Értékelés a közoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A tanári munka értékelése
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az országos mérések megújult rendszere
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A Kt. 9. § (4) szerint országos mérések keretében rendszeresen kell mérni, értékelni a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet,
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
A szakképzés helyzete Magyarországon
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A közoktatás-tervezés szintjei, a tervek kapcsolata
BEVEZETŐ.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató.
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Kompetencia alapú oktatás alkalmazását támogató módszertani továbbképzés.
Az országos mérések megújult rendszere
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Barcsák Marianna KPSZTI
főosztályvezető-helyettes
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Értékelés a közoktatásban Csillag Márta OKM csillag.marta@ okm.gov.hu Budapest, 2006. október.24.

Miről lesz szó? Miért kell értékelni? Hogyan van most? Mi lenne a cél?

Hogyan hárítunk? „Most ez a divat, majd ezt is túléljük” „A szakmát rá kell bízni a pedagógusra” „Később derül ki az eredményessége” „Hozott anyagból dolgozunk”

A „többiek” álláspontja Versenyképesség Munkaerő-piaci esélyek Alkalmazkodóképesség Boldogulás

Mire való az értékelés? Az attól függ, kinek? Állam: döntéstámogatás, elszámoltathatóság Fenntartó: hatékonyság, eredményesség Intézmény, pedagógus: fejlesztés Szülő: visszajelzés döntéshez- pl. tanulási utak megválasztása

A minőségértékelési rendszer működtetésének célja intézmény visszacsatolás irányítás szülő/tanuló fenntartó

Létező elemek Kétszintű érettségi Kompetenciamérések 1 Kétszintű érettségi Kompetenciamérések Nemzetközi mérések Minőségfejlesztés Intézményi ellenőrzés,értékelés Fenntartói ellenőrzés értékelés Szolgáltató-rendszerek Ágazati ellenőrzés Kétszintű vizsgarendszer Nyilvános követelmények Egységes követelmények Standardizált Állami vizsga Nyitott vizsgarendszer

Létező elemek Kétszintű érettségi Kompetenciamérések 2 Kétszintű érettségi Kompetenciamérések Nemzetközi mérések Minőségfejlesztés Intézményi ellenőrzés,értékelés Fenntartói ellenőrzés értékelés Szolgáltató-rendszerek Ágazati ellenőrzés Teljes körben mér Mintát értékel Visszacsatol Támogató szolgáltatás

Létező elemek Kétszintű érettségi Kompetenciamérések 3 Létező elemek Kétszintű érettségi Kompetenciamérések Nemzetközi mérések Minőségfejlesztés Intézményi ellenőrzés,értékelés Fenntartói ellenőrzés értékelés Szolgáltató-rendszerek Ágazati ellenőrzés IEA PISA TIMSS PIRLS

Létező elemek Kétszintű érettségi Kompetenciamérések 4 Kétszintű érettségi Kompetenciamérések Nemzetközi mérések Minőségfejlesztés Intézményi ellenőrzés,értékelés Fenntartói ellenőrzés értékelés Szolgáltató-rendszerek Ágazati ellenőrzés Comenius 2000 Minőségbiztosítási módszertár Egyéb modellek IMIP ÖMIP

Létező elemek Kétszintű érettségi Kompetenciamérések 5 Kétszintű érettségi Kompetenciamérések Nemzetközi mérések Minőségfejlesztés Intézményi ellenőrzés,értékelés Fenntartói ellenőrzés értékelés Szolgáltató-rendszerek Ágazati ellenőrzés Vezetői ellenőrzés Ped. program értékelése Önértékelés MIP

Létező elemek Kétszintű érettségi Kompetenciamérések 6 Kétszintű érettségi Kompetenciamérések Nemzetközi mérések Minőségfejlesztés Intézményi ellenőrzés,értékelés Fenntartói ellenőrzés értékelés Szolgáltató-rendszerek Ágazati ellenőrzés Szakmai ellenőrzés Pénzügyi ellenőrzés Törvényességi ellenőrzés Szakmai munka eredményessége: mérés-értékelés szakértői jelentés vizsgaeredmény beszámoltatás

Létező elemek Kétszintű érettségi Kompetenciamérések 7 Kétszintű érettségi Kompetenciamérések Nemzetközi mérések Minőségfejlesztés Intézményi ellenőrzés,értékelés Fenntartói ellenőrzés értékelés Szolgáltató-rendszerek Ágazati ellenőrzés KIR OKÉV Szakértői névjegyzék Mérési szakértelem Pedagógiai szakmai szolgáltatók.

