MTA Regionális Kutatások Központja A hálózati együttműködés lehetséges szervezeti és jogi keretei a Pozsonyi agglomerációban Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Baranya Megyei Önkormányzat
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Somlyódyné Pfeil Edit egyetemi docens, résztéma vezető „Az állami szerepek átalakulása és azok hatása a területi szerkezetre” című A2 résztéma bemutatása.
Közigazgatási technológia A közigazgatási technológia alapkérdései KRF © 2005.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat és az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány közötti években indított munkaerő-piaci programjairól, valamint.
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Az ÚMVP intézményrendszere
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
„New Hungary” Rural Development Programme Győr, április 27–28. Gönczi Zsolt Ügyvezető igazgató A vidék fejlesztésének titka – a civil szerveződés.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az Ung-Tisza-Túr Korlátolt Felelősségű Európai Területi Együttműködési Csoportosulás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
MTA Regionális Kutatások Központja Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A projekt szervezeti formái
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A hálózati együttműködésben rejlő lehetőségek. Erőforrás bolt A különleges boltban erőforrásokat, tulajdonságokat lehet adni és venni. Azzal az erőforrással.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Elektronikus közigazgatás A közigazgatásról általában A közigazgatásról általában Új tendenciák a közigazgatásban Új tendenciák a közigazgatásban A számítógép.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Vállalkozásmenedzsment I.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
„Út a munkához” program tapasztalatai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Lorem ipsum.
A közigazgatás szervezete
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja A hálózati együttműködés lehetséges szervezeti és jogi keretei a Pozsonyi agglomerációban Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában” Dunakiliti, február 10.

MTA Regionális Kutatások Központja 2 A társadalomirányítás új eszköze a hálózat •A hálózati modellek a résztvevők laza kapcsolatát feltételezik, amelyben minden szereplő megtartja önállóságát. •Kiindulópontja a „ governance” fogalom (önigazgató kormányzás), mely egy együttműködési mintát takar: komplex irányítási és koordinációs struktúrákat jelent, átfogva az állami és nem állami szereplőket, a hierarchikus, kompetitív és kooperatív viszonyokat. •A hálózati modell lényege: a közvetítés, a kommunikáció és a lehetőségek megteremtése. •Irányultsága elsődlegesen funkcionális, nem pedig területi → problémaorientált és konfliktuskezelésre alkalmas.

MTA Regionális Kutatások Központja 3 A hálózatos együttműködés ismérve a rugalmasság •A hálózat működéséhez szükség van legalábbis egy minimális fokú intézményesítésre, ami megteremti a megbízhatóságot, az átláthatóságot és az eljárási szabályozottságot. •A szervezeti mag szolgáltatja az adminisztratív infrastruktúrát és a rögzített irányítási funkciót → külső és belső képviselet •Összességében egy részvételi mechanizmust testesít meg, amelyben a közigazgatási szervek/aktorok a különféle külső társadalmi és gazdasági szereplők által befolyásoltan működnek – ily módon a partnerség elvét valósítja meg

MTA Regionális Kutatások Központja 4 A hálózat kiépítésének lépcsőfokai •A kollektív cél definiálása – a célkitűzés leszűkítése az operacionalizálás érdekében •A partnerek beazonosítása – azoknak a társadalmi partnereknek a megtalálása, amelyeknek a célokra a legnagyobb befolyásuk van •Következésképp két partneri kör is kialakítható: 1.Stratégiai partnerek 2.Taktikai partnerek •Közös jövőkép, amitől a szereplők partnereknek érzik magukat (a nyereségek és veszteségek kiegyenlítése)!

