FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE A felsőoktatási szakképzés rendszere, sajátosságai Dr. Madarász Sándor 2012. 10. 30.
AZ ELŐADÁS VÁZLATA A felsőoktatási szakképzési forma kialakításának előzményei A rövidciklusú felsőfokú képzés helyzete a fejlett országokban Munkaerő-piaci igények és a felsőoktatási szakképzés A felsőoktatási szakképzés rendszere A felsőoktatási szakképzés sajátosságai
A KÉPZÉSI PROGRAMOK SZINTJEI iskola előtti oktatás első- (alap-) fokú oktatás másod- (közép-) fokú oktatás harmad- (felső-) fokú oktatás ISCED 2011. osztályozás 1, 2 3, 4 5, 6, 7, 8 3 3
A felsőoktatási szakképzési forma kialakításának előzményei 1998-ban indul az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés (AISZF), a 45/1997. (III.12) kormányrendelet alapján, postsecondary képzésként A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. Törvény módosításai; beszámítás: 30-60 kredit, AIFSZ--FSZ
Forrás: NEFMI statisztika – Dr. Veres Pál szerkesztése
MIÉRT VAN SZÜKSÉG A RENDSZER MEGÚJÍTÁSÁRA? növekedjék a magasan képzett szakemberek száma rugalmasabb tanulási utak felkínálása hatékonyabbá kell tenni az elméletigényes képzéseket erősíteni kell a képzés és a gazdaság kapcsolatát társadalmi elvárások; meg kell teremteni a tertiary szinten a rövid ciklusú képzést 6 6
A rövidciklusú felsőfokú képzés helyzete a fejlett országokban SCH; „a hiányzó kapcsolat” (EURASHE, 2011) 19 EU tagállamban létezik 5. szintű képzés, 1 694 080 hallgatóval (2011) Hollandia; 2006, associate degree, 120 kredit Dánia; 8,7% rövidciklusú gyakorlatorientáltban Anglia; 2001, foundation degree, 240 kredit USA, Kanada, Ausztrália; community college, college (alap) diplom, 15-20%
Munkaerő-piaci igények és a felsőoktatási szakképzés szakmai ismeretek személyiség, munkához való viszony önismeret, felelősségtudat tudatosság csapatmunka, kommunikációs képességek konfliktusmegoldó képesség Forrás: Szilágyi János MKIK
A FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS RENDSZERE 2011. évi CCIV. Törvény a nemzeti felsőoktatásról A felsőoktatási szakképzésről és a felsőoktatási képzéshez kapcsolódó szakmai gyakorlat egyes kérdéseiről szóló kormányrendelet A felsőoktatási szakképzések képzési és kimeneti követelményeiről szóló miniszteri rendelet
A FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS SAJÁTOSSÁGAI a „besorolási” alapképzési vagy osztatlan képzési szakhoz rendelt kreditértéke: 120, transzferkredit: 75% képzési idő: 2 év (eltérés; EU normák miatt) moduláris képzési rendszer egy teljes félév, egybefüggő külső gyakorlati képzés program minősítés (MAB) oklevelet ad
BESOROLÁSI SZAK Osztott képzés alapképzési vagy a mesterképzési szakjegyzék azon szakja, amelyhez a felsőoktatási szakképzés képzési és kimeneti követelményeit meghatározták. szakirány képzési terület képzési ág szak specializáció
MODUL ÉS KREDIT Kreditérték: 120-150 kredit Közös kompetencia modul; 12 kredit Képzési területi közös modul; 21 kredit képzési ág közös modul (6-max.15 kredit) Szakképzési modul; 87 kredit spec. vagy szakirány m. (15-max.24 kredit) egybefüggő gyakorlat m; (30 kredit) -------------- 120 kredit Besorolási szakon a transzferkredit; minimum 75%
A GYAKORLATI KÉPZÉS Az egybefüggő szakmai gyakorlat (ESZGY) minimum 14 hét, öt napos munkahetekkel (560 óra) Learning by doing, nem begyakorlás! A gyakorlati képzés részei: ESZGY rajztermi, laboratóriumi, egyéb gyakorlatok ESZGY-n túli külső vagy telephelyi gyakorlatok
KOMPETENCIA ELEMEK 1. TUDÁS (ISMERETEK, TAPASZTALAT) Tényszerű és elméleti ismereteket analizál és szintetizál a tudomány határterületi tudatosságára emelve, munka és tanulási körülmények között.
KOMPETENCIA ELEMEK 2. JÁRTASSÁG (készség, szakértelem, rutin) A MEGÉRTÉS ÉS A FELISMERÉS TERÉN Egyszerű absztrakt kreatív gondolkodás (amely az absztrakt problémák megoldásának generálásához szükséges) részben előre nem látható feltételek mellett.
KOMPETENCIA ELEMEK 3. JÁRTASSÁG (készség, szakértelem, rutin) A GYAKORLATBAN Végrehajtás komplex mozdulatok összeállításával, anyagok, eszközök, szerszámok és tudományos módszerek használatával, részben előre nem látható feltételek mellett, kifejlesztve egyszerű anyagokat, szerszámokat, eszközöket.
KOMPETENCIA ELEMEK 4. JÁRTASSÁG (készség, szakértelem, rutin) SZOCIÁLIS TERÜLETEN Komplex kommunikáció és együttműködés menedzselése és megvalósítása csoportban részben előre nem látható feltételek mellett.
KOMPETENCIA ELEMEK 5. ÖNÁLLÓSÁG Részvétel a menedzsment feladatokban részben előre nem látható feltételek mellett.
KOMPETENCIA ELEMEK 6. FELELŐSSÉG Teljes felelősségvállalás a menedzsmentben és részleges felelősségvállalás a cselekedetek kifejlesztésében és értékelésében, részben előre nem látható feltételek mellett.
Dr. Madarász Sándor +36 30 369 20 65 drmadsan@invitel.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Madarász Sándor +36 30 369 20 65 drmadsan@invitel.hu