A védjegytörvény és a jogharmonizáció Dr. Fazekas Judit Európai Uniós és Büntetőjogi Szakállamtitkár Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Budapest, június 29.
Vázlat Nemzetközi és közösségi szabályrendszer Az 1997-es védjegytörvény jogharmonizációs alapjai Jogharmonizációs célú módosítás a csatlakozás előtt Kitekintés a felszólalási rendszer bevezetésére A jogérvényesítési irányelv hatásai a védjegytörvényre
A védjegytörvény kereteit adó közösségi és nemzetközi jogi szabályok Közösségi jogszabályok 89/104/EGK irányelv a védjegyekre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről 40/94/EK rendelet a közösségi védjegyről 2004/48/EK irányelv a szellemi tulajdonjogok érvényesítéséről 510/2006/EK rendelet a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek földrajzi jelzéseinek és eredetmegjelöléseinek oltalmáról, valamint annak végrehajtási rendelete Nemzetközi jogi szabályok Párizsi Uniós Egyezmény az ipari tulajdon védelméről TRIPS (a WTO megállapodások keretében) Védjegyjogi Szerződés (WIPO, a lajstromozási eljárásról) Madridi Megállapodás és Madridi Jegyzőkönyv (védjegyek nemzetközi lajstromozási rendszere) Lisszaboni Megállapodás (földrajzi árujelzők nemzetközi lajstromozási rendszere)
Az évi XI. törvény: csillag születik A védjegyekre vonatkozó szabályok (a 89/104/EK irányelv szabályainak megfelelően) A védjegyek funkciói illetve rehabilitációjuk Áruk, szolgáltatások megkülönböztetése Kapcsolat az áruk és szolgáltatások, valamint a vállalkozások között Közvetett minőségjelző funkciója is lehet Az irányelv fakultatív szabályaiból átvételre került a rosszhiszemű bejelentés vagy a védjegyjogon kívüli jogszabályba ütközés mint kizáró ok, a jóhírű védjegyek fokozott védelme, valamint a megkülönböztető képesség bejelentést követően történő megszerzése. Hivatalból vizsgált abszolút és relatív kizáró okok Belső jogkimerülés (a belföldi forgalomba hozatallal következik be) A földrajzi árujelzőkre vonatkozó szabályok Földrajzi jelzések és eredetmegjelölések oltalma Mezőgazdasági termékek és élelmiszerek esetében az FVM által jóváhagyott termékleírás is szükséges a lajstromozáshoz A végrehajtási szabályokat külön Korm. rendelet határozza meg
A 2003-as átfogó módosítás: vonzások és választások A csatlakozás által szükségessé váló módosítások A közösségi védjegyrendszerhez való illeszkedést megteremtő szabályok A mezőgazdasági termékek és a földrajzi árujelzők közösségi rendszeréhez való illeszkedés szabályai Egyéb fennmaradó jogharmonizációs feladatok (pl. közösségi jogkimerülés EGT hatállyal) A nemzetközi lajstromozással kapcsolatos rendelkezések bevezetése A madridi rendszer miatt szükségessé váló szabályok A lisszaboni rendszer miatt szükségessé váló szabályok A felszólalás intézményének bevezetésével a lajstromozási eljárás alapjaiban változik meg A gyakorlati tapasztalatokból levont következtetések nyomán elfogadott módosítások
A felszólalási rendszer Az MSZH csak a védjegyoltalom feltételei és a feltétlen kizáró okok tekintetében végzi el továbbra is a bejelentések érdemi vizsgálatát Kutatási jelentés továbbra is készül, de csak a korábbi védjegyekre nézve, más magánjogi jogosultságokra nézve nem, az abban foglaltak alapján nincs ex officio elutasítás. A bejelentő, a védjegyjogosult és a lajstromba bejegyzett használó külön kérheti, hogy értesítsék arról a későbbi bejelentésről, amelynek a kutatási jelentésében szerepel A viszonylagos kizáró okokat csak a korábbi jogosult határidőben tett felszólalása esetén (és csak a megjelölt okra nézve) vizsgálja a hatóság; ilyenkor az eljárás kontradiktóriussá válik Törlési eljárás természetesen a bejegyzést követően is indítható (akadálya csak a belenyugvás lehet)
A felszólalási rendszer bevezetése mellett szóló főbb érvek A feltétlen kizáró okok érvényesítése közérdek, a viszonylagos okoké az önrendelkezési jog része A hazai vállalkozói szféra nagykorúsítása A védjegyhasználat elmulasztásának jogkövetkezményei miatt nem biztos, hogy a korábbi jog valóban akadályt képez, a bejelentő pedig nem hívható fel bizonyításra a korábbi védjegy használatának elmulasztására nézve Összhang a közösségi védjegyekre vonatkozó szabályokkal
A jogérvényesítési irányelv átültetése: lándzsa a kézbe I. A 2004/48/EK irányelv a szellemi tulajdonjogok érvényesítéséről a jogosulti eszköztár bővítését szolgáló jogszabály-módosításokat követelt meg A évi CLXV. törvény újításai a Vt.-ben Védjegybitorlás esetén érvényesíthető polgári jogi igények körének szélesedése (kereskedelmi forgalomból való kivonás, megsemmisítés, eltiltási igény a közvetítőkre nézve is) Adatszolgáltatási igények kiterjesztése (a bitorlótól eltérő, „kereskedelmi mértékben” érintett személyektől is követelhetők meghatározott információk) A bíróság határozatának nyilvánosságra hozatala (jogosult kérelmére, bitorló költségére)
A jogérvényesítési irányelv átültetése: lándzsa a kézbe II. A évi CLXV. törvény további újításai a Vt.-ben Az ideiglenes intézkedések kiterjesztett szabályai (akár a keresetlevél benyújtása előtt is kérhető, ilyenkor a bíróság nemperes eljárásban határoz) és garanciái (biztosíték, jogorvoslat) Az előzetes bizonyítás szabályai és garanciái Biztosítási intézkedés, pénzügyi adatok közlése Biztosíték a bitorlótól (abbahagyás helyett kérhető) 2009 áprilisáig nemzeti jelentést kell készíteni az irányelv átültetéséről, amelynek alapján bizottsági jelentés készül, esetleges módosító javaslatokkal: a feladat végrehajtása érdekében hazánkban is megkezdődött az adatgyűjtés
Köszönöm a figyelmet!