A foglalkozási rehabilitáció jelene és jövője Hova tovább?
Mi is a mi? Fogalmazás kérdése?
A komplex rehabilitáció fogalma a komplex rehabilitáció egyrészt jelenti az egészségügyi, a szociális, a foglalkozási rendszerek intézményeinek együttműködésével megvalósuló rehabilitációs folyamatot – ezesetben a komplex kifejezés a rehabilitációs rendszer összetettségére és egymásra utaltságára utal a szakma használja a komplex kifejezést az egyes szolgáltatásokon belüli teljeskörűség leírására, vagyis olyan rehabilitációs ellátásokra, ahol többféle szakember együttesen nyújtja az ellátást a rehabilitációs járadékban részelülő ügyfelek ellátó rendszere, az ORSZI – ONYF – ÁFSZ együttműködése a foglalkozási rendszeren belüli komplex szolgáltatás
A foglalkozási rehabilitáció Célja a fogyatékos álláskereső foglalkoztathatóvá tétele, a fogyatékos munkavállaló munkahelyének megtartása, munkahelyi előmenetelének biztosítása Állami befektetés Hatékony = személyre szabott szolgáltatásokkal Csökkenthetők a szociális kiadások Növelhetők az állami bevételek Gazdasági elemzések szükségesek a megalapozott szolgáltatás-szervezéshez A komplex rehabilitációs eljárás célcsoportjának kiterjesztése … „mindenkire” Társadalmi integráció leghatékonyabb eszköze Az állampolgári esélyegyenlőség biztosításának kulcsa, mert bármelyikünk bármikor fogyatékossá válhat…
ILO 159. számú egyezmény a foglalkozási rehabilitációról és a foglalkoztatásról Megváltozott munkaképességű személy: aki testi vagy szellemi fogyatékos, vagy akinek az orvosi rehabilitációt követően munkavállalási és munkahely-megtartási esélyei testi vagy szellemi károsodása miatt csökkennek. 3. rész: A megváltozott munkaképességű emberek foglalkozási rehabilitációjára és foglalkoztatására létrejött szolgáltatások fejlesztése érdekében végzett nemzeti szintű tevékenység 9. cikk Valamennyi tagállam törekedjen arra, hogy biztosítsa a megváltozott munkaképességű emberek pályaválasztási tanácsadásáért, szakképzéséért, elhelyezéséért és foglalkoztatásáért felelős rehabilitációs tanácsadók és megfelelő képzettségű egyéb személyzet kiképzését és igénybe vehetőségét.
Célcsoport azonosítása: Fogyatékos munkavállalók 800/2008 EK általános csoportmentességi rendelet alapján fogyatékos munkavállaló: akit a nemzeti jog fogyatékos embernek ismer el vagy elismerten fizikai, elmebeli vagy pszichológiai károsodásban szenved. Ellátás típusa Ellátottak száma % Korhatár alatti rokkantnyugdíjas 422 695 66,1 Megváltozott munkaképességűek járadékában részesül 183 533 28,7 Rokkantsági járadékban részesül 31 263 4,9 Rehabilitációs járadékban részesül 2 075 0,3 Összesen: 639 566 100,0 (forrás: ONYF állománystatisztikai adatok 2009. január)
Szolgáltatások köre Ügyfélelérés, kiválasztás Állapot, képesség, szükségletfelmérés Motiváció megteremtése, fenntartása Személyes tényezőkből fakadó közvetlen akadályok elhárítása (fogyatékosság, LHHH) Munkavégző képesség fejlesztése Környezet együttműködő készségének fejlesztése Megfelelő munkahely megtalálása és kialakítása Munkáltató részére nyújtott szolgáltatások
Merre az arra? Ellenállás vagy sodródás?