MTA Regionális Kutatások Központja 5 További feladatok •A hálózat szervezeti keretének kiépítése, aminek alapját a célok és a megvalósításukhoz szükséges munkamegosztás adja –Két alapvető elemből kell állnia egy döntéshozó grémiumból és egy a közös megvalósítást végző menedzsment szervezetből → ezek tevékenységét át kell hatnia a transzparenciának és az erőteljes információcserének. •A hálózat feladatait alapjaiban három fő csoportba lehet sorolni: –Tervezés, finanszírozás, értékelés (egységes irányítás) –A közszolgáltatások megszervezése, biztosítása és koordinációja –Management és igazgatási feladatok (magát a hálózatot, valamint az állampolgárokat, ill. fogyasztókat érintően).

MTA Regionális Kutatások Központja 6 A közszolgáltatás-fejlesztési hálózat a szuburbanizáció hatásainak kezelésére A szlovák-magyar együttműködési hálózat specifikuma, hogy noha egy agglomeráció azonos érdekkel rendelkező önkormányzatait fogja tömöríteni, az nem lehet tipikus agglomeráció-igazgatási szerv. A szervezeti forma megválasztásakor mérlegelendő szempontok: –A kooperációban vezető szerepet betöltő tagok önkormányzatok –Magánjogi és civil szereplők bevonására való alkalmasság –A közös feladatkatalógus jellege – pl. közszolgáltatások megszervezése, közös gazdaságfejlesztési tevékenység és adópolitika, egyeztetett lakáspolitika, közlekedés, turizmusmarketing. Alapkérdés, hogy koordinatív típusú vagy a feladatok megvalósítására alkalmas szervet hoznak-e létre a partnerek.

MTA Regionális Kutatások Központja 7 Lehetséges szervezeti formák Magánjogi szervezeti forma alkalmazása esetén •Köz- és magánjogi alanyok integrálására egyaránt alkalmas, rugalmas szervezet létesíthető •A közigazgatási feladatok fogadására nem alkalmas. A szervezeti forma lehet •Gazdasági társaság •Nonprofit gazdasági társaság •Egyesület stb.

MTA Regionális Kutatások Központja 8 Közjogi együttműködési formák Az CXXXV. törvény a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről lehetővé teszi közös döntéshozó szervvel rendelkező jogi személyiségű társulás alapítását (16. §), •melynek előnye, hogy saját vagyonnal rendelkezhet és önkormányzati feladat- és hatáskörök ruházhatók rá, továbbá intézményt alapíthat, kötelezettséget vállalhat •viszont hátránya, hogy kizárólag helyi önkormányzatok lehetnek a tagjai → alkalmas közszolgáltatások közös nyújtására, fejlesztésére.

MTA Regionális Kutatások Központja 9 Mérlegelendő egy kétszintű szervezet létrehozása I. Szükség lesz egy laza intézményesítettségű szervezetre, mely magának a hálózati együttműködésnek a keretét adja. Ez állhat –egy irányító testületből, melyben a hálózat minden érintett szereplője (közjogi és magánjogi szereplők) képviselve van –munkacsoportokból, melyek témaorientáltan dolgoznak és döntés előkészítő szerepet töltenek be (egyes tagokból és külső szakértőkből állnak) –egy operatív menedzsment szervezetből, mely adminisztratív kapacitásával támogatja a hálózat működését és végrehajtásra orientált → jogi formája lehet nonprofit kft. II. Szükség lesz egy önkormányzati társulásra a)az önkormányzatok által alapítandó jogi személyiségű társulásra a közös érdekű közjogi feladatok megoldása érdekében b)vagy esetleg megbízói típusú társulás létrehozására.

MTA Regionális Kutatások Központja 10 Következtetések •A hálózatok projekt- és gyakorlatorientált szervezetek, ezért amikor a célok megvalósításának fázisába kerülnek, feltétlenül igénylik a formalizált szervezetek megalapítását. •Végső soron megvizsgálandó, hogy a jövőkép, a célok és feladatok tükrében mód lenne-e az ún. Európai Területi Együttműködési Csoportosulás létrehozására (EGTC).

MTA Regionális Kutatások Központja 11 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!