A jövő Európai Unió irányelvek Új Magyarország Fejlesztési terv Közoktatási Minőségértékelési Rendszer

Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek (3/1) Az oktatás minőségének megújítását célzó fejlesztések A munkaerő-piaci igényekhez igazodó kompetencia alapú oktatás és a korszerű pedagógiai módszerek elterjedésének támogatása a közoktatásban és a szakképzésben A közoktatás és felsőoktatás pályaorientációs, karrier-tanácsadási és pályakövetési szolgáltatásainak fejlesztése Átfogó mérési, értékelési és minőségirányítási rendszerek fejlesztése Tanulási lehetőségek bővítése, új tanulási formák elterjesztésének ösztönzése Az oktatásban dolgozók továbbképzése, a pedagógusok munkaerő-piaci alkalmazkodóképességének javítása A kulturális tőke fejlesztése a társadalmi kohézió és a kreativitás erősítése érdekében

Változások a szabályozásban Változnak az intézményi minőségirányítási programmal kapcsolatos előírások, annak tartalmaznia kell az intézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítmény értékelésének szempontjait és értékelés rendjét. (Kt. 40. § (11) bekezdés) Teljes körű intézményi önértékelés módszereit és periódusát és a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát is tartalmazza. Évenkénti értékelési kötelezettség (országos mérés eredményei) Intézkedéseket kell készíteni, Az értékelést és intézkedési tervezetet a fenntartónak meg kell küldeni. A fenntartónak az értékelés eredményét nyilvánosságra kell hozni. 2007 március 31-ig minőségirányítási program módosítása Első értékelt év:2008/2009-es tanév

Országos mérés-értékelés Az országos méréssel, értékeléssel kapcsolatos feladatok kiegészültek, így minden tanévben a szakiskola tizedik évfolyamán folytatott mérésnek az olvasás és szövegértés alapkészség vizsgálatára is ki kell terjednie. (Kt. 99. § (5)-(6) bekezdés) Az OKÉV-nek fenntartói értesítési és figyelem-felhívási kötelezettsége van. A mérés összesített, és intézményekre vonatkozó eredményét az OKM honlapján közzé kell tenni. Ha az adott iskolában folyó pedagógiai tevékenység az országos mérés, értékelés eredményei szerint nem éri el a jogszabályban meghatározott minimumot, a fenntartó köteles felhívni az iskola igazgatóját, akinek intézkedési tervet kell készítenie a törvényben leírtak figyelembe vételével. Az intézmény intézkedési tervnek része az iskolafejlesztési program és a helyzetelemzés. Fenntartói jóváhagyáshoz kötött az intézkedési terv.

Országos mérés-értékelés 2. Amennyiben ismét eredménytelen az iskola: OKÉV felhívja a fenntartót intézkedési terv készítésére A fenntartó köteles „külső szakértelmet”mozgósítani A fenntartói intézkedési tervet az OKÉV hagyja jóvá Az intézkedési tervben foglaltakat végrehajtását ellenőrzi az OKÉV Időhatárok: Az OKM a 2008/2009. tanévben hozza nyilvánosságra először az eredményeket. Szakiskolai 10. évfolyamos mérés 2008/2009-től terjed ki az olvasás és szövegértés alapkészség vizsgálatára. A 2006/2007. tanévben lehet először felhívni a fenntartó figyelmét.

Követelmények Szakmai, társadalmi konszenzus hozza létre Többdimenziós értékelést valósít meg Rendszerszerűen működik Nyilvános, meghirdetett, hozzáférhető Szektor-semleges Finanszírozott Gazdaságos, költségérzékeny

Intézményértékelés Az intézmény hogyan felel meg a vele szemben támasztott elvárásoknak, milyen mértékben valósította meg kitűzött céljait.

