Pedagógiai eszközök és módszerek a 17-18. században
COMENIUS
Comenius Képzett tanítók mellett foglal állást, nyilvános oktatás ösztönzés és példa Osztály- és tanóra rendszer Alapelvei a következők: Személetesség (a megismerés folyamatába minél több érzékszervet kapcsoljunk be). Konkrét tapasztalatszerzés fontossága.
Tudatosság (megértés nélküli tanulás elvetése, tudatos ismeretek) Rendszeresség (az ismeretek egymásra épülése) Következetesség A tananyag koncentrikus bővülése (fokozatosan bővülő terjedelem)
Iskolarendszere Négylépcsős iskolarendszer: I. szülői ház Engedelmességre, igazmondásra, szeretetre, udvariasságra nevelés A fegyelmezés eszközei között kicsi korban még megengedi a testi fenyítést, magasabb fokon már minden módozatát elutasítja. Babusgatás elvetése, erkölcsi nevelés fontossága
II. 6-12 éves korig Anyanyelvi iskolában kell tanítani, olvasás-írás, számtan, mértan, ének, erkölcstan, gazdasági-politikai ismeretek, földrajz III. 12-18 éves korig Gimnáziumban, kiegészülne idegen nyelvvel, történelemmel, etikai, teológiai ismeretekkel IV. Akadémiai képzés
A felvilágosodás kezdetei Evilági boldogulásra való igény Polgári erények Locke gentleman – nevelés: Nevelési célok: Erős, egészséges test Erényes, vallásos lélek
Praktikus ismeretek A gyermek dédelgetése, túlzott kényeztetése ellen emel szót. Magánnevelés híve, bár elismeri a nyilvános oktatás előnyeit is. Kortárs: durvaság, merészség házitanítót kell fogadni
Nem értett egyet a testi fenyítéssel, csak legvégső esetben (nyílt ellenszegülés, stb.) Leghatásosabb módszer a személyes példaadás A veleszületett eszmék tagadása (tabula-rasa elv), a megismerő értelem és az érzékszervi tapasztalatok, a „kritikus ész” hangsúlyozása
Praktikus ismeretek átadása: Mindennapi életben jól hasznosítható Idegennyelvek (francia), olvasás, gyorsírás, anyanyelvű fogalmazás, történelem, földrajz, csillagászat, számtan, mértan, könyvvitel, jog, etika. SPORT (vívás)
ROUSSEAU
Rousseau Gondolatai gyökeres változást idéztek elő a 18. század pedagógiájában Eredendő bűn elvetése A gyermek gyermek legyen Cél: az evilági boldogulás, képes mindenütt megállnia a lábán Gyermekkor átértékelésegyermekközpontúság
Módszere A nevelőnek meg kell ismernie a neveltjét Hatás elsősorban az érzelmeken, képzeleten keresztül Tölcsér-effektus elvetése Természet felfedezése, kísérletezés Életközeli szituációk
Magánnevelő a világ megismertetése Konkrét érzékszervi tapasztalatok Bűntetés a tett természetes következménye Még nincs tervszerű tanítás, csak 12 éves kortól
Természet felfedezése, kísérletezés
18. Századi iskola
„A tanulóknak a könyveket az aranynál, gyöngynél többre kell becsülnie; éjjel nappal kell forgatnia, belőlük a nemes tudomány virágporát kell gyűjtenie, s a maga műveltségének kaptárába kell behordania… Ha szeretjük az iskolát, szeressük a könyveket, az iskolák lelkét is; amelyik iskolát nem éltetik a könyvek, az halott.” Comenius, 1650, Sárospatak
18. Századi tankönyvek
VÉGE Készítette: Kemenczky Zsuzsanna