Dr. Falus Ferenc országos tiszti főorvos Kritikus pontok – új irányok  Minimumfeltételek  Területi szakellátási kötelezettség  Az ellátás progresszivitása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Egynapos sebészetek Pest megyében
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Szakfelügyelet a fizioterápiában
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Egészségügyi igazgatási ismeretek
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Egységes egészségügyi információrendszer
Kompetenciák a sürgősségi betegellátásban
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Felnőttképzés jelentőssége az egészségügyi szakdolgozóknál.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Területi gyermekellátás szakfőorvosi beszámolója és aktuális kérdései Csecsemő- és gyermekgyógyász Szakfőorvosok Országos Értekezlete Budapest november.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Beutalási rend megváltoztatása (vitaindító) Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ rendkívüli február 14. Országos.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Vasútszabályozási Osztály
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Jelentési kötelezettségek a szakfelügyeleti rendszerben Izbéki Jánosné Egészségügyi Igazgatási és Koordinációs Föosztály.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A sürgősségi osztály indításával és működtetésével nyert tapasztalataink. CSMEK Hódmezővásárhely - Makó Dr. Lóczi Gerda.
Az egyetemi klinikák és az ellátási területükhöz tartozó kórházak közötti feladatmegosztás speciális kérdésének kezelése a szakmai egyeztető fórumokon.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Ahogy a szakfőorvos látja
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
A betegellátás keretei és rendszere
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Dr. Hőnyi Péter mb. osztályvezető Országos Mentőszolgálat
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Családtámogató ellátások
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
A minőségügy és helye a Szent Imre Kórházban Dr. Varga Piroska főigazgató helyettes, minőségügyi igazgató.
Régi és új feladatok új megközelítésben, márciustól működik az OGYÉI Dr Pozsgay Csilla Főigazgató Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Háziorvosok/házi gyermekorvosok jelentési rendszere
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Kórházak közötti együttműködés- integráció
A szakfelügyelet helye az egészségügyi ellátás fejlesztésében
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Előadás másolata:

Dr. Falus Ferenc országos tiszti főorvos

Kritikus pontok – új irányok  Minimumfeltételek  Területi szakellátási kötelezettség  Az ellátás progresszivitása  Sürgősségi ellátás fejlesztése  Mátrix intézmények működése  Komplex ellenőrzés

A hatásköröket meghatározó jogszabályi háttér A kereteket biztosító jogszabályok:  Eü.tv.  KET.  évi XI. tv.  96/2003 Korm. r.  CXXXII. tv. (struktúra tv.)  II. tv. (önálló orvosi tevékenység)

Jogszabályokban érintett területek:  szerv- és szövet átültetés, tárolás szabályai  emberen végzett tudományos kutatások  emberi reprodukcióval kapcsolatos eljárások  mentés, betegszállítás

Jogszabályokban érintett területek:  minimumfeltételek  önálló orvosi tevékenység, háziorvosok  szakmakódok és nyilvántartás  orvostechnikai eszközök  területi védőnői ellátás  családvédelmi szolgálatok működése

Jogszabályokban érintett területek:  egyes egészségügyi adatok kezelése  egynapos sebészeti és kúraszerű ellátások  pszichiátriai betegek ellátása és korlátozó intézkedések  halottakkal kapcsolatos szabályok és eljárások

Jogszabályokban érintett területek:  a struktúra törvény végrehajtása – elérési szabályok, eltérő finanszírozás, TEK  módosítás, kapacitások kialakítása, közreműködés  ügyeleti rendszer, sürgősségi ellátás

A jelenlegi hatáskörök és feladatok jellemzői  rendkívül széles szakmai spektrumban mozgó feladatok  rendkívül nagyszámú jogszabály, helyenként részletes, aprólékos szabályozással  több ezer oldalas joganyag végrehajtását kell biztosítani  dinamikus változások, melyek nehezen követhetők

A jelenlegi hatáskörök és feladatok jellemzői  a hatósági feladatok intenzív szakmai kapcsolatot feltételeznek a szolgáltatókkal  sokoldalú szakmai felkészültség szükséges  a hatósági feladatok „térben” is strukturáltak (kistérség –régió – OTH - Minisztérium)  ebből adódóan eltérő gyakorlatok és értelmezések alakultak ki – erős „szokásjogi” jelleggel

A jelenlegi hatáskörök és feladatok jellemzői  a struktúra váltás miatt teljesen új jellegű szakmai- hatósági feladatok jelentek meg  a háttér intézményekkel együtt (OSZMK) az igazgatási feladatok jellege nemcsak a „klasszikus” igazgatást jelenti  az ÁNTSZ struktúrájában keverednek a hatósági és nem hatósági/módszertani feladatok (népegészségügy, egészségfejlesztés stb.)

