Buda Béla Az esetmegbeszélés és „vidéke".,,,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Papp Győző szupervizor Humánszolgáltató Központ Szekszárd
Advertisements

A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
A pedagógusminősítési rendszer
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pepper Rendszerház Zrt.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Rendészeti vezető-kiválasztás
Szakértők és rendszerek
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Prezentáció címsor A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
SOS Telefonos Lelkisegély Szolgálat I. Telefonos Nyílt Napok május 11.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Gyermekvilág régen és ma
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az interprofesszionális együttműködés nélküli esetkezelés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tervezési folyamat.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanácsok a portfólió készítéséhez
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Buda Béla Az esetmegbeszélés és „vidéke".,,, esettanulmány, esetdemonstráció, esetelemzési paradigmák, illusztráló esetrészletek, eset-feldolgozási csoporttechnikák, szupervízió, case management és más „ördögi praktikák"...

1. Anekdotikus esetek - a kategorizáció és tipuskeresés spontán tendenciái Kuriózumok - problémaérzékenység, pathologia demonstrat physiologiam, érdeklődésgenerálás Tanítás eseteken át - az alkalmazott humán tudományok, elsősorban a medicina oktatásának Ősi technikája Esetek és módszertanitás - sikerek és kudarcok esetei - a jog paradigmái Szakágazat mint eseti tanulságok gyűjteménye - az „állatorvosi ló”

2. Eset a szervezetben - a klinika születése - a vizit és az esetbemutatás Az eset a szervezeti kooperáció szempontjából - a dokumentációk szerepe, a közös tudás és a helyettesíthetőség, a felelősség dimenziója (ügyeleti átadás, stb.) Eset és interdiszciplináris együttműködés - az esetvezetési felelősség Ventillációs (feszültséglevezetés, sztresszfeldolgozás stb.) szükségletek és esetmegbeszélés

3./1. Esetmegbeszélés mint lélektani (pszichoszociális) problémamegoldás Esetmegbeszélés - döntés, tervezés, monitorizálás és evaluáció Minőségkontroll, ellenőrzés, uralom - esetek tükrében

3./2. Eseti „játszmák” - az információ visszatartása és manipulációja az esetkezelésben Esetközlés - esetleírás - kazuisztika - eset-vignetták - esettanulmány - a jó esettanulmány nehézségei

4. A kontextus problémája - az implicit tudás megjelenítésének nehézségei - az idő, a részletek, a terjedelem növekvő gondjai Az esetbefogadó számításba vétele - figyelem, érdeklődés, érdekeltség, ismereti háttér, kontextus-ismeret, attitüdinális és motivációs szempontok, „ellenállás”, kognitív torzítási lehetőségek, stb.

4./2. Prezentációs technikák - lineáris esetközlés, illusztrációk, „kérdve kifejtés”, vitaajánlatok, konklúziós feladványok, stb, - idődimenzió, induktív vagy deduktív levezetés Élő esetbemutatás, elektronikus hang- és képrögzítés felhasználása, inlive folyamatkövetés - versus (vagy parallel) esetleírás és esetértelmezés

5. Paradigmák, rendszerjellegű előfeltevések - tudattalan korrespondanciák ill. izomorfiák, diszkurzív modell, konstrukciós szemlélet, narratív megközelítés Az eset minősége - az esettanulmány céltudatossága ill. feladata -gyakorlati didaxis, tudományos publikáció, kutatás Az eset és „környezete" - az objektív esetfeldolgozás korlátai, a minősítés szempontjai, a korszerű esetfeldolgozás mint interakciós történet Az eset-kreáció és esetközlés szubjektív oldala - tanulás, fejlődés, problémamegoldás, szupervízió

6./1. Esettanulmány és „networking" - szakemberek között és az eset kapcsolati hálójában Scyllák és Charybdisek között - az eset a személyiségjogok, titoktartás, adatvédelem - ill. az illetékességi tudásszükséglet ellentmondásában Az esetmegbeszélés általános és „eseti” tervezése, szituatív és felelősségi ellenőrzése a munkaszervezetben és a team-ben

6./2. Kié az eset? - a jogi és etikai felelősségek hierarchiájának tisztázása, a tájékoztatások és beleegyezések szükségletei, a „szenzitív” adatok kezelése Az esetben résztvevők lélektani védelme - felkészítés, „debriefing", kompenzációk

