"Romák foglalkoztatási helyzete" szakmai műhely Autonómia Alapítvány és OSI 2013. március 14. Molnár György Az önfoglalkoztatóvá válás és mikrohitelezés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
PÁTOSZ nap Február 23.. Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 20 éve a vállalkozásokért Célunk: a Közép-dunántúli régióban.
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
TÁMOP C-09/ „Kitárt karok” szeptember február 29. „Első lépés” – alacsony foglalkoztatási eséllyel rendelkezők képessé.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
A rendszeres szociális ellátás hatása a gazdasági aktivitásra és a segélyezett romák életmódjára Kiss Eszter OTDK 2011.
Az Európai Unió mikrohitelezési gyakorlata
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Segélyezési rendszer átalakítása
OFA Hálózat évi tevékenységei
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Munkanélküliség fogalma, típusai
Mire jutottunk? HEFOP Albert Fruzsina, vezető monitor.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Kiútprogram – Egy újszerű foglalkoztatási kezdeményezés 2015.
MGV Zrt. – „Több mint egy bank”
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Veszprém november 10.. A vállalkozásfejlesztés Célunk: elsősorban a megyében működő vállalkozások tevékenységének szellemi és pénzügyi segítése.
Vállalkozói mikrohitelek
Kiútprogram – Egy újszerű foglalkoztatási kezdeményezés 2015.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
A társadalmi integráció gazdasági lehetőségei a munkapiac peremén Molnár György MTA KRTK KTI Ferge Zsuzsa köszöntése.
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
Európai Uniós ismeretek
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
„Út a munkához”program
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

"Romák foglalkoztatási helyzete" szakmai műhely Autonómia Alapítvány és OSI március 14. Molnár György Az önfoglalkoztatóvá válás és mikrohitelezés lehetőségei és korlátai A Kiútprogram tapasztalatai EU támogatással

"Ideje lenne ugyanis szembenéznünk azzal a ténnyel, hogy egy jelentős létszámú és sajnos újratermelődő réteg teljes mértékben, véglegesen leszakadt a munkaerőpiacról, vagy legalábbis nagyon messzire került attól, hogy teljesíteni tudja annak keményedő követelményeit. " [Kiemelés tőlem.] Munkaügyi Szemle, szerkesztőségi cikk, 2013/1 Előadásom fő célja a konstruktív bizonyítás eszközével, és a konstruktív türelmetlenség jegyében, rámutatni ennek a fajta önfelmentő gondolatmenetnek a tévedéseire.

Előzővel szemben: "Megfelelő társadalmi lehetőségek birtokában az egyének hatékonyan alakíthatják tulajdon sorsukat és segíthetik egymást. Nem szabad úgy tekinteni őket, mint akik elsősorban ravasz fejlesztési programok passzív kedvezményezettjei. Erős érv szól amellett, hogy elismerjük a szabad és fenntartható cselekvés – sőt a konstruktív türelmetlenség – pozitív szerepét." Amartya Sen: A fejlődés mint szabadság (31. old.)

Mi a Kiútprogram?  Elsősorban mélyszegénységben élő romákat célzó szociális mikrohitel program, mely az érintettek saját aktivitására épít.  Kezdeményező a Polgár Alapítvány 2008-ban.  A fejlődő országokban működő mikrohitel programok adaptálása.  Szerződések a magyar kormánnyal (azóta megszűnt); Nemzeti Felzárkózási Stratégia tartalmazza  : Pan-European Coordination of Roma integration Methods – Roma inclusion: self-employment and microcredit, EU DG Regio  2012 szeptember után folytatás magánforrásból 4

A program víziója  Szociális támogatás és pénzügyi szolgáltatások nyújtásával elérni, hogy mélyszegénységben élő emberek – elsősorban cigányok – önfoglalkoztatóvá váljanak  Elősegíteni a társadalmi mobilitást és a roma integrációt  Cél: fenntartható mikrovállalkozások létrehozása  Eszköz: mikrohitelezés – kis összegű, fedezet nélküli hitelek nyújtása  Viszonyítási alap: munkahelyteremtő, aktív munkaerőpiaci programok  Társadalmi hatás versus üzleti haszon 5

