Egy sokkarú mérleg Bazsa György a MAB elnöke Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztály Budapest, 2010. március 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Advertisements

A többfokozatú képzés kezelésének problémái a TVSZ-ben László Gyula.
Ágazati adatszolgáltatás és nyilvántartások stratégiai fejlesztése TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése, második ütem.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Dr. Bazsa György, az FTT elnöke:
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Reál diplomával a munkaerőpiacon Diplomás kutatás 2010.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
A rendészeti (rendőr) (szak)képzés jelene és jövője
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Tanulási célú migráció a világban és itthon
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke Eötvös József Főiskola, Baja, szeptember 16.
Magyar Rektori Konferencia Debrecen, június A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Bazsa György, az FTT elnöke.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
Minek a minősége? Kérdések és felvetések - kijelentések helyett Bazsa György, a MAB elnöke Budapest, október 16.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, június 25.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Ismét: „Tennünk is kell valamit!” Bazsa György, a MAB elnöke A felsőoktatásban folyó többciklusú képzés első tapasztalatai OKM – NFKK konferencia Budapest,
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
A hazai szociális képzések helyzete a változó környezeti feltételek között „Jósolni bélből” TÁMOP /2-C Patyán László DE EK.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés Oktatási Konferencia 2010 május 13 A FELSŐOKTATÁS HELYZETE A BOLOGNAI FOLYAMAT TÜKRÉBEN Dr. Kis Papp László alelnök.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
10 érv, hogy a Nyíregyházi Egyetemet válaszd!
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség?
Előadás másolata:

Egy sokkarú mérleg Bazsa György a MAB elnöke Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztály Budapest, március 18.

Felsőoktatásunk rendszerváltás utáni „hétpróbája”: Az intézmények nagyfokú autonómiája vs. a)1990-től növekvő mennyiségű, csökkenő minőségű hallgatóság. b)A felsőoktatástól független felvételi rendszer. c)A Bologna-rendszer 2006-ban (PhD 1993-ban). d)Külső és belső minőségbiztosítás. e)Integráció 2000-ben. f)Nem állami hazai és külföldi FOI-k megjelenése. g)Mennyiségi szemléletű normatív működési finanszírozás + infrastrukturális expanzió (ppp).

a)1990-től folyamatosan növekvő mennyiségű, ugyanakkor csökkenő minőségű hallgatóság •Elháríthatatlan társadalmi nyomás a bemenetnél, egyúttal intézményi egzisztenciális érdek. •Az elitképzésben szocializált, ismeretközpontú képzés és a tudós oktatók (Humboldt-egyetem) sokáig nem tudják kezelni, csak most indult meg a tudásfelmérés és kiegyenlítés (l. USA: freshmen). •A bemeneti érdeklődés, jelentkezés szakmák közötti aránytalan megoszlása egyre kevésbé egyezik a kimeneti, rosszul prognosztizált munkaerőpiaci igényekkel (divat- vs. hiányszakmák sora). Nehéz! •A felsőoktatás azt termel, amit tud, a termék eladá- sában és eladhatóságában még kevéssé érdekelt.

b) Felsőoktatástól független felvételi rendszer •A felsőoktatás felvételi követelményrendszere a XX. század végére a közoktatástól független, a tovább- tanulókra többletterhet rovó (őket anyagilag „meg- fejő”), antiszociális iparággá vált. •Logikus megoldás lett volna egy jó kétszintű érettségi rendszer integrálása a felvételi eljárásba: ezt a hallgatói mennyiségben érdekelt felsőoktatás megakadályozta. Ehelyett jött a minimum 160 pont! •Az alacsony felvételi küszöbnek rossz az üzenete. •A jelenlegi rendszer részben érték, részben nép- szerűség, részben vélt majdani elhelyezkedési lehetőségek alapján rangsorolja (támogatja vagy bünteti) az intézményeket. A vidék problémája!