7./1. A célok részletes kidolgozása - kontextuális információk, deontológiai szempontok, krízismegoldás, együttműködés, problémafeltárás ill. -megoldás, team-munka, szupervízió, tanulás - eltérő módszertanok Az eset a team-ben - alapvető folyamatok, információs munka Az eset, mint konfliktusforrás - esetmegbeszélés mint team-dinamikai eszköz - az objektivált esettől a team „saját esetéig” - a szervezetfejlesztési dimenzió

7./2. Az eset kiválasztása - a spontaneitástól a komplex tervezésig A tanulási, fejlesztési célú esetmunka követelményei - a befogadók szükségleteinek és feltételeinek vizsgálata, a visszajelentés szerepe (kérdőívek és skálák az esetmegbeszélések értékelésében)

8./1. Felkészítés és gyakorlat az esetmegbeszélésekben. Szervezési alapelvek - hol, mikor, kiknek, hogyan, ki(k) legyen(ek) a vezető(k), időkeretek, szünet, dohányzás, lezárás, összegezés, instrukciók, dokumentáció, stb. Képzés - feszes és strukturált bemutatás? - absztrakciós szintek? -teoretikus keretek? - in live törekvések (protokoll, hangszalag, video) -„főnök” vagy „esetgazda” ill. képzésben lévő? - a diszkusszió szintjei, céljai

8./2. Teammunka - a team szervezeti keretei és dinamikai háttere, a teammunka kultúrájának előzményei, a teammunka rejtett és nyílt kontextusai, a megbeszélés céljainak „élesre állítása” - a team­megbeszélések főbb típusai Team-szupervízió - folyamatkövetés, esetfókusz, interakciós fókusz, az „esetmunkás” döntési és érzelmi folyamatai, személyiségproblémái a fókuszban

9./1. A Bálint-technika, az esetközlés nyelvi formációinak vizsgálata (szimbólumok, metaforák, narratív sajátosságok, nyelvi sajátosságok, elvetések, stb.) vizsgálata - pl. tudattalan tartalmak (félelmek, fantáziák, stb.) vagy promotiv üzenetek szempontjából Az eset családdinamikai (családpatológiai), csoportdinamikai ill. szervezeti háttere, a kapcsolatháló és a közösség az eset körül és ennek (segítő) befolyásolási módjai

9./2. A szakemberek, intézmények és hatóságok hálózati erőterei az esetek körül, és ezek együttműködésének javítása - a case management feladatai Teamek és esetmenedzserek önvizsgálata - az esetmunka időszakos értékelésének fontossága Az esetprezentáció formális készségeinek jelentősége - implicit és szokásokon alapuló esetmunka helyett explicit technikák, önreflexiók

10./1. A segítő légkör fontossága az esetmunkában - hasznos előzetes megállapodások (pl, kategorikus állásfoglalások kerülése, „egyesszám első személy", empatikus kérdések, a keretek explicit kezelése, világos interakciós szabályok, stb.), az információs egyeztetések fontossága („több szem...") Segitő technikák - pl. ráhangolódási vagy feloldási rítusok (pl. relaxáció, meditáció), fantáziamunka, a „szcenikus” bemutatás eszközei (élőképek, dramatikus technikák, stb.)

10./2. A kontextualizálás könnyítése - alapadatok, alapösszefüggések ábrázolása flipchart, fólia, handout, családfa ill. genogram, taxonomikus, strukturális ill. folyamatábrák segítségével A „viszontáttételes” közelítés és változatai - az önexpozíció határai és szabályo-zásának vezetői feladata (az esetmeg-beszélés szervezeti felelősségi viszonyainak tisztázása)

11. Az esetmegbeszélés és a team-tagok szakmai háttere (tanuló képzések, egyéni szupervíziók, szemléleti elkötelezettségek, stb.), a team „állapota” (pl. kohézió, konfliktus, ellenérdekeltségek), és mindezek kezelésének módja Esetmegbeszélések gyermekek problémái kapcsán - viszontáttételes problémák Esetmegbeszélések a pszichoterápiában és a szociális munkában A képzés és szupervízió sajátos problémái - család, csoport, szervezet, stb. mint eset.