Mit jelent az elektronikus kormányzat az egészségügyi ágazatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
Advertisements

IKT = információs és kommunikációs technológia
TIOP / „A minőségi szolgáltatás feltételeinek megteremtését és a Vas megyei tudásvagyon egyenlő esélyű hozzáférését támogató informatikai.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Dr. Kincses Gyula MEDINFO
e- health: egészségügyi információs társadalom Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Hogyan segítheti a telematika az egészségügy fejlesztését? Dr. Csurgó B. Mária SOTE Családorvosi Tanszék Egészségügyi információs rendszerek, távegészségügyi.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Stratégiai tervezés.
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az informatika az egészségügyben ma és holnap
Az egészségügy ma és a távlatok
RENDSZER ELŐTT RENDSZER UTÁN
Infokommunikáció (ICT) - Hatékonyság - Reform Kerekes József (MSc, MBA)
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Szakmai kihívások mazohista PR-esek számára, avagy az egészségügyi magánvállalkozások kommunikációjának realitásai Kurucz Beáta ügyvezető igazgató Humán.
Egészségügyi intézmények kontrollingja Kórházi kontrolling Fekete Daniel, Szőke Kristóf, Zila László 2006.
2004. március eEgészség – Digitális Aláírás Workshop 2004 Március Tim Zoltán, CISA Insurance Technology Kft. „Megbízható harmadik fél szolgáltatás,
Közhiteles nyilvántartások
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Kincses Gyula MEDINFO Siófok 2001 június Kitekintések.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
„ Egy hajóban evezünk …” konferencia Budapest Konferenciahajó Ungár Klára általános főigazgató-helyettes Országos Egészségbiztosítási Pénztár Budapest,
1/11 Dr. Kincses Gyula – Dr. Surján György ESKI Dr. Racskó Péter EüM Informatikai minimum-feltételek és akkreditáció.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Informatika a gyógyszertárban
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
A hippokratészi eskü értelmezése
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Iskola-egészségügyi Konferencia augusztus Informatikai lehetőségek az iskola/ifjúság-egészségügyi munkában Wenhard Andrea egészségügyi szakközgaszdász.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
KÖFOP E-ingatlan-nyilvántartás kialakítása (e-ING) Szőnyi Lőrinc.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
A szakma és az egészségpolitika kapcsolata a nemzetközi gyakorlatban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Előadás másolata:

Mit jelent az elektronikus kormányzat az egészségügyi ágazatban Dr. Kincses Gyula MEDINFO

e- health: egészségügyi információs társadalom -2-

Az „informatika” dimenziói Ismeret-reprezentáció adatfeldolgozás („számítás-technika”) kommunikáció A három tengely közül a hangsúly időről időre eltolódik. A MEDINFO mindhárom dimenziót komolyan akarja venni. -3-

Az egészségügyi információs társadalom dimenziói e- egészségpolitika e- gyógyítás e- egészség -4-

e- egészségpolitika Az adat-alapú tervezés felértékelődése „evidence based Health Policy” A hatékonyság felértékelődése A minőségügyi kérdések felértékelődése A megosztott viszonyokra épülő, egyre bonyolultabb rendszerré váló egészségügy másként már nem követhető és nem ellenőrizhető -5-

e- gyógyítás- Az információs társadalom hatása az egészségügyi ellátókra, szolgáltatásokra főirány: a szolgáltatók kommunikációja, az orvos-orvos közötti kommunikáció, a telemedicina fejlesztése hálózatfejlesztés (VPN jelleggel) szabványfejlesztés technikai szabványok (CEN, HL7, stb.) szakmai szabályok az orvosi tudás kiterjesztése és globalizációja a szakmai tudás és szabályozás egységesülése IT alapú képzés, továbbképzés, szakképzés, tudás-ellenőrzés. -6-

e- egészség- Az információs társadalom hatása a lakosokra, betegekre Az információs társadalom hatása az egészségre: egészségtudatos magatartás, gondolkodás, az egészség értékszerepének visszaállítása életmód-kultúra segítése, öngyógyítás, önsegítés, laikus segítség fejlesztése Az információs társadalom hatása a tájékozott fogyasztói magatartás kialakulására szolgáltatók tudatos választásának segítése betegjogok, „garanciális szabályok” felértékelődésével kapcsolatos információk terjesztése -7-

ÁGAZATI informatika

Az ágazati informatika egységesítésének eszközrendszere Egységes (az ágazat egészét érintő) informatikai stratégia készítése és elfogadása. Az ágazati informatikai irányítás átszervezése, az Egészségügyi Informatikai Koordináló Tanács (EIKT) létrehozása Az ágazati informatika koordináló háttérintézetének (MEDINFO) megerősítése Bekapcsolódás a Kormányzat információs társadalom programjaiba. -9-

Az ágazati kommunikáció adatkapcsolati modellje primer adatgyűjtők ÁNTSz GYÓGYINFOK OEP Országos Intézetek KSH struktúra teljesítés / ráfordítás minőség szakmai adatok alapadatok környezet ellátórendszer egészségügyi lakosság demográfiai szociális, gazdasági Környezet-egészségügyi adatok nemzetközi adatszolgáltatás EU WHO OECD KVM SZOCSMI PM másodlagos adatgyűjtő központ Vezetői Információs Rendszer EüM évkönyvek, kiadványok, INTERNET -10-

Az ágazati kommunikáció adatkapcsolati modellje struktúra teljesítés / ráfordítás minőség szakmai adatok alapadatok primer adatgyűjtők környezet ellátórendszer egészségügyi lakosság demográfiai másodlagos adatgyűjtő központ ÁNTSz GYÓGYINFOK OEP Országos Intézetek szociális, gazdasági EüM Vezetői Információs Rendszer évkönyvek, kiadványok, INTERNET Környezet-egészségügyi adatok EU WHO OECD KSH EÜM KVM SZOCSMI KSH PM OM MÁK -11-