c) A Bologna-rendszer 2006-ban (PhD 1993-ban) •Az európai versenyképesség (mobilitás, kölcsönös elismerések), továbbá a tömeg- és elitképzés koherens megoldása – lehetne/lesz nálunk is. •Néhány problémája: -kétfázisú bevezetés (5 év besűrűsödött 3 évbe) -az ismeret-centrikusság továbbél a student centered, kompetencia alapú, kimenetet értékelő felfogással és gyakorlattal szemben -a „hagyományőrző” academic/professional meg- oszlás helyett uniform E/F szakok (kkk-k) vannak -kreditrendszerünk malfunkcionális -a szakirányok helyzete közel kaotikus -rossz médiaképet táplálunk a Bachelor végzőkről

d) Külső és belső minőségbiztosítás •A Humboldti elitképzés automatikus önminősítésé- vel szemben megjelent a külső, és lassan a belső minőségbiztosítás és az akkreditáció gondolata és gyakorlata. •Az Európai Felsőoktatási Térségben ez a legsikere- sebb közös felfogású és kvázi homogén gyakorlatú tevékenység: ESG, ENQA, EQAR. •A magyar FOI-k a külső akkreditációt (MAB) szüksé- gesnek tartják, elfogadják – vitatva a maguk eseteit. •A belső minőségbiztosítást a törvény és a MAB forszírozza – de ma még integráns része a felső- oktatási szféra gondolkodásának és gyakorlatának.

e) Integráció 2000-ben •Nemzetközi gyakorlatot és hazai hagyományt követő elgondolás – hívekkel és opponensekkel. •Vidéken érdemi, vagy túlzó, Budapesten igen mérsékelt lett a szervezeti integráció. A korrekciók súlya rendszerszempontból partikuláris. •A tartalmi integráció még nem zárult le, kérdés, hogy halad-e a folyamat? Elemzés kellene! •Lehet, hogy a mostani és még bekövetkező integ- rációk a hallgatóhiány miatt megszűnő képzések/ képzési helyek fedőszervei is lesznek?

f) Nem állami hazai és külföldi FOI-k megjelenése •Társadalmi-politikai szükségszerűség volt. •Az egyházi FOI-k fenntartó egyházuk súlyát és presztízsét képezik le. Hitéleti képzésük belső jelentőséggel bír, világi képzéseik kis arányt (<5%) jelentenek a hazai palettán. •A magánintézmények létrejöttét részben szakmai indíték, részben erősen üzleti szándék vezérli. •A külföldi FOI-k hazai megjelenése, működése nehezen áttekinthető – ingerküszöb alatti. •Sem minőségi, sem mennyiségi konkurenciát nem jelentenek az államiak számára. (Köztük sincs MIT.)

f) Mennyiségi szemléletű normatív működési finanszírozás + igen jelentős infrastrukturális (ppp) fejlesztések: alulfinanszírozottság •A „kijárós” támogatásokat meg kellett szüntetni. •Az új normatívák mindig iteráltak az adott helyzet fenntartásához – e téren bátortalan a politika. •A minőséget csak igen mérsékelten (kutatási normatívában) honorálja a rendszer. Most jelent meg a „kutatóegyetem” kategória. •Az új infrastruktúra működtetési és törlesztési költ- ségei – főleg kevesebb hallgatóval – problémásak. •Hosszú távú FOI stratégiához stabil finanszírozási elvek és gyakorlat kell(ene) – mondjuk régóta.

A „hétpróba” nagyobb részt az autonómia próbája volt és az ma is: többségük olyan külső hatás (kényszer = constrains), ami gyakorlatilag korlátozza az autonómiát, mégis intézményi válaszokat igényel. Kialakult közöttük a rendszer egészében is egy mozgó, dinamikus modus vivendi, intézményenként is hol kicsit, hol jobban kilengő amplitúdóval. Az új feladatokhoz a még akadémiai szemléletű veze- tésben erősödik a menedzseri felfogás és gyakor- lat, ám ez még ritkán támaszkodik Mérlegekre.

A magyar felsőoktatás működik, nincs válságban, EFT konform, a hazai szellemi és gazdasági tőkére épülő szektorok sorában a jobbak között van. Változás kell: mennyiség helyett a minőség, érdek helyett az érték legyen fontosabb. Átfogó fejlesztési stratégiára vár. De ez át kell(ene) íveljen pártokat és négyéves ciklusokat.

Köszönöm a figyelmet!