Minőségértékelési tevékenység 1. célja az intézményi működés eredményességének vizsgálata 2. ellenőrzési, értékelési (mérési) tevékenység

ágazati ell. és értékelés MŰKÖDÉS tevékenység szint ágazat támogató rendszer ágazati ell. és értékelés fenntartó fenntartói ellenőrzés intézményértékelés intézmény belső ellenőrzés önértékelés

Intézményi szint önértékelés önértékelési standardok belső ellenőrzés intézményi mérőeszközök központi tanulói teljesítménymérés indikátorok szakmai szolgáltatások képzés szabályozás forrás belső ellenőrzés nev-okt foly. eredményessége tanulói eredményesség az intézmény működése az érdekeltek elégedettsége pedagógus teljesítmény fejlesztési terv céljai törvényesség gazdálkodás ped.tevékenysége.

fenntartói ellenőrzés Fenntartói szint intézményértékelés fenntartói ellenőrzés külső értékelési standardok központi tanulói teljesítménymérés indikátorok szakmai szolgáltatások források szabályozás célok összhangja (ÖMIP) tanulási eredményesség szervezeti működés fenntartói elvárások teljesülése vezetői teljesítmény a pedagógus tevékenysége fejlesztési terv megvalósítása törvényesség szabályozók pénzügyi

Fenntartói értékelési tevékenység forrásai Tanulói teljesítmény adatok, vizsgaeredmények Intézményi teljesítményadatok Intézményi értékelési adatok Hozott értékindex és hozzáadott pedagógiai érték-index Pénzügyi adatok Statisztikai adatok,települési,területi adatok Munkaerő-piaci adatok Települési szintű szülői,tanulói elégedettségi adatok Fenntartói indikátorok

Ágazati szint támogatás ágazati értékelés,ellenőrzés

„Támogatás” fejlesztés értékeléspolitika szolgáltató rendszerek értékelési adatbázis eszközfejlesztés képzés,továbbképzés nemzetközi értékelések szabályozás fejlesztés

Ágazati értékelési tevékenység országos,tanulói teljesítménymérés vizsgarendszer indikátorok ágazati ellenőrzés jelzőrendszerek,monitoring tematikus értékelések állami források nyomon követése fenntartói tevékenység adatainak értékelése

Fejlesztési feladatok- visszacsatolás ·        Közoktatási indikátorrendszer kidolgozása, tervezést és fejlesztést szolgáló integrált vezetői információs rendszer kialakítása ·        Fejlesztési programok külső, független összegző értékelése ·        A közoktatás minőségéről szóló éves és időszaki nyilvános jelentések elkészítése, ehhez szükséges elemző kapacitások fejlesztése ·        A minőségértékelési rendszer működésének nyomon követését szolgáló kapacitások kialakítása

·          Az intézményértékelések módszertani szabályainak kidolgozása, szakemberek képzése. ·          Értékelési információk feldolgozása, közzététele ·          A fenntartói intézményértékelés standardjainak kidolgozása, kipróbálása. ·          Az intézményértékelésben közreműködő szakemberek képzése, akkreditációjuk feltételeinek megteremtése. ·          Az intézményi önértékelésben közreműködő iskolavezetők és pedagógusok továbbképzése. ·          Az intézményi önértékelésen alapuló iskolafejlesztési programokat segítő szakemberek (mentorok) továbbképzése. ·          Az alulteljesítő iskolákban elindított fejlesztő beavatkozás keretében kidolgozott iskolafejlesztési programok értékelésében közreműködő szakértők továbbképzése.

