Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A gyakornokok beilleszkedése
A tanári munka értékelése
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
A szaktanácsadás támogató szerepe
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Az egyéni fejlesztési terv
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Egyéni döntések a szervezetben
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Együtt egymásért és magunkért
A fejlesztő értékelés.
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
„A XXI. századi köznevelés”
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A pedagógus.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Pedagógiai értékelés.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
MIÉRT JÓ „KŐRÖSISNEK” LENNI?
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A mérési-értékelési kultúra módszertani megújítása
Példa egy ppt prezentációhoz
Dr. Szivák Judit ELTE PPK
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Pedagógus értékelési rendszer
Neveléslélektan Debrecen
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Célja A minősítés célja a közalkalmazott munkaköri feladatai ellátásának megítélése, az ezt befolyásoló ismeretek, képességek, személyi tulajdonságok.
Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium Nyíregyháza.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A pszichológiai mérés alapjai
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A 2007/2008. tanév bemeneti kompetenciamérés tapasztalatai
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Szent László Középiskola Szekszárd
Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola Budapest
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések? Szivák Judit ELTE PPK szivakj@mail.datanet.hu

Nyomjunk gombot… Pedagógiai meggyőződések, világnézetek A döntések, viselkedések alapja Az értékelő megnyilvánulások alapja

Miért fontos az értékelés? Megnyilvánulásaink jelentős része értékelő A tanulás eredményességét befolyásolja Én-kép formáló Felelősség – lehetőség ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ

Gondolunk-e arra, hogy… Az összemérés bizonytalan helyzetet teremt Átlag alatti teljesítmény esetén az etalon a legalacsonyabb eredmény A kudarcot jelentő képesség fontosságát leértékeljük Ha önértékelésünk fenyegetetté válik, kivívjuk a magányos helyzeteket Aki hazudik, az lop is Kategorizálás (ami beleillő, az igaz) Attribúció (nem készül a szorgalmas – a lusta)

Előnyök Teljesítményfokozás Folyamatos tanulás Visszajelzés tanulónak, tanárnak Pozitív önértékelés Informálja a szülőket

Hátrányok Szorongás Rivalizálás Nem reális Igazságosság Időigényes Negatív önértékelés Csökkenti a kreativitást FEKETE PEDAGÓGIA

Kérdések - problémák Ellenőrző könyvek Jutalom – büntetés Osztályzatok – presztizsek A rejtett szummatív Szöveges értékelés? Önértékelés –pedagógus értékelés-társértékelés Igazságosság – megállapodások Hányféle ötös van? És elégtelen?

Eredmények - folyamatok Mit tekintünk eredménynek? Értékelés és kompetenciafejlesztés MIT ÉRT EL? - Ítéletek Fejlesztő értékelés: HOGYAN ÉRTE EL? HOGYAN ÉRNÉ EL? - Szempontok

Hova állsz?

Receptek Az értékelés soha nem lehet megszégyenítő A tevékenység értékelését ne keverjük a személy minősítésével A tanuló, vagy a tanulócsoport nem felelős a jegy feletti döntésben Ha feladattal büntetünk, nem biztos, hogy növeljük a tanulási kedvet A felelés, a röpdolgozat nem a fegyelmezés eszköze

A javítás nem vihető túlzásba, a javítást javító dolgozat értéktelenné teszi az osztályzatot Az értékelés a tanár dolga, nem háríthatja át a kollégákra, vagy az igazgatóra Az értékelés célja soha nem önmaga, hanem a tanulók fejlődésének segítése Nem kell minden tanulói tevékenységet értékelni A hatékony értékelés mindig személyre szóló, érthető, egyértelmű és hasznosítható a tanuló számára

Ha a csoport értékel, beszéljük meg a véleményalkotás szempontjait és stílusát Az igyekezet és a viselkedés minősítése a szorgalom, illetve a magatartás jegy dolga Azonos teljesítményért azonos osztályzat jár Az osztályzatot célszerű következetes, érthető szempontok mentén indokolni Az év elején kötött megállapodás segít az értékeléssel kapcsolatos viták megoldásában

A tanulók sokféle értékelési szokást tudomásul vesznek, ha értik az elveket és a pedagógus következetesen betartja azokat Ha a diák megérdemelt dicséretet kap, az legyen valóban ünnepi számára Az értékelés nem csak a diáknak szól, hanem a szülőnek és a pedagógusnak egyaránt Minél színesebb módszereket alkalmazunk az értékelés során, annál árnyaltabban tudjuk kifejezni mondanivalónkat

A tanulók elsősorban azt tanulják meg, amit értékelünk. Ez igaz viselkedésre, hozzáállásra és tudásra egyaránt.

Hányast kaptam? Mi alapján?