Jogszabályok és a valóság 1993-2013 20 év. Hogy is van ez? IX. Országos Szociális Szakmai Konferencia Keszthely, 2013. november 7. Czibere Károly Református.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
"Tékozló koldus ruháját szaggatja„
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
2007. JÚNIUS 12.SOMBEREK 1 A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Somberek CARITAS Központ.
Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Családi napközi.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Digitális szolidaritási háló – a szerves megoldás Gáspár Mátyás
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Segélyezési rendszer átalakítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Jogszabályváltozások az év fordulóján!
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
1 A rendelkezésre álló mindenkori források hatékonyabb, szükségletalapú elosztási rendszere SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK JÖVŐKÉPE június 21. Czibere.
A csoportmunka törvényi háttere- Alapellátások (1/2000 SZCSM rendelet) ÖNSEGÍTŐ CSOPORTOK 30§(2)f)Családsegítésben:  CSSK segíti önsegítő csoportok szervezését,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Integrált közösségi szolgáltató terek
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A szociális intézményrendszer kihívásai és fenntarthatósága 2013-tól XIII. SZIME-Konferencia Győr, szeptember 28. Czibere Károly Református Szeretetszolgálat,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Nyitrai Imre szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkár
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Az Ország Közepe kistérség szociális ellátó rendszerének korszerűsítése a szolgáltatások és a humán erőforrások fejlesztésével, az intézményi együttműködések.
Az Evangélikus Egyház szerepe szociális kérdésekben, jó gyakorlatok és egyházi programok.
Új rendszerben működnek a jövőben a támogató szolgáltatások és a közösségi ellátások augusztus 7. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Kinek profit a NON Profit?
„Út a munkához” program tapasztalatai
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
Lorem ipsum.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Előadás másolata:

Jogszabályok és a valóság év. Hogy is van ez? IX. Országos Szociális Szakmai Konferencia Keszthely, november 7. Czibere Károly Református Szeretetszolgálat

Szabályozási elemek  A szociális szolgáltatások szabályozásának fontosabb elemei:  Jogosultság  Elsődleges ellátási felelősség  Másodlagos ellátási felelősség  Finanszírozás  Kapacitásszabályozás  Szolgáltatás tartalomszabályozása

Jogosultság  A jogosultság alapja: • Alanyi jog - univerzális • Jövedelmi és/vagy vagyoni rászorultság • Előzetes járulékfizetés  Magyarországon a szociális szolgáltatások területén túlnyomórészt alanyi jogon jár az ellátás – ez nem változott az elmúlt 20 évben  Ezen belül lehet szűkebb vagy tágabb szabályozás: a szociális törvény rendkívül tágan húzta meg a határt, és az elmúlt 20 évben folyamatosan szűkített  A szűkítés eszköze a rászorultság-elv • Gondozási szükséglet- akadályozottság – ADL, iADL – Önellátási képesség • Jövedelmi – Vagyoni – Fogyasztási  Látszat-szűkítés: HSNY – gondozási rászorultságra alapozása: ellenőrzés hiányában elszaladó kapacitások  Ellenpélda: Támogató szolgálatok. Ellenőrzés után lefeleződő kapacitás.  Dilemma: Jogosultság célzottságának erősítése lehetséges-e? (pl. idős napközi, bölcsőde, bentlakásos ellátás, stb.)  Dilemma: hogyan lehet és kell-e egyszerre kezelni a jövedelmi és gondozási rászorultságot?

Elsődleges ellátási felelősség  Elsődleges felelősség: ki felelős a szociális védelemért egy adott területen?  Kezdetben: önkormányzat (települési és megyei)  Majd ennek két eszköze: • szociálpolitikai kerekasztal • szolgáltatástervezési koncepció  Mennyire vették komolyan az önkormányzatok ezt a felelősségüket szankció hiányában?  Probléma: a szociális probléma nem áll a helységnév-táblánál  A kistérségi szerveződés ösztönzése nem ebből, hanem a méretgazdaságosságból indult ki  A 2000-es évek közepétől az állami felelősségvállalás erősödése: pályázati úton finanszírozott szolgáltatások  2012-től: szakellátás + pályázatos szolgáltatások esetében: állam  2012: recentralizáció – MIK  2013: recentralizáció - SZGYF

A társadalompolitikai ágazatok Egészségügy Szabályozás Univerzális transzferek Biztosítási elvű transzferek Foglalkoztatás Szabályozás Univerzális transzferek Biztosítási elvű transzferek Időskori biztonság Szabályozás Univerzális transzferek Biztosítási elvű transzferek Családpolitika Szabályozás Univerzális transzferek Biztosítási elvű transzferek Önkormányzatok Rászorultság elvű transzferek DEKONCENTRÁCIÓ DECENTRALIZÁCIÓ 2011: szakigazgatási szervek egy szervezetbe tömörítése: KORMÁNYHIVATAL 2013: JÁRÁS: a Kormányhivatal kistérségi szintű szerve, területi kirendeltsége

