2/2002. BM r. Automatikus Tűzjelző rendszerek melléklet módosítás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
So Others May Live! …rádiótávközlés az életmentés érdekében….
A Katasztrófavédelem szervezeti változása
Az információbiztonság
Az új épületenergetikai szabályozás
2004. április 29.1 A földfelszíni digitális televíziózás (DVB-T) frekvenciagazdálkodási kérdései A digitális televíziózás dr. Kissné Akli Mária Okleveles.
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
Jogszabályi változások, A katasztrófavédelem jövője
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Tervfázisok és munkarészei és tartalmi követelményei
A vízjog időszerű kérdései
Pápai Tűzoltóság 11. B.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Előadó: Dr. Bánky Tamás PTE Pécs, május 20. Az építési termékek megfelelőség-igazolása, a CE-jelölés alkalmazásának szabályai.
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
A települési önkormányzatok állategészségüggyel és élelmiszerlánc-felügyelettel kapcsolatos feladatai Dr. Bakos Pál Igazgató-helyettes főállatorvos Békés.
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
A tűzvédelmet érintő jogszabályok változásainak aktuális helyzete
AUTOMATIKUS TŰZ RIASZTÁS ÉS HIBA JELZÉS TOVÁBBÍTÁS ÉS FOGADÁS
Az OTSZ új követelményei
BEÉPÍTETT TŰZJELZŐ BERENDEZÉSEK AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
Beépített tűzoltó berendezések-előírás tervezet
tűzvédelmi tapasztalatai
A tűzálló kábelrendszerek beépítésének feltételei Horváth Lajos tű. alezredes OKF Tűzvédelmi és Polgári Védelmi Hatósági, Piacfelügyeleti Főosztály.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
17. tétel.
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
A tűzmegelőzési tevékenységek végzésének egységes szabályairól
Munkahelyi egészség és biztonság
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Beépíett tűzjelző berendezések Tűzvédelmi Műszaki Irányelvei
Tervezői felelősség és az új OTSZ
PRÓBATERVEZÉSI TAPASZTALATOK
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
Wagner Károly tű. alezredes
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
Beépített tűzjelző berendezések szabályai az OTSZ 5.0 alapján
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
TŰZVÉDELMI TERVEZÉSSEL ÖSSZEFÜGGŐ SZABÁLYOZÁS
Minőségbiztosítási ismeretek
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Bakcsányi Péter tűzoltó százados Katasztrófavédelmi Hatósági Osztályvezető.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Bakcsányi Péter tűzoltó főhadnagy, Tűzoltósági Főfelügyelőség kiemelt főreferens Katasztrófavédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Tűzvédelmi Szabályzat
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Akkreditált IT terméktanúsítás - a NAT szerepe a tanúsításban
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Tűzvédelem 2018-ban, előírások a jogszabályi változások tükrében
ÉPÍTÉSI TŰZVÉDELEM Az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Előadás másolata:

2/2002. BM r. Automatikus Tűzjelző rendszerek melléklet módosítás MSZ EN 54, a vonatkozó szabvány Az alkotó elemekről vannak szabvány lapok A rendszer felépítésről, kialakításról nincs és nem is várható Az MSZ EN 54-14 –es lap csak egy műszaki ajánlás általános irányelvekkel A rendszer „mit és hogyan”-járól a tagországok maguk rendelkeznek (pl. BS VdS)

2/2002. BM r. Automatikus Tűzjelző rendszerek melléklet módosítás Eddig Magyarországon semmi nem írta elő a rendszerrel szemben támasztott követelményeket. Az 1.fokú hatóság írta elő „szokásjogok” alapján, ezért területileg nagyon különböző követelmények álltak elő. A tervezet az EN 54-14 műszaki ajánlás alapján készült, annak a felépítését és ajánlásait használva. A tervezet tűzjelző rendszer minden részével és teljes élettartama alatti működéssel foglalkozik

A LÉTESÍTÉS FOLYAMATA Kiindulási elképzelések Követelmények tisztázása Terv készítése Engedélyezés/elfogadtatás (a jogszabályban meghatározottak szerint) Telepítés Üzembe helyezés Üzemeltetés, karbantartás

EGYEZTETÉS Célja: az általánostól eltérő követelmények tisztázása Résztvevők: minden esetben megrendelő - tervező További esetekben: tűzvédelmi szakhatóság Szállító, telepítő, Szaktervezők, biztosító társaság

KÖVETELMÉNYEK Teljes körű védelem Tűzszakasz védelem Kiürítési utak védelme Helyi (részleges) védelem Berendezés védelme

RENDSZERTERVEZÉSI KÖVETELMÉNYEK Kompatibilitás A hibák hatásának korlátozása Zóna tervezés Jelzési zóna Riasztási zóna Címezhető érzékelők alkalmazása Másodkijelzők alkalmazása A Vezetékek tűz elleni védelme Tűzjelző központ elhelyezése Átjelzés Eszközök elhelyezése Eszközök azonosítása Tervdokumentáció Tervezői nyilatkozat Műszaki leírás Rajzok Üzembe helyezés Üzembe helyező mérnök Üzemeltetés, karbantartás