Miért választottuk eszközül a mikrohitelezést? Premisszák:  Rendszerváltás előtt magas foglalkoztatás a cigányság körében is  Alacsony képzettség, alacsony foglalkoztatottság  Előítéletek, társadalmi kirekesztés és térbeli kirekesztés  Nincsenek munkahelyteremtő beruházások a hátrányos helyzetű területeken és az alacsonyan képzettek számára.  Az állami munkahelyteremtő kísérletek kudarca  A mikrovállalkozások alacsony aránya az egész gazdaságban, a hátrányos helyzetű térségekben különösen. Következtetés: Ebben a helyzetben a mikro- és kisvállalkozások létrehozása előremutató lépés lehet (a térség minden nemzeti roma stratégiája tartalmazza, de alig történik valami). 6

A szociális mikrohitel modell fő jellegzetességei A "normál" mikrohiteltől való legfontosabb eltérések:  Célcsoport: nyomorban élő, munkanélküli, vagy az informális gazdaságban dolgozó, vállalkozói képességekkel rendelkezők.  Jóléti híd szükségessége (VVT)  Fedezet nélküli hitel, viszonylag kis összeg  Üzleti értelemben nem lehet önfenntartó. (1 éves túlélési ráta 60 % körül, hitelezési veszteség: 30-40%).  A terepmunkások folyamatos jelenléte, szociális munkások és hitelügynökök egy személyben.  Pénzügyi és szociális elemek integrációja: –hitel, megtakarítás, egyéb banki szolgáltatások, korábbi adósságok kezelése, ingyenes könyvelés, adótanácsadás –személyes mentorálás (diszkrimináció ellensúlyozása) –kommunikációs, pénzügyi, üzleti és szakmai képzés. Nemcsak pénz-, hanem társadalmi tőkét is nyújt a program. 7

A háztartások megoszlása, egy főre jutó és ekvivalens nettó jövedelme a munkanélküliek* száma szerint, N=440 Munkanélküliek száma a háztartásban Részarány a háztartások százalékában Egy főre jutó jövedelem Ekvivalens jövedelem Összesen * Közfoglalkoztatottakat és informálisan foglalkoztatottakat nem tekintettük munkanélkülinek.

A megkérdezettek etnikai összetétele, az összes százalékában, N=438 Másodlagos nemzetiség Elsődleges nemzetiség Nincs másMagyar Cigány/ roma EgyébÖsszesen Magyar18,70,032,00,951,6 Cigány/roma11,636,10,00,247,9 Egyéb0,00,20,00,20,5 Összesen 30,436,332,01,4100,0 9

A jövedelmek forrás szerinti megoszlása Forrás Részesedés az össz-jövedelemből, % Munkajövedelem (beleértve közfoglalkoztatás, ápolási díj)42 ebből rendszeres22 Gyerekekhez kapcsolódó juttatások 27 Munkanélküliséghez kapcsolódó juttatások14 Nyugdíjak8 ebből rokkantnyugdíj4 Betegséggel, rokkantsággal kapcsolatos juttatások4 Egyéb2 Összesen100

Az aktív korú (15-64 év) potenciális ügyfelek aktivitás szerinti megoszlása,%, N=436 Hivatalosan foglalkoztatott8 Informálisan foglalkoztatott1 Munkanélküli71 Közfoglalkoztatott5 Rokkantnyugdíjas, egyéb rokkantsági ellátott4 Gyesen, gyeden, gyeten van7 Háztartásbeli2 Tanuló2 Egyéb (főleg nem tanuló, nem dolgozó évesek)2 Összesen100

Hitel-visszafizetés a március előtt hitelt kapottakra Hátralék/fizetési kötelezettség, % Fő Működő vállalkozás Jelenleg Hitelfelvétel utáni 120. napon Hitelfelvétel utáni 180. napon 1. ütem ütem Összesen ütemben várhatóan mindenki vissza fogja fizetni! Becsült túlélési ráta: 60-70%

Miért fizetik vissza a hitelt?  Bizalom szerepe  Hosszú távú gondolkodás  Dolgozni akarnak, nem csak pénzt keresni; munkanélküliség csökkenti a szubjektív jóllétet  Törekvés az integrációra – ha van fogadókészség 13

Becsült költségek folyamatos működés esetén o 300 ügyfél o 20 terepmunkás, 5 dolgozó a központban o folyamatos képzés, jogi tanácsadás, külső kommunikáció o könyvelés az ügyfeleknek o közlekedés, telefon, internet, stb.  Bruttó működési költségek: Ft / ügyfél / hó  Adók, járulékok nélküli működési ktsg: Ft / ügyfél / hó o becsült hitelezési veszteség 30%, átlagos hitel Ft  Folyamatos üzemelés teljes nettó költsége: Ft / ügyfél / hó Lényegében megegyezik a közfoglalkoztatás költségével 14