A rehabilitációs rendszert érő meghatározó hatások A munkaügyi központok foglalkozási rehabilitációs tevékenységét meghatározó rendeletek hatályon kívül helyezése Munkáltatók akkreditációs rendszerének, a szociális intézményi foglalkoztatás ellátási formájának bevezetése Szétszabdalt ügyfélkör, járandóságok, ellátási formák által determinált szolgáltatás-nyújtás Tárcák 2006-os összevonása Régiók felépítése körüli bizonytalanságok 2007-ben, többszörösen terhelt kapacitások Belső képzési rendszer kiapadása Hatósági és szolgáltatói funkciók illeszkedése még kialakulatlan volt az átalakulások idején
Trendek Növekszik a rehabilitációs szolgáltatások célcsoportja Növekszik a támogatott foglalkoztatási formák iránti érdeklődés Szűkül a szociális ellátórendszer kapacitása Felértékelődik a „humán szolgáltatói” = rehabilitációs tudás Centralizálódik a minősítési rendszer Kapacitás- és kompetenciahiány
Rehabilitációs Projektiroda Koordinációs SZÁT Humánpolitikai Főo. Miniszter Államtitkár titkárság Rehabilitációs Projektiroda Koordinációs SZÁT Humánpolitikai Főo. EU Integrációs és Nemzetközi Főo. Gazdasági Főo. Alapkezelési Főo. Jogi Főo. Tervezési és Fejlesztési Főo. Közigazgatási Koordinációs Főo. Foglalkoztatáspolitikai SZÁT Foglalkoztatási Főo. Felnőttképzési és Szakképzési Főo. Közmunka Tanács Társadalmi Kapcsolatok SZÁT Munkaügyi Kapcsolatok Társadalmi Párbeszéd Szociálpolitikai SZÁT Pénzbeli Ellátási és Nyugdíjbiztosítási Főo. Családi és Szociális Szolgáltatások Főo. Gyermek és Ifjúságvédelmi Főo. Esélyegyenlőségi SZÁT Roma Integrációs Főo Esélyegyenlőségi Főo Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főo. Országos Fogyatékosügyi Tanács
Foglalkozási rehabilitáció szabályozása 2007. évi XCII. törvény a fogyatékos személyek jogairól szóló egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről (Egyezmény) 2007. évi. LXXXIV. törvény a rehabilitációs járadékról (Rjtv.) 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról (Szoctv.) 1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról (Flt.) 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról (Fot.) 321 /2007. (XII. 5. ) Kormányrendelet a komplex rehabilitációról 112/2006. (V. 12.) Kormányrendelet a szociális foglalkoztatás engedélyezéséről és a szociális foglalkoztatási támogatásról 177/2005. (IX. 2.) Kormányrendelet a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglakoztatásához nyújtható költségvetési támogatásról 176/2005. (IX. 2.) Kormányrendelet a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjának, továbbá az akkreditált munkáltatók ellenőrzésének szabályairól 13/2007. (III. 28.) SZMM rendelet a regionális munkaügyi központok illetékességéről 213/2007. (VIII. 7.) Kormányrendelet az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetről, valamint eljárásának részletes szabályairól 291/2006. (X. 17.) Kormányrendelet az Állami Foglalkoztatási Szolgálatról Új Országos Fogyatékosügyi Programról szóló 10/2006. (II. 16.) OGY Határozat
Foglalkozási rehabilitáció Jogi környezet 321/2007 Komplex rehabilitációról 176/2005 akkreditációs szabályok (9-szer változott) 177/2005 támogatási rendelet (14-szer változott) … és most is módosítás alatt áll… Irányítási struktúra: feladatkör, hatáskör, felelősségi körök szétszabdalása Központi stratégiai irányítás hiánya Szakma bevonása a tervezésbe elmarad