A tűzátjelzés követelményei Tűzoltósági terminál TJK TJK Felügyelt telefon vonal, Vagy Telefon vonal + redundáns á.j. TJK TJK (csak végső esetben) V.V Tűz átjelzés Tűz + Hiba átjelzés Vagyonvédelemi á.j. V.V Távfelügyeleti központ

A tűzátjelzés követelményei Tűzoltósági terminál TJK TJK Tűz átjelzés Tűz + Hiba átjelzés TJK Távfelügyeleti központ

A műszakilag megfelelő és szabályszerű tűzátjelzés a 1996. évi XXXI A műszakilag megfelelő és szabályszerű tűzátjelzés a 1996.évi XXXI. Ttv 5. §; 2004. évi CXL. Tv. (Ket).;Itv. (illeték törvény); 35/1996.(XII. 29.)BM rendelet(OTSZ); és az MSZ EN 54 szabvány alapján: A tűzjelző központot felügyelni kell. Vagy a tűzjelző központ melletti 24 órás felügyelettel, vagy távfelügyeleti szolgálattal, ahová a tűzjelző központ jelzéseit átjelzéssel át kell jelezni. Ez utóbbi a 24 órás felügyelet kiváltására szolgál, mely szolgáltatást a tűzoltóság is végezhet. Ezen kívül a tűzvédelmi hatóság szakmailag indokolt esetben határozatban kötelezheti az ügyfelet a tűzjelzés közvetlen automatikus átjelzésére a működési terület szerinti tűzoltóságra.( OTSZ 43. § (1), (2))

Szabványos átjelzés prEN 54-21; MSZ EN 50136 Típus Primer átjelzési pálya Szekunder átjelzési pálya Átjelzési idő 1. Típus Célorientált tűzátjelzési pálya (X25, IP) Nincs szükség, vagy B csatorna D4=10s M4=20s 2. Típus Digitális komm. nyilvános telefon vonalon (ISDN, POTS) GSM M4=60s

Átjelzések fogadására, -bárhol legyen az- csak műszakilag megfelelő, tanúsított, vagy BM OKF engedéllyel rendelkező berendezéssel történhet (Ttv. 13.§). Az átjelző vonalaknak, csatornáknak felügyeltnek kell lenni (vonalhiba azonnali jelzése), vagy párhuzamos átjelző csatornának (vonalnak) is rendelkezésre kell állnia meghibásodás esetére. Az MSZ EN 54-es szabvány jelenleg érvényben lévő lapjai alapján ennyi követelményt lehet állítani, de amint megjelenik az OTSZ- 2/2002.BM.r. módosítása illetve az MSZ EN 54-es szabvány 21-es lapja, attól kezdve a tűzátjelző berendezésekre az MSZ EN 50136-os szabványban meghatározott legszigorúbb „D4”-es kategória lesz érvényben. (MSZ EN 54)

Az automatikus közvetlen tűzátjelzés azt jelenti, hogy a tűzjelző központ tűzjelzése, emberi közbeavatkozás nélkül automatikusan eljut a működési terület szerinti tűzoltóságra. A tűzjelző központok távfelügyelete, az átjelzések fogadása nem azonos a közvetlen automatikus tűzátjelzéssel, és fordítva, a tisztán tűz átjelzése nem azonos a tűzjelző központ (táv)felügyeletével. A távfelügyeletről a tűzoltóság 105-ös segélyhívó számon keresztüli riasztása nem számít automatikus tűzátjelzésnek. (MSZ EN 54 MSZ EN 50136 )

A tűzjelzés fogadása ingyenes, abban az esetben, ha a tűzvédelmi hatóság kötelezően elrendelte a tűzoltóságra való közvetlen automatikus tűzátjelzést (Ttv 5. §; Ket.; Itv.). Önkéntes bekötés esetén a tűzjelzés fogatása szolgáltatásnak minősül, tehát díj szedhető érte (37/1997.(VI.11.) BM r.). Az átjelzés, a tűzjelző központ jelzéseinek fogadása, a távfelügyelet az szolgáltatás, amelyért lehet díjat szedni.

Ha a távfelügyelet működési területen kívül van, pl Ha a távfelügyelet működési területen kívül van, pl. országos szolgáltatás, akkor is képes legyen a közvetlenül hívni a működési terület szerinti tűzoltóság 105-ös segélyhívó számát (ez nem számít automatikus tűzátjelzésnek) (MSZ EN 54 MSZ EN 50136 ). A működési területtel rendelkező tűzoltóság csak saját működtetésű (saját tulajdonú, vagy bérelt) fogadó központra fogadhatja az átjelzéseket.

A hatóság határozatban előírhatja a tűzjelzés(csak, tisztán tűzjelzés) közvetlen, automatikus átjelzés bekötését a működési területtel tűzoltóságra, de ebben az esetben nem számlázhat érte díjat(Ket. ;Itv.). Ekkor, ha a tűzjelző központ egyéb jelzéseinek felügyeletét is a tűzoltóságra bízzák, az már szolgáltatásnak minősül, amiért díjat lehet felszámolni (37/1997.(VI.11.) BM r.).

Külső céggel közösen működtetett fogadó berendezés esetén: A hatóság határozatával nem terelheti egy „kedvezményezett” vállalkozáshoz az étjelzést. Nem hozhatja monopolhelyzetbe. Megoldás: Választási lehetőség több cég között Ha egy cég van, az versenyben nyerje el a munkát

Köszönöm a figyelmat