A jelenlegi hatáskörök és feladatok jellemzői  új kihívást jelent az adatbázisok iránti igény  igazgatási feladat – informatikai menedzsment  megjelent a verseny az „igazgatási piacon” is  változnak az elvárások a szolgáltatók részéről is – pl. szűrések engedélyezésének kérdése – azokban az esetekben, ahol nincs szakmakód, de pl. népegészségügyi szempontból fontos

Az igazgatási feladatok „lelke” a minimumfeltételek I.  Hosszú évekre visszanyúló szakmai fejlődés eredményeként alakult ki a jelenlegi minimumfeltételek rendszere  Az elmúlt évtizedben 3 alkalommal helyezték új alapokra a minimumfeltételeket (1996, 1998, 2003)  A szolgáltatóknak és a hatóságnak is alkalmazkodnia kellett (volna)  Az elvárások és a szemlélet gyökeresen változott, az átmenet gyors volt

A minimumfeltételek jelenlegi rendszere II.  Mintegy 1200 oldalas joganyag  Nincs egységes struktúrába foglalva  Rendkívül részletes és helyenként aprólékos szabályozás

A minimumfeltételek jelenlegi rendszere III.  Nem „szolgáltató-barát” és nem „hatóság-barát” (az egyik legalább elvárható lenne)  Nehezen kezeli a szolgáltatások, szakmák és terápiák dinamikus változásának igényét  „Elfelejtették” hozzáigazítani a struktúra törvényhez (súlypontiság, területi ellátás, kapacitás változás)

A minimumfeltételek rendszere IV. Előnyök  A jelenlegi struktúra előnyei (mert azért azok is vannak)  Az általános és a szakma-specifikus feltételek kettéválasztása (mi az amit mindenkinek teljesíteni kell, mi az, amit csak az egyes szakmáknak)  Fogalom rendszerű áttekintés (intézményi formák, típusok, osztály, stb. definíciója)

A minimumfeltételek rendszere V. Előnyök  Törekszik a finanszírozási struktúrához és a szakmakódok rendszeréhez is igazodni (mivel azonban ezek eltérőek, ezért egyikhez sem sikerül igazodni, így harmadik rendszer alakul ki)  Erősen törekszik a progresszivitásra – a feltételrendszerben azonban ez nehezen mutatható ki

A minimumfeltételek rendszere VI. Hátrányok  Nehezen követhető joganyag, már a terjedelméből is következik  Helyenként nem elég objektív a szabályozás (pl.: személyi létszámok meghatározása)

A minimumfeltételek rendszere VII. hátrányok  Az ápolás tekintetében nem alapos  A minimumfeltétel nem egyenlő a minőségi ellátással  A szabályozás filozófiája – nem „kimeneti” szabályozáson alapul, hanem csak a feltételrendszert határozza meg

A minimumfeltételek rendszere VIII. Továbblépés irányai  a jelenlegi rendszer alapot jelenthet a továbblépésre  nem szabad „kidobni” és újat alkotni – ezzel korábbi hibákat ismételnénk  továbbfejleszteni viszont szükséges

A minimumfeltételek rendszere IX. Továbblépés irányai M.A.B. – a kódkarbantartás mintájára egy „minimumfeltételt aktualizáló bizottság” létrehozása szükséges (szűk körű, max. 5-7 fő), melynek feladatai lehetnek:  az engedélyezés tapasztalatainak elemzése, értékelése,  a szakfelügyelet megállapításainak, ellenőrzéseinek monitorozása,

A minimumfeltételek rendszere X. Továbblépés irányai  a kimeneti szabályozás elemeinek beépítése a rendeletbe – indikátorrendszer alapján  az érintett hatóság(ok) munkájának koordinálása és az ellenőrzések tapasztalatainak beépítése a szabályozásba,  javaslattétel a szakmai kollégiumok irányába a minimumfeltételek módosítására  a rendelet módosítás szisztematikus elvégzése

A területi ellátási kötelezettség szabályai I.  évi CXXXII. tv. állapította meg a szabályait  Az engedélyezés adminisztratív módon követte le a struktúra változást  A TEK kialakítása nem az engedélyezési, hanem a finanszírozási struktúrát követi  A TEK módosítása viszont ÁNTSZ hatáskör július 1-től  Ez új típusú hatósági szemléletet igényel(ne)

A területi ellátási kötelezettség szabályai II.  A TEK módosításokkal sok feszültséget kellett kezelni (pl.: rejtett szakmák)  A szolgáltatók számára is új volt a szabályozás jellege, sok félreértelmezés is megjelent a gyakorlatban, ebből adódóan az érintettek (tulajdonos, önkormányzat) sokszor rossz helyen kezdeményezte a módosítást  A hatóság lassan reagált a tényleges igényekre  Az adatbázis informatikai menedzselése is új kihívást jelent

