Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetencia bevezetése 4. évfolyamon beszédsérülteknél.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
A holokauszt tanítása iskolámban
AZ ISKOLA ÉS A KOLLÉGIUM Kollégiumi szakmai konferencia március 26. Dr. Szenes György MSZT főtitkár Levélcím:1085 Budapest Baross u. 52 Telefon:
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szociális kompetencia
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A pedagógiai program Érd,
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Fejlesztési koncepció
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A projektoktatásról.
NAT 2007 kompetenciák.
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
1. 1.A helyi tervezés lehetőségei A helyi tanterv megalkotásához különösen az alábbi szabályzókra kell tekintettel lennünk:   Közoktatási törvény (különösen.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetencia bevezetése 4. évfolyamon beszédsérülteknél

A program felépítése •Én és a világ •Én és a másik •Az én dimenziói

Én és a világ programtanterv •„A” típusú •„B” típusú •„C” típusú

Én és a világ- Ember és környezete •Programcsomag- terv a tananyagba ágyazott attitűdformáláshoz •Cél- az ember és környezete kölcsönhatás megerősítése •Alapelvek: - komplex, rendszerszemléletű -Tevékenységközpontú -Problémamegoldó gondolkodást fejlesztő -Új értékrendszerre nevelés -Lokális és globális -Mai és jövőbenéző

„A programmodulok nem az ismeretek bővítését, hanem elmélyítését, személyessé tételét kell szolgálják…csökkenteni szükséges a tantervi ismeretek megtanulását célzó tevékenységeket.” Sulinet ?

A tananyag tartalmi elemeinek elrendezése •1-4. évfolyam A közvetlen fizikai és szociális környezet, a hétköznapi élet jelenségei, szociális viszonyai, életmód, életvitel, fogyasztói szokások •Fő fejlesztési területek (NAT) Énkép és önismeret Hon és népismeret Európai azonosságtudat- egyetemes kultúra Környezeti nevelés Testi és lelki egészség Felkészülés a felnőtt lét szerepeire

Attitűdök •Tolerancia •Szolidaritás •Autonómia •Cselekvési hajlandóság, felelősségvállalás Képességek •Identitás •Szabálykövetés, szabályalkotás •Együttműködés •Véleményalkotás •Választás és döntés •Konfliktuskezelés •Problémamegoldás

Témakörök és óraszámok 5 témakör, 21 modul 1.Az emberek körülöttünk, otthon és az iskolában (5m.- 12ó.) 2.Fiúk és lányok (4m.- 10ó.) 3.Lakóhelyünk (4m.- 12ó.) 4.Az élővilág körülöttünk (4m.- 10ó.) 5.Anyagok és emberek, változások és kapcsolatok (3m.- 12ó.)

Én és a világ - modulok •Úgy érzem, hogy… •A szerelmeslevél •Hímnem- nőnem •Apa mosdik, anya főz… •Divat, nem divat •Földön, vízen, levegőben •Ami az asztalra kerül •Mindennapi kenyerünk •A pedellustól az iskolatitkárig •Úton- dűlőn •Kérlek, meséld el! •Színek, alakok az élővilágban •Egy öreg fa naplója •Lakóhelyünk – a mi történetünk •Feladatmegosztás a családban •Miről mesélnek a kövek? •Harminc év múlva szerintem

Az adaptálás Miért? Hogyan? •milyen iskolai programok, projektek, témahetek lesznek a tanév során •mely tantárgyak tananyaga építhető rá •milyen a közösség terhelhetősége, tanulási stílusa, motivációja •melyik témában kaphatunk szülői segítséget •alakítható-e úgy a tartalom, hogy sok egyéni tapasztalatszerzést nyújtson •A programcsomag által kínált modulok órakeretét jelentősen bővítettük •bevontuk a természetismeret tantárgy tananyagát, a technika, életvitelt •amikor csak lehetett a magyar nyelv és irodalom témaválasztását is szorosan ennek rendeltük alá. A megadott ismeretkörre citáltunk olvasmányt, nyelvtani gyakorlóanyagot, fogalmazási gyakorlatokat, drámajátékokat

Projektpedagógia •Projekt: összetett, komplex feladat elvégzésének feltételeit, folyamatait meghatározó tevékenység •Pedagógiai projekt: összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma feldolgozási célokkal, feladatok meghatározásával, munkamenet megtervezésével, eredmények bemutatásával. –Kettős cél jellemzi: meghatározott végeredmény elérése; ugyanakkor a tevékenység folyamata is döntő –Megvalósítása önálló, páros, vagy csoportos tevékenység során történik – munkamegosztáson alapul (tanulás és kooperáció)

A projekt kritériumai •„A kiinduló pont a tanuló problémafelvető kérdése legyen, tervezés közösen történjék. •A projekt megoldása a tevékenységen keresztül kapcsolódjon a valóságos helyzetekhez. •Adjon módot individualizált munkára. •Adjon módot csoportmunkára. •Kidolgozása összefüggő, hosszabb időtartamra nyúljon el. •A cél az iskolán kívüli helyzet megismerésére vagy megváltoztatására vonatkozzék.

Jellemzői •A tanár és tanuló eljárásai a célok elérése érdekében, a projektoktatásnál nincsenek külön módszerek! –Előadás meghallgatása, rögzítése, megbeszélése –Interjú –Szerepjátékok –Szövegek önálló tanulmányozása, feldolgozása –Megfigyelés, Vita –Film elemzése, cikkek értelmezése –Kiállítás megtekintése –Munkakártyák a tanulói munka irányítására (megoldási algoritmusok, logikai térkép munkaszakasz időbeni menete, helyszíne, megoldás elvárt módja, stb.)