Másodlagos ellátási felelősség • Alapesetben: önkormányzat, kiegészítő jelleggel: egyházak, civilek • Kezdetben 3 fenntartói szektor, önkormányzati dominancia • 2000-es években felerősödő civil fenntartás • : felerősödő egyházi fenntartás • : felerősödő állami fenntartás • A decentralizált eszközrendszer eredményességi kudarcai • Ezeket a problémákat a korábbi kormányok is érzékelték, és számos intézkedésben tetten érhető • segélyek megkettőződése: normatív-méltányossági • diszkrecionalitási kör szűkítése • együttműködési kötelezettség szabályozása • A jelenlegi megoldás radikális: nem javítgatja tovább a decentralizált eszközt, hanem – mint alkalmatlant - kidobja. Helyette dekoncentrált eszközöket alkalmaz. (SZGYF és megyei kirendeltségei)

Recentralizáció melletti érvek  A minőség javulhat, mert nem egyedül a profitmotívum határozza meg a szolgáltatás minőségét  Csökken az ár: az államnak célja lehet az alacsonyabb jövedelműek hozzáférésének erősítése  Az ágazat irányítása hatékonyabb, ha a kezében van a tulajdon döntő része is  Kedvező foglalkoztatási hatás  Technológiai fejlesztésre gyakorolt kedvező hatás: a profit nem hagy forrást a fejlesztésekre  Az intézmények szolgáltatási színvonal- egyenetlenségeinek csökkenése  Innovációk felkutatása,  Modellkísérletek (állami szerepvállalás erősödése idején megnő a kereslet az outcome-mérések iránt)  Koncentráltabb, tervszerűbb fejlesztések

Finanszírozás  A finanszírozás volumene: a szolgáltatási kassza nem csökkent az utóbbi 3 évben  A finanszírozás módja: • Döntően: fejkvóta. (Előnye: verseny a kliensért, de aláírás után nincs ösztönzés a minőségi szolgáltatásra.) • Feladategység (támogató szolgálatok): merev, rugalmatlan, bürokratikus megoldás, de a finanszírozás alapja itt első alkalommal a szolgáltatás-elem. • Bérfinanszírozás: közoktatásból behozott logika, amely – még – nem működik  A finanszírozás reálértéke  A magánfinanszírozás lehetőségei: • Térítési díj-szabályozásban a differencia-szabály • Egyszeri belépési díj szabályozása

A bentlakásos normatíva reálértéke

Kapacitásszabályozás  14 éven keresztül nem volt kapacitáskontroll  Ez csak nagyon finom jogosultságszabályozás esetén működött volna  Ennek hiányában súlyos torzulásokhoz vezetett  Első kísérlet: 2007: ITKR – 7 szolgáltatás esetében belépő kapacitás feles finanszírozása  Második kísérlet: 2008: pályázati rendszer  Harmadik kísérlet: az automatikus befogadás elvének megszüntetése (működési engedély esetén automatikus befogadás a finanszírozásba)  2012: kapacitáskontroll, átvételi akadályok és elválik az engedély a finanszírozástól  2013: még a szigorú kapacitáskontroll mellett is emelkedik a kapacitások száma (önkormányzatok mentesülnek + EU-fejlesztésű szolgáltatások), ezért folyamatos szűkítő jogszabály-értelmezés

Miért jó a pályázati rendszeren keresztül történő kapacitás-allokáció? (szenvedélybetegek közösségi ellátása)

Szolgáltatási tartalom szabályozása  Keveset változott: intézményként definiált rögzített szolgáltatás-csomagok  Volt egy-két terület, amelyet többször újradefiniáltak, pl. családsegítés  A humánerőforrás-igényes szolgáltatás előtti szolgáltatások hiánya  Pénzbeli, természetbeni ellátások és szolgáltatások összekapcsolhatóságának hiánya. DE: adósságkezelési szolgáltatás  Mereven elkülönülő klienscsoport-alapú szolgáltatásprofilok. DE: falugondokság  Alap- és szakellátás nem kapcsolódása. DE: idősügyben azonos gondozási rászorultság-értékelés  A merev szolgáltatáscsomagok első feloldási kísérlete: 2013: támogatott lakhatás  Fogyatékos, szenvedélybeteg, pszichiátriai beteg és hajléktalanok ellátásában alkalmazható  Lényege: a merev intézményi ellátási profilok feloldása szolgáltatásokban + a lakóhely, a munkahely és a szabadidő-eltöltés helyének szétválasztása  A szolgáltatás felépítése: • Lakhatás • Kötelező kísérő szolgáltatások – esetvitel, kísérő támogatás • Fakultatív kísérő szolgáltatások – étkeztetés, ápolás-gondozás, fejlesztés, társadalmi életben való részvétel segítése  Úgy tűnik, sikerül elkerülni az intézményesülési túlszabályozást (pl. konyhaelőírások, tűzrendészet, stb.)

 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!