Várható fejlesztési irányok a magyar eü informatikában Az egészségügy alap-nyilvántartásainak korszerűsítése Az ágazati biztonságos kommunikáció megteremtése (VPN) Az ágazati „tudás-management” fejlesztése Piackonform megoldások az eü szolgáltatók fenntartható informatikai fejlesztésének segítéséhez. -12-

Az ágazati virtuális magánhálózat (VPN) célja és technikája Az egészségügy szereplői között (szolgáltató - finanszírozó -egészségügyi közigazgatás) megfelelő biztonságú, megfelelős sebességű, megfelelő (elérhető) árú kapcsolat létesítése A kapcsolatot vegyes technikával kell megteremteni: állandó, nagysebességű kapcsolat az egészségügy irányítása és a finanszírozó között vegyes (állandó vagy behívásos) kapcsolat az egészségügyi szolgáltatók felé -13-

Kapcsolódási lehetőség az ellátórendszer számára Az ágazat főbb szereplői számára (EüM, OEP, ÁNTSz, MEDINFO, GYÓGYINFOK, OVSZ, OMSZ) fix, védett, nagysebességű kapcsolat a VPN-en keresztül Az ellátórendszer számára: kórházaknak teljes körben vegyes megoldással járóbeteg-ellátás: fakultatív kapcsolat szabadon választott technikával csatlakozási lehetőség alternatívái: az intézmény kapcsolódik a VPN-hez, és Internet kijáratot kap (A VPN az alapszolgáltató) az intézmény megtartja a saját Internet szolgáltatóját, de bejárata van a VPN-be a szenzitív adatok továbbításához. -14-

Az ágazati VPN haszna I. (gyógyítás) A telemedicina fejlődésének megalapozása adatok, leletek, dokumentációk kérése, küldése, fogadása (univerzális -hang-kép-jel integrált- adat-kommunikáció) távkonzílium, távdiagnosztika, távérzékelés és távirányítás (a szaktudás transzferálása) Az e- alapú képzés, továbbképzés, tudásellenőrzés megalapozása képzési költségek csökkentése a tudás-bázis és a tudásszint egységesítése szakirodalom hozzáférésének egyenlő esélyű biztosítása (virtuális könyvtárak és adatbázisok) szakmai információk gyors és egységes eljuttatása (szakmai levelező listák, interaktív hírlevelek, stb.) -15-

Az ágazati VPN haszna II. (irányítás) Az ágazati irányítás főbb szereplőinek kommunikációs problémáinak megoldása (EüM, OEP, ÁNTSz, MEDINFO, GYÓGYINFOK) A beszámolási rend megújításának lehetősége, ami a szakmapolitika hatékonyságát növeli. A finanszírozási elszámolás javulása, az elszámolás- technikai idők lerövidülése (Megszűnik a floppy küldés!!!) Az ágazati kommunikáció javítása a költségek csökkenése mellett. -16-

Az ágazati VPN haszna III. (intézményi és szervezeti szinten) A kórházi (intézményi, szervezeti, egyesületi) kommunikációs költségek csökkenése Az ágazat belső kommunikációjának felgyorsulása, technikai költségek (posta, fénymásolás, stb.) csökkentése (egységes e-mail levelező rendszer, FTP és WEB szerverek, levelező listák, WEB felületen kezelt adatbázisok, stb.) A szervezetek (MOK, MKSZ, EGVE stb.) kommunikációs lehetőségeinek kitágulása a költségeinek csökkenése mellett -17-

Az információk keletkezése a közhiteles nyilvántartásokban Az egyes esemény informáci-óinak jog-szabályban meg-határozott előállítási folyamatai Az információt hivatalosan létrehozó szerv felelős személye, (az információ bejegyzője) Az eseményhez köthető információk A z a d a t k ö r é l e t c i k l u s e s e m é n y e i Egy személyhez kötött írási, és szabályozott olvasási jogosítvány az egyes információkhoz -18-

A közhiteles nyilvántartások adatmodellje Bejegyzés (létrehozás, módosítás, törlés) Publikus hozzáférés Célhozkötött Zártkörű Az eseményhez köthető információk A z a d a t k ö r é l e t c i k l u s e s e m é n y e i Hozzáférés Publikációs felületek -19-

A közhiteles nyilvántartások rendszerének előnyei egységesíti az adattartalmakat, minden szereplő azonos adatokkal dolgozik, mindenki számára a legfrissebb adatok elérhetőségét teszi lehetővé, feleslegessé teszi a párhuzamos adatszolgáltatásokat, adatgyűjtéseket, nyilvántartás-vezetéseket megoldja a közérdekű adatok széleskörű hozzáférésének kérdését segíti az információs társadalom kialakulását. -20-

A közhiteles nyilvántartások főbb területei humán-erőforrás nyilvántartás (orvos-nyilvántartás, szakdolgozói nyilvántartás, képzési nyilvántartások, intézmény-nyilvántartás (beleértve a magánintézményeket és a gyógyszertárakat is), termék-információs nyilvántartások gyógyszernyilvántartás, gyógyászati segédeszköz-nyilvántartás, engedélyezett eszközök és anyagok nyilvántartása, OEP szerződés-nyilvántartás, kódrendszerek nyilvántartása (BNO, OENO, HBCs), finanszírozási algoritmusok nyilvántartása (HBCs besorolási szabályok), -21-

Köszönöm a figyelmüket -22-