A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni
„market”: piac, vásártér A marketing fogalma „market”: piac, vásártér A marketing szűkebb értelmezése: a marketing vállalati tevékenységek sorozata, amelyek: elemzik a piacot meghatározzák az eladni kívánt terméket szolgáltatást megismertetik ezeket a vevőkkel, fogyasztókkal árakat kialakítják értékesítés eladás befolyásolja a fogyasztókat A marketing tágabb értelmezése: olyan filozófiai gondolkodásmód, amelynek középpontjában a piaci igények minél magasabb szintű kielégítése álljon. A marketing kiterjesztett értelmezése: minden értékkel bíró jószág cseréje
A marketing alkalmazási területei „Az életünk valamennyi területén megjelenik.” Háztartásokban: párkeresés, álláskeresés, lakáseladás, tárgyak értékesítése Vállalatok: termelés, értékesítés, értékesítés utáni magatartás Állam: kormányprogram népszerűsítése, rendőrség Politikai szervezetek: választási kampány Egyházak, alapítványok: jótékonysági akciók Egészségügyi intézmények: kórházak Oktatási intézmények: iskolák
Marketing fejlődésének főbb szakaszai A marketing fejlődése mögött a termelő eszközök, a technika, a tudományok egyre gyorsuló ütemű fejlődése áll. A kereslet és kínálat egymáshoz viszonyított arányának változása Főbb szakaszai Termelés központú korszak (kb. 1950-1920) kereslet nagyobb mint a kínálat Nincs marketing Kézi munka, fejletlen eszközök Értékesítés-központú korszak (1920- 33) Termelési eszközök fejlődnek Gépek megjelenése Kínálat növekszik Megjelenik a marketing
Fogyasztóközpontú korszak (1934-90) „Mindent, amit a vevő akar” elv Megjelenik a tudatos piackutatás Célcsoport kiválasztása, kutatása Célcsoport elérési technikák Társadalomközpontú korszak (1991-) Egyén elérésének szerepe nő a marketingben Egyén elérési technikák megjelenése A profit és fogyasztói illetve társadalmi érdekeket megpróbálják összehangolni