A területi ellátási kötelezettség szabályai III. A struktúra szabályozás következményei: A TEK nem követi a szakmakódokat – az engedélyekben egyes esetekben problémát jelent a TEK átvezetése (pl. egy intézményben az I. II. III. Belgyógyászat azonos TEK-el rendelkezik, vagy eltérővel) Ha valamely szolgáltató végez bizonyos tevékenységet (pl. gasztroenterológia, de finanszírozási szerződése belgyógyászatra van a „gasztróra” nem kapott TEK-et )

A területi ellátási kötelezettség szabályai IV. A progresszivitás nem kapott szerepet – a TEK csak „egyszintű” – ez nehezen kezelhető (pl. egy országos intézet, vagy klinika TEK-je nem mutat markáns különbséget egy területi kórházétól) Elméletileg a beutalási renddel lehetne pótolni, de ennek a szabályai is csak keret szabályok Egyes szakmák TEK-je nehezen értelmezhető (pl.: sürgősség, vagy intenzív ellátás – egyáltalán szükséges?)

A progresszivitás-minimumfeltételek – TEK szabályai - összefüggések I. A fekvőbeteg-szakellátás - az ellátáshoz szükséges eltérő személyi és tárgyi feltételek alapján - az alábbi progresszivitási szinteken történik: a) I. ellátási szint, a progresszív ellátás alapszintje, amelyet az adott ellátást nyújtó valamennyi egészségügyi szolgáltatónál biztosítani kell, b) II. ellátási szint, a progresszív ellátás középszintje, amelyet a legalább egy megye, illetve a főváros lakosságának adott ellátását végző egészségügyi szolgáltatónál biztosítani kell, c) III. ellátási szint, a progresszív ellátás felső szintje, amelyet az adott ellátást regionális vagy országos szinten végző egészségügyi szolgáltatónál biztosítani kell.

A progresszivitás és a területi ellátás közötti összefüggés A szakmafőcsoportok szerinti felosztás nem követi a progresszivitási elvet: Pl. a „kézsebészet”(önálló TEK) a sebészethez (önálló TEK) képest progresszivitásban eltérő? – részben, a minimumfeltételek szerint mindhárom progresszivitási szinten végezhetők bizonyos beavatkozások – inkább specialitás Pl. érsebészet (önálló TEK) a sebészethez (önálló TEK) képest progresszivitásban eltérő? – részben, mindhárom progresszivitási szinten nyújtható ellátás – inkább specialitás Pl. drogbeteg ellátás önálló TEK-je magasabb progresszivitást jelent pl. a pszichiátriához képest? – nem, pedig a TEK-ben elkülönül

Engedélyezés - progresszivitás- TEK összefüggései sebészeti szakma tekintetében I. Szakmakód rendelet szerint (2/2004 EüM r.) 02 Sebészet 0200 általános sebészet 0201 esztétikai plasztikai sebészet 0202 tüdő- és mellkassebészet 0203 érsebészet 0204 idegsebészet - *sze* 0205 szívsebészet - *sze* 0215 csecsemő- és gyermekszívsebészet - *sze* 0206 proktológia 0207 ESWL - *sze* 0208 szerv-transzplantációs sebészet - *sze* 0209 transzplantációs célú szerv-, szöveteltávolítás agyhalottból

Engedélyezés - progresszivitás- TEK összefüggései sebészeti szakma tekintetében II. Struktúra tv. szerinti (2006. évi CXXII. tv.) kapacitás meghatározása: 02 sebészet és társszakmák 13 szájsebészet mind az országos intézetek, mind a súlyponti kórházak, mind a normatív (regionális) kapacitásokban Ez alapján a TEK - ben megjelenik

Engedélyezés - progresszivitás- TEK összefüggései sebészeti szakma tekintetében III. Területi ellátási kötelezettségben ugyanakkor önállóan megjelenik pl.: Sebészet Érsebészet Kézsebészet Szívsebészet Tüdő és mellkas sebészet Plasztikai (égés) sebészet Gyermeksebészet Idegsebészet, stb. ezek engedélyezési „háttere” és a finanszírozási szerződés összhangja fontos kérdés a szakmai specialitás nem azonos a progresszivitással

Következtetések a minimumfeltételek – progresszivitás - TEK esetében A struktúra nem az „optimális” feladatmegosztást követi, hanem a korábbi rendszeren alapul – így kialakult egy sajátos helyzet, amelyben:  a struktúra „korszerű”  a TEK viszont a korábbi rendszer kapacitásaira épít (csak csökkentett számban)  a minimumfeltételek harmonizálása nem történt meg  az engedélyek pedig csak adminisztratív módon követték a változást

