Alternatív? Média. Tudásérték a médiában 2011. december 9. ELTE PPK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapesti Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda –
Advertisements

Egymásért fordítsuk meg a napot!. Célok •a fogyatékos emberek elfogadottságának növelése érdekében: ▫integrált események szervezése, ▫a fogyatékos emberek.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Önszerveződési folyamatok Heves megyében. Alaphelyzet A szervezetek a megyénkben önszerveződő valódi hálózatként működnek (komplex, osztott, skálafüggetlen)
Mozgókép és médiaismeret
A helyi lapok szerepe az önkormányzati kommunikációban
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
MRGSZ Stratégiai terv Verzió: 2. RC2. JÖVŐKÉP Aktuális MRGSZ cél: Láthatóvá tenni a a rögbit Magyarországon és a Magyar rögbit Európában!
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A közszolgálati tartalom Konferencia a közmédiáról, Budapest június 16.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
 A szuverenitás megalapozása  Korlátozott államhatalom  Hatalmi ágak elválasztása / fékek és egyensúlyok  Államszervezet meghatározása  Mindent.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Dr. Dömötör Tamás Magyar Tájépítészek Szövetsége.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Digitális világ MediaSmart Hungary.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 26.
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Ideológiák.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Velünk egy jobb világért! Fő támogató: Partner: Andersen Munkaerő-piaci Támogató és Képzési Program 11 Lukács András vezető „Esély a munkára – Civil együttműködés.
Köztünk élnek. Ismered őket? EIA/2012/
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
AJÁNLÁSOK AZ AKTÍV ÉS FELELŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁGRA NEVELÉS STRATÉGIÁJÁHOZ A Stratégia készítő bizottság tagjai: Falus Katalin Galambos Rita Kende Ágnes Mihály.
A tömegkommunikáció.
Mire lehet/ne jó az iskola
Fiatalok Lendületben Program Youth in Action Tineret in Acțiune.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók.
A médiapiac szabályozásának változó eszközei Polyák Gábor
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
A médiakoncentráció korlátozása Médiaszabályozás március 26. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Közösségfejlesztés.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Alternatív? Média. Tudásérték a médiában december 9. ELTE PPK

„A rossz hírek ellen mit sem teszünk, A TV-nek háttal szeretkezünk” Johann Sebastian Plankton: Ha elmész, 1985

 Média- és kommunikációs világ koncentrálódása (tulajdonosi kör)  egységes modell létrejötte  Sok választási lehetőség nem feltétlenül jelent információszabadságot  Kommunikáció szabad területeinek megőrzése   Függetlenség közvetett vagy közvetlen hatalmi / gazdasági kontrolltól

Bábel tornya  Alternatív média, radikális média, közösségi média, állampolgári média, szabad média, mozgalmi média, független média, civil média, csináld-magad média, nem nyereségérdekelt média, aktivista média, harmadik típusú média, gerilla média…   Keveredés: kis hatósugarú média, helyi média, szomszédsági média  Folyamatos változásban van

„Szipuzás és egyéb rock and roll szokások”  Sniffin' Glue and other rock'n'roll habits - Mark P. (Perry)  július (50) – szeptember (15000) – 14 szám  Ideálok közvetlen, azonnali megvalósítása  anarchista, punk üzenet / hatás  Közös nevező: uralommentes, racionális kommunikáció (Habermas)  D-I-Y

 „Az alternatív média jelenléte mindig a politikai kultúra és a média szabadságának fokmérője.” (Sükösd Miklós)  Európai médiafejlődési irány: 3K-modell (háromosztatú/triális médiarendszer)  PSB, commercial, community

Műsorszolgáltatók típusai Közszolgálati  „közlöny”-szerű működés: egyirányú kommunikáció, tájékoztatás, információközlés (vertikális kommunikáció)  Nagy távolság készítők és hallgatók között  Munkamegosztás, hierarchia  Kimért stílus

Műsorszolgáltatók típusai Kereskedelmi  Minél szélesebb körhöz eljutni  Simulékony, fülbemászó  Sztárok jelenléte  Reklám  Show, játék, kampányok, akciók

Műsorszolgáltatók típusai Közösségi  Nem mindenáron akar mindenkihez szólni  Hozzáférhetőség: azok csinálják, akiknek szól  Összecsúszó szerepek, ‘puha kulisszák’  „Sztárja” a hétköznapok embere  Kultúra, szubkultúrák, kisebbségek  Helybeliség kiemelt jelentősége

