Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések? Szivák Judit ELTE PPK szivakj@mail.datanet.hu
Nyomjunk gombot… Pedagógiai meggyőződések, világnézetek A döntések, viselkedések alapja Az értékelő megnyilvánulások alapja
Miért fontos az értékelés? Megnyilvánulásaink jelentős része értékelő A tanulás eredményességét befolyásolja Én-kép formáló Felelősség – lehetőség ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ
Gondolunk-e arra, hogy… Az összemérés bizonytalan helyzetet teremt Átlag alatti teljesítmény esetén az etalon a legalacsonyabb eredmény A kudarcot jelentő képesség fontosságát leértékeljük Ha önértékelésünk fenyegetetté válik, kivívjuk a magányos helyzeteket Aki hazudik, az lop is Kategorizálás (ami beleillő, az igaz) Attribúció (nem készül a szorgalmas – a lusta)
Előnyök Teljesítményfokozás Folyamatos tanulás Visszajelzés tanulónak, tanárnak Pozitív önértékelés Informálja a szülőket
Hátrányok Szorongás Rivalizálás Nem reális Igazságosság Időigényes Negatív önértékelés Csökkenti a kreativitást FEKETE PEDAGÓGIA
Kérdések - problémák Ellenőrző könyvek Jutalom – büntetés Osztályzatok – presztizsek A rejtett szummatív Szöveges értékelés? Önértékelés –pedagógus értékelés-társértékelés Igazságosság – megállapodások Hányféle ötös van? És elégtelen?
Eredmények - folyamatok Mit tekintünk eredménynek? Értékelés és kompetenciafejlesztés MIT ÉRT EL? - Ítéletek Fejlesztő értékelés: HOGYAN ÉRTE EL? HOGYAN ÉRNÉ EL? - Szempontok
Hova állsz?
Receptek Az értékelés soha nem lehet megszégyenítő A tevékenység értékelését ne keverjük a személy minősítésével A tanuló, vagy a tanulócsoport nem felelős a jegy feletti döntésben Ha feladattal büntetünk, nem biztos, hogy növeljük a tanulási kedvet A felelés, a röpdolgozat nem a fegyelmezés eszköze
A javítás nem vihető túlzásba, a javítást javító dolgozat értéktelenné teszi az osztályzatot Az értékelés a tanár dolga, nem háríthatja át a kollégákra, vagy az igazgatóra Az értékelés célja soha nem önmaga, hanem a tanulók fejlődésének segítése Nem kell minden tanulói tevékenységet értékelni A hatékony értékelés mindig személyre szóló, érthető, egyértelmű és hasznosítható a tanuló számára
Ha a csoport értékel, beszéljük meg a véleményalkotás szempontjait és stílusát Az igyekezet és a viselkedés minősítése a szorgalom, illetve a magatartás jegy dolga Azonos teljesítményért azonos osztályzat jár Az osztályzatot célszerű következetes, érthető szempontok mentén indokolni Az év elején kötött megállapodás segít az értékeléssel kapcsolatos viták megoldásában
A tanulók sokféle értékelési szokást tudomásul vesznek, ha értik az elveket és a pedagógus következetesen betartja azokat Ha a diák megérdemelt dicséretet kap, az legyen valóban ünnepi számára Az értékelés nem csak a diáknak szól, hanem a szülőnek és a pedagógusnak egyaránt Minél színesebb módszereket alkalmazunk az értékelés során, annál árnyaltabban tudjuk kifejezni mondanivalónkat
A tanulók elsősorban azt tanulják meg, amit értékelünk. Ez igaz viselkedésre, hozzáállásra és tudásra egyaránt.
Hányast kaptam? Mi alapján?