Sürgősségi ellátás fejlesztése I. Megalapozó tényezők: - nagyon sok panasz, médiában ismertté vált esemény mutatja, hogy a rendszer működése nem optimális - sok a továbbküldés és a várakozás az ellátásra - néhány szakmai alapelv nincs tisztázva, vagy egyértelműen szabályozva, hiányzik a szakmai konszenzus - az SBO-k működése területi egyenetlenséget és minőségi különbségeket mutat - a „háttér szakmák” megléte kritikus pontja a sürgősségnek - utólag könnyű „okosnak” lenni – éles helyzetben döntéseket esetenként percek alatt kell meghozni

Sürgősségi ellátás fejlesztése II. Az országos szakfelügyelő koncepciót készített a sürgősségi ellátás fejlesztésére, melynek a fő elemei a következők: - sürgősségi ellátás az arra szakmailag felkészült, megfelelő szakmai háttérrel rendelkező intézményekben történjen - egységes irányítási rendszer működjön, ami napi ágynyilvántartás alapján „osztja” az eseteket - mindehhez betegkövető finanszírozási rendszert kell kiépíteni, a sürgősség finanszírozásának új alapokra helyezésével

Sürgősségi ellátás fejlesztése III. Az új rendszer jogi alapjainak megteremtéséhez szükséges stratégiai kérdések - meg kell-e tartani a sürgősség lakóhelyhez kötött TEK-jét? (L. J. esete – Budapest VIII. ker. - Szentendre) - a sürgősség és az ügyelet kompetenciáinak objektívabb szétválasztása lehetséges-e? - minden intézményben legyen sürgősség, vagy csak a felkészült intézményekben, megfelelő szakmai, diagnosztikai háttérrel? - csak orvosszakmai döntésként kezelhető-e a beteg elhelyezése a kijelölt, vagy a legközelebbi intézménybe szállításról - létrehozható-e egy online irányítási rendszerhez szükséges jelentési háttér? - a finanszírozási szabályok rugalmassá tehetők? - a „beutalási”/irányítási rend objektivizálható?

Mátrix kórházak I.  Új alapokra kell helyezni a mátrix kórházak szabályozását (fogalmak tisztázása)  Ma a mátrix engedély gyakorlatilag osztály struktúra engedélyt jelent, amit mátrixnak neveznek  A finanszírozásnak itt sincs köze a struktúrához  A szervezeti keretek nem tisztázottak  A tényleges hozadéka kicsi, miközben sok mátrix osztály és kórház működik

Mátrix kórházak II. Az ÁNTSZ szakmai munkacsoportot alakított ki a mátrix kórházak újra szabályozására: Áttekintésre került a mátrix rendszere  szervezeti  szakmai  minimumfeltétek  finanszírozás  ápolás szempontjaiból.

Mátrix kórházak III. Javaslatok:  két formája lehet a mátrixnak (kiskórház és ún. profil kórház), amelyre eltérő szabályok szükségesek  vagy valójában csak egy mátrix struktúra van és a másik típus (profil kórház) szakmai integráció?  mindkét esetben az ápolás és az orvosszakmai feladatok kettéválasztása szükséges – funkcionális megközelítés

Mátrix kórházak IV.  nagyobb hangsúlyt kell fektetni az intézményen belüli szervezési lehetőségekre  egyes szakmák korlátozott mátrixba szervezésére vonatkozó megközelítés indokolt (pl.: pszichiátria, fertőző betegek ellátása) – önálló ápolási egységgel  a finanszírozásnak is követnie kell a mátrix struktúrát.

Komplex ellenőrzés Ia. A komplex ellenőrzés: A hatósági ellenőrzés lefolytatására vonatkozó speciális módszer, amelyben a fekvőbeteg ellátást végző szolgáltatók ellenőrzésének több szempontú, szakmai vizsgálatára kerül sor.

Komplex ellenőrzés Ib. A hatályos jogszabályi előírások és a működési engedélyben foglalt előírások teljesítésének vizsgálata céljából, érinti a minimumfeltételeket, az ápolást, a kórházhigiénét, és az orvosszakmai feladatokat.

Komplex ellenőrzés II. Tévhitek:  Nem „újabb ellenőrzés” – sőt az eddigi, szétdarabolt ÁNTSZ ellenőrzéseket próbálja összefogni  Nem a szolgáltató megfélemlítése a cél – új típusú partnerség kialakítására törekszik a hatóság, amelyben az ellenőrzés a fejlesztés alapeleme

Komplex ellenőrzés III. Lebonyolítása:  Szakaszokban, először a területi kórházakban, utána a súlyponti kórházakban  Szakmánkénti ellenőrzés – minimumfeltételek ellenőrzése miatt nem intézmény ellenőrzés történik  A tapasztalatok felhasználhatóak a minimumfeltételek módosítására irányuló törekvésekben

Köszönöm a figyelmet! A szakmai anyag összeállításában közreműködött: Dr. Pintér Melinda - OTH Dr. Kovács Zsolt - OTH