BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Didaktika a gyógyításban
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Képességszintek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Fontosabb fogalmak Képesség :
4. Kreatív döntéshozatal
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A munka világával kapcsolatos tudás
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Szűk tartományú elméletek
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
ÉRZELMEK A MUNKAHELYEN
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Bevezetés a pszichológiába
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Vezetés – Vezetési Stílusok
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A gyorsgondolkodás fejlesztése
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A feladatok szerepe Kaposi József.
Bevezetés a pszichológiába
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Minőség menedzsment 6.előadás
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A szövegértési feladatok összeállítása
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Készítette:Tóth Sándorné
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS Csütörtök 13.10-14.30 C VII. terem Tantárgyfelelős: Sass Judit judit.sass@uni-corvinus.hu (Fogadó órák: C 308 kedd11-12, csütörtök13-14)

tematika időpont téma előadó Febr.5. Félév, követelmények, témák megbeszélése Sass Judit dr. Febr.12. Fejlődéspszichológia és fejlődészavarok Lányiné Prof. Dr. Engelmayer Ágnes Febr.19. Fejlődéspszichológia 2. Febr.26. Családi életciklusok Bodnár Éva dr. Márc. 5. Kognitív stílus és (e-)tanulás Márc.12. Érzelmek pszichológiája, érzelmek a szervezetben Márc.19. A nők ábrázolása a filmekben Bíró Emese Márc.26. Evészavarok a média hálójában Forgács Attila dr. Ápr.2. Mentálhigiéné és klinikai pszichológia Németh Marietta dr. Ápr.9. A pszichoterápia Ápr.16. Pedagógiai pszichológia 1. Perjés István prof.dr. Ápr.23. Pedagógiai pszichológia 2. Ápr.30. A sport pszichológiája Balogh László dr. Máj. 7. Kurzus zárása, számonkérés

Írásbeli kollokvium - 4 érintett témakörből 1-1 ténykérdés. Irodalom: -Az előadók által egyénileg megadott irodalmak, óravázlatok (igény szerint webes felületen: http://www.e-kampusz.hu/ ) Követelmények: Írásbeli kollokvium - 4 érintett témakörből 1-1 ténykérdés. Minden jól megválaszolt kérdés 1 jegyet emel a végeredményen.

A PSZICHOLÓGIA TÁRGYA: FELADATA: LELKI JELENSÉGEK, TÖRVÉNYEK FELTÁRÁSA EMBER MEGISMERÉSE EMBER-KÖRNYEZET KAPCSOLAT VIZSGÁLATA FELADATA: LELKI JELENSÉGEK, TÖRVÉNYEK FELTÁRÁSA A VISELKEDÉS BEJÓSLÁSA A VISELKEDÉS HATÉKONYABBÁ TÉTELE

TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK MUNKATUDOMÁNYOK ALKALMAZOTT TUD. NEVELÉSPSZICH MŰVÉSZETPSZICH. SPORTPSZICH ALAPTUDOMÁNY: SZOCIÁLPSZICH. SZEMÉLYISÉGPSZICH. ÁLTALÁNOS PSZICH. FEJLŐDÉSPSZICH. ÁLLATLÉLEKTAN BIOLÓGIA KLINIKAI PSZICH. ORVOSTUDOMÁNYOK

Fejlődéslélektan - család Kötődés http://www.youtube.com/watch?v=KlfOecrr6kI&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=fg9QCeA4FJs&NR=1

Ainsworth vizsgálata Kötődéstípusok: -Szorongó/ elkerülő Idegen helyzet Kötődéstípusok: -Szorongó/ elkerülő -Biztonságosan kötődő -Szorongó/ellenálló – ambivalens -Zavarodott anya idegen http://www.web-research-design.net/cgi-bin/crq/crq.pl

Kognitív stílus - tanulás Mi a kognitív stílus: -személyiség sajátsága /C.G. Jung/

Melyik jellemző rám? INTUITÍV Meglátja a lehetőségeket ,egészet Elképzel, ráérez Új ötleteket dolgoz ki, old meg A bonyolult érdekli Ha olyan dolgot csinálok, amit mások is szoktak, akkor azt az általánosan megszokott módon csinálom. ? Ha olyan dolgot csinálok, amit mások is szoktak, akkor saját módszert gondolok ki, és aszerint csinálom. ÉRZÉKELŐ A részletekre figyel, türelmes Gyakorlatias A részleteket, tényeket megjegyzi Gondos, szisztematikus

Melyik jellemző rám? GONDOLKODÓ Logikus, elemző, objektív Szervezett Kritikai képessége fejlett Igazságos, szilárd marad Inkább olyan ember keze alatt szeretnék dolgozni, aki mindig szívélyes és kedves. ? ÉRZŐ Figyelembe veszi mások érzéseit Megérti a szükségleteket, értékeket Keresi a megegyezést Megmutatja az érzéseit Rábeszél, lelkesít Olyan főnököt szeretnék, aki mindig tisztességes és igazságos.