Különböző irányú fejlesztések Rehabilitációs járadék ellátás és TÁMOP 1.1.1. RSZJ RÁT különválasztás „Út a munkához” program ÁFSZ fejlesztése TÁMOP 1.3.1. ORSZI fejlesztése TÁMOP 5.4.8. – TIOP 3.2.2. „Innovatív modellek” TÁMOP 1.4.3. Védett szervezetek fejlesztése TÁMOP 2.4.2. Szolgáltatók akkreditálása TÁMOP 2.6.1. Rehabilitációs hozzájárulás „megemelése” Munkahelymegtartás képzéssel kombinálva TÁMOP 2.3.3. A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztéseTÁMOP-2.2.2 Alternatív munkaerő-piaci projektek szakmai támogatása TÁMOP-1.4.1
Fogyatékos személyek jogairól és emberi méltóságuk tiszteletben tartásáról szóló ENSZ Egyezmény 27. cikk Munkavállalás és foglalkoztatás A részes államok elismerik a fogyatékossággal élő személyek munkavállaláshoz fűződő, mindenkit megillető jogát, ami tartalmazza a szabadon választott munka révén, a nyílt, inklúzív és a fogyatékossággal élő személyek számára hozzáférhető munkaerőpiacon történő keresethez jutás lehetőségének jogát. megtiltanak mindennemű megkülönböztetést (b) a fogyatékossággal élő személyek méltányos és kedvező munkafeltételekhez való jogát másokkal egyenlő alapon védik (c) biztosítják, hogy a mindenkit megillető módon gyakorolhassák munkaügyi és szakszervezeti jogaikat (d) bekapcsolódhassanak az elhelyezkedést segítő általános technikai programokba (e) előmozdítják elhelyezkedési és előrelépési lehetőségeit, valamint segítséget nyújtanak a munkahely felkutatása, annak megszerzése, megtartása, és a foglalkoztatásba történő visszatérés során; (f) támogatják az ön-foglalkoztatás, a vállalkozás, a szövetkezetek fejlesztésének lehetőségeit és az egyéni vállalkozások indítását;
Fogyatékos személyek jogairól és emberi méltóságuk tiszteletben tartásáról szóló ENSZ Egyezmény (g) fogyatékossággal élő személyeket foglalkoztatnak a közszférában (h) elősegítik a fogyatékossággal élő személyek magánszektorban történő alkalmazását (i) biztosítják, hogy gondoskodjanak az ésszerű alkalmazkodásról (j) gondoskodnak a fogyatékossággal élő személyek számára munkatapasztalat szerzéséről a nyílt munkaerőpiacon (k) gondoskodnak a fogyatékossággal élő személyek szakmai és foglalkozási rehabilitációjáról, munkában tartási és munkába visszavezetési programjairól. 2. A részes államok biztosítják, hogy a fogyatékossággal élő személyeket ne tarthassák rabszolgasorban vagy szolgaságban, valamint hogy részesüljenek a kötelező, vagy kényszermunkával szemben mindenkit megillető védelemben.
Mi történt? Te mit teszel?
MpA RA központi keretéből támogatott főbb programok 2007-2008 – kommunikáció, PR feladat/tevékenység partner 2007 2008 Központi PR program a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatási szintjének növelésére régiók 49 000 000 70 000 000 Rehabilitációs járadék bevezetésével kapcsolatban, az érintettek tájékoztatása a TV és a rádió által. ORSZI 15 000 000 Egységes tájékoztatás megvalósítása az ONYF, ORSZSZI, ÁFSZ intézményeiben a rehab járadék kapcsán FSZH 40 000 000 Országos konferencia az ÁFSZ rehabilitációs munkatársainak 4 000 000 Nemzetközi konferencia szervezése
MpA RA központi keretéből támogatott főbb programok 2007-2008 – szakemberképzések feladat/tevékenység partner 2007 2008 ÁFSZ referensek továbbképzési programjának kiterjesztése a helyi rehabilitáció ügyintézőknek FSZH 70 400 000 A funkcióképesség és munkaképesség új szemléletű értékelésére felkészítő képzés megvalósítása az orvos szakértői bizottságban részt vevőknek ORSZI 35 000 000 Orvos-szakértői bizottságok infrastrukturális feltételeinek javítása, új vizsgálati eljárások bevezetése FSZK 150 000 000 ORSZI komplex minősítést végző szakértői részére módszertani továbbképzés 25 000 000 Komplex rehabilitációban részt vevő szervezetek, szakemberek együttműködésének megerősítése 130 000 000 Továbbképzési programok munkaképesség minősítésében és komplex rehab koordinálásában részt vevő szakemberek számára 125 000 000 Komplex rehabilitációval kapcsolatos ellátás-szervezői (mentori) hálózat kialakítása OFA 260 000 000 10 000 000 Foglalkozási rehabilitációs szakirányú továbbképzések támogatása 70 000 000