Legfontosabb tanulságok  Az inkluzív szociális mikrohitelezés jó eszköz azoknak a szegényeknek, különösen cigányoknak az esetében, akiknek vannak vállalkozói elképzeléseik és képességeik. De: nem általános érvényű szegénységcsökkentő eszköz.  Alkalmas a társadalmi mobilitás elősegítésére és fenntartható mikrovállalkozások létrehozására.  A közfoglalkoztatásnál sokkal hatékonyabb.  A jelenleg elérhető képzéseknél sokkal hatékonyabb.  A gazdasági hálózatépítéssel kiegészítve alkalmas a társadalmi kohézió erősítésére, a roma integráció elősegítésére.  A program sikerének alapfeltétele a terepmunkások folyamatos, intenzív jelenléte és a terepmunkások kettős – szociális munkás és hitelügynöki – szerepe. 15

A csoportos modellel kapcsolatos tanulságok  Az eredeti csoportos modell csak nagyon erős közösségek esetében működik.  Erős helyi közösség nélkül a szekvenciális hitelezés diszfunkcionálissá válhat.  A csoportos hitelezésnek azonban szakaszos hitelnyújtás nélkül is nagy előnyei vannak az egyéni hitelezéssel szemben: •A csoport biztonságot ad és védelmet nyújt •Segíti a tapasztalatcserét •Megkönnyíti, hatékonyabbá teszi a terepmunkások tevékenységét •Segíti a kapcsolatépítés gyakorlását •Együttműködési lehetőségeket teremt 16

Szakpolitikai ajánlások a kormányzatok részére •A szociális mikrohitelezést be kéne venni az Operatív Programokba •Kiszámítható szabályozási környezet. •Normatív alapú vállalkozóvá válási támogatás a korábbi munkanélküliek számára. •Adó- és járulékkedvezmények az alacsony iskolai végzettségűek, hátrányos helyzetű kistérségekben élők esetében. Ezeknek ki kell terjedniük az önfoglalkoztatókra, beleértve az őstermelőket. (A magyar szabályozás nem terjed ki az önfoglalkoztatókra!) •A nemzeti pénz- és tőkepiaci szabályozás kiegészítése a mikrohitelezésre vonatkozó speciális előírásokkal. •A vállalkozóvá válás adminisztratív terheinek csökkentése, különösen a mikro- és kisvállalkozások körében. (Pl. úgynevezett nullás igazolás) 17

Szakpolitikai ajánlások a kormányzatok részére, folytatás •A bankok állami ösztönzése annak érdekében, hogy nyújtsanak a szegények számára is elérhető szolgáltatásokat. •A nagyvállalati szféra ösztönzése a szociális mikrohitelezés támogatására (CSR). •Erősíteni azokat az eszközöket, amelyek biztosítani tudják a romákkal szembeni diszkrimináció elleni fellépés hatékony érvényesítését. •A szakképzési programokat a képzettek és nem a képzők igényeihez kellene igazítani. 18

Szakpolitikai ajánlások az EU részére •Szükség van speciális, inkluzív szociális mikrohitelezési programok indítására: –A létező Progress Microfinance Facility a következőket nyújtja: •garancia, kockázatmegosztás a hitelezési veszteség esetére (de: magasabb megtérülésre van tervezve), •hitelezési alap. –Az ESZA-ból lehetőség van kiegészítő pályázásra, de nehéz az összehangolás. •Komplex, sokrétű programokra van szükség, melyek szociális és üzleti elemeket is tartalmaznak: –Folyamatos, személyes mentorálás. –A munkaerőpiaci diszkrimináció ellensúlyozása. –Közösségfejlesztési és kapcsolatépítő tréningek. –Pénzügyi, gazdálkodási, vállalkozási és szakmai képzések. –Üzleti hálózatépítés. 19

Szakpolitikai ajánlások az EU részére, folytatás •Az üzemszerű bevezetés előtt minden országban elengedhetetlen kísérleti programok végrehajtása, melyek kereteit és finanszírozását az EU-nak kell biztosítania. •Az európai szabályozást módosítása annak érdekében, hogy őstermelőknek a szociális mikrohitelezés keretében való támogatása ne ütközzön a mezőgazdasági támogatások tilalmába. •Folyamatba épített, külső intézmény által támogatott monitorozásra és hatásvizsgálatra van szükség mind a kísérleti programok, mind az üzemszerű működés esetében. 19