Mire jó a tudománynak a kommunikáció? Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Alaphelyzet: Miért kell együttműködni az elektronikus sajtóval?
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Erdélyi Múzeum-Egyesület Magyar Tudományos Akadémia Budapest, november 11. Dr. Bitay Enikő, Az EME Műszaki Tudományok Szakosztályának elnöke.
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program – JINKA 1.3 Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Negyedik előadás Március 11
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
Informatika.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Új törekvések a logisztikaiközreműködésben
Megújítja-e a kommunikáció a tudományt? Dr. Fábri György PhD MTA.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Lesz-e magyar tartalompiac? És mi lesz a könyvtárak szerepe? Kitzinger Dávid ügyvezető igazgató Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
2005. Május 02.MTA Felolvasóterem Kőhalmi Zsolt Május 02.MTA Felolvasóterem Kőhalmi Zsolt PTA TÁMOGATÁSI PROGRAM IHM költségvetéséből Neumann Táborok.
2004. November 11.MTA Felolvasóterem Kőhalmi Zsolt.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
TTK T ERMÉSZET T UDOMÁNYOS K OMMUNIKÁCIÓ. Kommunikálunk... A kutatás tömegtevékenység Demokratikus eljárások szerepet kapnak a tudományos igazságok elfogadásában.
Az innováció forrásai.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Tudományos Gerillamarketing TGM MATHAUSER ANDRÁS ELTE-BTK Filozófia szak Mathauser András TGM 2008.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
A tudás társadalmi percepciója tudomány a média-környezetben Dr. habil Fábri György PhD ELTE PPK december 9.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Tudománykommunikáció kívül az elefántcsonttornyon – túl a tudományos újságíráson kutatási projekt záró-konferencia.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója.
Tudománykommunikáció: helyzetkép Magyarországon 2006/2007 Dr. Fábri György PhD kommunikációs igazgató MTA.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók.
Betegközpontú innováció a gyógyszeriparban
Vállalkozásmenedzsment I.
Tudományos kommunikáció: a professzionalizmus haszna és korlátai Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
A kutatási eredmények áttekintése INFONIA Alapítvány június 28.
„ INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN „ TÁMOP BALATONKENESE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Termék PR és PR ügynökség helye a vállalati struktúrában PR Konferencia,
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
Kérdések a második zh-hoz
A közigazgatás funkciói/feladatai
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Mire jó a tudománynak a kommunikáció? Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató

A tudományos kommunikáció gyakorlatának programja:

A tudomány-társadalom kommunikációja kutatásának fóruma:

A tudományos kommunikáció akadémiai programja:

A tudományos kommunikáció hasznossága: ► A tudástermékek értékjellege elfogadtatást igényel ► Köz- és magánforrásokhoz való hozzáférést segíti az elfogadottság ► Technológiai szkepticizmussal szembeni megerősítés ► Áltudományos piaccal (Magyarországon évi 8 Mrd Ft!) szembeni pozícionálás

I. Best Practices (jó lehet valamire, ha sokan csinálják…)

Public Understanding of Science

Hazai hagyományok ► Tudományos Ismeretterjesztő Társulat ► Élet és Tudomány ► Televíziós ismeretterjesztés

Tudós, tudományos kutató Tudományszervező, tudomány-menedzser A tudomány kommunikátora A tudomány szereplői

II. Tudomány: új társadalmi pozícióban

A tudomány legitimációja: társadalmi-kulturális átrendeződés

Gyakorlati és elméleti konfliktusok a tudomány és társadalom viszonyában ► Egy meritokrata, nem-demokratikus intézményrendszer, értékvilág és működési mód találkozása a demokráciával… ► Tudományfilozófia a XX. század közepétől: egy önreflexív, önostorozó, kritikai, nyitott habitus téblábolása a szenvtelen politikai és pénzpiacon…

Ismeretelméleti horizont: Az autoritás fogalmának rehabilitálása kulcsfogalmak : ► információ és tudás ► információszerzés és tudásszerveződés ► hitelesség, megismerési sémák

III. Tudomány: új piaci pozícióban

Tudástermékek, információs ipar ► Az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág ► Főbb területei:  Média  Marketing  Innováció  Oktatás  Kommunikáció  Informatika ► Viszonylag alacsony „hardver”-szükséglet jellemzi ► Erőteljes kultúra-függés határozza meg a piacot

Tudástermékek új generációja ► Infotaintment ► Edutaintment ► Információs szolgáltatások ► Science-taintment

K+F eredmények: üzleti logika vagy klasszikus tudományművelés? ► Szabadalmaztatási kényszerek már az alapkutatásban is ► Nyilvánosság korlátozása ► Üzleti finanszírozók elvárásai az eredményességben ► Kollegialitás versus verseny

Tudás-motívum a marketingben ► K+F összetevő (kozmetikumok, egészségmegőrzés, technika) ► Innovációs hányad (vagy annak szimulálása…) növekszik ► Szaktudás, mint autoritás a branding-ben („ezt ajánlják…”; „…szakértői csapata”)

IV. Tudomány: új kommunikációs pozícióban

Tudomány iránti érdeklődés Forrás: Gallup, EUROBAROMETER 2002 október-november

Miért fontos a televíziós média a tudománynak? Forrás: Tudástársadalom Alapítvány, felmérés országos reprezentatív mintán április

Mely foglalkozások művelőit tiszteli leginkább?

Kutatói vélemények Forrás: MTA KSZI felmérés április

Párbeszéd fontossága a kutatók és a tudomány iránt érdeklődők között a lakosság szerint Forrás: Tudástársadalom Alapítvány, felmérés országos reprezentatív mintán április

Kinek a feladata a tudományos eredmények kockázataira való felhívás?

Public Understanding of Science Public Engagement with Science and Technology

V. Hogyan lehet jó kommunikációja a tudománynak?

A tudomány médiakommunikációjának konfliktusai: ► ► A tudósok számára provokálóak a professzionális médiajelenlét követelményei. ► ► A médiaipar számára provokáló az önértékkel bíró, önmagában is tekintélyes és értékelvű tudomány függetlensége. ► ► A hagyományos tudományos újságírás számára provokáló a marketing- és médiaorientált tudományos kommunikáció.

Társadalom és közönség sajátosságai a tudományos tartalomszolgáltatás szempontjából ► ► Társadalom és közönség : léteznek-e emberek, vagy csak (kereskedelmi) médiafogyasztók? ► ► Személyiségek, közösségek, hálózatok a média- realitáson kívül: a tudás, a tudomány ereje és méltósága képes működtetni mindezt.

Tudomány-kommunikátor ► ► Versenyben a médiasztárokkal ► ► Versenyben az impact-faktorokkal

Médiastratégia ► ► Konzervatív, meritokrata elvek alapján felépített tartalom ► ► A legnyitottabb médiajelenlét ► ► Versenyképes média-technológia ► ► Egydimenziós média-mérce meghaladása

► ► Konzervatív értékelvűség – médiakompatibilis megjelenítés ► ► A termék (a személy) önértéke ► ► Többdimenziós, osztott referencia-közeg ► ► A termék „visszabeszél”

Tudományos kommunikáció: egy konzervatív forradalom esélye ► ► Tudomány és laikusok viszonyának radikális átalakulása ► ► A tudomány-szkeptikus főáram mal szemben: ► ► Tudományos racionalitás új modellje: ► ► hálózatos tudományszervezet, ► ► kommunikációképes kutatás ► ► igazságérvényre igényt tartó tudományosság

A tudományos kommunikáció kutatásának és gyakorlatának programja:

Köszönöm a figyelmet! Budapest, március 31. Magyar Tudományos Akadémia