Európa Tanács Miniszteri Bizottságának Ajánlása  január 31.  Média szabadsága és sokszínűsége alapvető egy demokratikus társadalomban  Elősegíti az emberek részvételét a demokratikus folyamatokban (vita, nyilvánosság, információhoz jutás)  Médiakoncentráció problémákkal járhat  Alternatív, közösségi médiumok kiemelt szerepe  Állam aktív szerepe

 Részvételi (nem csupán képviseleti!) demokrácia megerősítése  Európa Tanács Miniszteri Bizottságának Rec 2007(2) számú Ajánlása  „a tagállamoknak bátorítaniuk kell az olyan típusú médiumok fejlődését, amelyek hozzájárulnak a pluralizmushoz és a sokféleséghez, és teret biztosítanak a párbeszéd számára. Ilyenek lehetnek – többek között – a közösségi, helyi, kisebbségi vagy társadalmi médiumok.”

Európa Tanács Miniszteri Bizottságának Nyilatkozata  február 11.  A Miniszteri Bizottság nyilatkozata a közösségi média szerepéről a társadalmi összetartás és a kultúrák közti párbeszéd elősegítésében  A közösségi média számos Európa Tanács- tagállamban és világszerte 115 országban működik  Számos olyan társadalmi igényt szolgál és olyan tevékenységeket végez, melyeket sem a kereskedelmi, sem a közszolgálati média nem képes maradéktalanul és megfelelően felvállalni

 A társadalom különböző – kulturális, nyelvi, etnikai, vallási, és egyéb kisebbségi – csoportjai számára lehetőséget biztosítanak az információhoz jutásra és annak közlésére, az önkifejezésre és a véleménycserére  A közösségi média döntően hozzájárul a médiaismeretek fejlődéséhez azáltal, hogy az állampolgárokat közvetlenül bevonja a médiatartalmak előállításába és terjesztésébe, ugyanígy a képzési programok szervezése által – ez azt eredményezi, hogy különösen fontosak a digitális környezetben

 Demisztifikáció – média ne csak a hatalom, ne csak a fogyasztás szócsöve legyen  Elérni elfeledett, marginalizált, elszigetelődött társadalmi csoportokat (szociális célok, társadalmi misszió)  Hangot adni azoknak, akik máshol nem mondhatják el a véleményüket („Give voice to the voiceless”)  Alternatív nyilvánosság megteremtése  Horizontális kommunikáció

Speciális jellemzők I.  Tömegkommunikáció eszközökhöz való nyilvános, szabad hozzáférés  Helyi ügyekkel való foglalkozás (meghatározott közösség érdekeinek szolgálata)  Részvételi modell a tömegkommunikációban (nyitott, részvételre sarkalló szervezeti felépítés)  Önkéntes munkára támaszkodás  Demokratikus döntéshozatali struktúra  Alulról felépülő

Speciális jellemzők II.  Szerkesztői függetlenség  Nem nyereségérdekelt jelleg  Kulturális sokszínűség és kisebbségek elfogadása  Interaktivitás  Médiahasználati készségek fejlesztése  Óvoda, iskola, melegedő, szociális hely, közösségi hely, klub, vitafórum, menedék, műsorszolgáltatás

A tartalmat létrehozó felhasználók számának nagyságrendi növekedése az alkotás, a fogyasztás, a véleménynyilvánítás és a kommunikáció demokratizálásához, valamint a világról szerezhető ismeretek minőségi változásához vezet. szakértők hozzáértése  tömegek bölcsessége

Andy Warhol, 1968 In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes. In the future 15 people will be famous. In 15 minutes everybody will be famous.

Amikor mindenki beszélhet...

...senkit nem érdekel, hogy mit mondasz.

Problémás kérdések  Túlzott atomizáltság  Közösségi tudásszolgáltatás minőségének kérdése  Mi történt kérdése – megbízható információ?  Világháló forgalmát belassító naplószemét (blogspam)  Gazdaságilag kockázatos  dotcom lufi v2?  Anonimitás

Mit nyújt? A lehetőséget. Hogy lehet másként csinálni, mint a mainstream médiában. Kiegészíti a médiapiacot.

 Szabad véleménynyilvánítás lehetőségeinek növelése  Tömegkommunikációs eszközökhöz + információhoz való szabad és nyilvános hozzáférés  Független kommunikációs tér létrehozása  Valódi médiapluralizmus

...ott, ahol a felhasználók uralják a tartalmat…

A média a tiéd.