Melyik jellemző rám? ÉSZLELŐ Kész kompromisszumra A kérdés minden oldalát nézi Rugalmas, képes alkalmazkodni Nyitott a változtatásokra Döntéséhez minden adatot használ Nem ítélkező Ha belekezdek egy 5-10 napig tartó munkába, akkor először listát készítek a különböző teendőkről és azok elvégzésének sorrendjéről. ? Ha belekezdek egy 5-10 napig tartó munkába, akkor igyekszem minél előbb belemerülni a munkába. MEGÍTÉLŐ Dönt, gyorsan is Tervez, rendezett Kontrollál, képes a feladatra figyelni

Kognitív stílus - tanulás Mi a kognitív stílus: -gondolkodás tartalmi és formai oldalának kapcsolata /Rokeach: nyílt és zárt gondolkodás/

Melyik jellemző rám? Rokeach A mi bonyolult világunkban csak úgy tudhatjuk meg, mi is történik, ha rábízzuk magunkat a vezetőkre és szakértőkre, akiknek hihetünk. erősen egyetértek erősen elvetem ? Zárt gondolkodás Nyílt gondolkodás

Nyitott Zárt Centrális: Centrális: Világ, emberek barátságosak Jelen-orientált Tekintély: Tekintély elismerése racionális alapon Igazság nem egy tekintélyforrásból származik Emberek érdek nélkül tetszenek Információ minőségét és forrását elkülöníti Motiváció: Tudás-, megértés-igény Zárt Centrális: Világ ellenséges, emberek barátságtalanok, Én elutasítása Jelen elutasítása, jövő bizonytalan Tekintély: +/- tekintélyek vannak Emberek megítélésének alapja milyen tekintélyt követnek H tartalma és forrása közt nem tud különbséget tenni Perifériás H változása tekintély változásától függ Motiváció: Magas fenyegetés-elhárítási igény Háttér: Szocializáció szorongással

Kognitív stílus - tanulás Mi a kognitív stílus: -észlelés információfeldolgozás sajátságai (személy – környezet viszony, szorongáskezelés módja, kognitív bizonytalanság, információfeldolgozási mód) Külső/ belső kontroll; mezőfüggés/-függetlenség Represszor/szenzitizátor komplexitáspreferencia Adaptív/innovatív

Melyik jellemző rám? Rotter - kontrollhely Belső kontroll Néha úgy érzem, hogy nincs sok közöm ahhoz, hogy milyen jegyeket kapok. ? Az én esetemben a jegyeim az erőfeszítésemet tükrözik, a szerencsének kevés vagy semmi köze nincs ehhez. Külső kontroll

Witkin: mezőfüggés/-függetlenség

Pedagógia - metafórák „...a metafora olyan folyamat, melynek révén egy adott konceptuális területről származó elemet úgy használunk, hogy egy másik konceptuális területhez tartozó elemet hívunk elő vele. Mindez az adó és a megcélzott terület közti szerkezeti hasonlóságon alapszik.” (Kiefer, 2000, 123. o.) Az iskola (olyan, mint)........................” (Rapos Nóra vizsgálata, 2000)

Erődítmény: védelmező bástya, erőd, vár, labirintus Emberi lakhely: ház, családi ház, lakóház, kockaház, panelház, otthon, lakás, ódon kastély Erődítmény: védelmező bástya, erőd, vár, labirintus Intézmény: irodaház, börtön, kórház, intézet, múzeum, műemlék, kiállító terem, téglagyár, hotel, szórakozóhely, munkahely, műhely, szentély, klub, színház, étterem Állati lakhely: kalitka, ketrec, kaptár, hangyaboly Dimenziók: zártság, változás, személyesség, aktivitás

Érzelmek - munkahely Dimenziók: kellemesség, aktiváció aktív HARAG - + arousalfokozó Feszült, zaklatott Izgatott, túláradó - + kellemetlen kellemes Unott, letargikus Nyugodt, derűs SZOMORÚSÁG álmosító passzív

Vezetői érzelemkifejezés hatása Lewis (2000) vezetői érzelemkifejezés és beosztottak érzelmi tapasztalata 1. Szomorúság (passzív, -) fáradtság nő, lelkesedés csökken 2. Harag (aktív, -) idegesség nő, alacsonyabb relaxáltság 3. nemi szerepelvárások hatása Nem a nemnek megfelelő stílussal kevésbé hatékonynak észlelt Harag – maszkulin&aktív, szomorúság – feminin&passzív eredmények hatékonyság Külső ok, Erőfeszítés, facilitál Hiba, belső ok

Érzelem = 3-as értékelés Kimenet/ cél: kellemes – kellemetlen Akció/ sztenderd: helyesel - helytelenít Tárgy/ ízlés: szeret – nem szeret Pl. HARAG -kellemetlen a kedvezőtlen a kimenet miatt & az okozó kifogásolt akció helytelenítése Köv: - érzelem, de saját nézőpontról + kép, önbizalom, közelítés Pl. FÉLELEM -kellemetlen a nem vágyott kimenet lehetősége miatt, ami szorongással társul, fokozott a kockázatészlelés Pl. Terrorizmusra adott reakció (9/11 után) Félelem: készüljünk a lehetséges támadásra! Harag: támadjunk!

Haragot kiváltó helyzetek a szervezetben igazságtalanság ( 44% ) erkölcstelen magatartás ( 23% ) szakmai inkompetencia ( 15% ) tiszteletlenség ( 11% ) nyilvános megszégyenítés ( 7% ) Félelem okai: bizonytalanság saját hiba, fenyegetés, támogatáshiány Harag kinyilvánítása esetek felében okozó felé, míg félelemnél soha nem a kiváltó felé! Pl. Terrorizmusra adott reakció (9/11 után) Félelem: Készüljünk a lehetséges támadásra! Harag: Támadjunk!

Ki elégedett a súlyával? Mekkora a súlyuk? (?kg)

Média - evés Média közvetítette információ és ideálok: hatása a testképre hatása az evészavarokra - nemcsak nők - új betegségek „vékony, szexi” „erős, izmos”