideje kitolódik. A felhasználás időtartama csökken vagy nő. A támogatás összege változik. (Növekedés csak a saját forrás terhére lehetséges!!!) A költségkategóriák között átcsoportosítás történik. A források felhasználásának ütemezésében történik változás.

6. A támogatás folyósítása Módjai: Egy részletben – több részletben (mérföldkövek). Ft-ban. 25% előleg lehetséges a HEFOP 2.1.6-ban, de 20%-ot csak a zárójelentés elfogadása után 15% előleg lehetséges (ROP 3.1.1.). 100% utófinanszírozás (GVOP). Kifizetett számlák, beszámoló alapján

A támogatás kifizetésének lépései I. Szokványos eset: 1. A szállító benyújtja a számlát a kedvezményezettnek. 2. A kedvezményezett kifizeti a számlát. 3. A kedvezményezett kifizetési kérelmet nyújt be a támogatónak. 4. A támogató megvizsgálja a kérelmet és azt, hogy megfelel-e a számla az elszámolhatóság szabályainak. 5. A támogató kifizeti a támogatást. II. Abban az esetben, ha előleg van, akkor az 5. lépéssel kezdődik a folyamat (pl. HEFOP vagy ROP 2.3).

Árfolyamváltozás kockázata Import esetén számolni kell az árfolyam változásból eredő árváltozással (megbízható prognózis). A forint gyengülése árnövelő hatású (ártartalék)

7. Jelentések Fajtái: Időközi jelentések, negyedéves jelentések Záró jelentés Célja: A kifizetési kérelmek alátámasztása A felhasználás igazolása A felhasználás indoklása Hatékonyság és eredményesség mérése Az elszámolhatóság igazolása

A jelentések ütemezése Függ a projekt időtartamától A támogatás összegétől A célok időbeni megvalósulásától (elképzelhető a felhasználást követően is) Formája és tartalma meghatározott, formanyomtatványban kitöltendő, tényadatokat közöl.

A jelentések tartalma Számszerűsíthető eredmények, az előrehaladás dokumentumai Eltérések, módosítások magyarázata Közbeszerzési eljárás dokumentumai Szerződések pl.: alvállalkozói Eredeti számlák vagy azok hiteles másolatai Pénzmozgást tanúsító bizonylatok

8. Helyszíni ellenőrzések A helyszíni ellenőrzések célja A támogatás felhasználásának szabályszerűségét vizsgálja Az előrehaladást vizsgálja Lehetőség van a felhasználással kapcsolatos konzultációra

Ellenőrző szervek Irányító Hatóság (HEFOP-nál FMM) Kifizető Hatóság (Pénzügyminisztérium, MÁK) Közreműködő szervezet (DDRFÜ Kht. Váti Kht.) ROP Monitoring Bizottság Állami Számvevőszék Európai Számvevőszék Európai Bizottság KEHI (Kormányzati Ellenőrző Hivatal)

Projektellenőrzések típusai Tételes ellenőrzés a bekért dokumentumok, számlák, bizonylatok alapján. Előzetes helyszíni ellenőrzés. Időközi helyszíni ellenőrzés (közbenső monitoring). Utólagos helyszíni ellenőrzés.

Projektellenőrzések lépései Az ellenőrző szerv kiválasztja az ellenőrizendő projekteket (5-15%-os mintavétellel) Írásban tájékoztatja a látogatás céljáról, formájáról, időpontjáról Az ellenőrzést követően a tapasztaltakról jelentés formájában tájékoztatják a támogatót és a támogatottat is A támogatott nyilatkozik a jelentés elfogadásáról vagy észrevételt kíván tenni

A pénzügyi végrehajtáshoz kapcsolódó főbb jogszabályok Strukturális Alapokhoz kapcsolódó általános rendelkezések: 1260/1999/EK Tanácsi Rendelet. SA irányítási és ellenőrzési rendszere: 438/2001/EK Bizottsági Rendelet. SA pénzügyi korrekciós eljárások: 448/2001/EK Bizottsági Rendelet. SA szabálytalanul felhasznált vagy kifizetett összegek visszafizetéséről: 1681/1994/EK Bizottsági Rendelet.

SA és Kohéziós Alapok felhasználásáért felelős hazai intézményekről: 1/2004. Korm. rendelet. SA és KA támogatások fogadása, pénzügyi lebonyolítása, ellenőrzési rendszere: 233/2003. Korm. rendelet. Az államháztartásról: 1992. Évi XXXVIII. tv. Az államháztartás működési rendje: 217/1998. Korm. rendelet. A költségvetési szervek belső ellenőrzése: 193/2003. Korm. rendelet.