· Mérési Követelmények kidolgozása, folyamatos gondozása ·        Érettségi Követelmények kidolgozása, folyamatos gondozása ·        Mérési eszközök fejlesztése, kipróbálása, tesztbank       ·        Érettségi vizsgafeladatok fejlesztése, kipróbálása, feladatbank, ·        Mérési és vizsgafeladatok hitelesítése ·        Vizsgák és összegző mérések minőségbiztosítási eljárásainak kidolgozása ·        Mérési eredmények feldolgozása ·        Vizsgaeredmények feldolgozása ·        Nemzetközi mérések hazai lebonyolítása ·        Irányítási, fejlesztési és tudományos célú másodelemzések, ehhez szükséges adatszolgáltatás ·        A mérési adatok nyilvánosságát szolgáló feltételek megteremtése ·        Mérési és vizsgaeredmények alapján készülő indikátorok fejlesztése, nyilvános jelentések eredményességről szóló részének elkészítése ·        A vizsgák és mérések lebonyolításában közreműködő szakemberek képzése ·        A mérési eredmények felhasználást segítő képzések önkormányzati szakemberek és iskolavezetők részére

Várt eredmények Rendszeres visszajelzés Ágazati értékeléspolitika Rendszerszerű működés Finanszírozott működés Többdimenziós értékelés Nemzetközi elvárások Eszközök fejlődése Infrastruktúra fejlődése Tartalmi innovációk ért. Önértékelés támogatása Értékelési szakma fejlődése Fenntartói ért. segítése Fejlesztéspolitika támogatása Minőségelv érvényesülése Társadalmi információ Ágazati tervezés segítése

Esélykülönbségek csökkentése A munkába álláshoz, az önálló életkezdéshez szükséges ismeretek elsajátításában részt vehet az is, aki nem rendelkezik alapfokú iskolai végzettséggel, attól a tanévtől kezdve, amelyben a tizenhatodik életévét betölti. (Kt. 67. § (1) bekezdés) 2006. évi LXXI. törvény A többcélú intézmény középiskolája nem tarthat felvételi vizsgát azoknak a tanulóknak,akik a többcélú intézmény általános iskolájába járnak. 2007. jan.1. A többcélú közoktatási intézményekben biztosítani kell a tanuló továbbhaladásának követelményét. Az önkormányzati intézkedési tervnek tartalmaznia kell az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedéseket.A többcélú kistérségi társulás intézkedési terve „kiválthatja” a helyi önkormányzatok intézkedési tervét.

Hatékony működés Megszűnik a nyolc évfolyamnál kevesebb évfolyammal működő önálló általános iskola. Ezek az iskolák másik iskola tagintézményeként folytathatják tevékenységüket a 2008/2009. tanévtől. Átmeneti szabályok: 2006/2007- vizsgálni kell indult-e 7.8.évfolyam maximális osztálylétszám 50%-a költségvetési évhez igazítható aránytalan teher vizsgálata OKÉV engedély-kérelem: 2007.január 31-ig Az egységes pedagógiai szakszolgálat és egységes gyógypedagógiai,konduktív-pedagógiai módszertani intézmény (Kt. 33. § (1), (11) bek.)

Hatékony működés - legfeljebb két óvodai csoport van óvodában, Tágult a létszámhatárok átlépésének lehetősége: - legfeljebb két óvodai csoport van óvodában, - legfeljebb két iskolai osztály indul az adott évfolyamon (Kt.3. sz. melléklet II.rész 7. pont) Az egységes középiskola megteremtése (Kt.33.§ (3) bek.) - szakiskola (Kt.48.§ (10)bek.)-folyamatos továbbhaladás (2007/2008.tanévtől a pedagógiai program módosítása)!

Foglalkoztatási szabályok változása Változik a kötelező órákba beszámítható tevékenységek köre szeptembertől: - kimarad:a pedagógiai programban rögzített,de a tanítási órák keretében meg nem valósítható osztály-csoportfoglalkozás (53.§ (2) bek.e) pont) és a gyakorlati képzés ellenőrzése.(KT.1.sz.mell.Harmadik rész.II./6.pont és II/9.pont) Kirendelés bevezetése: - kötelező óra beosztás, - ellátatlan feladatok számbavétele, - kirendelés-190 tanítási óra egy tanítási évben. A kötelező órák változása a 2007-2008-as tanévtől! (Kt.I. sz. melléklet Harmadik rész..)