Bevezetés az idegenforgalomba

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alanyi alrendszer A turista = idegenforgalom alanya
Advertisements

Turisztikai szuksegletek
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Aktuális pályázati lehetőségek
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva.
A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
II. A turizmus rendszere
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
Lakner Zoltán.
Dr. Juhász László1 Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 tavasz) 9.40 – V. előadó.
„Gyógyító Régiók” A MÁTRAI GYÓGYINTÉZET Munkacsoportja Vezető: Dr. Urbán László A MÁTRAI GYÓGYINTÉZET Munkacsoportja Vezető: Dr. Urbán László.
A turizmus rendszer környezete
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
A piac Szakiskola.
Idegenforgalmi statisztika
JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYE TURISZTIKAI ELEMZÉSE Előadás Idegenforgalmi és szálloda szak II. Budapest, 2005.október 10. ŐRY PÉTER:
Dr. Juhász László1 kereskedelmis zálláshely Belső környezet hatása az ország szállodaiparára érvényesül Turizmus alanyai települések állami szervezetek.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Regionális gazdaságtan 4.
TDM Szakmai Nap november 21.
Ajkai Kistérség Idegenforgalmának jellemzői
1 Előzmények Látványos fejlődések, de hiányzott egy átfogó stratégia Cél: Korunk kihívásainak megfelelő hosszú távú iránymutatás Illeszkedés a fölé- és.
A vállalkozások környezete
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A külső környezet elemzése
Településmarketing Értékaudit.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára
1458/18 tétel Kiutazási árualapjának közkedvelt desztinációjában váratlanul olyan politikai zavargások történtek, melyek lehetetlenné teszik további csoportok.
A turizmus alapfogalmai
Egészségturizmus fogalma
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
Dél-alföldi Regionális Marketing Igazgatóság
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Az Idegenforgalmi Piac
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
turizmusért felelős helyettes államtitkár
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Vonzástényezők vizsgálata két fürdőváros példáján
Foglalkoztatás-politika
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
1458/17. tétel. 17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel ben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az.
KERESLET ÉS KÍNÁLAT AZ EGÉSZSÉGTURIZMUSBAN 3. Előadás/Szeminárium
„A fürdő és a marketing kapcsolata”. Amire a válaszkeresés irányul:  Hogyan lehet túlélni és kiemelkedni az egészségturizmust jellemző erős versenyben?
„Vízben utazunk” Tisza-tavi Regionális Marketing Igazgatóság
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
A turisztikai termék Dr. Gonda Tibor 2017.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Desztináció-marketing
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A külső környezet elemzése
A határtérség.
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
1. A TÁRSADALMI FÖLDRAJZ TÁRGYA ÉS FELOSZTÁSA.
Előadás másolata:

Bevezetés az idegenforgalomba

Az idegenforgalom története Az ókorban A középkorban Az újkorban Reneszánsz Ipari forradalom Közlekedési forradalom Utazásszervezés beindulása Napjaink turizmusa

Az idegenforgalom fogalmai Krapf-féle fogalom WTO fogalom Szociológiai fogalom Manillai Nyilatkozat Hágai Nyilatkozat

Az idegenforgalom rendszere Alanyi alrendszer Szabadidő struktúra Diszkrecionális jövedelem Saját rendelkezésű gépjármű Motivumok, indítékok

Tárgyi alrendszer Adottságok, vonzerők Közlekedés, infrastruktúra Szálláslehetőségek Ellátás, étkezés Szórakozási lehetőségek, szabadidő eltöltés Intézményrendszer, turizmus szervezetei Ár

A rendszer környezete Közgazdasági környezet Társadalmi-kulturális környezet Politikai környezet Technológiai környezet Ökológiai környezet

A turizmus rendszerezésének ismérvei Származási hely szerint Tartózkodási idő szerint Időszak szerint Résztvevők száma szerint Kor szerint Közlekedési eszköz szerint Elszállásolási mód szerint Pénzügyi források szerint Szociológiai tartalom szerint Szervezettség szerint

Az idegenforgalom alanya Szükséglet: hiányérzetből keletkezik és vágyat, igényt ébreszt Szükséglet kielégítése: javakkal és szolgáltatásokkal Szükségletek lehetnek (Maslow): alapszükségletek társadalmi szükségletek önalakítás önmegvalósítás