MpA RA központi keretéből támogatott főbb programok 2007-2008 – munkaerő-piaci szolgáltatások feladat/tevékenység partner 2007 2008 Megváltozott munkaképességű személyek elemi és foglalkozási rehabilitációjának támogatása FSZK 150 000 000 350 000 000 Nyílt munkaerőpiaci "Munkahelyi Gyakorlat" felnőtt megváltozott munkaképességű emberek számára 30 000 000 100 000 000 "Megoldás Munkáltatóknak és Megváltozott munkaképességű Munkavállalóknak (4M)" c. program NYDRMK 240 000 000 290 000 000 Támogatott Foglalkoztatás©Szolgáltatás értelmi sérült személyeknek és komplex munkaerőpiaci szolgáltatások támogatása OFA + Civilek + NYDRMK 335 000 000 400 000 000 Foglalkozási rehabilitáció a képzési rehabilitációt követően OFA 200 000 000 Megváltozott munkaképességű személyek munkahelymegőrzésének, tranzit-foglakoztatásának támogatása a dotációs rendszer változásával összefüggésben 500 000 000
MpA RA központi keretéből támogatott főbb programok 2007-2008 - innovációk feladat/tevékenység partner 2008 Autisztikus spektrumzavarral élő emberek szakszerű védett foglalkoztatását és teljes körű ellátását biztosító majorságok létrehozása FSZK 120 000 000 Felnőttképzési akkreditált tananyagok egyenlő esélyű hozzáférésének megteremtésére pályázat kiírása OFA 100 000 000 Megváltozott munkaképességű munkavállalók és munkáltatók foglalkoztatási aktivitásának ösztönzése Súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek szülei munkavállalására 50 000 000 Munkahely-feltárási/munkakör-elemzési módszerek alkalmazásának bevezetése Rehabilitációs szociális gazdasági modellprogramok kidolgozása 200 000 000 Autista személyek részére alternatív munkaerőpiaci modellprogramok kidolgozása, alternatív munkaerőpiaci szolgáltatások célcsoportjának bővítése
2009-re tervezett feladatok, tevékenységek Munkaerő-piaci szolgáltatások sztenderdizációjának előkészítése Gazdasági világválság kezelésére irányuló stratégiák kidolgozása Rehabilitációs Projektiroda új vezetésének tájékoztatása Részvétel a támogatási szabályok módosítási koncepciójának előkészítő tárgyalásain TÁMOP 1.1.1 képzés megalapozásáért küzdés Rehabilitációs járadék monitoring rendszerének kidolgozása Munkaerő-piaci szolgáltatások kapacitásán növelése helyett életmentés Munkaerő-piaci szolgáltatások monitoring rendszerének kidolgozása Komplex Rehabilitációs Közép- és Hosszútávú Stratégia elkészítése Jogszabály-módosítások előkészítése Foglalkozási rehabilitációs eljárás újraszabályozása Munkaadók rehabilitációs feladatainak újbóli szabályozása
2010-től ?
Érékelés
A foglalkozási rehabilitáció terén elvégzett tevékenységek értékelése Nem valósult meg a komplex rehabilitációs rendszer kiépítése Nem valósult meg a foglalkozási rehabilitációs rendszer minőségi fejlesztése Bevezetésre került egy új ellátási forma: a rehabilitációs járadék Kiépült egy új szakhatósági eljárás a RJ-s ügyfelek ellátására A következmények (3 év múlva) beláthatatlanok
Köszönöm a figyelmet. kemeny. peter@szmm. gov Köszönöm a figyelmet! kemeny.peter@szmm.gov.hu 06 20 218 0585 06 1 428 9754