Motivációk Endogén tényezők fiziológiai motivációk Exogén tényezők pszichológiai motivációk társadalmi motivációk kulturális motivációk státusz és presztizs motivációk Exogén tényezők fogadóhely, táji különlegességek divat az utazás eredményes marketing különleges attrakciók árengedmények, akciók

Üdülő turista típusok (Hahn) pihenő üdülő élménykereső üdülő mozgást kereső üdülő sportoló üdülő kalandot kereső üdülő tanulni, látni vágyó üdülő útikalauz szerint gyűjtő idegen világ hangulatait gyűjtő természet, kultúra iránt érdeklődő

Turizmusfajták motivációk szerint - hivatásturizmus üzleti utazás kongresszusi kiállítások, vásárok tanulmányutak diplomáciai utak sportolók művészek vendégszereplése incentive túra

- Vakációs turizmus (szabadidő) üdülő körutazó kulturális turizmus körutazó látogató (rokon és egyéb utcasarki lányok is!) egészségturizmus gyógyturizmus (fürdő- és ivókúrák, klimatikus gyógyhelyek) wellness turizmus (termálfürdő) vallási turizmus sportturizmus (aktív, passzív) hobby-turizmus kalandturizmus városlátogató turizmus falusi és agroturizmus egynapos kiránduló week-end turizmus bevásárló turizmus

Idegenforgalmi statisztika területei Határstatisztika - nagysága, összetétele, időszaka - közlekedés módja szerint - utazási motívum szerint Szálláshelyi statisztika - kapacitás, szállástípus, minőség, területi megoszlás - szálláshelyi vendégforgalom vizsgálata - kapacitás kihasználtság mérése Szervezett idegenforgalom statisztikája - volumene, összetétele, időszaka - utazási szervezetenként

Turizmus gazdasági jelentősége Turizmus bevételei - nemzetközi idegenforgalmi bevételek - Magyarország idegenforgalmi bevételei - turizmus devizamérlege Turizmus gazdasági jelentősége - GDP (közvetlen és közvetett) - kormányzati kiadások - tőkebefektetések - foglalkoztatás (közvetlen és közvetett) - turizmus szatelit-számla (TSZSZ) Turizmus társadalmi és kulturális hatásai Turizmus környezeti hatásai

A turizmus tárgyi oldalának struktúrája Természeti adottságok - Földrajzi és idegenforgalmi fekvés - Éghajlati és időjárási tényezők - Vízrajzi és domborzati viszonyok - Különleges természeti adottságok Ember alkotta adottságok - Fogadóhelyek típusai - Tanyák - Falvak (kis, közepes és nagyközség) - Városok - Világvárosok - üdülőhelyek

- Kulturális adottságok - történelmi emlékhelyek - gyógyhelyek - közlekedési csomópontok - kulturális, vallási központok - közigazgatási, gazdasági központok - kistérségek, régiók - nemzeti parkok - arborétumok - természetvédelmi területek - tájvédelmi körzetek - világörökségek - Kulturális adottságok - történelmi emlékhelyek - műemlékek - múzeumok - tudományos intézetek - néprajzi sajátosságok

- Szórakozási lehetőségek - folyamatosan működők - turista szezonban működők - fesztiválok - ünnepi hetek - gasztronómiai nagyrendezvények - Igazgatási és gazdasági adottságok - település közigazgatási rangja - település kereskedelmi, kiállítási rangja - település kulturális rangja - település egyéb, társadalmilag fontos rangja - Település vonzerői - helyi, regionális, országos, nemzetközi

- Idegenforgalmi szálláshelyek - Település felkészültségi tényezői - Idegenforgalmi felkészültség és tárgyi elemei infrastruktúra szálláshelyek étkezési lehetőségek szabadidő eltöltési lehetőségek gazdasági tevékenységekhez szükséges elemek turisztikai közlekedési létesítmények - Idegenforgalmi felkészültség szervezeti elemei - Idegenforgalmi felkészültség társadalmi elemei - Idegenforgalmi szálláshelyek - szállodák - panziók, fogadók, motelek - kempingek - mozgó szálláshelyek - turistaszállók - ifjúsági szállók

- Vendéglátóhelyek - üzletkörök - üdülőházak - magánszálláshelyek idegenforgalmi hasznosítása fizetővendéglátás falusi turizmus magán üdülők - Vendéglátóhelyek - üzletkörök - típusok - üzlethálózat

Az idegenforgalmi piac sajátosságai - a kereslet és a kínálat térben és időben elválik - az idegenforgalmi termékek döntő része nem tárolható - az idegenforgalmi termékek döntő többsége szolgáltatás - a marketing kereslet-kínálat összekötő nagy szerepe - a turisztikai termék szolgáltatások halmaza

A turisztikai kereslet alapesetei és szegmensei (a TSZSZ szerint) - belföldi turisztikai kereslet - külföldi turisztikai kereslet - külföldre irányuló turisztikai kereslet - hazai turisztikai kereslet - nemzeti turisztikai kereslet - nemzetközi turisztikai kereslet

Az idegenforgalmi kereslet sajátosságai - világpiaci kategória - sokféleség - mobilitás - konvertálhatóság - komplexitás - periodicitás - társadalmi viszonyok - ár- és jövedelmi viszonyok

Az idegenforgalmi keresletet meghatározó tényezők - vásárlóerő - szükséglet - népesség - adminisztratív szabályok - kínálat kuriozitása - földrajzi, éghajlati viszonyok - közlekedés és költségei - technikai viszonyok - ár és preferenciák - szubjektív tényezők

Az idegenforgalmi termék sajátossága - nem befolyásolható elemek - természeti adottságok - történelmi múlt - kultúra, művészet - természetes gyógy lehetőségek - befolyásolható elemek - szállás - étkezés - közlekedés - rendezvény, program - turisztikai létesítmények - lakosság hozzáállása, vendégszeretet

Az idegenforgalmi kínálat sajátosságai - sokféleség - nem exportálható adottságok nagy szerepe - szolgáltatások nagy hányada - helyhez kötöttség - merevség - eszközigényesség - általában nem tárolható - árai

Az idegenforgalmi kínálat elemzése - versenyképesség értékelése - szálláshely, ellátóhely jelenlegi és várható kapacitás elemzése - az áruk és szolgáltatások értékesítésének elemzése - propaganda tevékenység értékelése - ár elemzés

Az idegenforgalmi árak sajátosságai - nem a konkrét árnak, hanem az árszínvonalnak van jelentősége - idegenforgalmi árak minőség szerinti és időbeni eltérései - ártaktika a kapacitás-kihasználtság növelése érdekében - új piac nyitása árversenyt eredményez - viszonylag hosszabb stabilitás szükséges - a kínálat és a kereslet két különböző valutanemben jelenik meg (árfolyamok) - különböző adókat is tartalmaznak

Költés struktúra – kosárszámítások - költés nagyságát és szerkezetét befolyásoló tényezők - idegenforgalmi kínálat színvonala, választéka, költési lehetőségek - árszínvonal és árstruktúra, küldő és fogadó ország árdifferenciái - igénybe vett szállástípus - idegenforgalmi motívumok, utazások célja - turista vásárlóereje - tartózkodási idő - verseny és kockázat az idegenforgalmi piacon

Az idegenforgalom szervezeti struktúrája - idegenforgalmi igazgatás állami szervezete - ÖTM miniszter Országos Turisztikai Hivatal Magyar Turizmus Rt Országos Idegenforgalmi Bizottság - Regionális Idegenforgalmi Bizottságok Regionális Marketing Igazgatóságok - Megyei Önkormányzatok Megyei Idegenforgalmi Hivatal - Települési önkormányzatok Tourinform irodák - profit orientált idegenforgalmi vállalkozások - non-profit, ill. szakmai érdekképviseletek

Idegenforgalmi politika - fogalma - cél-meghatározásai és azok szintjei - turisztikai koncepció - turisztikai startégia - helyzetfelmérés - SWOT - célstruktúra (vertikális) - emberközpontú és hosszú távon jövedelmező fejlődés - a turistafogadás feltételeinek javítása - attrakciófejlesztés - emberi erőforrás fejlesztés - hatékony működési rendszer kialakítása

- megvalósítás eszközei - pénzügyi tervezés - horizontális célok - élménylánc kialakítása - minőség és fenntarthatóság kialakítása - ifjúsági turizmus - esélyegyenlőség megvalósítása - határon átnyúló turizmus fejlesztés - megvalósítás eszközei - részcélok megvalósítási eszközei - pénzügyi tervezés - megvalósítás és monitoring

Idegenforgalmi marketing szintjei - országos - vállalati - üzleti Magyar Turizmus Rt. - feladatai - szervezeti struktúrája - központ - nemzetközi hálózat - Regionális Marketing Igazgatóságok - éves tervei - kommunikációs terv - akcióterv - végrehajtás és értékelés